Strømfilter til... trommevirvel....... kjøleskapet?

A

aardappeleter

Gjest
Jeg har ikke klart å høre noen problemer med strømmen hjemme hos meg, bortsett fra en liten ting. Med signal fra platespilleren får jeg et knepp hver gang kjøleskapet starter og stopper. Finnes det et egnet og billig filter noe sted som kan tenkes å fjerne det? Jeg tenker å koble det på synderen, kjøleskapet, i stedet for stereoanlegget.

L

larsmartin

Gjest
Jeg har ikke klart å høre noen problemer med strømmen hjemme hos meg, bortsett fra en liten ting. Med signal fra platespilleren får jeg et knepp hver gang kjøleskapet starter og stopper. Finnes det et egnet og billig filter noe sted som kan tenkes å fjerne det? Jeg tenker å koble det på synderen, kjøleskapet, i stedet for stereoanlegget.
Har du trefase inn i huset kan du/elektriker prøve å bytte fase i sikringskapet til kjøleskapet så støyen ikke når anlegget.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.475
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Skift relæ/kontakt i kjøleskapet.
Etterhvert, som kontaktene bli´r dårligere, kommer det en liten gnist, hvergang kompressor starter/stopper.
Det går i kategori "alm. vedlikehold". Mye billigere en rens/filter/bytting av faser m.m.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Står kjøleskapet tilfeldigvis i nærheten av platespilleren? Spørsmålet blir vel om dette kneppet oppstår mellom plate og riaa, eller inne i platespillerforsterkeren.

Hvis det første er tilfellet er det ikke sikkert et filter vil hjelpe så mye (du kan alltids bytte til MC-pickup hvis du har MM fra før 🤠😇). Hvis det andre er tilfelle, høres det ut som strømforsyningen i platespillerforsterkeren ikke er helt tipp topp. I så fall vil et filter på denne kunne hjelpe med mer enn bare knepping - antakelig vil du kunne få et luftigere og mer oppløst lydbilde.

A

aardappeleter

Gjest
Prøver å forholde meg til alle innspillene jeg ser her.

- Jeg synes det blir i overkant med elektrikerbesøk for dette. Sist jeg hadde en kom det på over 2000,- å montere støpsel på den nye komfyren....
- Det samme blir det vel med bytting av relé i kjøleskapet. Skjønner at slitne reléer kan være en greie, men det kommer til å koste mye penger å få inn en proff for dette, og temmelig mye styr med å få ut mat for mellomlagring mens man skrur det integrerte kjøleskapet ut av skapstammen og så videre.
- Snu strømkabel er noe man får lov til uten fagbrev, så det skal jeg teste. :)
- Spilleren/RIAA står pr. i dag ca. 5 meter fra kjøleskapet. Den er dog planlagt flyttet til vegghylle rett ved siden av kjøleskapet.

Skal ikke overdrive alvorligheten av problemet. Det er et lite knepp, aldri klart å høre det under avspilling av plater. Hvor fenomenet oppstår elektrisk tør jeg ikke gjette om. Jeg klarer heller ikke å se for meg noen feilsøkingsprosedyre som skal avdekke det, men om noen kan beskrive? Alt i alt lever jeg greit med det.

Men om det finnes et filter på ledning med riktig kontakt i hver ende som kan skjøtes på ledningen til kjøleskapet, og som ikke koster en formue, så er det verdt innsatsen.

A

aardappeleter

Gjest
Ellers. I og med at det bare er dobbelkontakt i skapet og den andre er opptatt til kjøkkenventilator, så har jeg ikke plass til å plugge verken Quk eller Quse i nærheten av støpselet til kjøleskapet...

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.806
Sted
Ytterst i havgapet...
De aller fleste moderne kjøleskap bruker PTC starter i stedet for rele, så dette ligger antageligvis rundt termostaten.... avhengig av konstruksjonen, så er det mer eller mindre enkelt å komme til for evt å sette en kondensator over termostatkontakten.... men - har du sjekket jording? Er RIAA'en på jordet stikk? - Prøv evt med/uten jord på forforsterkeren...

A

aardappeleter

Gjest
Jeg har bare jord på kjøkkenet, ikke i stua. Jeg har revet veggen som halvveis skilte stuedel og kjøkkendel fra hverandre. Jeg har hatt tanker om å oppgradere/ modernisere elektrisk til gjeldende standard, men da blir det hele leiligheten, og dyrt.

Sist redigert av en moderator:
P

parafinoksen

Gjest
Har du prøvd å koble platespilleren til en forgrener med overspenningsvern? De skal jo fange opp «dritt» i en viss grad. Bare drodler høyt over en lav sko.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.806
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg mistenker at du har kun enfase fordeling, men det vet du vel?? Det som er interessant i tilfeller som dette, er hvilken vei pulsen tar... avhengig flere ting, kan det faktisk også være luftbåret, - dvs en gnist som gir nok radoenergi til å lure seg inn via PU, RIAA etc...
Hvis du kommer enkelt til kontakten til skapet, og det er plass, kan du jo forsøke å sette et finvern foran skapet....evt kan du jo også forsøke foran RIAA, men slike vern funker absolutt best i jordete kurser.... noe la dette til et par hundrelapper.... om du googler 'finvern' finner du mange flere i forskjellige størrelser

A

aardappeleter

Gjest
Noe sånt kan man jo prøve. Gjerne på både RIAA og på kjøleskapet. På sikringsskapet står det 230V IT, aner ellers ingen ting om elinstallasjoner.

A

aardappeleter

Gjest
Alle automatene ser ut som de er topol. Da det satt keramikk i skapet var det to av dem i par for hver sone, inkludert hovedsikringen.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.806
Sted
Ytterst i havgapet...
Vanskelig å si på strak arm... forskjellige merker har noe forskjellig terskelverdi.. først og fremst noe som passer og ikke blir for fysisk stort....
Umiddelbart tror jeg at jeg ville valgt noe med mindre strømkapasitet, da det ikke er nødvendig i dette tilfellet.. i trua på at kanskje har lavere terskelverdi.. :cool:

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.506
Torget vurderinger
1

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg gjorde dette etter å ha fått anbefaling fra flere kunder

IMG_1126.jpeg

A

aardappeleter

Gjest
Tror jeg går for den rimelige varianten, jeg....

A

aardappeleter

Gjest
20230710_222123[1].jpg

Da er overspenningsvernet på plass i ventilatorskapet sammen med IR-termometeret fra ebay (som jeg ikke klarer å stole på), frøposer, og ymse remedier til vedlikehold av karbonstålpanner.

Kneppinga er ikke helt borte, men jeg tør antyde en betydelig demping selv om det alltid har variert en god del. Det er ikke plass til å snu filteret, men jeg har snudd kontakten i filteret. Kanskje det blir mer eller mindre effekt av det. Sliter dessverre med å trigge switching, så det blir sånn halvbevisst lytting etter start og stopp på pumpemotoren som ellers er veldig stille.

Jeg kjøpte to stykker med tanke om kanskje å montere en på veggvorta til RIAA, men det står veldig klart i bruksanvisningen at den ikke skal monteres i ujordet stikk. Noen tanker om det? Er det noe som kan skade tilkoblet utstyr vi snakke om? Eller er det betenkeligheter av typen ingen garanti for at finelektronikken overlever et lynnedslag?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.384
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte to stykker med tanke om kanskje å montere en på veggvorta til RIAA, men det står veldig klart i bruksanvisningen at den ikke skal monteres i ujordet stikk. Noen tanker om det? Er det noe som kan skade tilkoblet utstyr vi snakke om? Eller er det betenkeligheter av typen ingen garanti for at finelektronikken overlever et lynnedslag?
Overspenningsvern gjør bare at det kobler overspenning imot jord og er et finvern, gjør nok ikke noe med noe brumming/støy. Her bør man nok heller se på et filter slik som Armand foreslo i innlegg #18.

A

aardappeleter

Gjest
Får vel prøve et sånt et også. Litt skeptisk til meg selv som montør av sånt. Men med et par bilder postet her inne får man vel avklart riktig og feil montering.

Det er for ordens skyld ikke snakk om noen form for brum eller vedvarende støy. Anlegget er rett og slett imponerende stille (enda mer etter bytte til Purifi forsterker) bortsett fra disse kneppene ved kjøl av og på.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.384
Torget vurderinger
1
Får vel prøve et sånt et også. Litt skeptisk til meg selv som montør av sånt. Men med et par bilder postet her inne får man vel avklart riktig og feil montering.

Det er for ordens skyld ikke snakk om noen form for brum eller vedvarende støy. Anlegget er rett og slett imponerende stille (enda mer etter bytte til Purifi forsterker) bortsett fra disse kneppene ved kjøl av og på.
Sånn for ordens skyld, hvor gammelt er kjøleskapet? Om det starter å dra på årene så kan det jo fort lønne seg å bytte ut det istedet for alle remedier irundt. :geek:

A

aardappeleter

Gjest
Skapet er ikke gammelt i mitt gamle hode. Det er nok mer enn 5 år, siden jeg har slettet mailene med bestillingsbekreftelser, men ikke veldig mye mer. Det kan hende det blir byttet ut senere, men da fra kombiskap til ren kjøl (og frys i boden) fordi det er i trangeste laget for en som er alt for glad i mat....

Nå har det stått på en stund, og inntrykket er fortsatt at det har blitt mindre nivå på kneppene i anlegget. Jeg lever strengt tatt fint med situasjonen som nå, men nerds will be nerds..

Topp Bunn