Strømkabler? Litt overrasket over plutselig dybde.

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Jeg fikk med et par fete, ubøyelige strømkabler da jeg kjøpte et brukt forsterkersett for noen år siden. De har ligget i skapet ubrukt, da jeg fikk høre at de ikke hadde noen virkning når man hadde "billigpadder" altså billige skjøteledninger mellom de gode kablene og veggstøpselet.

Så tenkte jeg søren heller, kan ikke skade å prøve. Først effektforsterkeren og så pre'en. Og vips!: dybden i lydbildet økte med MANGE hakk. Satt og hørte på Franz Brüggens Matteuspasjon, og den cd'en har aldri hatt så mye dybde før!

Tenker videre at dette var mye gratis forbedring. Vil jeg oppnå like stor bedring ved å kjøpe en såkalt HIFI-padde i stedet for disse fra REMA?

Skal ha elektriker her snart uansett. Vil det være noe å tjene på å få lagt opp en jordet stikkontakt ifh. til lyd, eller er det mest sikkerhetsmessige grunner at disse kontaktene er jordet?

De som måtte mene at strøm er strøm vil bli ignorert, for her var det forskjell på før og etter, uten tvil! :)
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.825
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
2
Ja, separat kurs til anlegget var en av mine beste og billigste oppgraderinger. En HIFI-padde kan også gjøre bra forskjell.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hvis de ubøyelige strømkablene kommer fra den adressen jeg tror vil alt annet være nedtur ;)
"hifi-padde", hvaslags juggel er det? Styr unna. Jeg kan evt. mikse ei ubøyelig padde til deg.


Mvh. RS
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Søk på jording her, det er skrevet masse om det. Det anbefales genelt ikke, da du kan oppleve mer støy pluss at du må ha jording i hele rommet. Men egen kurs med stort tverrsnitt på ledninger er et pluss.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Det å bruke solidcore til bevegelig utstyr er direkte brannfarlig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Ja som f. eks en strømpadde.
Det vil jeg fraråde på det sterkeste, det samme gjelder solidcore nettkabler.
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
R.Solhaug skrev:
Hvis de ubøyelige strømkablene kommer fra den adressen jeg tror vil alt annet være nedtur ;)
"hifi-padde", hvaslags juggel er det? Styr unna. Jeg kan evt. mikse ei ubøyelig padde til deg.


Mvh. RS
Fikk kablene med på kjøpet ved kjøp av Audio 60, og en Luxman C-02... Husker ikke hvem det var :) Lenge sia.
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Det å bruke solidcore til bevegelig utstyr er direkte brannfarlig.


Bevegelig...?


Mvh. RS
Please ikke gidd å start en "på-siden diskusjon" i denne tråden, da jeg bare var ut etter tips på rimelige forbedringer i lydbildet. Om det er ok? :) Det fins jo PM for de som har noe "personlig" å ta opp...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Anonym skrev:
Ja som f. eks en strømpadde.
Det vil jeg fraråde på det sterkeste, det samme gjelder solidcore nettkabler.
Huff & huff, dette har du nok mye erfaring med. Deg om det. I følge lovgivende myndigheter er dette å anse som godt innenfor kabelens tiltenkte anvendelsesområde.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
johnsentorsk skrev:
R.Solhaug skrev:
Hvis de ubøyelige strømkablene kommer fra den adressen jeg tror vil alt annet være nedtur ;)
"hifi-padde", hvaslags juggel er det? Styr unna. Jeg kan evt. mikse ei ubøyelig padde til deg.


Mvh. RS
Fikk kablene med på kjøpet ved kjøp av Audio 60, og en Luxman C-02... Husker ikke hvem det var :) Lenge sia.
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Det å bruke solidcore til bevegelig utstyr er direkte brannfarlig.


Bevegelig...?


Mvh. RS
Please ikke gidd å start en "på-siden diskusjon" i denne tråden, da jeg bare var ut etter tips på rimelige forbedringer i lydbildet. Om det er ok? :) Det fins jo PM for de som har noe "personlig" å ta opp...

Forsøker du å henvende deg til meg? Det er jeg som har framstilt kablene du omtaler.



Mspvh. RS
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Jeg tror ikke de er "ubøyelige" i den forstand at de er hjemmelagd av tykk kobber. No offence R.Solhaug. :) De hadde visst et merkenavn iflg. han jeg fikk de av, og er jo bøyd opp igjennom tvbenken min, bare at de er veldig tykke og polstrede så det er ikke mulig å slå knute på de, som du kan på en OEM-kabel.

Men vet noen hvor man kan få en (CE-godkjenning er viktig i forsikringen min iallefall...) padde som ikke ødelegger eller filtrerer bort "feil ting". Tips om butikker mottas med takk.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Alt av multicore degraderer strøm/lyd. Take it or leave it.



Mvh. RS
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
R.Solhaug skrev:
johnsentorsk skrev:
R.Solhaug skrev:
Hvis de ubøyelige strømkablene kommer fra den adressen jeg tror vil alt annet være nedtur ;)
"hifi-padde", hvaslags juggel er det? Styr unna. Jeg kan evt. mikse ei ubøyelig padde til deg.


Mvh. RS
Fikk kablene med på kjøpet ved kjøp av Audio 60, og en Luxman C-02... Husker ikke hvem det var :) Lenge sia.
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Det å bruke solidcore til bevegelig utstyr er direkte brannfarlig.


Bevegelig...?


Mvh. RS
Please ikke gidd å start en "på-siden diskusjon" i denne tråden, da jeg bare var ut etter tips på rimelige forbedringer i lydbildet. Om det er ok? :) Det fins jo PM for de som har noe "personlig" å ta opp...

Forsøker du å henvende deg til meg? Det er jeg som har framstilt kablene du omtaler.



Mspvh. RS
Nei jeg henvendte meg generelt til folk som bruker tråder til å diskutere ting man aldri blir enige om. Som "anonym" som her starter "på siden".

Var det du som solgte meg Audio 60 og Luxman? Eller som har laget de kablene han hadde? De er iallefall veldig gode på lyd. Hvordan er det med brannsikkerheten som ble tatt opp her?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
johnsentorsk skrev:
Jeg tror ikke de er "ubøyelige" i den forstand at de er hjemmelagd av tykk kobber. No offence R.Solhaug. :) De hadde visst et merkenavn iflg. han jeg fikk de av, og er jo bøyd opp igjennom tvbenken min, bare at de er veldig tykke og polstrede så det er ikke mulig å slå knute på de, som du kan på en OEM-kabel.

Men vet noen hvor man kan få en (CE-godkjenning er viktig i forsikringen min iallefall...) padde som ikke ødelegger eller filtrerer bort "feil ting". Tips om butikker mottas med takk.
http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&produkt_type=12
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
johnsentorsk skrev:
R.Solhaug skrev:
johnsentorsk skrev:
R.Solhaug skrev:
Hvis de ubøyelige strømkablene kommer fra den adressen jeg tror vil alt annet være nedtur ;)
"hifi-padde", hvaslags juggel er det? Styr unna. Jeg kan evt. mikse ei ubøyelig padde til deg.


Mvh. RS
Fikk kablene med på kjøpet ved kjøp av Audio 60, og en Luxman C-02... Husker ikke hvem det var :) Lenge sia.
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Det å bruke solidcore til bevegelig utstyr er direkte brannfarlig.


Bevegelig...?


Mvh. RS
Please ikke gidd å start en "på-siden diskusjon" i denne tråden, da jeg bare var ut etter tips på rimelige forbedringer i lydbildet. Om det er ok? :) Det fins jo PM for de som har noe "personlig" å ta opp...

Forsøker du å henvende deg til meg? Det er jeg som har framstilt kablene du omtaler.



Mspvh. RS
Nei jeg henvendte meg generelt til folk som bruker tråder til å diskutere ting man aldri blir enige om. Som "anonym" som her starter "på siden".

Var det du som solgte meg Audio 60 og Luxman? Eller som har laget de kablene han hadde? De er iallefall veldig gode på lyd. Hvordan er det med brannsikkerheten som ble tatt opp her?

Nei, jeg har nok ikke solgt deg disse. Jeg har imidlertid gjort opp noen hundre strømkabler i tidligere år, de fleste solgt via NAT og et par andre hifi-sjapper.(+Hifi-klubben ;D)
Disse ble levert påmontert en "bruksveiledning" der det presisreres at de kun skal brukes på audio-utstyr. Påmontert denne fikk jeg klar bane av lovgivende myndigheter da de som nevnt anså denne bruken til å være godt innenfor kabelens tiltenkte bruksområde; ikke fastgjort utendørs som grøfter osv.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Kabler er ikke noe å spøke med ???



Mvh. RS
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Det er ikke IEC 60227-4 heller.

Red. ei heller kabeltype 245 i samsvar med NEK IEC 60245-4
Men for min del driter jeg i om det brenner hjemme hos dere, jeg prøvde bare å bidra med noe konstruktivt.
Nå melder jeg meg ut av tråden.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
oyvjorge skrev:
Søk på jording her, det er skrevet masse om det. Det anbefales genelt ikke, da du kan oppleve mer støy pluss at du må ha jording i hele rommet. Men egen kurs med stort tverrsnitt på ledninger er et pluss.
Da er det egentlig bare å finne opp sitt eget kraftverk. Hva med et støyfritt kraftverk bestående av en elektromotor som går på 230 volt, og en børsteløs permanentmagnet-basert generator som er tilknyttet denne? Generatoren vil overhodet ikke overføre støy fra nettet via elektromotoren, men være et eget 100% støyfritt strømnett som kan forskyne hifianlegget ujordet - HEEEELT uten støy. En skilletrafo ville ha rødmet av skam i forhold - så glem skilletrafoer og dyre strømrensere folkens!
:) :)

Vidar
 
Topp Bunn