Strømkabel til utebelysning

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.978
Torget vurderinger
1
Nå er ikke jeg noen tilhenger av kabeldiskusjonene her inne, men forsøker meg allikevel på et kabelspørsmål ;)
Hvilken av disse kan man bruke til utebelysning? Skal trekke opp og grave ned kabel til 3 pullerter på 75W hver.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som Asbjørn sier. Bruk en kabel som tåler frost, tæle og vann år etter år. Det er ikke noe moro å danse barbeint rundt på plena når PVC-isoleringen begynner å krakulere….

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.978
Torget vurderinger
1
Jada... Elektrikeren kommer også på besøk... Takker for linken! - med et par barn på slep, er det essensielt å vite akkurat hva man skal ha;)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Og ikke minst en kurs med jordfeilbryter.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Svaret er vel gitt over, men typen du skal bruke heter PFSP. Og avhengig av lengden og kortslutningseffekten i tavla di så finner installatøren riktig tverrsnitt ved beregning. PFSP er PVC-isolert og er beregnet på å ligge i bakken. Denen kabelen har lang meget levetid ved korrekt montasje.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.377
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg finner det rimelig å anta, etter å ha lest gode råd her inne, at lampene vil lyse bedre om PSFP-kabelen lyses inn med 150W-pærer natten over.

Forøvrig er det første gang at jeg ser PSFP anbefalt til sitt egentlige anvendelsesområde på Hifisentralen.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.978
Torget vurderinger
1
Kabel slutter aldri å engasjere! Selvfølgelig skal de lyses inn før de kan tas ordentelig i bruk. De skal heldigvis graves ned i nærheten av energibrønnen, så jeg håper på litt synergieffetk av nær-kryobehandling.

Vil det være tilstrekkelig med 1,5mm2 (litt enklere å trekke i rørene)? Det er snakk om ca 30m med 3 punkter på 75W. Det skal kobles fra en annen lampe som er ca 20m fra sikringsskapet.

Og ja - dette skal kobles av en elektriker, men får overraskende mye hjelp her på forumet ift direkte spørsmål til trikkeren... Ser for meg at fortjenesten faller drastisk når håndtverkeren ikke får fortjenesten på varene... Uansett med det prisnivået det er her i byen, må en stakkars doktor finne seg i å grave og trekke kabler så ikke elektrikerkostnaden skal ta knekken på meg.... ;D

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.977
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Ser man det, da kommer jo kabelkrangelen til nytte en gang også.
Som det heter, aldri så galt at det ikke er godt for noe. ;D

Steinar.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
MML skrev:
Ser for meg at fortjenesten faller drastisk når håndtverkeren ikke får fortjenesten på varene... Uansett med det prisnivået det er her i byen, må en stakkars doktor finne seg i å grave og trekke kabler så ikke elektrikerkostnaden skal ta knekken på meg.... ;D
Er redd vår fagmann "trikkeren" vil ta seg betalt for det han taper ved å ikke få lov til å selge deg utstyret. ;)

Sist jeg hadde legevakten på besøk her hjemme, begynner å bli et par år siden, fikk jeg ikke avslag i prisen selv om doktordamen hadde glemt å ta med stetoskopet og måtte få låne mitt ! Så på den måten er nok elektrikere lik doktorer. :p

;D ;D ;D ;D ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
681
Valentino skrev:
Jeg finner det rimelig å anta, etter å ha lest gode råd her inne, at lampene vil lyse bedre om PSFP-kabelen lyses inn med 150W-pærer natten over.

Forøvrig er det første gang at jeg ser PSFP anbefalt til sitt egentlige anvendelsesområde på Hifisentralen.
Hehe, innlysende!

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
MML skrev:
Kabel slutter aldri å engasjere! Selvfølgelig skal de lyses inn før de kan tas ordentelig i bruk. De skal heldigvis graves ned i nærheten av energibrønnen, så jeg håper på litt synergieffetk av nær-kryobehandling.

Vil det være tilstrekkelig med 1,5mm2 (litt enklere å trekke i rørene)? Det er snakk om ca 30m med 3 punkter på 75W. Det skal kobles fra en annen lampe som er ca 20m fra sikringsskapet.

Og ja - dette skal kobles av en elektriker, men får overraskende mye hjelp her på forumet ift direkte spørsmål til trikkeren... Ser for meg at fortjenesten faller drastisk når håndtverkeren ikke får fortjenesten på varene... Uansett med det prisnivået det er her i byen, må en stakkars doktor finne seg i å grave og trekke kabler så ikke elektrikerkostnaden skal ta knekken på meg.... ;D
Har vel strengt tatt ikke lov å trekke den selv...

Topp Bunn