Strøm relatert Strøm. Isotek Titan og...?

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
64
Antall liker
42
Hei

Jeg hører en god del på musikk via Youtube på Apple TV 4K og synes det kan være ganske bra lyd. Jeg hører også en del på CD og streamer fra Qobuz.

For en tid tilbake hadde jeg HiFien pakket ned på grunn av oppussing i stuen. Da jeg koblet alt opp igjen endte jeg opp med å koble forsterker, sub og cd-spiller til Isotek evo3 Sigmas, mens TV og AppleTV ble koblet rett i veggkontakten. Jeg tenkte ikke noe mer over det før jeg også koblet TV og AppleTV til Sigmas og trodde det skulle bli bedre lyd. Det jeg opplevde var at hele lydbildet/scenen/3d-lyden skrumpet inn. Jeg koblet om flere ganger og hver gang ble jeg mest fornøyd med lyden når TV og AppleTV var koblet til veggkontakten. Jeg vet ikke om det har noe å si at både TV og AppleTV ikke er jordet. I ettertid har det blitt en del oppgraderinger. CD-spiller er byttet ut med Eversolo DMP-A8 streamer/DAC og Sigmas er oppgradert til Isotek V5 Titan. Jeg prøvde å koble A8 til Titan, men synes ikke det heller ble noe bedre i forhold til veggkontakten. Er Isotek og TV/Apple TV en kjent dårlig kombinasjon?

Jeg har hele tiden vært veldig fornøyd med Sigmas og følt at den har gjort mye bra for lyden og jeg er sykt fornøyd med Titan, men jeg er også blitt litt skeptisk. Så spørsmålet mitt er hva slags strømprodukt for kilde/tv har folk erfart er en god kombinasjon med Titan?
 

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
64
Antall liker
42
Vel, om man ikke merker noe forskjell.. Kanskje det utstyret du har oppgradert til er såpass bra at det ikke trengs lengre rett og slett.
Det skal sies at jeg har levd uten strømfilter mens jeg ventet på Titan. Lyden var langt fra like bra da. Men ja, kanskje det beste er bare en enkel strømskinne koblet til Titan via "system link" (powercon)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Det skal sies at jeg har levd uten strømfilter mens jeg ventet på Titan. Lyden var langt fra like bra da. Men ja, kanskje det beste er bare en enkel strømskinne koblet til Titan via "system link" (powercon)
Når du ventet så hadde du sikkert annet utstyr?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Nei, da var alt koblet på en helt standard strømskinne fra Elkjøp.
Ikke det jeg lurte på akkurat..
Så du brukte samme utstyret som du nå bruker imot strømrensen? Forsto det slik at du har byttet komponenter i etterkant.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
64
Antall liker
42
Ikke det jeg lurte på akkurat..
Så du brukte samme utstyret som du nå bruker imot strømrensen? Forsto det slik at du har byttet komponenter i etterkant.
Jeg hadde Sigmas. Når jeg koblet TV og AppleTV til Sigmas synes jeg lyden når jeg spilte av musikk fra Youtube ble dårligere enn når de var koblet til vegguttak. Så har jeg oppgradert en del utstyr. Jeg vurdert Sigmas V5, men endte opp med Titan da jeg tenkte at siden jeg var litt misfornøyd med lyden fra TV og AppleTV kunne jeg vurdere noe annet for kildekomponenter senere.

Så det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med Titan V5 kombinert med annen strømrens? Det kan godt være Isotek, men kanskje det er noe noe annet som er bedre på kildekomponenter og TV.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Jeg hadde Sigmas. Når jeg koblet TV og AppleTV til Sigmas synes jeg lyden når jeg spilte av musikk fra Youtube ble dårligere enn når de var koblet til vegguttak. Så har jeg oppgradert en del utstyr. Jeg vurdert Sigmas V5, men endte opp med Titan da jeg tenkte at siden jeg var litt misfornøyd med lyden fra TV og AppleTV kunne jeg vurdere noe annet for kildekomponenter senere.

Så det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med Titan V5 kombinert med annen strømrens? Det kan godt være Isotek, men kanskje det er noe noe annet som er bedre på kildekomponenter og TV.
Interessant dette, at det som visstnok skal forbedre lyd også forventes å forbedre bilde? Hvordan foregår dette egentlig?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
...Det jeg opplevde var at hele lydbildet/scenen/3d-lyden skrumpet inn......
Det høres ut som en normal observasjon av lyden etter innkobling av strømrensende remedie(r)
i et balansert system med nøytral lyd 👍
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
498
Antall liker
77
Siden både Tv'en og Apple TV har en switchmode powersupply, hvilket er en kjent kilde for støy (THD) på nettet, kan det være dette du hører. Avhengig av hvordan filteret er konstruert, kan støy fra disse komponentene smitte over på de andre tilkoblede produktene og gi utslag i dårligere lyd
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kan det skrives hvordan ting er koblet? Litt uklart men har du kun en v5 titan nå?
 

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
64
Antall liker
42
Kan det skrives hvordan ting er koblet? Litt uklart men har du kun en v5 titan nå?
Ja, har kun Titan V5 nå med Isotek Syncro som hovedkabel.

AppleTV -> HDMI -> TV -> Optisk -> Eversolo A8 -> RCA -> Hegel H590

Titan har Hegel og Sub koblet til. TV, AppleTV og Eversolo er koblet til veggkontakt. Prøvde med Eversolo koblet til Titan, men ble ikke helt fornøyd med det.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Ja, har kun Titan V5 nå med Isotek Syncro som hovedkabel.

AppleTV -> HDMI -> TV -> Optisk -> Eversolo A8 -> RCA -> Hegel H590

Titan har Hegel og Sub koblet til. TV, AppleTV og Eversolo er koblet til veggkontakt. Prøvde med Eversolo koblet til Titan, men ble ikke helt fornøyd med det.
Ikke rart... Du bruker jo RCA!
Bytt til XLR og pælm deretter strømrensen sammen med RCA kabelen, husk at det er EE-avfall..
 

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
Eg har testet ut det meste av strømrense produkter etterhvert, Noen er bedre en andre selvsagt, og dei kan reagere forskjellig etter hva utstyr man bruker dem på, Noen bør ikkje brukes på forsterkere/forforsterkere pga man kan miste dynamik blant annet. eg har ikkje opplevd forbedring på utstyr som bruker switchmode powersupply, på slikt utstyr har eg brukt skille trafoer for å hindre støy fra powersupplyen og tilbake på strømkursen, eller byttet til lineær strømforsyning.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.520
Antall liker
35.391
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ikke rart... Du bruker jo RCA!
Bytt til XLR og pælm deretter strømrensen sammen med RCA kabelen, husk at det er EE-avfall..
Har null problemer med å bruke rca her.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Har null problemer med å bruke rca her.
Jordet amp, jordet streamer.. RCA imellom for å garantere jordforbindelse, ingen poeng med "strømrens" i det tilfellet der.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
eg har ikkje opplevd forbedring på utstyr som bruker switchmode powersupply, på slikt utstyr har eg brukt skille trafoer for å hindre støy fra powersupplyen og tilbake på strømkursen, eller byttet til lineær strømforsyning.
At du ikke opplever forbedring på switchmode psu med strømrens, tanken om at produktet har god nok løsning fra før har ikke slått deg? Istedet så vil man heller nedgradere til lineær, bare for å få en endring sammen med strømrensen sin..?
 

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
Det finnes switchmode psuer som er meget bra, men det er langt mellom dei. eg har hverfall god erfaring med å bytte til gode lineære strømforsyninger i det eg har av utstyr til lyd og bilde. slikt er lett hørbart og målbart.
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
806
Antall liker
355
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Det finnes switchmode psuer som er meget bra, men det er langt mellom dei. eg har hverfall god erfaring med å bytte til gode lineære strømforsyninger i det eg har av utstyr til lyd og bilde. slikt er lett hørbart og målbart.
hvordan målte du det?
 

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
På analogt utstyr kan man måle reduksjon i støygulvet, det kan man også gjøre i digitalt utstyr, men der kan en også måle på den digitale klokka, og se hvordan strømforsyning og strømrens påvirker den.
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
806
Antall liker
355
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Burde man måle med rew eller lignende før og etter bytte av strømforsyning? det er vel «lyden» vi bryr oss om? Dersom det ikke vises der så er det vel ikke noe å bry seg om?
 

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
Nei slikt utstyr vil kun vise frekvens måling, det beste er å bruke ørene, det er et utrolig fintfølende måle innstrument, eg har gjort min del av målinger på kabler, sikringer og diverse tweeks når eg tidligere var skeptiker til slikt, nå bruker er ørene mer.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.520
Antall liker
35.391
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nei slikt utstyr vil kun vise frekvens måling, det beste er å bruke ørene, det er et utrolig fintfølende måle innstrument, eg har gjort min del av målinger på kabler, sikringer og diverse tweeks når eg tidligere var skeptiker til slikt, nå bruker er ørene mer.
Er ørene mer fintfølende en for eksempel rew...? Da lærte jeg noe i dag også 🤔

Tror jeg ville ønsket å forbli skeptisk jeg.
 

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
Er ørene mer fintfølende en for eksempel rew...? Da lærte jeg noe i dag også 🤔

Tror jeg ville ønsket å forbli skeptisk jeg.
Nei eg vil nå ikkje påstå det, men det er begrenset hva man kan måle med slikt utstyr, bra til det det skal brukest til da.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Nei slikt utstyr vil kun vise frekvens måling, det beste er å bruke ørene, det er et utrolig fintfølende måle innstrument, eg har gjort min del av målinger på kabler, sikringer og diverse tweeks når eg tidligere var skeptiker til slikt, nå bruker er ørene mer.
Det svarer til at sige, man skal bruge øjnene i stedet for et vatterpas hvis man bygger et hus :D
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Hva er galt med å bruke Rca kabler?
Hva er det som er rett med de er vel heller rett spørsmål?
RCA er jo genialt om man ønsker å overføre støy og overføre jordplan imellom enheter for å skape jordsløyfer, innstrålt støy og annet snag.
Hvorfor ønsker man seg så vondt egentlig? Når man faktisk har XLR innganger og utganger og jording på enhetene, og en XLR kabel koster hele 200,- for å forbedre signalet betraktelig sammenlignet med en hvilken som helst RCA eller hvilken som helst strømrens for den del..
Men sikkert kjempe morsomt å tune hvilken frekvens jordsløyfen skal pipe på istedet og heller holde seg til RCA og heller betale masse for strømrens for å flytte på pipingen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.520
Antall liker
35.391
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
@na_X - jeg har rca gjennom det hele, du får legge ørene inntil høyttalerne hos meg for å høre etter støy...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
@na_X - jeg har rca gjennom det hele, du får legge ørene inntil høyttalerne hos meg for å høre etter støy...
Om de enhetene som bruker rca innehar dobbelisolerte kontakter på strømmen så er det jo uproblematisk. Har man jordete kontakter derimot på flere enheter som kobles til så får man støy.
Bruker noe RCA jeg også på utstyr som mangler støtte for XLR, men liker det ikke.. Det er faktisk det neste på listen for utbytting.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.520
Antall liker
35.391
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Om de enhetene som bruker rca innehar dobbelisolerte kontakter på strømmen så er det jo uproblematisk. Har man jordete kontakter derimot på flere enheter som kobles til så får man støy.
Bruker noe RCA jeg også på utstyr som mangler støtte for XLR, men liker det ikke.. Det er faktisk det neste på listen for utbytting.
Har jordet på alt tror jeg.
 

Frezzaldo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
64
Antall liker
42
Ikke rart... Du bruker jo RCA!
Bytt til XLR og pælm deretter strømrensen sammen med RCA kabelen, husk at det er EE-avfall..
Tja, men jeg har vært mer fornøyd med strømrens enn uten. Det var en periode mellom Sigmas og Titan hvor jeg ikke hadde noe, og da ble det straks mye bedre når Titan var koblet opp.

Eg har testet ut det meste av strømrense produkter etterhvert, Noen er bedre en andre selvsagt, og dei kan reagere forskjellig etter hva utstyr man bruker dem på, Noen bør ikkje brukes på forsterkere/forforsterkere pga man kan miste dynamik blant annet. eg har ikkje opplevd forbedring på utstyr som bruker switchmode powersupply, på slikt utstyr har eg brukt skille trafoer for å hindre støy fra powersupplyen og tilbake på strømkursen, eller byttet til lineær strømforsyning.
Hvis jeg skal dele det inn i to kategorier

1: Eversolo + eventuelt annet hifi-kilde-utstyr
2: TV, apple tv + annet tv og nettverksutstyr

1: Jeg forstår det slik at det er viktig at alle komponenter er koblet sammen på samme jord (gjelder kanskje ikke mellom kategori 1 og 2 da disse for min del er koblet sammen via optisk samt at de ikke har jordet kontakt). Så hvordan kan man finne ut av hva som passer best til sine kilde-komponenter? Er det noe man kan se ut fra spesifikasjonene til strømforsyningen/komponenten eller må man bare rett og slett prøve?

2: Hvis strømfilter ikke virker spesielt bra på kategori 2 (og man skal ha noe "penere" å se på enn skilletrafo) Hva med strømskinne som isolerer hver enhet fra hverandre slik at de i alle fall ikke støyer mellom seg? Isotek skal vel nettopp akkurat dette, men de gjør vel kanskje andre ting også? Vil feks Isotek Evo3 Isoplug på stikkontaktene til kategori 2 fungere bra? Jeg kan ingenting om strømforsyninger, men kan man bytte til lineær strømforsyning på TV/AppleTV?
 
Sist redigert:

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
Hvis jeg skal dele det inn i to kategorier

1: Eversolo + eventuelt annet hifi-kilde-utstyr
2: TV, apple tv + annet tv og nettverksutstyr

1: Jeg forstår det slik at det er viktig at alle komponenter er koblet sammen på samme jord (gjelder kanskje ikke mellom kategori 1 og 2 da disse for min del er koblet sammen via optisk samt at de ikke har jordet kontakt). Så hvordan kan man finne ut av hva som passer best til sine kilde-komponenter? Er det noe man kan se ut fra spesifikasjonene på strømforsyning eller må man bare rett og slett prøve?

2: Hvis strømfilter ikke virker spesielt bra på kategori 2 (og man skal ha noe "penere" å se på enn skilletrafo) Hva med strømskinne som isolerer hver enhet fra hverandre slik at de i alle fall ikke støyer mellom seg? Isotek skal vel nettopp akkurat dette, men de gjør vel kanskje andre ting også? Vil feks Isotek Evo3 Isoplug på stikkontaktene til kategori 2 fungere bra? Bytte til lineær strømforsyning, nå er jeg ute på tynn is, men kan man det på en TV/AppleTV?
Ja det er nåk vanskelig og få til lineær strømforsyning på dei produktene, så eg ville nåk prøvd med en egen filter padde eller noe slikt på dei komponentene, ellers er det nåk best å ha dei rett i veggen. tenker at kansje strømforsyningene reagerer dårlig på strøm filter, Anzus har en litt annen tilnerming til strømfiltrering i sine padder, men eg har ikkje testet slike på den type komponenter.
Man kan godt ha flere kurser til anlegget, foreksempel en kurs til kilder og en til forsterker, jordingen blir uansett samlet i sikringskapet,
slike iso pluger og andre liggnende produkter har en effekt, men etter min mening liten.
Å bruke Toslink (optisk) er eg ikkje noen fan av, da dette er på ingen måte frit for støy, og signal og klokkesignal, blir smørt sammen til et signal før det blir sendt, og dette er en tyngre prosses for mottaker og dekode etterpå.
 

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
Om de enhetene som bruker rca innehar dobbelisolerte kontakter på strømmen så er det jo uproblematisk. Har man jordete kontakter derimot på flere enheter som kobles til så får man støy.
Bruker noe RCA jeg også på utstyr som mangler støtte for XLR, men liker det ikke.. Det er faktisk det neste på listen for utbytting.
Eg også foretrekker xlr, og har kun rca kabler i hjemmekinoen nå, men har aldrig hatt problemer med jordings loop eller støy med bruk av rca kabler på flere år, alle slike problem forsvant når eg begynnte å kjøpe litt dyrere og bedre kabler.
 
Sist redigert:

Hifi Thore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
54
Antall liker
30
Sted
Vestland
Nettopp, det er derfor jeg trakk inn målinger i stedet for ørene.
Ja til å sjekke tonal balanse og slike ting er det flott å bruke måle utstyr, skal man høre hvordan lydbildet er, hvor naturlig instrumenter høres ut og hvor dynamisk det spiller, må man nåk bruke ørene.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Eg også foretrekker xlr, og har kunn rca kabler i hjemmekinoen nå, men har aldrig hat problemer med jordings loop eller støy med bruk av rca kabler på flere år, alle slike problem forsvant når eg begynnte å kjøpe litt dyrere og bedre kabler.
Jordsløyfer forsvinner ikke ved hverken dyrere eller bedre kabler når det gjelder RCA, men godt mulig du får flyttet på frekvensen for støyen.
 
Topp Bunn