Store forskjeller på strømkabler?

A

Arne_Belinda

Gjest
Hatten av for asbjos tilnærming til dette. En ingen-ting-gjør som har ørene åpne, er spennende saker! Selv klarer jeg ikke å relatere de lydmessige forskjeller på strømkabler til kun skjerming, men følger spent med videre... :) AB

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
asbjbo skrev:
Sånn sett var det i høyden en hypotese jeg slengte ut. Du sier at et anlegg med LMC strømkabler låter radikalt forskjellig fra samme anlegg med LoRad. Jeg sier at tja, det kan muligens hende, men i så fall skyldes det jording og skjerming, siden det er det eneste som er forskjellig. Så burde vi rigge opp noen par av hvert og prøvelytte litt i forskjellige oppsett. (Jeg har allerede konstatert at en snelle med 50 meter LMC koster 1434,- og at den kabelen er litt tykkere enn de jeg har nå.) Og det ville vært interessant å slenge inn noen andre konstruksjoner også, for å se hva som bidrar mest til eventuelle forskjeller. Ulike tverrsnitt, forskjellig skjerming, dielektrisk materiale, lengde...
Siden jeg har klippet både skjerm og jord på begge kabler, og fremdeles hører stoooor forskjell på dem, er det da noe riv ruskende galt med mine ører eller.?
Bruker bare ørene mine og jeg kan si såpass som at LoRad er veldig dempet og rolig, mens LMC er fryktelig pågående og hissig, vi snakker kanskje om de kablene som er lengst fra hverandre når det kommer til strømkabler..
Har ikke prøvd alt der ute, men Supra LoRad passer i noen oppsett som trenger å roes en del ned, mens LMC kan brukes i anlegg som kan dra fordel av den litt mer hissige betoningen..

Furutech til 240,- meteren er den kabelen som gjør aller minst galt med lyden i mine ører, en virkelig priskiller-kabel.!
Om det er noen som finner en bedre kabel som ikke koster mer pr meter, så syns jeg de skal fortelle dette til almenheten, det finnes garantert kabler som er minst like bra til noen lunde samma pris..
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Oblivion skrev:
asbjbo skrev:
Det er da jeg trenger en eller annen hypotese om hva som egentlig foregår inni der å støtte meg til før ingeniørhodet mitt riktig følger med. Tross alt, 240 V og 50 Hz til det ene apparatet eller til det andre apparatet burde være nokså likt, uansett hvilket signal som blandes inn i strømmen på den andre siden av diverse likeretterdioder og glattekondensatorer.
Du får sagt det du ;D

Hadde det bare vært ren og pen 230 V 50 Hz som skulle til tilkobles apparatene hadde teoriene dine vært tilstrekkelige.

Men det er alt det andre som ikke er ren og pen 230 V 50 Hz som gjør at det blir forskjeller du trenger en hypotese for å forstå.

Og jeg vet av erfaring at jeg ikke kommer til å klare å skrive noe her som gjør at du forstår hva jeg mener :eek:

Mitt forslag er at jeg tar med noen nettkabler, et nettfilter og kommer og demonstrerer mine hypoteser for deg.
Og siden "Rotekroken" har sterke meninger om dette kunne jeg tenkt at han ble med også ;D
Er med på å bli overbevist jeg, Oblivion ;)
Forøvrig så har veldig mye av de støyproblemene jeg har slitt med i alle år, blitt sterkt redusert av de nye kablene.!
Uansett hva slags kabler jeg hadde i hus, eller komponenter og høyttalere, så var det så mye sus og støy at det ikke var til å holde ut.!
Du behøvde ikke å være i umiddelbar nærhet for å høre sus og støy, sto jeg på kjøkkenet så hørte jeg det, nesten uansett hvor jeg var så støyet det så til de grader at jeg holdt på å bli gal :'(

For første gang i historien, så kan jeg nå kjøre med jord på anlegget 8)
Legger jeg øret inntil elementene så kan jeg høre litt sus/støy, men det plager meg ikke..
Men nettfilter er jeg veldig nysgjerrig på uansett ;)
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Oblivion skrev:
bjornh skrev:
Dersom man bruke en kurs som er jordet, så kan fort havne på samme kurs eller jording som en del andre elektriske ting, feks. steikeovnen på kjøkkenet og en del andre ting. Og da kan man faktisk få et problem med støy.

Mvh. Bjørn
Ja det er jeg enig i, men jeg har pleid å dele støyen opp i tre kategorier..

Den elektromagnetiske støyen kan deles inn i tre hovedkategorier:

1. Signaler / støy som sendes ut på nettet fra den
tilkoblede enheten og de andre enhetene i lyd
og / eller video kjeden. Som gir en form av
intermodulasjons støy / forvrengning.
2. Signaler / støy fra dine egne støykilder slik som
kjøleskap, TV, PC, dimmere etc.
3. Den støy som du allerede har på ditt
strøminntak. En av de verste støy kildene er TV
som trekker strøm fra nettet synkronisert via
luft, satellitt eller kabel tilknytning.
Av en elektrikker så fikk jeg opplyst at microbølge ovn var det værste som man kunne ha på en kurs, er dette riktig eller feil.?
Samme med dimmere og annet i samma kategori..
Hans påstand var at dette kunne slå ut om du hadde en nabo som brukte micro eller dimmer, men det må vel bare gjelde for veeeldig nære naboer eller i blokker.?
Har forøvrig en nesten dedikert kurs til anlegget, det er bare noe glødelamper som jeg enkelt kan slå av når musikken nytes, så dette er ikke et problem for min egen del ;)
Kjell

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Bruker Feit LMC selv, det beste med disse er den totale fraver fra støy pga skjermingen. Lydmessig blir ting renere, og jeg regner stort sett med det er pga lavere støynivå

L

lark

Gjest
Denne støyen som dere hevder forsvinner ved å skifte strømkabel, hva slags støy er det? Brum? Sus? Pipelyd?
Kommer den ut fra høyttalerene? Har drevet med denne hobbyen i flere tiår, og jeg har ALDRI registrert hørbar støy uansett kvalitet på strømkabelen.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
lark skrev:
Denne støyen som dere hevder forsvinner ved å skifte strømkabel, hva slags støy er det? Brum? Sus? Pipelyd?
Kommer den ut fra høyttalerene? Har drevet med denne hobbyen i flere tiår, og jeg har ALDRI registrert hørbar støy uansett kvalitet på strømkabelen.
Det oppleves som brumming hos meg. feks når en signalkabel ligger for nære. P Med standard strømkabel må den han minst 10cm for at dette ikke skal høres. Med LMC kan den ligge 1-2cm uten hørbar brum. Men jeg har veldig følsomme høytalere

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.380
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vermin skrev:
lark skrev:
Det oppleves som brumming hos meg. feks når en signalkabel ligger for nære. P Med standard strømkabel må den han minst 10cm for at dette ikke skal høres. Med LMC kan den ligge 1-2cm uten hørbar brum. Men jeg har veldig følsomme høytalere
Aha. Bedre skjerming mot utstråling av 50 Hz elektromagnetisk felt fra LMC enn fra standardkabelen, altså. Det virker rimelig, siden LMC har en dobbel, flettet kobberskjerm som både demper ut- og innstråling av elektromagnetiske felt. Jeg tipper dessuten at vi snakker om RCA signalkabler, ikke balanserte, siden disse er mer følsomme for innstråling av sånn brumming.

Rotekroken snakker antagelig om en annen type støy:
Rotekroken skrev:
Uansett hva slags kabler jeg hadde i hus, eller komponenter og høyttalere, så var det så mye sus og støy at det ikke var til å holde ut.!
Du behøvde ikke å være i umiddelbar nærhet for å høre sus og støy, sto jeg på kjøkkenet så hørte jeg det, nesten uansett hvor jeg var så støyet det så til de grader at jeg holdt på å bli gal :'(

Legger jeg øret inntil elementene så kan jeg høre litt sus/støy, men det plager meg ikke..
Dette virker mer som brummingen fra jordsløyfer som skyldes små forskjeller i jordpotensial mellom sammenkoblede apparater. Likevel kan det gå forholdsvis mye strøm i slike sløyfer, siden motstanden er liten. Hvis en del av sløyfen er skjermen (retursiden) på en RCA signalkabel, så blir det mye brumming.

LMC har altså overdimensjonerte jordledere, hele 6 mm2 på FAT LMC, så en sånn kabel strategisk plassert kan redusere jordpotensialet på det ene apparatet nok til å nesten stoppe strømmen i jordsløyfen. Eller man kan få motsatt effekt, hvis man tilfeldigvis setter en slik sak i det apparatet som allerede hadde lavest jordpotensiale. Eller ingen forskjell i det hele tatt, hvis jordsløyfen allerede er brutt med en skilletrafo eller med en "ground lift" på en balansert signalkabel.

Og vips, så var vi tilbake i konvensjonell elektroteknikk heller enn svartekunst. Og disse observasjonene passer tilfeldigvis godt med hypotesen jeg slengte ut noen innlegg lenger oppe i tråden, om at eventuelle forskjeller må skyldes bedre jording og skjerming.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
asbjbo skrev:
Vermin skrev:
lark skrev:
Aha. Bedre skjerming mot utstråling av 50 Hz elektromagnetisk felt fra LMC enn fra standardkabelen, altså. Det virker rimelig, siden LMC har en dobbel, flettet kobberskjerm som både demper ut- og innstråling av elektromagnetiske felt. Jeg tipper dessuten at vi snakker om RCA signalkabler, ikke balanserte, siden disse er mer følsomme for innstråling av sånn brumming.

Rotekroken snakker antagelig om en annen type støy:
Rotekroken skrev:

Dette virker mer som brummingen fra jordsløyfer som skyldes små forskjeller i jordpotensial mellom sammenkoblede apparater. Likevel kan det gå forholdsvis mye strøm i slike sløyfer, siden motstanden er liten. Hvis en del av sløyfen er skjermen (retursiden) på en RCA signalkabel, så blir det mye brumming.

LMC har altså overdimensjonerte jordledere, hele 6 mm2 på FAT LMC, så en sånn kabel strategisk plassert kan redusere jordpotensialet på det ene apparatet nok til å nesten stoppe strømmen i jordsløyfen. Eller man kan få motsatt effekt, hvis man tilfeldigvis setter en slik sak i det apparatet som allerede hadde lavest jordpotensiale. Eller ingen forskjell i det hele tatt, hvis jordsløyfen allerede er brutt med en skilletrafo eller med en "ground lift" på en balansert signalkabel.

Og vips, så var vi tilbake i konvensjonell elektroteknikk heller enn svartekunst. Og disse observasjonene passer tilfeldigvis godt med hypotesen jeg slengte ut noen innlegg lenger oppe i tråden, om at eventuelle forskjeller må skyldes bedre jording og skjerming.
Ja det er riktig at det er RCA kabler, :)

A

Arne_Belinda

Gjest
Rotekroken skrev:
Bruker bare ørene mine og jeg kan si såpass som at LoRad er veldig dempet og rolig, mens LMC er fryktelig pågående og hissig...........
På tide å roe ned uttalelsene om strømkabler? Ja, jeg hører også endringer, men fra veldig dempet og rolig til fryktelig pågående og hissig ved å bytte strømkabler. For ikke å nevne uttalelsene om støy som høres på kjøkkenet? Dette høres veldig lite sannsynlig ut, og ikke så rent lite sprøtt ut. Dersom de (små) forskjellene som finnes på kabler slår sånn ut så er det noe riv ruskene galt i elektrisk match mellom komponentene, er min påstand. Inntrykkene dine av den utmerkede (og billige) LMC fra mister Christensens anbefaling i hine hårde dager forsterker inntrykket mitt. AB

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hr.Jemini skrev:
Rotekroken skrev:
Bruker bare ørene mine og jeg kan si såpass som at LoRad er veldig dempet og rolig, mens LMC er fryktelig pågående og hissig...........
På tide å roe ned uttalelsene om strømkabler? Ja, jeg hører også endringer, men fra veldig dempet og rolig til fryktelig pågående og hissig ved å bytte strømkabler. For ikke å nevne uttalelsene om støy som høres på kjøkkenet? Dette høres veldig lite sannsynlig ut, og ikke så rent lite sprøtt ut. Dersom de (små) forskjellene som finnes på kabler slår sånn ut så er det noe riv ruskene galt i elektrisk match mellom komponentene, er min påstand. Inntrykkene dine av den utmerkede (og billige) LMC fra mister Christensens anbefaling i hine hårde dager forsterker inntrykket mitt. AB
Hei Arne Belinda..
Jaggu mange nick på samma brukernavn du.?
Er vel ingen regler mot akkurat den biten der, men å holde seg til et nick hadde kanskje ikke skapt så stor forvirring.?

Hva mener du med at jeg skal roe ned mine uttalelser ang strømkabler.?
Jeg syns du skal holde deg til en ting av gangen, ikke ta med både snørr og barter i samma åndedrag, det er jo ingen direkte sammenheng mellom alt det som du hentyder til her ;)

La meg heller forklare dette på nytt, slik at kanskje også du vil forstå mine poeng..

LMC er på den hissige og pågående enden av strømkabler..
Supra LoRad er på den mer dempede og rolige enden av strømkabler..
Jeg holder meg til strømkabler, siden dette er tema..
Grunnen til at jeg tok opp dette med LMC og Supra, er for at i mine ører er dette de kablene som skiller seg mest ut, på hver sin ende av skalaen..
Om mine ører oppfatter noe annet enn andre, så la oss heller diskutere dette da.?

Jeg har hatt mine støyproblemer i 8 år i samma hus, uansett kurs som er brukt her i huset, når jeg har brukt jord med eller uten skjerm i en eller begge ender..
At jeg er åpen og ærlig angående mine støyproblemer i mitt hus, hva har dette med diskusjoner angående strømkabler å gjøre.?
Strømmen her er et problem, har hatt elektrikkere og jeg har hatt kraftselskapet på besøk, men de finner ingen feil..
Og om jeg putter på strømkabler i det ene anlegget eller det andre anlegget, så er støy/sus et større problem, fremdeles her hos meg.!

Hvordan kan du påstå at jeg har en elektronisk mismatch mellom komponentene, når du snakker om MINIMUM og da mener jeg minimum 100 forskjellige komponenter, gjennom de 8 årene.?

Jeg tviholder på at LMC sine kabler ikke er de beste i mitt oppsett, de blir hissige og pågående, syns det rett å slett blir hardt og brutalt..
Men det finnes garantert mange anlegg som vil storkose seg med LMC kablen, men de bør være klar over at LMC kan være årsaken til at de er litt av det jeg beskriver, om de da sliter med dette i sitt oppsett og har LMC kabler hele veien..
Jeg velger å kalle dette for opplysninger og dele sine erfaringer med andre, ser ikke noe galt i dette..

Om det er noen som har Supra LoRad hele veien og syns dette låter litt vel dempet og lukket, hva da med å prøve LMC i sitt oppsett.?
Eller Furutech som jeg ville prøvd ut, siden jeg har best erfaring med åpenhet og detaljer som nærmest spruter ut av den kabelen, i mine anlegg..
Fremdeles så er dette opplysninger og erfaringer jeg har gjort, som jeg ønsker å dele med alle andre, jeg kan ikke se at det er noe galt i dette..

Om du syns LMC sine kabler er helt topp i ditt anlegg, så ville jeg for all del aldri byttet de ut.!
Hvertfall ikke med Supra LoRad sine kabler, som antagelig ville kvelt musikken helt hos deg, slik som jeg erfarer Supra mot LMC kablene..

Veien videre kan vi kanskje ta med åpne kort, Arne Belinda.?
Eller hvem du nå enn er av de gamle traverene som jeg vil tro, velger å skule seg bak et annet nick med flere navn.?
Syns slikt er utrolig feigt jeg, om jeg har rett..
Hadde du gått i barnehagen så skulle jeg skjønt poenget liksom..
Skulle ikke forundre meg, om de siste tallene i ett av numrene dine var 60......... ::)
Kjell

A

Arne_Belinda

Gjest
Reagerer ikke på inntrykk av kabler og "låten" av dem. Reagerer på størrelsen av forandringer. Kontrabasser blir ikke fioliner av å bytte kabler, og skal man ha et minimalt ønske om at normale folk skal tenke på om det kunne være en ide å kjøpe et godt stereoanlegg så er ikke dette måten å rekruttere på. AB

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Kindergarden Cop skrev:
Reagerer ikke på inntrykk av kabler og "låten" av dem. Reagerer på størrelsen av forandringer. Kontrabasser blir ikke fioliner av å bytte kabler, og skal man ha et minimalt ønske om at normale folk skal tenke på om det kunne være en ide å kjøpe et godt stereoanlegg så er ikke dette måten å rekruttere på. AB
Hvor mange nick er det du skal bruke, før du blir fornøyd da.? ;D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.522
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei Rotekroken
Opplever detsamme med Lorad som du du beskriver,
hos meg syns jeg den funker (på forsterkeren), men hos min Hifi brorsa
I Sverige, funker det ikke blir for lungt/dempat.
Derimot har vi var sin Harmonic technology strøm snok
som oppleves litt som beskrivelsen av LMC, Livlig/lysere klang
(høres tydligt på piano fex)
ellers synes jeg riaa trinnet avslører signal/størmkabel lettest.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Kjøpte en Wireworld strømkabel i dag og byttet ut den skolissa som fulgte med COPLAND forsterkeren min. Wow for en foskjell: Dynamikk, dybde, luft, attack, dybde, gjennomsiktighet, bredde, følelse.... osv.

Neida, hører ikke forskjell, men den ser 100 ganger bedre ut så jeg er kjempefornøyd ;D

NB: Jeg har nok ikke spesielt analytiske ører :-X

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En kabel har uansett lav WAF uansett om den er smurt inn eller lettere påkledd. ::)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Yarbo-kabelen er hakket bedre en den mye omtalte (og "oppskrytte") fat-LMC på de aller fleste parametre. Den er dessuten mye mykere enn LMC-kabelen.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.291
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Har ikke prøvd de aller beste ;), men på vanlig nivå så har jeg nå gått for Sine Coleman og hiver ut de gam ;) ;Dle

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Er det noen her på Forumet som har prøvd EKKJ Grøftekabel 3x6 kv.mm eller 3x10 kv.mm som strømkabel .Er det en fordel med mindre eller større tversnitt på lederne på en strømkabel.? Eller annen kabel fra Elfa som leverer disse kablene . Hva anbefales? Takker for svar. mvh.Hvalrossen.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Har prøvd EKKJ med 2,5 kvmm. Det låter solid og bra. Litt som LMC i bassen, men mere naturlig oppover. Hadde dengang ikke nok lengder til 6 kvmm og har nå lagt om til aktivt drift og har ikke direkte sammenligningsgrunnlag nå selv om jeg nå har 6 kvmm EKKJ tilgjengelig.

Skiftet ledning fra IEC kontakten og inn til trafo til 6 kvmm EKKJ på forsterkerne og det var absolutt en forskjell.

Tror også at massive kobberkontakter vil være et interessant valg til EKKJ, selv om kobber i selv selv er nokså skjør mht. riper.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Et problem med 6mm2 og større er at det er svært vanskelig å få skrudd kabelen til stikk og kontakter. Har valgt en grøftekabel 6 mm2 fra egen kurs til anlegget og Quiade veggkontakt (trur det skrives slikt) lot seg ikke bruke. Fikk rett og sletten ikke kabelen inn i sporet. Furutech gikk akkurat. Neste kurs får 4 mm2 SC.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Billa skrev:
Et problem med 6mm2 og større er at det er svært vanskelig å få skrudd kabelen til stikk og kontakter. Har valgt en grøftekabel 6 mm2 fra egen kurs til anlegget og Quiade veggkontakt (trur det skrives slikt) lot seg ikke bruke. Fikk rett og sletten ikke kabelen inn i sporet. Furutech gikk akkurat. Neste kurs får 4 mm2 SC.
Du er da på riktig kurs ;)

Mvh. RS

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Her er en liten kalkulator så dere tverrsnittgutta kan regne poå spenningsfall: http://www.trainor.no/tools/Spenningsfall.htm

Personlig ser jeg ikke noe behov for større tverrsnitt en 2.5 kvadrat i en ordinær installasjon.

Den der tankegangen går dårlig sammen med feite effekttrinn ??? ::)

Mvh. RS
Den gjør ikke det, den går utmerket sammen med fete effekttrinn.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Anonym skrev:
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Her er en liten kalkulator så dere tverrsnittgutta kan regne poå spenningsfall: http://www.trainor.no/tools/Spenningsfall.htm

Personlig ser jeg ikke noe behov for større tverrsnitt en 2.5 kvadrat i en ordinær installasjon.

Den der tankegangen går dårlig sammen med feite effekttrinn ??? ::)

Mvh. RS
Den gjør ikke det, den går utmerket sammen med fete effekttrinn.

Du må gjerne mene det :-*

Hvordan det går er avhengig av hva de skal drive, men må det jobbes er 2,5kv ikke ideelt.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Anonym skrev:
Selv ved 16A kontinuerlig belastning vil det ikke være spenningsfall av betydning i en ordinær bolig med et kabelstrekk på en 15-20 meter.

Her er litt grunnleggende elektrolære:
http://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsfall

Joda, denslags tabeller er fasit intil man evt skal prøve det ut i praksis ::)

Dette tilhører strengt hifiens ABC, totalt overflødig å "diskutere".

Mvh. RS

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Ja, jeg opplever at det er store forskjeller på strømkabler, men jeg opplever også at det er stor forskjell på hvor i anlegget de forskjellige kablene benyttes.

Jeg var heldig og kom over en brukt Nordost Brahma som jeg fikk kjøpt. Og effekten av en slik kabel til ca 10 tusen i forhold til en kabel for ca 2000 var mye større enn jeg trodde. Glattere lydbilde, mer presist og med en langt bedre artikkulert bass.

Og den klart beste effekten av denne kabelen fikk jeg da jeg benyttet den fra veggen og inn i strømrenseren min (Ps Audio PPP) Alle apparat i anlegget er koblet til PPP med forskjellig andre kabler. Har dessuten eksperimentert med å flytte denne kabelen rundt i systemet, men konklusjonen er entydig og klar her hos meg.

Jeg har sakket med andre om dette og en del sier at de har samme erfaring. De starter med best mulig kvalitet fra veggen og bygger videre derfra.

Jeg har for øvrig erfart at en oppgradeing på strømkabel til f.eks. 10 000 kan gi en langt bedre lydforbedring enn f.eks. å spandere 50 000 på ny forsterker. Derfor har jeg funnet ut at mitt fokus nå skal være strømrensing og power-kvalitet i overskuelig framtid.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Vidar11 skrev:
Ja, jeg opplever at det er store forskjeller på strømkabler, men jeg opplever også at det er stor forskjell på hvor i anlegget de forskjellige kablene benyttes.

Jeg var heldig og kom over en brukt Nordost Brahma som jeg fikk kjøpt. Og effekten av en slik kabel til ca 10 tusen i forhold til en kabel for ca 2000 var mye større enn jeg trodde. Glattere lydbilde, mer presist og med en langt bedre artikkulert bass.

Og den klart beste effekten av denne kabelen fikk jeg da jeg benyttet den fra veggen og inn i strømrenseren min (Ps Audio PPP) Alle apparat i anlegget er koblet til PPP med forskjellig andre kabler. Har dessuten eksperimentert med å flytte denne kabelen rundt i systemet, men konklusjonen er entydig og klar her hos meg.

Jeg har sakket med andre om dette og en del sier at de har samme erfaring. De starter med best mulig kvalitet fra veggen og bygger videre derfra.

Jeg har for øvrig erfart at en oppgradeing på strømkabel til f.eks. 10 000 kan gi en langt bedre lydforbedring enn f.eks. å spandere 50 000 på ny forsterker. Derfor har jeg funnet ut at mitt fokus nå skal være strømrensing og power-kvalitet i overskuelig framtid.
Passer "standard" stikkontakt i PP'n din, eller måtte du bytte på strømkabelen? På PP'n min er det bare Power con input.. Det gjør kabelbytte litt mer trøbblete kanskje..

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Det er fem vanlige kontakter bak på min PPP. Den amerikanske utgaven har 10 fordi disse stikkene åpenbart tar mindre plass. Men jeg har dermed ingen problemer med tilpasning av vanlig terminerte norske kabler.

mvh
Vidar

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Vidar11 skrev:
Det er fem vanlige kontakter bak på min PPP. Den amerikanske utgaven har 10 fordi disse stikkene åpenbart tar mindre plass. Men jeg har dermed ingen problemer med tilpasning av vanlig terminerte norske kabler.

mvh
Vidar
På min er det 4 uttak av hver type. Men kun spesialstikk inn.
Men har bestilt Power con stikk nå, så jeg kan få lagd noen nye strømkabler.
Takk for tips!

Topp Bunn