Strøm filter eller ikke?

H

hobby

Gjest
Har selv hatt Isotek Nova. Den er veldig god, men byttet til Dillenhöfer da jeg synes det var klangmessig litt bedre og de har större fleksibilitet i oppbyggingen slik at du kan få et filter som passer akkurat til deg. Men hvis du kjörer Nova på front og Titan på effekt er det en kombo som absolutt kan anbefales!

Denne tråden gir ellers inntrykk av at mange dessverre nedvurderer betydningen av gode strömfiltre. Mine erfaringer - fra 4 ulike adresser i ulike deler av landet... - er at et godt strömfilter alltid har värt ubetinget positivt. Kjörer da separat filter samt kurser på front og effekttrinn. Dvs benytter også separat filter (4kVA) på mine 400Watts monoblokker med stort hell.
 
K

knutinh

Gjest
Akkurat! alt er ikke så enkelt eller forklarlig som man kunne ønske bestandig  ;)

mvh
Andre ganger så er det mye enklere enn hva noen vil ha det til, jfr signaturen din =)

-k
 
M

Mulelid

Gjest
Nå ja.. Skal man lete etter skrivefeil, bør man jo være lærer eller petimeter, som meg? La dere forresten merke til at jeg ikke hadde med et ord der; nemlig ordet "så"? Har ikke tenkt særlig over det før nå i det siste, men i norsk tale og skriving er det ordet så misbrukt og feilbrukt som et ord kan bli. "De hadde kjøpt seg ny bil, SÅ da måtte de selvsagt teste den"? Feil der, eller? "De kjøpte seg ny bil, og den måtte selvsagt testes......." ;-)
 
O

omholt

Gjest
Er det ikke bedre å ha separat kurs til anlegget istedenfor strømrenser? Så evt. et enkelt lynvern i tillegg?
 
M

Mulelid

Gjest
Har frekventert diverse TTV-chatter i noen år og er vakt på NRK sin, og har jo sett en god del ved navn "Skriveleif" innom i årenes løp.. :) Neida, bare skriv som dere gjør.. ;-)
 
O

om.s

Gjest
Er det ikke bedre å ha separat kurs til anlegget istedenfor strømrenser? Så evt. et enkelt lynvern i tillegg?
Separat kurs og ett godt filter er en bra kombinasjon ;D

mvh
 
O

om.s

Gjest
Andre ganger så er det mye enklere enn hva noen vil ha det til, jfr signaturen din =)

-k
Nå! skal vi diskutere signaturer er det jo noen som er dedikerte til å gjöre saker og ting vanskeligere enn nödvendig, jfr din signatur/personlige tekst  ;)

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Nå! skal vi diskutere signaturer er det jo noen som er dedikerte til å gjöre saker ting vanskeligere enn nödvendig, jfr din signatur/personlige tekst  ;)

mvh
Neinei. Jeg er ikke dedikert til å gjøre ting vanskeligere enn de er, men derimot å innta diametralt motsatt mening av mine med-debattanter :-D

-k
 
O

om.s

Gjest
Neinei. Jeg er ikke dedikert til å gjøre ting vanskeligere enn de er, men derimot å innta diametralt motsatt mening av mine med-debattanter :-D

-k
He he.... ;D

mvh
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Dette stiller jeg meg bak!

Har forsøkt flere av disse nettfilterne igjennom noen år, både DIY og kjøpefiltere. Hos meg har det alltid hatt negativ effekt. Jeg mister noe av nerven i musikken. Dynamikken blir flatere. Har derfor endt opp med ikke noe filter. Tror dette er svært avhengig hvor du bor (jeg bor på Nøtterøy, og her er det jævlig varmt om dagen).

Roger
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Gjør som Bamsemann sier! Forskjellige problemer krever forskjellige løsninger. Eller hva? Faktisk har jeg selv prøvd strømduppeditter, store og små billige og dyre. Og noen var faktisk dynamikk begrensende!

Vi i Norge er ikke bestandig plaget med ett godt strømnett. Hva kan ett godt strømfilter gjøre med det?

Har tenkt tanken på ett Isotek Filter da Nova eller Titan. Har også vurdert Exakt power og Nordost sitt filter.

Noen som kjenner til disse og har noen erfaringer de gjerne vil komme med. Vurderer også en skille trafo, men poenget er å få så rens strøm som mulig uten og ha en stor trafo som brummer.

Synspunkter folkens.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gjør som Bamsemann sier! Forskjellige problemer krever forskjellige løsninger. Eller hva? Faktisk har jeg selv prøvd strømduppeditter, store og små billige og dyre. Og noen var faktisk dynamikk begrensende!
Bare noen?
Jeg vil påstå at det gjelder alle.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Strøm, filter eller ikke?
I så fall strøm.

Strømfilter eller ikke?
I så fall ikke.

;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Andre ganger så er det mye enklere enn hva noen vil ha det til, jfr signaturen din =)

-k
Hei!
Når vi først er inne på signaturer ;) ;)
KW= kilowatt ::) ::)
Knutinh= knutinnihelvete ;D (kom for mine ører her forleden, og ikke vondt ment, hverken fra meg og antagelig heller ikke fra "spøkefuglen")

Mvh.KW
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Med all respekt for din erfaring, men har du prøvd alle?

mvh
Jeg tenkte å skrive slik: "ALLE", men lot det stå til uten anførselstegn. Et effektivt filter må bestå av induktanser og kapasitanser. Riktig designet og utført vil det være effektivt til å dempe støy. Det vil samtidig være en begrensende faktor på dynamikken. Denne begrensingen har normalt ingen negativ effekt. Bortsett fra når det benyttes sammen med HiFi utstyr som belaster nettet med stor dynamikk. Tidligere har jeg sagt at slike filtere kan ha en gunstig effekt sammen med riaa trinn, prea-amps, CD spillere. Men IKKE sammen med utgangsforsterkere. Med gunstig effekt mener jeg at de vil dempe støy uten å tilføre noe negativt. Har du ikke påvist støy (og identifisert den!), er det borkastet med filter.
 
O

omholt

Gjest
Hva med å skifte strømkablene som følger med komponentene. Er det noe poeng? Regner med det har vært mange diskusjoner rundt emnet, men finnes det noen klare svar?
 
N

nb

Gjest
Hva med å skifte strømkablene som følger med komponentene. Er det noe poeng? Regner med det har vært mange diskusjoner rundt emnet, men finnes det noen klare svar?
Klare svar, nei. Eller det kommer an på hvem du spør, noen sier klart "ja", andre sier klart "nei". Og der tror jeg saken vil stå ganske så lenge.  Og ja, du har helt rett, det har vært diskutert ganske mange ganger allerede.
 
O

om.s

Gjest
Hva med å skifte strømkablene som følger med komponentene. Er det noe poeng? Regner med det har vært mange diskusjoner rundt emnet, men finnes det noen klare svar?
Om det for deg finns noen "klare" svar finner du best ut ved å pröve selv, som nesten alltid....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Hva med å skifte strømkablene som følger med komponentene. Er det noe poeng? Regner med det har vært mange diskusjoner rundt emnet, men finnes det noen klare svar?
Masse diskusjoner, ingen enighet. Blant de som konstruerer elektronikk som et levebrød, vitenskapsmenn og ingeniører er det tett opp til 100% enighet om at fornuftige strømkabler ikke trenger å byttes ut. Ei heller fornuftige analoge og digitale signalkabler, eller høyttalerkabler. Ingen har noensinne greid å påvise hørbare forskjeller i en blindtest. Kabler brukt til høyfølsomt radio-utstyr, medisinsk utstyr og kommunikasjon med ekstreme båndbredder eller ekstreme avstander koster da også som regel betydelig mindre og har færre eksotiske materialer (og påstander om egenskaper) enn hifi-kabler.

Innen hifi finner du dog mange som mener at strøm-kabler har stor betydning på lyden fra elektroniske komponenter, endog at en spesiell kabel kan ha en "signatur" uavhengig av hvilken komponent den er koblet til.

Hvilken av disse to "leirene" du setter lit til er egentlig fritt opp til deg. Jeg kan dog bifalle om.s. i at du i det minste bør lytte selv før du lar noen "guruer" (meg inkludert) diktere hva som er viktig for deg.

mvh
Knut
 
O

omholt

Gjest
Takk for svar. Jeg klarer fint å høre forskjell på xlr kablene som jeg har. Har et par QED og et par Xindak.
Forskjellen er ikke stor, men absolutt hørbar. Da jeg skiftet høyttalerkabler fra Monster til QED hørte jeg derimot ingen forskjell.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Det beste er vel å være naturlig kritisk, og ikke lure seg selv fordi man gjerne vil at det skal være forskjell.
Hører man virkelig forskjell, og hvis man gjør det, er det virkelig til det bedre?
Man ønsker vel ikke å betale mange tusen kroner for kosmetiske oppgraderinger :p
 
O

om.s

Gjest
Tidligere har jeg sagt at slike filtere kan ha en gunstig effekt sammen med riaa trinn, prea-amps, CD spillere. Men IKKE sammen med utgangsforsterkere. Med gunstig effekt mener jeg at de vil dempe støy uten å tilføre noe negativt.
Om jeg har skjönt deg rett så er det noe som dette du mener?

SHOULD ALL COMPONENTS BE PLUGGED DIRECTLY INTO THE RGPC UNITS?

Answer
• Since RGPC is wired in parallel, it operates GLOBALLY within the same circuit. All equipment plugged into the same circuit on which RGPC resides will receive the full benefits from the RGPC line enhancement technology without having to be plugged into the RGPC unit itself.  
• One entire modest home theater system can receive full treatment from just one RGPC being plugged into the same circuit.
• On the other hand, series type power line conditioners operate LOCALLY, which means all equipment must be plugged into the PLC itself in order to remove line noise.

Q – WHAT ABOUT POWER AMPLIFIERS AND POWERED SUBWOOFERS?

Answer
• We suggest you plug your basic power amplifiers (not integrated or receivers) and powered subwoofers directly into your wall outlets with the RGPC units plugged into the adjacent duplex wall outlets to take full advantage of our non-current-limiting parallel AC line enhancement and energy saving technology.  
• Basic power amps and powered subs do not need surge suppression because we feel their own internal transformers adequately protect them.
• All remaining components should be plugged into the RGPC units themselves to take full advantage of our dual stage surge suppression system.


Disse spörsmål/svarene er sakset fra:

http://www.richardgrayspowercompany.com/faq/index.html

Forövrig er det ett RGPC 1200C filter som står her hjemme, der mine relativt kraftige mono blokker er plugget rett i veggen, på samme kurs som filteret.

mvh
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg synes en X-kondensator gjør susen!
Jeg kobla inn x-kondensatorer paralellt i en del støpsler hos meg selv og noen andre, og vi fikk dengang inntrykk av at de gjorde en god jobb.

bamsemann.. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Forövrig er det ett RGPC 1200C filter som står her hjemme, der mine relativt kraftige mono blokker er plugget rett i veggen, på samme kurs som filteret.

mvh
Dine monoforsterkere får ikke tilført nettet via filteret. Riktig?
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg biller meg inn at de som har store forsterkere ofte ikke liker strømfiltre, mens vi som har sånne nymotens pysete nuforce, embla, oberon ting liker det ikke bare på cd spillere, men på effektrinn også?

Hos meg er det klart glattere og roligere i lydbildet uten at slammet er borte.
 
O

om.s

Gjest
Dine monoforsterkere får ikke tilført nettet via filteret. Riktig?
Filteret er koblet på samme dedikerte 16 amp kursen der det KUN er stereo koblet til, da inntreffer vel dette:

Since RGPC is wired in parallel, it operates GLOBALLY within the same circuit. All equipment plugged into the same circuit on which RGPC resides will receive the full benefits from the RGPC line enhancement technology without having to be plugged into the RGPC unit itself.

Selve prinsippet jeg har fulgt ved tilkobling av mono blokkene er dette:

We suggest you plug your basic power amplifiers (not integrated or receivers) and powered subwoofers directly into your wall outlets with the RGPC units plugged into the adjacent duplex wall outlets to take full advantage of our non-current-limiting parallel AC line enhancement and energy saving technology.  
• Basic power amps and powered subs do not need surge suppression because we feel their own internal transformers adequately protect them.  
• All remaining components should be plugged into the RGPC units themselves to take full advantage of our dual stage surge suppression system.  

Måten dette filteret er konstruert og fungerer etter viser at det er forskjell på de ulike filterene og at det funker, selv med relativt store blokker tilkoblet kursen.

Nå har jeg kjört alt via filteret direkte også, men opplevde en forbedret homogenitet og dynamikk ved å fölge RGPC anbefaling ang store forsterkere, som de redegjör for i sitatene overfor.

Så blokkene får tilfört nettet indirekte via filteret, det, filteret, gynner således både de direkte koblede og indirekte koblede apparatene på samme kursen....
mvh
 
M

Mulelid

Gjest
Feil.. kW er rett skrivemåte siden det ikke er navn.. :p
 
M

Mulelid

Gjest
PS! Kjøp dere en skilletransformator av typen som blir brukt på radio- og TV-verksted. Der transformeres 230 V til seg selv og skilles fra nettet sånn at kun spenning og fasekurver er tilbake. ;)
 
Topp Bunn