Overskriften på denne tråden er ganske treffende på innholdet med synsing over en lav sko.
Styrken, men også svakheten til nettfora som HFS, er at de åpner for et slags anarki, der seriøsitet, dilettanteri, humbug og svermeri blandes sammen i en håpløs suppe. Dette til forskjell fra seriøse fagtidsskrifter der det skilles klart mellom fagstoff som er kvalitetssikret, og leserinnlegg som ikke har vært undergitt samme innholdsmessige kontroll. I slike tidsskrifter vil også leserinnleggene være undergitt en redaksjonell innholdsmessig kontroll før de publiseres.
På nettfora blir den redaksjonelle kontrollen - eller modifiseringen - gjennomført først etter at innleggene er lagt ut, og noen faglig vurdering av innholdet er det egentlig ikke snakk om. Så lenge folk ikke bruker en ufin tone, og unngår personhets og åpenbar reklame for egne produkter, er det her på HFS stort sett fritt frem for enhver ytring, uansett hvor grunnløs eller villedende den måtte være. Det finnes ingen talsmann for sannheten, og heller ingen "dommer" som skiller mellom rett og galt. Resultatet er at det blir opp til hver enkelt leser å vurdere hva man skal tro på, og hva som skal vektlegges i et villniss av innlegg som spriker i alle retninger.
Denne tråden er ett av mange eksempler på sentralens iboende svakhet, og totalt uegnet til å orientere seg i noen som helst retning. Skal jeg kjøpe noe i retning av en strømrense-greie, tror jeg nok at jeg velger en annen fremgangsmåte enn å lese tråder som dette.
Tar en pils. Da får jeg i alle fall det jeg har betalt for. Skål.