Jeg ønsker heller at spenningen er stabil (bransjerelatert humor). Strømmen må gjerne varierekjoenik skrev:Så man man kan jo bare håpe at strømmen er stabil...
Jeg ønsker heller at spenningen er stabil (bransjerelatert humor). Strømmen må gjerne varierekjoenik skrev:Så man man kan jo bare håpe at strømmen er stabil...
roffe skrev:Den er jo grei, men trådstarter etterlyser jo kabler som ikke er DIY.bambadoo skrev:
Sikkert stabil og fin spenning hos deg, kjoenik. Her venter vi på... (trommehvirvel) ...Riksantikvaren, som må mene om hvor de nye stolpene skal stå.Trondmeg skrev:Jeg ønsker heller at spenningen er stabil (bransjerelatert humor). Strømmen må gjerne varierekjoenik skrev:Så man man kan jo bare håpe at strømmen er stabil...
http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=5176253jonas skrev:Sorry, men jeg finner ikke FAT LMC kabelen på 4mm. Kan noen gi meg en direkte link på produktet. Please :-*
Tror ikke kraftselskapet setter veldig stor pris på at @jonas fikler med generatorne på kraftstasjonen - der er jo faktisk rotenJAE skrev:Hei
Helt klart begynne med NY kurs,så får du mer ut av påtenkte strømkabler.
Begynne med "roten"
Apparatkabler laget av solid core er ikke tillatt. Dersom det skulle begynne å brenne, og etterforskerene finner rester av en slik kabel i brannruinene får man store problemer med forsikringsoppgjøret. Forutsatt at noen i familien fortsatt er i live, naturligvis.R.Solhaug skrev:Gjør deg nettkabler av denne:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...a-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2015513.htm
Har ingen erfaring med FAT LMC, men har gjort en direkte sammenligning med Furutech (den dyreste som selges i løpemeter med rhodium kontakter i begge ender) og Nordost Valhalla nettkabel. Det tok meg nøyaktig tre sekunder å fastslå at dynamikk, organisk gjengivelse, forsvant med Nordost Valhalla. Fenomenet ble heldigvis bivånet av to uhildede hifi kompiser som hørte det samme som meg. Hakeslippet var formidabelt, til fordel for den billige Furutech DIY varianten bestilt fra PM Audio...Før jeg hører noe bedre, er det Furutech cryo kabel for alle penga i mitt anlegg!jonas skrev:La si jeg kjøper Furutech kontakter. Burde jeg kjøpe FAT LMC eller Furutech kabel?
Akkurat slik jeg opplever det også!om.s skrev:Jeg har en noe tilnærmet lik opplevelse som gut_man, men ikke mot NO V, men "mid" prisede WW strømkabler og Cardas Golden Reference power, omtrent likt prisede var de og så her var det vel ikke prisen som lurte meg til å synes de var bedre
Men noe skjedde/skjer, det oppleves som om alt flyter på lettere og mer uanstrengt, mer "liquid" som jeg bruker uttrykke det, om det er mer el mindre rett, vel det gir jeg vel egentlig beng i, det oppleves bedre og jammen ser det ike ut til at det er flere, uavhengig av mine erfaringer, som opplever det med samme kabel, både nasjonalt og internasjonalt, skummelt!
Så jeg våger meg på påstanden at det kan variere tildels mellom forskjellene på strømkabler, og jeg har testet noen ex av de oppgjennom årene både exotiske og diy varianter.
mvh
Hehe, skal si du er i siget igjen etter en stunds fraværLow-Q skrev:Tror ikke kraftselskapet setter veldig stor pris på at @jonas fikler med generatorne på kraftstasjonen - der er jo faktisk rotenJAE skrev:Hei
Helt klart begynne med NY kurs,så får du mer ut av påtenkte strømkabler.
Begynne med "roten"Han kan jo begynne med noe litt mindre diskret, som å helle linolje i vannet før turbinene...et godt stykke opp i elva for ikke å vekke oppsikt
Linolje skal viss være bra for lyden.
Vidar
Dt spørst hvor du begynner å regne... om du ser stort på det har du en veldig lang strømkabel. I følge Nordost er optimal lengde litt under fem meter. Hvordan de har kommet frem til akkurat det - derom teier sjølvsagt soga.416 skrev:Hva med lengden på strøkablene? Jeg er blitt fortalt at den skal være 1,6-1,8 meter og ikke kortere ! Jeg har en strøm-padde som har 1 metr ledning, dereter så mener man at jeg skal ha 1,6 meter med hi-end strømkabel??
Lengden betyr ingen verdens ting for lyden. Men for å unngå kabelkaos bør strømkabler ikke være lengre enn nødvendig.416 skrev:Hva med lengden på strøkablene? Jeg er blitt fortalt at den skal være 1,6-1,8 meter og ikke kortere ! Jeg har en strøm-padde som har 1 metr ledning, dereter så mener man at jeg skal ha 1,6 meter med hi-end strømkabel??
Selv om jeg legger øret helt inn til mine hjemmelagde Ölflex skjermede strømkabler, hører jeg ingen verdens ting, Ikke et pip fra kablene. Kan det være noe galt ???Yakubu skrev:den nye odin strømkabelen låt helt ok hvertfall![]()
Flere som husker såpass tilbake - det er braØivind skrev:Var det ikke en gang, i gamle Audio(?), en artikken om en diy-strømkabel med en eller annen simpel diode(som gjorde underverker) i støpselet?
416 skrev:Hva med lengden på strøkablene? Jeg er blitt fortalt at den skal være 1,6-1,8 meter og ikke kortere ! Jeg har en strøm-padde som har 1 metr ledning, dereter så mener man at jeg skal ha 1,6 meter med hi-end strømkabel??
Oi, så overraskende ;DYakubu skrev:den nye odin strømkabelen låt helt ok hvertfall![]()
Prøv å lage deg en lang skjøteledning i hhv massiv PR/EKKJ kontra en gjerne fetere multileder, f.ex 10 meter lang. Sammenlignlark skrev:Dersom følgende kriterier er oppfylt gjør strømkabelen jobben sin.
1. God kontakt
2. Tilstrekkelig dimensjon på ledere.
3. God skjerming mot eventuell støy.
Flott utseende og høy pris betyr ingen verdens ting for resultatet ;D
I og med at det er deg som foreslår sammenligningen regner jeg det som 100% sikkert at solidcore-varianten vinner. Så da sparer jeg meg bryderiet ;DR.Solhaug skrev:Prøv å lage deg en lang skjøteledning i hhv massiv PR/EKKJ kontra en gjerne fetere multileder, f.ex 10 meter lang. Sammenlign
Mvh. RS
Nokså dypt vann, spør du meg. Jeg hørte en liten forskjell da jeg trakk en dedikert 2,5 mm2 16 A kurs frem til stereoanlegget. Litt bedre dynamikk, litt mer kontant i gjengivelsen. Så liten forskjell at det kan være innbilning/placebo, men jeg mener altså at jeg kunne høre en forbedring.Low-Q skrev:Oi, så overraskende ;DYakubu skrev:den nye odin strømkabelen låt helt ok hvertfall![]()
Er vi ikke på litt dypt vann når vi begynner å snakke lydkvalitet ut av en trømkabel? Abrahamsen i tidligere Electrocompaniet fikk produsert egne kabler til utstyret. Da kabelprodusenten, som vet mye om kabler, spurte hvorfor han ikke bare kunne lage et enkelt strømfilter på inngangen, inrømmet han at han selvsagt kunne fortelle kunden om støyfilteret på forsterkerens inntak, men da fikk han ikke solgt strømkablene sine til 1500 kroner stykket...
Det er vel noe i dette? Er strømkabler hypet opp, eller har de faktisk flere funksjoner enn å lede strøm til utstyret?
Vidar
Jeg har ikke direkte sammenlignet Transparent og Supra, så jeg skulle kanskje holdt kjeft, men klarer det ikke ;Dasbjbo skrev:Nokså dypt vann, spør du meg. Jeg hørte en liten forskjell da jeg trakk en dedikert 2,5 mm2 16 A kurs frem til stereoanlegget. Litt bedre dynamikk, litt mer kontant i gjengivelsen. Så liten forskjell at det kan være innbilning/placebo, men jeg mener altså at jeg kunne høre en forbedring.Low-Q skrev:Oi, så overraskende ;DYakubu skrev:den nye odin strømkabelen låt helt ok hvertfall![]()
Er vi ikke på litt dypt vann når vi begynner å snakke lydkvalitet ut av en trømkabel? Abrahamsen i tidligere Electrocompaniet fikk produsert egne kabler til utstyret. Da kabelprodusenten, som vet mye om kabler, spurte hvorfor han ikke bare kunne lage et enkelt strømfilter på inngangen, inrømmet han at han selvsagt kunne fortelle kunden om støyfilteret på forsterkerens inntak, men da fikk han ikke solgt strømkablene sine til 1500 kroner stykket...
Det er vel noe i dette? Er strømkabler hypet opp, eller har de faktisk flere funksjoner enn å lede strøm til utstyret?
Vidar
Jeg hører derimot ikke et dugg forskjell ved å bytte mellom en Transparent strømkabel til noen tusenlapper og mine hjemmelagde 2,5 mm2 med Supra LoRad kabel og tilhørende kontakter. Da holder jeg hver hjemmelagde strømkabel så kort som mulig, og har klipset på ferrittkjerner ved hver apparatinngang for å stoppe litt av det som eventuelt måtte komme forbi strømfilteret eller bli innstrålt etter strømfilteret.
Sånn sett har kabelen flere funksjoner; lede strømmen uten å tilføre for mye serieresistans og uten å starte en brann, skjerme strømmen mot innstrålt RF, og filtrere bort RF som likevel måtte blande seg inn. Det ble ørlite mere "ro" med ferrittene på, men igjen, den opplevde forskjellen er så liten at det kan være placebo/innbilning. Litt kapasitans mellom lederne eller litt serieinduktans kan også bidra litt til å filtrere vekk nettstøy i MHz og GHz-området, men jeg tviler på at kabelegenskapene alene (uten ferritter eller et filternettverk) gir nok filtrering til å gjøre noen hørbar forskjell. Avrullingsfrekvensen blir for høy, og for mye grums slipper gjennom.
Dramatiske, natt-og-dag-skildringer av forbedret lydkvalitet ved bytte av strømkabel tror jeg bare ikke på, med mindre kontaktene på det ene kabelparet er så korroderte at strømmen knapt slipper gjennom, lederdimensjonen er rene sytråden, eller det er mangfoldige meters forskjell i lengde. Husk at motstanden i en leder er proporsjonal med lengde delt på tverrsnitt. Dobbelt så lang ledning dobler motstanden, på samme måte som å halvere tverrsnittet. Det gjelder faktisk både solid core og stranded kabel.
Det du snakker om her, det er rene teorier og du vet like godt som meg at det kun er teorier og ikke har fot i virkeligheten..asbjbo skrev:Jeg har ikke sammenlignet med LMC i eget oppsett. Men jeg kikket på oppbyggingen av LMC. Den har 2x2,5 mm2 ledere med PVC isolasjon, men hele 4 mm2 jordleder og dobbel flettet kobberskjerm. Supra LoRad har et annet skjermingskonsept med 2,5 mm2 jordleder med en halvledende isolasjon i kontakt med folieskjermen. Ganske forskjellig tilnærming.
Det kan hende at disse gir ulikt resultat. Men i så fall er det på grunn av ulik jording og skjerming, ikke på grunn av at 2,5 mm2 ledere med PVC isolasjon låter forskjellig. Og da vil graden av forskjell avhenge av hvor store jordstrømmer og hvor mye radiostøy som sirkulerer i det aktuelle oppsettet. Sikkert verdt å prøve, men jeg tror fortsatt ikke på noen natt-og-dag-skildringer.
Hvis man vil prøve en variant med teflon-isolasjon i stedet for PVC, er oppskriften her:
http://diyaudioprojects.com/Power/diyMains/
Problemet med å bruke en spesiell CD til innspilling av kabler er at kablene da ikke låter bra på andre CD'er etterpå.Rotekroken skrev:Jeg bruker XLO plata og lar den gå fra spor 7 og opp til 11 er det vel, er stort sett ute når jeg kjører den plata der, skremmer jo livet ta katta ogsåmen den funker..
Teorier? Neida, jeg tror bare på det jeg hører, og har av og til blitt overrasket over hva som låter likt og hva som låter forskjellig (ferske loddinger??). Men jeg vil gjerne forsøke å begripe hva som foregår også, slik at jeg legger pengene i riktige greier og ikke i overpriset hokus-pokus. Du vet, eksotiske legeringer håndflettet av fromme jomfruer under helt spesielle klimatiske forhold, eller ny og banebrytende kvantefysikk aldeles uberørt av eksisterende kunnskap på området. Dessuten synes jeg det er interessant å forsøke å forstå, for det kan jo hende man slumser til å lære noe nytt, og det har jeg sansen for.Rotekroken skrev:Det du snakker om her, det er rene teorier og du vet like godt som meg at det kun er teorier og ikke har fot i virkeligheten..
Men ørene dine, min gode mann, de må du bruke når du skal teste kabler..
Får du bred nok erfaring så kaster du alt av teorier på dør.!
Er mange år siden jeg ga faen i alt som heter teori på slike ting, det har rett å slett null fotfeste i virkeligheten, hørt med mine ører..
Du vet, det med den vettskremte katta tror jeg på uten videre, men sånt som dette sliter jeg litt med. Det er da jeg trenger en eller annen hypotese om hva som egentlig foregår inni der å støtte meg til før ingeniørhodet mitt riktig følger med. Tross alt, 240 V og 50 Hz til det ene apparatet eller til det andre apparatet burde være nokså likt, uansett hvilket signal som blandes inn i strømmen på den andre siden av diverse likeretterdioder og glattekondensatorer.lark skrev:Problemet med å bruke en spesiell CD til innspilling av kabler er at kablene da ikke låter bra på andre CD'er etterpå. Variasjon i signalet er alfa og omega her. Strømkabelen min var tilkoblet flatskjermen (satelittsignal) i innspillingsfasen. Her har man et mye større frekvensspektrum p.g.a. bildesignalet. Skjermen drar ca. 400W kontinuerlig og kabelen var ferdig innspilt etter 4 døgn. Et par døgn i fryseren etter innspilling skader heller ikke. Da får kabelen "sette seg" og innspillingseffekten avtar ikke over tid.Rotekroken skrev:Jeg bruker XLO plata og lar den gå fra spor 7 og opp til 11 er det vel, er stort sett ute når jeg kjører den plata der, skremmer jo livet ta katta ogsåmen den funker..
Beklager 8) Glemte å sette inn "glisefjes" i innlegget mitt. Det er nå gjort.asbjbo skrev:Du vet, det med den vettskremte katta tror jeg på uten videre, men sånt som dette sliter jeg litt med. Det er da jeg trenger en eller annen hypotese om hva som egentlig foregår inni der å støtte meg til før ingeniørhodet mitt riktig følger med. Tross alt, 240 V og 50 Hz til det ene apparatet eller til det andre apparatet burde være nokså likt, uansett hvilket signal som blandes inn i strømmen på den andre siden av diverse likeretterdioder og glattekondensatorer.
Hadde en mistanke om det, ja. Men det kan være risikosport å skrive det, sånn i tilfelle vedkommende ikke forsøker seg på ironi. Da er det bare å dra på Nomex-underbuksene.lark skrev:[Beklager 8) Glemte å sette inn "glisefjes" i innlegget mitt. Det er nå gjort.
Mvh
Zarkasmus
PS.
Når det gjelder jordsløyfer er den beste måten å unngå dette på (dersom man ikke har jordet kurs) å ikke samle sine jordete strømkabler i padde med jordkontakter. Har man jordet strømkurs er det verre. Da må man enten koble fra jordlederen i strømkablene, eller bruke en padde uten jord.
Det fiines to typer nettstøy. "Common Mode" og "Differentilal Mode" støy. Begge deler kan opptre samtidig. Common Mode flyter i samme retning i begge ledere og kan ikke avkobles mellom lederene. Avkobling til jord er eneste måten å bli kvitt denne støyen på.Oblivion skrev:Ikke alle nettstøyfiltre trenger jordet kurs for å fungere effektivt.lark skrev:Slik jeg ser det så er det bare nettstøyfiltre som har nytte av jordet kurs. Disse må ha det for å fungere effektivt.
Det er kun de nettstøyfiltre som avkobler støyen til jord og ikke har filter på jordforbindelsen dette gjelder for.
Det hadde vært både hyggelig og interessant. Kan hende jeg tar deg på ordet til høsten en gang. Jeg er midt oppe i en liten ombygning av diverse komponenter, så jeg må få dette stabilt først. Kalde loddebolter låter som kjent bedre enn varme.Oblivion skrev:Du får sagt det du ;Dasbjbo skrev:Det er da jeg trenger en eller annen hypotese om hva som egentlig foregår inni der å støtte meg til før ingeniørhodet mitt riktig følger med. Tross alt, 240 V og 50 Hz til det ene apparatet eller til det andre apparatet burde være nokså likt, uansett hvilket signal som blandes inn i strømmen på den andre siden av diverse likeretterdioder og glattekondensatorer.
Hadde det bare vært ren og pen 230 V 50 Hz som skulle til tilkobles apparatene hadde teoriene dine vært tilstrekkelige.
Men det er alt det andre som ikke er ren og pen 230 V 50 Hz som gjør at det blir forskjeller du trenger en hypotese for å forstå.
Og jeg vet av erfaring at jeg ikke kommer til å klare å skrive noe her som gjør at du forstår hva jeg mener
Mitt forslag er at jeg tar med noen nettkabler, et nettfilter og kommer og demonstrerer mine hypoteser for deg.
Og siden "Rotekroken" har sterke meninger om dette kunne jeg tenkt at han ble med også ;D
Ja det er en ganske god inndeling. Ideelt sett skulle man kunne hatt 2-3 kurser til anlegget: ett for forsterker, ett for annen elektronikk, og ett for TV og tunere mm. Samtidig som oljeovner på termostat, dimmere og andre elektriske artikler er på egen kurs.Oblivion skrev:Ja det er jeg enig i, men jeg har pleid å dele støyen opp i tre kategorier..bjornh skrev:Dersom man bruke en kurs som er jordet, så kan fort havne på samme kurs eller jording som en del andre elektriske ting, feks. steikeovnen på kjøkkenet og en del andre ting. Og da kan man faktisk få et problem med støy.
Mvh. Bjørn
Den elektromagnetiske støyen kan deles inn i tre hovedkategorier:
1. Signaler / støy som sendes ut på nettet fra den
tilkoblede enheten og de andre enhetene i lyd
og / eller video kjeden. Som gir en form av
intermodulasjons støy / forvrengning.
2. Signaler / støy fra dine egne støykilder slik som
kjøleskap, TV, PC, dimmere etc.
3. Den støy som du allerede har på ditt
strøminntak. En av de verste støy kildene er TV
som trekker strøm fra nettet synkronisert via
luft, satellitt eller kabel tilknytning.