Stovers verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mens man pakker for morgendagens reise til sydligere strøk spilles musikk i bakgrunnen. Lytter gjennom vinylen jeg kjøpte fra Otare for lenge, lenge siden, hvilke plater får bli? Denne er en av dem 😊
    IMG_3908.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ser du ut til å ha helt rett i @Tweedjakke. Jeg er ikke særlig bereist i klassiskmusikken, bare liker å lytte til det 😊
    IMG_3910.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tenker å supplere kildene med en cdp. Den vil overlappe perioden hvor jeg ripper egne cd’er til disk.
    Har vandret mellom ulike design og prisklasser, transport eller komplett spiller, toploader, skuff- eller slotloading. Halv- eller fullbredde, tilgjengelige deler (drivverk) frem i tid, fordeler og ulemper ved det meste.

    Av prishensyn, ønske om å passe til Nait50 halvbredde står foreløpig Pro-ject DS3 øverst på lista, alternativt transporten DS2 T.
    Teknisk litt uklart, men innehar noe av teknologien fra RS2 så langt jeg kan lese og i hovedsak et Sveitsisk produkt.

    Del gjerne tanker eller erfaringer dersom du skulle snuble innom denne humble tråden.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Utgår Naim, altså?

    (Har av og til lyst på CD-spelar sjølv, men innser at Sony-drevet mitt har stått avskrudd oppå forsterkaren i tre år, og den optiske kabelen eg skulle bruka til å kopla han til DAC-en med er framleis ikkje pakka ut av emballasjen. Så då reknar eg med at det ikkje eigentleg er eit behov eg har)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sant, skjønner 😁 Det er tildels min erfaring også, kommer den til å bli benytta? Tror det for min del denne gangen, men pris vs behov kanskje.

    Jovisst, hadde ganske nylig er Naim CD5xs fra 2011 for hånden (analog- og digitalutgang), men Naim leverer ikke drivverk lenger (Philips VAM….) orker ikke spille med usikre kort
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bruken blir som transport digitalt til Naim NSC, men ha mulighet til å koble den opp med Nait 50 som komplett cd-spiller.
    Kjøper jeg transportversjonen kan Chord Mojo2 benyttes som Dac. Den er forresten veldig god og fleksibel.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Benytter ledige stunder til å lese meg opp på cd spiller/- transport. Fra å være ganske så sikker på hva jeg skal ha, til å frustreres, til så å havne på rett side igjen. Akkurat nå er jeg ved Atoll, alternativt en rimelig Denon, begge med skuffløsning. Det neste som skal avklares er om jeg skal ha komplett cd spiller eller kun transport. Det siste mtp at man ikke henger seg i at dac- teknologi foreldes.
    IMG_3975.jpeg


    Vi befinner oss for tiden på Rhodos, et lite avbrekk fra badingen idag, vandring i gammelbyen 🌝 et godt liv dette, men resten av sommern på hytta og hjemme er litt bedre 😊
    IMG_3949.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Avventer et par tilbakemeldinger rundt cdsaken. Har lest meg opp for om mulig å finne noe som kan holde en stund og kunne erstatte drivverk, minst mulig infisert av Kina og komplett spiller eller drivverk.
    Om det ikke dukker opp flere momenter til uka blir det en Atoll DR100 transport.

    Har rundt 2000 cdplater, det vil ta tid å rippe. I tillegg kan jeg ta med noen på hytta. Av den grunn ville en MD100 passe fint der (i tillegg).

    DR100
    IMG_3975.jpeg


    Cd jakten startet med MD100 cdspiller som er ca 30cm bred.
    IMG_3971.jpeg


    CD100
    IMG_3987.jpeg
     
    Sist redigert:

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    166
    Antall liker
    177
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har du vurdert Cyrus sine spillere? Har vel en i ca samme prisområde + en noe dyrere. Har ikke egen erfaring med disse, men hadde for mange år siden en slik en med DAC. Mener å huske at den ikke gjorde seg bort, men måtte selvsagt på et tidspunkt vike for Naim😜
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har du vurdert Cyrus sine spillere? Har vel en i ca samme prisområde + en noe dyrere. Har ikke egen erfaring med disse, men hadde for mange år siden en slik en med DAC. Mener å huske at den ikke gjorde seg bort, men måtte selvsagt på et tidspunkt vike for Naim😜
    Liker designet til Cyrus og var i utgangspunktet ute etter halvbredde. Slotloading og noe høyere pris og den utgikk. I tillegg leser jeg om litt ulike brukeropplevelser på Naimforumet.

    Endel tilsynelatende Engelske spillere er faktisk så Kina som det går an å bli, bare navnet igjen. Cambridge, Audiolab med flere. Sånt vil jeg ikke ha.

    Heed er interessant, men koster unødvendig mye for mitt behov. Pro-ject var et alternativ, men utgikk også pga nevnte «slot».

    Atoll, Norsk importør/ forhandler og leser gode ting om Atoll både på Naimforumet og Pinkfishmedia.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt sidevesker til Mc’n. De har sånt kjekt snapsystem. Min sykkel er sort, ellers ganske like. Greit å kunne pakke med seg litt, unngå ryggsekken. Blir fint å kjøre litt igjen, til hytta og sånt, må bare komme seg hjem fra jobb og Bergen.
    Planlegger smått å kjøre nedover til Østlandet i sommer, besøke familie, kommer til nytte da og disse veskene, vi får se, Østlandet frister ikke veldig lengre 😁
    Kjør forsiktig alle Mc- førere
    IMG_0011.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Finner liten interesse i hifi om dagen, men må innrømme det blir fint å få ny Cd- transport i hus. Har endel cdplater jeg aldri har hørt og som fortsatt ikke er rippet.

    At Stover tar en øl på puben skjer ikke ofte … i seinere år. Unntaket er i møte med kollegaer og det skjer som oftest i Bergen.
    Kinn ipa og litt mat etterhvert, etter et bra møte idag. Liker meg på Henrik, for meg sjøl en stakket stund 😊
    IMG_4027.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.809
    Antall liker
    19.188
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt sidevesker til Mc’n. De har sånt kjekt snapsystem. Min sykkel er sort, ellers ganske like. Greit å kunne pakke med seg litt, unngå ryggsekken. Blir fint å kjøre litt igjen, til hytta og sånt, må bare komme seg hjem fra jobb og Bergen.
    Planlegger smått å kjøre nedover til Østlandet i sommer, besøke familie, kommer til nytte da og disse veskene, vi får se, Østlandet frister ikke veldig lengre 😁
    Kjør forsiktig alle Mc- førere
    Vis vedlegget 1027529
    Griselekker jernhest du har😀
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På tur med Mc idag og svinger inn på E6. Der blir jeg liggende bak et stort, gult dråg som minner om hestetransport. Det første som slår meg er å komme forbi og sånn blir det.
    Under nevnte forbikjøring tas dråget nærmere i øyesyn og ser teksten «Vassendgutane» skrevet «både her og både der».
    Ikke rart førstnevnte assosiasjon dukket opp 😬😅
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tror Cd- transporten ankommer i ettermiddag og har laget til en midlertidig plassering. Kjøper nytt rack, eller utvider eksisterende med en hylle eller to. Har også en tanke om å lage noe sjøl ala Are Mo design, som jeg ser @BurntIsland har (mener jeg så et bilde et sted), men blir nok ikke noe av, har ikke tid, lettvint å kjøpe ferdig og blir klart finest også.

    Kjøpt brukte høyttalerkabler med mer riktig lengde siden rack er flyttet til sidevegg. Dersom akkurat det gjør noen bekymret, de kostet ikke allverden 😊
    IMG_4074.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Franske Atoll Cd- transport endelig på plass og tilkoblet dac’en i NSC 222 via rca.
    Fikk umiddelbart godfølelsen, måtte den vare 😊

    Naim NSC 222 fremstår forresten som en meget fleksibel venn. Streamer, preamp, dac, kvalitets headamp og mm phonoamp.
    IMG_4086.jpeg

    IMG_4088.jpeg
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    318
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Makrokosmos
    Franske Atoll Cd- transport endelig på plass og tilkoblet dac’en i NSC 222 via rca.
    Fikk umiddelbart godfølelsen, måtte den vare 😊
    Gratulerer med ny cd-transport! Godt at komboen fungerte bra, pent oppsett. Også veldig bra CD som spilles med Rostropovich 😊.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny cd-transport! Godt at komboen fungerte bra, pent oppsett. Også veldig bra CD som spilles med Rostropovich 😊.
    Takker 😊 den ga et godt førsteinntrykk, uten å ha fokus på lyd-/ musikkgjengivelsen egentlig, mer opplevelsen av å ha cdspiller igjen, blir nok litt som vinyl tipper jeg.

    Supplerte min noe magre klassisksamling for noen år siden, kjøpte en samling her på hfs, de har blitt stående, men nå skal det spilles.

    Gratulerer med ny sølv snurre :)
    mvh
    Takk motoren 😊 min tredje på noen år, ble lite brukt, men som sagt, nå skal du se 😬
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    7.333
    Sted
    Under stjernene

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hadde besøk av likesinnet på fredag, hyggelig mann og timene gikk. Spilte via Nait50 og Bauer, men koblet også inn NC etterhvert.
    Skravlet om mangt og mye og spilte musikk fra min humble vinylsamling. Streamet musikk fra nett, det er fint å lytte til annen musikk enn mitt vante. Gjør det gjerne igjen 😊

    I løpet av det neste året skal det vurderes følgende; hva skal hovedanlegget bestå av? Grunnen er enkel, rommet har begrensninger og musikkanlegget bør balansere rommet ytelsesmessig.

    En siste tur på hytta i går kveld, før sas brakte meg til Bergen og jobb grytidlig imorges.

    Bildet er en «kopi» fra 2019, oppdatert med nye sidevesker denne gangen. Alltid godvær i Trøndelag 😎
    IMG_4195.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har litt av hvert av bokser og høyttalere å velge i. Tenker å rydde unna og finne et optimalt oppsett ut av det jeg allerede har i hus. Det trenger ikke være det beste, men må gi meg musikkopplevelser og gjerne være praktisk. Akkurat nå spiller dette ………
    IMG_4269.jpeg


    ……… denne! Fantastisk uttrykt musikk!
    IMG_4239.png
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sommerferie eller «friperiode» som det heter for min del 🌝 mye bra vær. Et par alenedager på hytta, mens ikveld tar Bonneville meg hjem igjen.

    Stover har slettet FB kontoen (2. gang) og Messenger ble med i dragsuget. Det siste litt synd for den var faktisk i bruk, men de som vil ha tak i meg får til det …. om det er viktige saker 😁 Forresten, Snapchat er også borte fra desktop’en, dog kun avlogget.
    Jeg står igjen med hfs som leses daglig og Whatsapp der jeg har kontakt med kompiser utenlands.

    Stover med frue har også kjøpt bil, byttet ut el.bilen som har litt restgaranti, mot en ny el.bil. Den nye ligner svært på vår dieselbil med 4wd etc og er ment å overlappe denne Når tidens tann tar den. Jeg er mao en av idiotene som kjøper nytt, men lever godt med det. Det er i hvert fall ikke et Kinaprodukt, selv om den garantert innholder ellementer der ifra.

    Selv med sommer lyttes det til musikk og jeg har sågar fulgt opp bokssammenligning nevnt i de siste poster. Sammenligningen er langt fra omfattende eller vitenskaplig, flere, men enkle detaljer kommer …. For den interesserte 😊
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på musikk, lytter ofte til anbefalinger i tråder her ombord, må si det er mye jeg ikke klarer å forholde meg til. Men har nå bestilt endel vinylskiver siste uker, noe er ankommet. Gleder meg.

    Begge sideveskene er på og de har inneholdt reiseartikler for turer til hytta. Tiltross for at jeg ikke er noen stordrikker, heller kosedrikker vil jeg si, har veskene også fraktet vin, øl (stort sett ipa), Calvados (Boulard selvfølgelig) og sågar en tunnel fra Ikea til barnebarna 😁

    Parkert i «garasjen», inntil hytteveggen, i skyggen, delvis under tak.
    IMG_4326.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har litt av hvert av bokser og høyttalere å velge i. Tenker å rydde unna og finne et optimalt oppsett ut av det jeg allerede har i hus. Det trenger ikke være det beste, men må gi meg musikkopplevelser og gjerne være praktisk.
    Som sagt så gjort, over noen dager har boksene fått spilt i ulike kombinasjoner, dog ikke alle. De kombinasjoner jeg testet ut leverer og dette dreier seg mest om hvor man setter grensen for hva rommet tillater. I tillegg og det vesentligste, man må bestemme seg for hvilket ytelsesnivå en skal inneha. Det finnes bedre enn det jeg har tilgjengelig også.

    Etter mitt enkle hode og hvordan jeg opplever at den enkelte kombinasjonen responderer i rommet, kan jeg slå meg til ro med alle kombinasjoner egentlig, forutsatt at jeg bestemmer meg for akkurat det. Vil jeg frigjøre penger kan jeg fint selge unna mer kostbare bokser, jeg må som sagt bare bestemme meg for at dette er godt nok.

    NSC 222. Den første kombinasjonen som treffer meg ift hvordan jeg ønsker musikken presentert er med nettopp denne tilkoblet Nait 50 Og Kerr. Åpent og med innsikt og der små nyanser i musikken kommer tydelig frem, særlig gjelder det for klassisk musikk.
    NSC har alt jeg trenger, streamer, dac, preamp, god hodetelefonforsterker og god mm phonoforsterker. Den kan sågar oppgraderes (les psu under) og er tilrettelagt for å enkelt kunne plugge til et Naim mc phonotrinn.

    Strømforsyningen NPX300 kobles til NSC 222. Jeg har levd med mange ulike psu`er fra Naim over mange år, og vet hva psu`er gjør for musikkopplevelsen… stort sett. Da jeg hørte NPX første gang under en demo hos Hifil Life, ledet av Mark Ragett fra Naim, hørte jeg egentlig ikke forskjell med eller uten. Utrolig nok kjøpte jeg allikevel denne boksen 🙃 husker jeg ramlet inn døren seint på kvelden etter en lengre jobbreise og var sliten. I tillegg, en kort demo fra et musikksspor er ikke rette metoden for meg, denne setter seg over tid. Jeg var trygg på og stolte på tidligere opplevelse. Når du først kobler denne fra igjen, hører du hva den tilførte.
    NPX er virkelig rosinen i pølsa her etter min smak der den tilfører kraft, klangrikdom, naturlighet og dimensjonalitet (slitte hifiuttrykk, jeg vet). Musikken flyter, wow.

    Effekttrinnet NAP250, det kompletterer rett og slett det øvrige. Nait 50 får fint frem nyansene i musikken og den oppleves som et alternativ til 250, ikke en erstatning for. Nait 50 er også begrenset til kun to innganger i tillegg til mm phono.

    Den vesentlig rimeligere Naim Atom HE leverer også, men annerledes enn NSC og prisforskjellen på 3x høres. I tillegg har den ikke innebygget phonoforsterker. Allikevel, valget om å legge den ut for salg har ikke vært enkel, den er liten og kan enkelt flyttes sammen med hodetelefonene. Den fungerer også veldig bra sammen med Nait 50.

    New Classic fra Naim fungerer fint i det lille loftsrommet og Kerr K320S er optimale høyttalerdesigner ift hvor smalt rommet faktisk er. Jeg trenger ikke pengene et salg gir så da blir det sånn. Jeg beholder som det står…. inntil videre 😊 I tillegg kan jeg alltid bygge et anlegg nr. 2 rundt Nait 50. Akkurat nå er det med Atom HE og Naim Allae Høyttalere.

    Når høyttalere er nevnt, jeg testet Naim Allae i loftsrommet. Dette er en nær frontvegghøyttaler, mens den i praksis også viser seg å være en nær skråtakhøyttaler. Den har en besnærende og direkte spillestil som jeg liker godt, tilsvarende som jeg husker SBL på hjemlån. For en idiot jeg var som ikke kjøpte dem forresten.

    God sommer! 😁

    IMG_4332.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke i hver manns interesse hvorvidt den ene Naimboksen leverer bedre enn den andre. Synes allikevel at utgangspunktet burde være til allmen interesse; hva er et akseptabelt musikkanlegg for meg, basert på de boksene jeg har tilgjengelig?

    Nå er Naim Atom he og Nait50 koblet opp i stuen, sammen med Naim Allae høyttalere. På nittitallet tror jeg prisen på disse ht på det meste var drøye 30K.
    Dette spiller storveis, det er nydelig og tydelig på en gang 😊 og jeg tenker, hva skal man med mer egentlig?

    Så går jeg de få trappetrinnene til 2.etg og spiller opp det øvrige, vel…. det er forskjell 😁

    Dersom jeg ikke visste bedre levde jeg fint med det enklere og når sant skal sies så vet jeg vel ikke bedre 😅
    Vi får se hva høsten/ vinteren bringer.

    IMG_4348.jpeg
    IMG_4349.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    706
    Antall liker
    2.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Året var 1993 da jeg ramlet inn i hi-fi helvetet for alvor. Før den tid ble det utelukkende spilt musikk og fra et ganske så beskjedent musikkanlegg bestående av B&W DM høyttalere, en Kenwood integrert forsterker og en Technics cd- spiller. Dette musikkanlegget hadde fulgt meg i veldig, veldig mange år.

    Nå tror jeg bestemt at ringen er sluttet, og i løpet av 2025 skal jeg ha landet på et musikkanlegg av det noe enklere slaget som skal følge meg fremover. Det sammen med jakten på musikkanbefalinger på ulike forum :) lykke til, til meg sjøl ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn