Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Leste nylig i en eller annen nettsmørje at store norske byer nå er utsolgt for rolex og porscher. Maten derimot.. den skal handles på ræva1000..
    Ja .. alternativene er jo i praksis forbudt. Ingen kvalitetsleverandører av seriøs størrelse har muligheter til å etablere seg i Norge. Joda ,,, det tillates at en eller annen gårdsnisse får stå på stand med noe å selge en gang i måneden under Bondens Marked... men til hverdags har vi kun Norgesgruppen, Coop og Rema ... ingenting annet, alt annet forbudt og beskyttet og murene stengt.

Vi kommer aldri videre. Hele markedet er beskyttet, kjøpt og betalt.

En og annen hobbyprodusent av noe bra .. gjør ingen forskjell .. volum er kongen.
    Dette er selvsagt bare tøv fra begynnelse til slutt. Ser man i tillegg på på våre nærmeste eu naboer så er situasjonen i dagligvare markedet helt likt. Fullstendig dominert av noen veldig få aktører.

De har riktignok et annet kjøpemønster som gjør at de har andre typer butikker.. men ellers er alt annet likt.

Heldigvis bruker nordmenn MYE penger når man spiser ute slik at vi fortsatt har et marked for dyktige bønder og for de av oss med en viss interesse kan kjøpe disse varene gjennom mer utradisjonelle kanaler.
    Ja.. tre ganger i året ... ellers er det for svindyrt å spise ute for vanlige mennesker. Da er det matpakke som gjelder.

Jeg tror ikke jeg vet om ett eneste land på kloden der folk spiser mindre ute i det daglige.

Et grotskt prisnivå holder folk hjemme med mindre det er en anledning.

C

cruiser

Gjest
    Lunsjmarkedet er ikke kjempebra, det er på kvelden nordmenn spiser ute. Og det brukes mye penger.

U

Utgatt24668

Gjest
    Frukt og grønt er dyrt i Norge. Det er tollmurer for å holde konkurransen ute av landet - og vi må basere oss mye på norsk middelmådig mat. Dette gjelder også meieriprodukter som ost. Selv om melken vår er i verdensklasse så hjelper dette lite når tollmurene hindrer oss fra å få andre gode produkter. Bare se på prisene på Gruere-ost som er tollet ihjel. Det finnes ikke tilsvarende ost i Norge - men avgiftene og tollsatsene skal få oss til å spise norsk gulost istedenfor.

Vi har tatt et valg om å verne rundt vår egen matproduksjon. Vi forbrukere taper mye på dette i form av utvalg. Prisene på mat ute er lavere i Oslo grunnet konkurranse - og er overkommelig mht lønnsnivået - men i resten av Norge er det latterlig dyrt ift kvalitet.

C

cruiser

Gjest
    Frukt og grønt er dyrt i Norge. Det er tollmurer for å holde konkurransen ute av landet - og vi må basere oss mye på norsk middelmådig mat. Dette gjelder også meieriprodukter som ost. Selv om melken vår er i verdensklasse så hjelper dette lite når tollmurene hindrer oss fra å få andre gode produkter. Bare se på prisene på Gruere-ost som er tollet ihjel. Det finnes ikke tilsvarende ost i Norge - men avgiftene og tollsatsene skal få oss til å spise norsk gulost istedenfor.

Vi har tatt et valg om å verne rundt vår egen matproduksjon. Vi forbrukere taper mye på dette i form av utvalg. Prisene på mat ute er lavere i Oslo grunnet konkurranse - og er overkommelig mht lønnsnivået - men i resten av Norge er det latterlig dyrt ift kvalitet.
    Alikevell kjøper man løk i strømpe til 10 ganger prisen av løsvekt.. just sayin

Eller vi betaler noen for å vaske salaten vår, kutte opp kjøttet vårt osvosv

G

Gjestemedlem

Gjest
    Alikevell kjøper man løk i strømpe til 10 ganger prisen av løsvekt.. just sayin
    Ja men "man" er jo denne idioten nordmenn dresseres til å bli. Blind for høy kvalitet men med en tro på at man får gull bare man betaler nok og ikke er en av den som sparer på skillingen. En av dem som hever seg over "pris" og som derfor betaler dobbelt for samme varen.

Eller vi betaler noen for å vaske salaten vår, kutte opp kjøttet vårt osvosv
    Ja men det er jo dyrere.. og da er det jo kvalitet! Norsk kvalitet! ... litt ekstra for enkelhetens skyld ... det sagt... men man betaler da for kvalitet, og er ikke en av de søppelmenneskene som handler på Rema... de som ikke vet at en krone brukt er en krone til god nytte for profileringen på sosiale medier. En sløsende koseklump.

C

cruiser

Gjest
    Tøys, man betaler dyrt fordi man ikke gidder og har interesse. Det er jo bare å se hva nordmenn harryhandler i Sverige.. det er billigste industridritet man kan oppdrive i EU. Det er bare å rive tollmurene men utvalget kommer ikke til å endre seg noe som helst.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tøys, man betaler dyrt fordi man ikke gidder og har interesse. Det er jo bare å se hva nordmenn harryhandler i Sverige.. det er billigste industridritet man kan oppdrive i EU. Det er bare å rive tollmurene men utvalget kommer ikke til å endre seg noe som helst.
    Etter å ha reist forbi det svorske harrybeltet og inn i Sverige på ordentlig, så får man en tydelig påminnelse om det, ja.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Første gangen jeg er i villrede ifm. et valg.
    Etter å ha stemt Høyre i en årrekke, så vil jeg straffe dem denne gangen for ledighets-håndteringen av oljeingeniørene på Vestlandet.
    Barometeret sier at jeg svinger over mot Fremskrittspartiet i mitt syn, men de frister lite av flere årsaker.
    Skrekken er jo Kardemommepartiet MDG og AP hadde vært helt uaktuelt hvis de hadde hentydet om et samarbeid med disse i regjeringsposisjon, men hva med realitetene?
    KRF, SV, Venstre og SP hadde jeg vurdert den dagen alle potetene gror til lik størrelse....

Hva er da igjen?
    Rødt eller revitalisering av Kystpartiet? :p

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    [/QUOTE]Etter å ha stemt Høyre i en årrekke, så vil jeg straffe dem denne gangen for ledighets-håndteringen av Oljeingenørene på vestlandet
    Merkelig jeg gjør det samme med AP,og mer forunderlig att LO slapp unna med sin tauset :( fellesforbundet måtte vel true med og trekke seg ut for att disse to overhodet snakket om saken

Høyre snakket verfall om problemet

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kystpartiet er ikke revitalisert i det hele tatt. I Arendal satt de alene i partyteltet sitt uten noe tydelig ønske om å gjøre noe annet. De så ut til å ha mer enn nok med eget selskap, av en eller annen grunn. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nei Norge bør ikke selge våpen eller ammunisjon til islamistiske diktatur, vi bør ha minst mulig å gjøre med slike rottereir som Saudi Arabia.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Resultatet av svensk innvandringspolitikk.

Vårdpersonal i Sverige hotas att de ska våldtas och dödas | Kvällsposten

Det er bare å stemme SV/MDG/Rødt om man ønsker en slik situasjon i Norge om noen år.
    Fakta er at AP og FrP har samme strenge innvandringspolitikk. Forskjellen ligger i integreringsarbeidet og ikke minst retorikken, hvor gresset på FrP's side av gjerdet er brunt. Flyktninger som får bli lykkes i mindre grad med FrP i regjering. Kutt i norskopplæring og andre forebyggende tiltak, for ikke å nevne hatretorikken som skaper oss mot dem-tankegang og utenforskap.

Men fakta preller av deg som vann på gåsa. Foliehatten kler deg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ap er ikke så ille, men de partiene de omgir seg med SV/Rødt og MDG vil nok gjøre det de kan for å presse frem en svensk innvandringspoltikk. Arbeiderpartiet er historisk svakt nå og Støre er en veik leder så det er gambling med landets fremtid å slippe til denne gjengen nå.

Integrering blir et mindre problem når ikke landet oversvømmes av arabere og afrikanere som alle skal på NAV. Sverige er an katastrofe på dette området og man vil Norge ille om man stemmer på partier som vil gjøre det samme med oss.

Du trenger ikke integrere en islamitisk araber eller somalisk døgenikt som ikke er her...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Like mange vil komme med blå-blått som med rødgrønt. Kos deg med foliehatten din.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor tror du det kommer så mange flere til Sverige enn til Norge?

Kan det ha noe men innvandringspolitikken å gjøre?

SV/MDG og Rødt vil alle tvinge på for en svensk innvandringspolitikk, og det vil få konsekvenser siden det ser ut til at alle kan havne på vippen i et nytt Storting. Da er det ikke bare fra Malmø alle de groteske nyhetene kommer om noen år men fra Oslo og Bergen også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    å gud bedre! å jeg som bor i Oslo der MDG har hærjet fritt de siste årene. trenger jeg rasjoneringskort fremover RRR?
    Begrenset hvor mye de klarer å ødelegge på vippen i en kommune - rikspolitikk er derimot noe annet.
    det blir Venstre på meg.
    Tvilerens valg, det der, eller fravær av valg. Partiet for den som ikke vet hva han vil ha, og stemmer på noe han ikke ikke vet hva er....

Overraskelsespakke, kalte de det i Selectkatalogen.

6

65finger

Gjest
    å gud bedre! å jeg som bor i Oslo der MDG har hærjet fritt de siste årene. trenger jeg rasjoneringskort fremover RRR?
    Begrenset hvor mye de klarer å ødelegge på vippen i en kommune - rikspolitikk er derimot noe annet.
    det blir Venstre på meg.
    Tvilerens valg, det der, eller fravær av valg. Partiet for den som ikke vet hva han vil ha, og stemmer på noe han ikke ikke vet hva er....

Overraskelsespakke, kalte de det i Selectkatalogen.
    leser programet nå. Mye bra. men du har selvsagt rett:cool:

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Resultatet av svensk innvandringspolitikk.

Vårdpersonal i Sverige hotas att de ska våldtas och dödas | Kvällsposten

Det er bare å stemme SV/MDG/Rødt om man ønsker en slik situasjon i Norge om noen år.
    Fakta er at AP og FrP har samme strenge innvandringspolitikk. Forskjellen ligger i integreringsarbeidet og ikke minst retorikken, hvor gresset på FrP's side av gjerdet er brunt. Flyktninger som får bli lykkes i mindre grad med FrP i regjering. Kutt i norskopplæring og andre forebyggende tiltak, for ikke å nevne hatretorikken som skaper oss mot dem-tankegang og utenforskap.

Men fakta preller av deg som vann på gåsa. Foliehatten kler deg.
    Finnes det mye av den type hatretorikk i Sverige? De har vel gått lenger enn noen andre med hensyn til "integrering". Ingen Sverigedemokrater i regjering der.

Mye av det samme kan vel sies om UK og Nederland.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gjestemedlem overdriver som vanlig. Enten det er om EØS avtalen sies opp eller hva som vil skje hvis MDG kommer på vippen.
    Jeg synes dette er helt innafor.

Sakset fra MDGs hjemmeside;

De Grønne vil stå opp for flyktningretten, og ønsker en ansvarlig og anstendig flyktningpolitikk.

VI VIL:

Styrke integreringen
    Forenkle regelverket for arbeidsinnvandring, og støtte tiltak mot sosial dumping
    Redusere ventetiden for asylsøkere
    Tillate dobbelt statsborgerskap, og gjøre det mye vanskeligere å ta fra folk statsborgerskapet
    Styrke tilbudet og rettighetene til barn på flukt, og stoppe bruk av midlertidig opphold for mindreårige asylsøkere
    Gjøre det lettere å bli bidragsyter i samfunnet gjennom midlertidige arbeidstillatelser og god kartlegging av kompetanse
    Grunnlovsfeste retten til å søke asyl og styrke asylsøkeres rettssikkerhet

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt av hva donaldpartiet vil koste landet

http://paulchaffey.blogspot.com/2017/08/hva-koster-mdgs-oljepolitikk.html

Med MDGs politikk vil i løpet av få år 179 milliarder kroner forsvinne årlig fra inntektssiden på statsbudsjettet, kanskje enda mer. Og kuttene skal vi begynne med nå, på toppen av den nedgangen vi allerede har hatt på grunn av oljeprisfallet.

Men når MDG skal kutte tilsvarende på utgiftssiden, hvor vil de ta vekk 179 milliarder kroner i året? I 2017 koster de regionale helseforetakene (drift og investeringer i sykehusene) 141 milliarder. Vil man ikke kutte der koster høyere utdanning 36 milliarder, politiet 19 milliarder, jernbane 25 milliarder, foreldrepenger 20 milliarder og forskning 35 milliarder kroner over statsbudsjettet, bare for å nevne noen eksempler på steder jeg tror de må kutte. Det kan jo også være et poeng å minne om at omkring 20 milliarder i skattelettelser den borgerlige regjeringen har gjennomført denne perioden er svært beskjedent sammenlignet med det inntektskuttet på 179 milliarder som MDG går inn for. Men det stopper ikke der.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt av hva donaldpartiet vil koste landet

http://paulchaffey.blogspot.com/2017/08/hva-koster-mdgs-oljepolitikk.html

Med MDGs politikk vil i løpet av få år 179 milliarder kroner forsvinne årlig fra inntektssiden på statsbudsjettet, kanskje enda mer. Og kuttene skal vi begynne med nå, på toppen av den nedgangen vi allerede har hatt på grunn av oljeprisfallet.

Men når MDG skal kutte tilsvarende på utgiftssiden, hvor vil de ta vekk 179 milliarder kroner i året? I 2017 koster de regionale helseforetakene (drift og investeringer i sykehusene) 141 milliarder. Vil man ikke kutte der koster høyere utdanning 36 milliarder, politiet 19 milliarder, jernbane 25 milliarder, foreldrepenger 20 milliarder og forskning 35 milliarder kroner over statsbudsjettet, bare for å nevne noen eksempler på steder jeg tror de må kutte. Det kan jo også være et poeng å minne om at omkring 20 milliarder i skattelettelser den borgerlige regjeringen har gjennomført denne perioden er svært beskjedent sammenlignet med det inntektskuttet på 179 milliarder som MDG går inn for. Men det stopper ikke der.
    Paul Schaffey? Tidligere SVer som har blitt Høyremann? Han prøver å se inn i en krystallkule med skikkelige vinglebriller. Bare svada.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Grei oppsummerende siste paragraf:

"Det er jo helt legitimt å mene at vi skal avslutte alle oljeinvesteringer på norsk sokkel nå og snart stenge all oljeproduksjon også. Men da bør man også fortelle hvilke utgifter som skal kuttes for å få regnestykket til å henge sammen. Det holder ikke å si at alle skal jobbe litt kortere tid hver dag. Vi blir ikke rikere i Norge av at folk jobber mindre."

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor kan det ikke være mulig å bruke de neste 15-20 årene på hard utvikling av andre høykompetanse næringer? Hvorfor er det om å gjøre å subsidiere letebrønner som vi aldri kommer til å pumpe olje ut av?

Hvorfor er det også så vanskelig å ta inn over seg at vi kanskje må redusere vår levestandard, velferd og forbruk noe for å etterlate en noenlunde levedyktig planet til våre barn og barnebarn?

Må det være full jævla gass absolutt hele tiden for at livet skal være verdt å leve?

G

Gjestemedlem

Gjest
    "Og når det gjelder investeringer i oljevirksomhet som er det jo ikke slik at MDG skal trappe det ned over 15 år, de skal stans all leting og all utbygging av nye felt fra nå. I 2017 er det beregnet at det skal investeres 125 milliarder kroner i oljevirksomheten på norsk sokkel, og omtrent like mye i 2018 og årene etter. Dersom disse investeringene ikke kommer vil det få en enorm effekt på både norsk økonomi og på arbeidsledigheten. Vi har jo sett hvordan et oljeprisfall fra 120 dollar til 30-40 dollar har slått ut i at 40-50 000 oljejobber har forsvunnet. Men dette er likevel svært lite sammenlignet med effekten av å brått slutte med all leting og utbygging på norsk sokkel.

Vi vi uansett få en gradvis nedgang i oljeproduksjonen på norsk sokkel som gjør at en del av virksomhetene og ansatte i næringen må omstille til annen noe annet uansett. Det vil bli krevende nok. Men å brått skru av en hel industri med konsekvenser for et par hundre tusen ansatte er noe helt annet. Og færre i jobb betyr også bety lavere skatteinntekter fra både personer og bedrifter, på toppen av nedgangen i de direkte inntektene fra sokkelen.2"

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg støtter helt klart tanken om å stoppe leting etter ny olje. Det må være starten på et skifte av fokus.
    Politikere og alle oss mennesker har en liste som forteller oss hva vi må prioritere.
    Jeg ønsker at vi skal prioritere anderledes. Vi må gå vekk fra stadig vekst og økt konsum. Vi drukner i vårt eget søppel. Ja, til 6 timers dag, uten lønnskompensasjon. Må innføres i løpet av noen år. Men det blir flere i jobb og lavere kjøpekraft. Supert spør du meg.
    Vi har blitt foret med reklame i femti år om hvor lykkelige vi blir av å følge moten og shoppe.
    Vi kaster og kjøper nye produkter hele tiden. Ikke fordi det gamle er ødelagt, men fordi det har blitt sosialt utbrukt.
    Vannvittig. Bytt ut din iPhone 6 fordi den gir for lite status. Kjøp en iPhone 7. Åh, så deilig. Nå er jeg sosialt innafor igjen.

MDG har gode tanker, noe av det er urealistisk, men likevel viktig med en stemme som drar oss mot det grønne.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor kan det ikke være mulig å bruke de neste 15-20 årene på hard utvikling av andre høykompetanse næringer? Hvorfor er det om å gjøre å subsidiere letebrønner som vi aldri kommer til å pumpe olje ut av?

Hvorfor er det også så vanskelig å ta inn over seg at vi kanskje må redusere vår levestandard, velferd og forbruk noe for å etterlate en noenlunde levedyktig planet til våre barn og barnebarn?

Må det være full jævla gass absolutt hele tiden for at livet skal være verdt å leve?
    Vi er helt utrolig enige her cruiser. Det må jeg virkelig si. Men foreløpig har jeg ikke truffet noen ansikt til ansikt som vil ha en krone mindre i lønn eller pensjon. 25.000,- i pensjon er fortsatt ikke nok. Ja, men tenk på barnebarna dine sier jeg. Det må da være fint om vi prøver å dempe vårt overforbruk. Men nei det går ikke inn. Kjøpe, kjøpe, mer, mer og enda mer. :mad:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Utover mat og forbruksvarer kjøper jeg nesten ingen ting. Jeg sliter fryktelig med å svare på hva jeg ønsker meg til bursdag og til jul, for det er knappest noe. Dette er ikke ideologisk begrunnet kjøpenekt eller noe slikt - det er bare omtrent ingen ting jeg synest jeg har bruk for lengre, og jeg har allerede en hel del jeg ikke har bruk for.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utover mat og forbruksvarer kjøper jeg nesten ingen ting. Jeg sliter fryktelig med å svare på hva jeg ønsker meg til bursdag og til jul, for det er knappest noe. Dette er ikke ideologisk begrunnet kjøpenekt eller noe slikt - det er bare omtrent ingen ting jeg synest jeg har bruk for lengre, og jeg har allerede en hel del jeg ikke har bruk for.
    Og da er kanskje tiden inne for en pust i bakken og ta inn over seg at vi er inne i en økonomisk periode som er både kompressor- og turbomatet. Vi burde roe det ned en smule. Skal ikke så mye til egentlig.:)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.786
    Dersom Ola nordmann hadde godtatt en levestandard anno år 2000 (da hadde vi det som kjent virkelig fælt her i landet) så kunne han tatt fri en gang etter lunch på onsdag i år 2017 og hatt ca samme materielle velstand.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er nok ikke mange i MDG som har hatt hjelm og vernsko på seg, nei.
    Ikke at det redder verden alene, men en respektfull realitetsorientering rundt hva som har skapt velstanden her i landet hadde nok ikke skadet...
    Det er vel bare det famøse kafebesøket til Skei Grande under feiringen av Oljevirksomheten som kommer verre ut. Man kan saktens være uenig om fremtidige prioriteringer, men dette handlet om respekt for verdiskapningen og innsatsen som allerede var lagt ned de siste 50 år. Skammelig, rett og slett!

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Nøyaktig den samme velstanden som ødelegger kloden, utrolig nok så er ikke velstand og materielle goder alt for alle.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    det blir Venstre på meg.
    Hekkan, da må jeg nøytralisere din stemme ;)
    Jeg likte dog slagordet deres fra en del år tilbake 'Vi lover ikke gull, men grønne skoger' Den var bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn