Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.649
    Selvfølgelig en joke. Kunne aldrig finde på at bruge så mange penge på det.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.649
    Nu vil jeg indrømme at jeg har været en mindst 12 år længere på Hifisentralen end jeg er registreret til. Havde andre Nicks tidligere. Maybe you can guess.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.791
    Sted
    Stavanger
    ledning tilkoblet kniv, er ikke fysisk tilkoblwt elnettet. det er ene alene induksjon gjennom koiler som med 100% av det alle har gjemme.
    så er det enda vanskelig å forstå krypstrøm og kryp elektromagnetisme smitter gjennom kabler ?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.086
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Krypstrøm?? Det er en transformator som driver lav spenning/høy strøm gjennom kniven som blir en motstand... ingenting merkelig med dette, - og heller ingen "krypstrømmer"... akkurat som i alle sveiseapparater...

Sist redigert:

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    454
    Sted
    Minhus
    Begrepet "krypstrøm" er når feks. din vaskemaskin "lekker" strøm via en vei den ikke skal.
    Jordlekkasjebryter detekterer disse og slår av kurset eller det det måtte være.

Til vanlig er det ikke noe tema for audio, men det er sikkert penger å tjene her også.
    mAGuard (tm) - leveres til alle som vil ha en, vi bli enige om prisen ... :censored:

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.503
    Torget vurderinger
    1
    Kabler, blir bare mer og mer troskap og religion over dette, eller kult/klan. Ikke rart at yppersteprester av selgere og merkevarer følges blindt, mild hjernevasking altså.

PeterDa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Antall liker
    454
    Sted
    Minhus
    Du trenger en mAGuard (tm) om du er en seriøs audiofil, din annlegg kan kun yte det beste når du har minst en, men flere gir exponentiel forbedring!
    Jeg garanterer at du og dine ører blir fornøyd.
    Virker den?, Ja selvfølgelig!
    Marketing svada her:
    ...
    ...
    ...
    (fake) Vitenskapelig svada her:
    ...
    ...
    ....

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    836
    ledning tilkoblet kniv, er ikke fysisk tilkoblwt elnettet. det er ene alene induksjon gjennom koiler som med 100% av det alle har gjemme.
    så er det enda vanskelig å forstå krypstrøm og kryp elektromagnetisme smitter gjennom kabler ?
    Det er kanskje litt interesant i denne strømkabeltåden å merke seg den lille tykkelsen på nettkablene på primærsiden. Disse klarte fint å levere strøm nok til å brenne av knivene.

Tenkte også på om det kunne bli indusert noen krypstrømmer internt i metallplata de plasserte under eksperimentet, litt som bunnen på en gryte på en induksinstopp.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.791
    Sted
    Stavanger
    ikke ta alt bokstavelig.. skrev til båden dem som slarer alfalbetet, og dem som ikke

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    836
    ikke ta alt bokstavelig.. skrev til båden dem som slarer alfalbetet, og dem som ikke
    Da utelater du vel ikke så mange med dine skriblerier?

jifbaderom skrev:
    Finnes vel ting i hjemmet som bruker 230v direktekoblet glødetåder og dermed ikke trenger/bruker induksjon gjennom koiler slik du beskriver.

(skal ikke være for bokstavelig så tyr til noen bilder også)

1717221243136.png
    ]
    1717221353260.png
    1717221560855.png
    1717222129447.png
    1717222213803.png
    1717222488033.png

1717222556509.png

For å nevne/vise noen vanlige aplikasjoner som ikke bruker trafo.

Her er en Prinsipptegning som viser overføringsnettet fra kraftverk til forbruker. (lånt fra https://snl.no/elektrisitetsforsyning)
    1717220586379.png

Nå har man heldigvis ikke 420 kV, men 230V i
    1717220700775.png

Så elforsyningen til huset har jo pasert en del induksjoner gjennom koiler alerede for å få til 230 V (± 10 % av nominell spenning. I et
    nett med nominell spenning lik 230 V må spenningen ligge innenfor 207–253 V.)

Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.455
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett å dokumentere at kabler er forskjellen mellom helvetes drittlyd og himmelsk nirvana-lyd.
    Se bare her:
    20240604_200017.jpg

"Å, for en fyttihelvettes drittlyd!!!"

20240604_200149.jpg

"Å, for en fytti himmelsk nirvana-lyd!!!"
    (og dét med en nøktern IsoTek-kabel til 900 kroner)
    Case closed.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvorfor er det viktig at alle kordeller er på plass når man monterer strøm hvis det er slik at er det kontakt så er det kontakt?
    Det er absolutt noe som heter dårlig kontakt..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.736
    Javisst, men dårlig kontakt medfører lysbuer og varmgang. Inn til en forsterker vil jeg anta at det medfører massiv spraking, ikke "dårlig lyd"

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    758
    hvorfor er det viktig at alle kordeller er på plass når man monterer strøm hvis det er slik at er det kontakt så er det kontakt?
    Det er absolutt noe som heter dårlig kontakt..
    Du kan da sagtens have en periodisk fejl, på noget der ikke har en god forbindelse.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.570
    Tøysekoppen Paul. :) Etter ha sett den videoen med PS Audio undrer jeg på om dem har brukt noe tid på gå gjennom implementasjon av isoloatoren i DAC'n sin for å se etter bugs etter at syvende far i huset påviser slike forskjeller?

Det er ikke slik at en USB kabel kan redde et støyende signal fra en datamaskin. Kabelen kan riktignok skjermes slik at ny innstrålt støy ikke tilføres signalet. Men signalet behøver beholde all dataintegritet som i prinsippet betyr minimalt med spenningstap. Og da slipper selvsagt også all støy gjennom samme kabel. Man kan ikke tvinne eller flette seg til et fungere filter som skiller datatrafikk og støy i megahetzklassen.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Noe galt med kunnskap?
    Altså, jeg skal ikke gå inn på noen debatt rundt dette. Men å si at man følger vitenskapelig metode, for deretter si at han kan demonstrere forskjeller, uten noe vitenskapelig backup som vi også kan teste. Så er det heller ikke vitenskap, men en personlig overbevisning/oppfatning.
    Jeg synes ikke det er noe i veien med min billige optiske kabel mellom PC og Hi-Fi, jeg får fremdeles gåsehud, og jeg hører på Spotify i tillegg. Det jeg mener er at man kanskje skal ta ting som ikke er vitenskapelig med en klype salt. :)

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.836
    Sted
    Kongsberg
    Paul er en snodig skrue. Ene dagen er ikke kabler så viktig, men i dag kan han høre forskjeller på USB kabler bare han går inn i rommet. Sprøyt fra ende til annen.
    Men at folk lager seg historier stemmer på en prikk. Hmmm... Hvilken historie fortalte han nå mon tro?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du husker at du skrev Nordost initielt før du redigerte innlegget?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn