Store forskjeller på strømkabler?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg er ute etter nye strømkabler. De skal være veldig gode og ta seg pent ut. Helst sorte.

Ser Qed har en billig kabel til (595kr), som heter Qonduit. Er denne kabelen mer enn god nok, eller er det mye å hente i å kjøpe mer påkostet strømkabel. Qed Qonduit fikk 4 av 5 stjerner i What Hi-Fi og begrepet <mye for pengene>.

Både Qed og Supra er merker som ikke lager dyre kabler, men de er kjent for å lage svært gode kabler til meget hyggelige priser. er deres kabler gode nok til et high-end stereo oppsett?

Kom med svar, forslag og tips om strømkabler som virkelig gjør jobben sin.

Dessverre har jeg ikke egen kurs til min stereo i kjellerstua. Strømkursen går innom både gang og kjøkken før den kommer ned i kjellerstua. Tipper den da har tatt en omvei på nesten 20 meter. PR kabelen fra sikringboksen til strømkontakten tror jeg er 2x1,5mm eller 2x2,5mm uten jord.

Vil det være noe å hente ved å strekke ny kurs?

Mvh

Bjørn

J

JAE

Gjest
Hei

Helt klart begynne med NY kurs,så får du mer ut av påtenkte strømkabler.

Begynne med "roten"

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
MYE og hente på egen kurs med JORD. Så begynner strømkabelen og bety noe :)

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Jeg hører kjempeforskjeller på høyttalerkabler, store forskjeller på signalkabler i enkelte sammenhenger, men nettledninger har jeg fortsatt tilgode å høre forskjeller på.
Om dette også gjelder for deg og ditt utstyr må du finne ut sjøl.

En egen kurs vil aldri være feil.

R

Rolf_Da!

Gjest
Strømkabler og digitalkabler er noe av det ulogiske .......
Allikevel er det også der jeg hører klare forskjeller.

Anbefaler deg STERKT (!!!) å lage deg noen LMC-strømkabler.
Hører du ikke forskjeller på de, så kan du glemme ny kurs og slikt også.

Det er smart å finne ut hvor du befinner deg på høre-forskjell-lista og så agere etter det.

R

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Gammeln skrev:
Jeg hører kjempeforskjeller på høyttalerkabler, store forskjeller på signalkabler i enkelte sammenhenger, men nettledninger har jeg fortsatt tilgode å høre forskjeller på.
Om dette også gjelder for deg og ditt utstyr må du finne ut sjøl.

En egen kurs vil aldri være feil.
Når først en strømkabel er 100% skjermet og godt isolert, bør vel det meste være gjort, eller?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
RoDa skrev:

Det er smart å finne ut hvor du befinner deg på høre-forskjell-lista og så agere etter det.

R
Hva består dine LMC kabler av. Hvor blir de solgt? Har du noen bilder? :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
RoDa skrev:

R
Helt enig! Det var et sjokk å dytte inn Skikkelige kabler med Furutec kontakter. Morten (Norsk Audio teknikk) har laget mine.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
65finger skrev:
Helt enig! Det var et sjokk å dytte inn Skikkelige kabler med Furutec kontakter. Morten (Norsk Audio teknikk) har laget mine.
Om ikke akkurat et sjokk så skjedde det noe markant hos meg også. Har ditto kabler fra NAT, og hos meg forsvant det grunnstøy eller et svakt sus, som var noe sterkere i venstre monoblokk. Kan ihvertfall ikke skylde på "placebo", for det her var ikke mye til innbilning. :)

Om de har skjedd så mye utover det, tja si det....... ::) ::)

Er forøvrig ikke enig i at jordet kontakt er det som gjelder. I to bygårdsleiligheter i Oslo har jeg erfart det totalt motsatte. Så regelen må være å prøve begge deler.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:
Om ikke akkurat et sjokk så skjedde det noe markant hos meg også. Har ditto kabler fra NAT, og hos meg forsvant det grunnstøy eller et svakt sus, som var noe sterkere i venstre monoblokk. Kan ihvertfall ikke skylde på "placebo", for det her var ikke mye til innbilning. :)

Er forøvrig ikke enig i at jordet kontakt er det som gjelder. I to bygårdsleiligheter i Oslo har jeg erfart det totalt motsatte. Så regelen må være å prøve begge deler.
Hos meg opplevde jeg at det et svært så hørbart trøkk i bånn. Musen pustet, pluss at det virket som alt fløt lettere. Uansett jeg løp ned og kjøpte kabler til pre og CD(opplevde ikke det hakesleppet, litt roligere lyd)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
65finger skrev:
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:

Hos meg opplevde jeg at det et svært så hørbart trøkk i bånn. Musen pustet, pluss at det virket som alt fløt lettere. Uansett jeg løp ned og kjøpte kabler til pre og CD(opplevde ikke det hakesleppet, litt roligere lyd)
Så du mener man bør starte med effekt/int forsterker?

Finner lite eller ingen bilder/priser på kabler og kontakter på NAT. Hva koster dine f,eks? Har du bilde?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jonas skrev:
65finger skrev:
ErosLoveking skrev:
65finger skrev:

Så du mener man bør starte med effekt/int forsterker?

Finner lite eller ingen bilder/priser på kabler og kontakter på NAT. Hva koster dine f,eks? Har du bilde?
Er på hytta så bilde går ikke på noen dager. Til effektforsterkeren anbefalte Morten en trekvadrat kabel med Furutec gullbelagte kontakter til 2.200.- (du kan spare en del kroner hvis du er fingernem på å lage selv) den er matt blå med gjennomsiktige kontakter. Til CD og pre en mindre 2 kvadrat (er usikker på dimensjonen på begge kablene) med gullbelagte kontakter til 1.350.- per stk. disse er matt mørkebrune med gjennomsiktige kontakter. Alle kabler hos meg er 1.5 meter. 1 meter er billigere. kontaktene drar prisen opp noe som kommer frem av prisene under furutec på NAT hjemmeside. i mitt oppsett: ny kabel til effektforsterker ga det største løftet.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har tidligere i mitt liv jobbet som elektrikker, så det med å lage sin egen strømkabel virker interesant.

Har så langt notert LMC, Furutec og Oyaide. Men hva bør jeg gå for når det gjelder kabel og hvilke kontakter bør jeg bruke?

Kablene skal være sorte, men det går vel også ann å bruke sort nylån strømpe også.

Mest mulig god kabel for minst mulig budsjett bør vel være nøkkelordene. :D

R

Rolf_Da!

Gjest
jonas skrev:
RoDa skrev:

R
Hva består dine LMC kabler av. Hvor blir de solgt? Har du noen bilder? :)
Hei igjen

Byggetråd HER

FAT-LMC må du skaffe selv.

Sender deg en pm ;)

R

O

om.s

Gjest
Selv er jeg (desssverre) ingen DIY dude, kunne sikkert spart noen kroner der, men for en ikke alt overskridende pris er også CGR power innen rekkevidde for en ca 3500-4000,- (tror jeg etter prissenkningen).
Disse kan man rapportere fra flere hold om gode til meget gode resultater med.

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Lagde min første FAT LMC med Furutech i går kveld. Nå har jeg bare tre igjen

Dere som har laget disse tidligere. Forsegler dere endene med loddesølv/tinn? Har kjøpt loddemetall med høyt sølvinnhold, og møkkaloddebolten fra biltema klarer knapt å smelte metallet :( (Det er en viss sannsynlighet for at det ikke er loddebolten det er noe i veien med...)

Si at det ikke er nødvendig, please!

Kikket forøvrig på tråden til RoDa, og jeg innså da at det ikke var nødvendig å lodde på begge skjermene i sin helhet til jord :-[ Litt mer elegangt å tvinne en tynn tråd ja... ::)
Jaja, jeg trives bedre med skalpell enn loddebolt. Det er ihvertfall helt sikkert :-\

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.923
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
...
Dere som har laget disse tidligere. Forsegler dere endene med loddesølv/tinn? Har kjøpt loddemetall med høyt sølvinnhold, og møkkaloddebolten fra biltema klarer knapt å smelte metallet :( (Det er en viss sannsynlighet for at det ikke er loddebolten det er noe i veien med...)

...
Det er egentlig unødvendig å «forsegle» kontaktpunktene mellom kabel og kontakt. Uansett bør du ikke bruke loddetin/metall tiltenkt hardloddig av kobberrør o.l., bruk evt. «vanlig» loddetinn som smelter ved håndterbare temperaturer.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.923
Torget vurderinger
1
jonas skrev:
Har tidligere i mitt liv jobbet som elektrikker, så det med å lage sin egen strømkabel virker interesant.

Har så langt notert LMC, Furutec og Oyaide. Men hva bør jeg gå for når det gjelder kabel og hvilke kontakter bør jeg bruke?

Kablene skal være sorte, men det går vel også ann å bruke sort nylån strømpe også.

Mest mulig god kabel for minst mulig budsjett bør vel være nøkkelordene. :D
Dersom DIY ikke er et problem så kan du vurdere å kjøpe en liten rull med Ölflex i passende dimensjoner, samt assende kontakter. Da har du skjermingen på plass og et referansepunkt for å vurere sirkuskabler.

mvh
KJ

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
kjoenik skrev:
...

...
Det er egentlig unødvendig å «forsegle» kontaktpunktene mellom kabel og kontakt. Uansett bør du ikke bruke loddetin/metall tiltenkt hardloddig av kobberrør o.l., bruk evt. «vanlig» loddetinn som smelter ved håndterbare temperaturer.

mvh
KJ
Takk, det var det jeg ville høre :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Xindak er kjent for å ha kabler som gir mye for pengene.
Jeg synes at det er tryggest å gå for en skjermet kabel, noe som for Xindaks del betyr FP-1 eller FP-Gold.

Du finner begge nederst på denne siden:
http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1304&tid=1&id=1308&uid=1304

(Jeg går ikke inn på hva jeg selv mener om lydforbedring ved valg av strømkabler her, men kan for egen del si at jeg har skjermede DIY-strømkabler til effektkomponentene i anlegget).

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
N

nb

Gjest
R.Solhaug skrev:
Og husk å snakke med forsikringsselskapet ditt først...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Problemet med å bruke EKKJ og andre kabler beregnet for fast installasjon til "løskabler" er at disse kablene ikke er ganske stive og ikke beregnet på gjentatte bøyinger. Det kan fort føre til svekking/brudd i lederen som igjen kan føre til varmgang og brann. Så selv om mange anbefaler disse, så skal man være forsiktig med dette. Brann oppstått i en slik hjemmemekket kabel kan fort føre til avkorting på forsikringen.

Man skal ihvertfall vite hva man gjør. Man skal aldri bøye en slik kabel mye (skarpe knekker) for deretter å rette den ut igjen, og man skal generelt bevege den minst mulig.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
nb skrev:
Og husk å snakke med forsikringsselskapet ditt først...

Hvorfor skulle du det? Kabelen har alle EU merkinger og er beregnet til ikke fastmonterte installasjoner :-*

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
roffe skrev:
Problemet med å bruke EKKJ og andre kabler beregnet for fast installasjon til "løskabler" er at disse kablene ikke er ganske stive og ikke beregnet på gjentatte bøyinger. Det kan fort føre til svekking/brudd i lederen som igjen kan føre til varmgang og brann. Så selv om mange anbefaler disse, så skal man være forsiktig med dette. Brann oppstått i en slik hjemmemekket kabel kan fort føre til avkorting på forsikringen.

Man skal ihvertfall vite hva man gjør. Man skal aldri bøye en slik kabel mye (skarpe knekker) for deretter å rette den ut igjen, og man skal generelt bevege den minst mulig.
Snakker du bærbar stereo? Hva gjelder evt. brann er de akkurat like farlige som annet DIY ::)

- har du for mange totter så få noen uten til å lage dem..

Mvh. RS

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
R.Solhaug skrev:
roffe skrev:

Snakker du bærbar stereo? Hva gjelder evt. brann er de akkurat like farlige som annet DIY ::)
Nei, jeg snakker om at man stadig kobler om på og flytter rundt på kabler og komponenter i et anlegg som er under stadig oppgradering. Har du jobbet mye med massive kobberledere selv? Du skal ikke bende mye fram og tilbake på dem før de ryker tvers av.

DIY gjort riktig kan være like bra eller bedre enn profesjonelt produsert utstyr. Dårlig konstruert og gjennomført DIY kan i verste fall være en fare for omgivelsene, spesielt når det er tilknyttet strømnettet.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Er det noen forhandlere som selger LMC kabler ferdig terminert med støpsler?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.028
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
jonas skrev:
Er det noen forhandlere som selger LMC kabler ferdig terminert med støpsler?
Siden det er en diy oppskrift er det nok ikke det, men jeg er rimelig sikker på at personer her på hfs kan avse noen i ny og ne. Er mange som har laget endel av disse kablene. Men selv inkludert.

Ø

Øivind

Gjest
Var det ikke en gang, i gamle Audio(?), en artikken om en diy-strømkabel med en eller annen simpel diode(som gjorde underverker) i støpselet?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
roffe skrev:
Nei, jeg snakker om at man stadig kobler om på og flytter rundt på kabler og komponenter i et anlegg som er under stadig oppgradering. Har du jobbet mye med massive kobberledere selv? Du skal ikke bende mye fram og tilbake på dem før de ryker tvers av.

DIY gjort riktig kan være like bra eller bedre enn profesjonelt produsert utstyr. Dårlig konstruert og gjennomført DIY kan i verste fall være en fare for omgivelsene, spesielt når det er tilknyttet strømnettet.
Om jeg har jobba mye med massive kobberledere? Tja, det kan du tro ::)

Mvh. RS

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
R.Solhaug skrev:
Om jeg har jobba mye med massive kobberledere? Tja, det kan du tro ::)
Og du har aldri opplevd det fenomenet at en leder kan ryke om man bender mange nok ganger fram og tilbake?

R

Rolf_Da!

Gjest
roffe skrev:
Xindak er kjent for å ha kabler som gir mye for pengene.
Jeg synes at det er tryggest å gå for en skjermet kabel, noe som for Xindaks del betyr FP-1 eller FP-Gold.
fat-lmc er skjermet også, og gir lydmessige resultater forbi det du kan forvente med fp-gold

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
RoDa skrev:
fat-lmc er skjermet også, og gir lydmessige resultater forbi det du kan forvente med fp-gold
Mulig du har rett. For meg er lydmessige forskjeller mellom kabler for en stor del relatert til matching, så jeg aksepterer ikke uten videre at det du sier er en allmengyldig sannhet.
Hvor får man forresten kjøpt fat-lmc om dagen?

R

Rolf_Da!

Gjest
roffe skrev:
RoDa skrev:
Mulig du har rett. For meg er lydmessige forskjeller mellom kabler for en stor del relatert til matching, så jeg aksepterer ikke uten videre at det du sier er en allmengyldig sannhet.
Hvor får man forresten kjøpt fat-lmc om dagen?
Respekterer det, Roffe.
Jeg synes strømkabler er det som muligens gir mest korrelasjon mellom inntrykk på tvers av match og anlegg.
Jeg har fire sammenfallende inntrykk / opplevelser med mine inntrykk av denne kabelen.

I mine ører forbigår den kabler til kr 10000,- i butikk.

R

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Har laget tre FAT LMC med Furutech kontakter. Veldig enkelt når jeg skjønte at jeg ikke trengte å lodde noen ting som helst...
Og jeg er overbevist, totalt, hevet over enhver tvil. Lyden er bedre!
Det er ikke engang snakk om subtile endringer i lyden.
Kjenner at jeg er litt flau for å skrive det, men skitt au, sånn er det bare...

:)

K

kbwh

Gjest
Jeg tror det kommer an på...

Her vakler nettspenningen mellom 220 og 180V. Jeg kan ikke høre det. Er det ikke da rimelig å dra den litt videre og anta at strømforyningens konstruksjon (jeg har SMPS rundt baut) er avgjørene for effekten av 1,5m strømkabel?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
La si jeg kjøper Furutech kontakter. Burde jeg kjøpe FAT LMC eller Furutech kabel?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Jeg tror det kommer an på...

Her vakler nettspenningen mellom 220 og 180V. Jeg kan ikke høre det. Er det ikke da rimelig å dra den litt videre og anta at strømforyningens konstruksjon (jeg har SMPS rundt baut) er avgjørene for effekten av 1,5m strømkabel?
Ingen anelse om hvodan nettspenningen er her.
Har en sånn strømmålerdingds. Hvis du kan fortelle meg hva jeg skal stille den in npå skal jeg stikke pinnene inn i støpselet.
Har liten peiling på det tekniske. Bare registrerer det som skjer.
Dette er jo en ny bolig, i et nytt boligområde. Så man man kan jo bare håpe at strømmen er stabil...

:)

Topp Bunn