Strømkablers betydning?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.987
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
OsloHifiCenter og Soundgarden selger strømkabler til fantasi priser og prøver så godt de kan å overtale kunder dens viktige betydning.

Søker vi etter strømkabler hos nordens største hifi kjede Hifi-Klubben, så finner vi dette utvalget: https://www.hifiklubben.no/kabler/d...ctedCategories=Strømkabel+&sortOrder=priceLow

1 overpriset kabel PC til 193kr (79kr på CO) :cool:

Noen som kjenner til bakgrunnen til HK "utvalg" av kabler? Er det nytt agentur på vei inn, eller har de gitt opp å overtale sine kunder?
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er vel en kjent sak her på Hifisentralen at kabler ikke har noe å si for lyden? Lampettledninger og PC kabler holder i lange baner!! For ikke å snakke om strømprodukter: Humbug og bedrag alt sammen!

JP
 
U

Utgatt24668

Gjest
- Produktutvalget til en butikk er veldig basert på hva de selger over tid, og ikke minst hvordan de velger å selge/bundle produktene sine.
- Å konkludere med at en kabel fungerer eller ikke basert på hva HiFi-klubben selger gir liten mening. Det kan være mange årsaker til at de ikke satser på dette.
- Jeg har hørt selv at strømkabler utgjør en betydelig forskjell på noe utstyr og i liten eller ingen grad på annet utstyr. Det viktigste er å handle det som fungerer for deg, og ha med gjerne en nøytral testperson som ikke lar seg imponere av fint kabeldesign eller branding.

Den mest rasjonelle forklaringer er at Hifi-klubben selger mer hifi til "folk flest" som ikke har budsjett eller forståelse for å bruke flere tusen på en kabel.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Utbytte av oppgradering av kabler kommer helt ann på anleggets begrensning. Når produktlinjer blir kommersielle ( - eller overkommersielle ) så vil divergensen på salgs-antallet bli svært stort, service-ratene stiger og levetiden synker ...- og anleggets begrensning - LYD-Bildet tåkelegges...osv.

- En autorisert elektriker gir Deg helt sikkert god veiledning ?

Mvh. Lyden av altfor mange vilde, forbløffende, ubeskrivelige ...-og Opplevelser med altfor billige kabler.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
skal nok banne litt i kirka med dette men,,,,
Er mye artig som finnes av kabler og det er samtidig mye sprøyt som div hifi personer sverger til, er morsomt at det som brukes i veggen er ca 99,5% kobber og absolutt ikke ofc disse kablene er og som oftest 10-30x så lange som den lille pisken til forsterkeren, dermed så blir den snutten på 1meter fra veggen lite viktig :p

Eneste som er et poeng er å ikke ta lampett ledning(ha nok mm2, 2x2,5/2,5mm2 er plenty) og ha noe med skjerming hvis du har strøm og signal(ikke balansert) intill hverandre
for de med litt lite kløe i lommeboken av hifi så kan det anbefales å lage egne strømkabler det finnes mye bra skjermet kabel med foil+flettet kappe å finne på markedet
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
- Utbytte av oppgradering av kabler kommer helt ann på anleggets begrensning. Når produktlinjer blir kommersielle ( - eller overkommersielle ) så vil divergensen på salgs-antallet bli svært stort, service-ratene stiger og levetiden synker ...- og anleggets begrensning - LYD-Bildet tåkelegges...osv.

- En autorisert elektriker gir Deg helt sikkert god veiledning ?

Mvh. Lyden av altfor mange vilde, forbløffende, ubeskrivelige ...-og Opplevelser med altfor billige kabler.
Mer tåkelegging......?
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
skal nok banne litt i kirka med dette men,,,,
Er mye artig som finnes av kabler og det er samtidig mye sprøyt som div hifi personer sverger til, er morsomt at det som brukes i veggen er ca 99,5% kobber og absolutt ikke ofc disse kablene er og som oftest 10-30x så lange som den lille pisken til forsterkeren, dermed så blir den snutten på 1meter fra veggen lite viktig :p

Eneste som er et poeng er å ikke ta lampett ledning(ha nok mm2, 2x2,5/2,5mm2 er plenty) og ha noe med skjerming hvis du har strøm og signal(ikke balansert) intill hverandre
for de med litt lite kløe i lommeboken av hifi så kan det anbefales å lage egne strømkabler det finnes mye bra skjermet kabel med foil+flettet kappe å finne på markedet
Vil gerne prøve at komme med et et billede på hvorfor dette med netkabler og kabler generelt kan påvirker lyden.

Først og fremmest er der flere vidnesbyrd på at denne påvirkning forsætter på den anden side af stikkontakten og videre ud til målerskabet, ja måske endda helt til kraftværket.
Sven Palvig fortalte tidligere en historie om en dame som kunne høre om det kul eller atomkraft som producerede strømen , (der var mere sort baggrund med kul hehe) spøg til side, såvidt jeg husker var der noget om historien.

Det man skal forstille er at alle apparater, ja at alt i princippet ligger parallelt AC/signalmæssigt over stikkontakten som en forbruger af strøm, som en række elpære.
power.png

Og dette forsætte som sagt på den anden side af stikkontakten helt til selve generatoren på kraftværket ,så ændres der noget der. Ja så ændres den samlede lyd sandsynligvis også, måske kan det høres af mennesker, måske ikke.

Der er altid en "forbruger af strøm/en elpære på en eller måde når der er spændingsforskel i mellem to punkter, der er mindst en kondensator, en kondensatoren som er skabt af ledematerialet og isoleringen.

Sådanne kondensatorer er der alle vegne hvor der er spændingsforskelle, de er ikke ønskede , men kan ikke undgås, på samme måde som der er kondensatorer alle vegne så er der også modstande og spoler som heller ikke er ønskede , men som heller ikke kan undgås, og som sagt heller ikke umiddelbart ses, som man kan med de ønskede komponenter.

Asbjørn har bl.a. simuleret en del på dette, det har jeg i øvrigt også selv gjort, men det er svært at omsætte simulationer til lytteindtryk, det bliver tit afhængig af ens egen overbevisning.

Enten siger man at den smule målbar forskel ikke kan betyde noget, eller også siger man som jeg selv, det var dog besynderligt at så lidt elektrisk forskel kan betyde så meget lydmæssigt.

Jeg ved ikke eksakt hvad som forårsager denne forskel på oplevelser.
Men jeg er rimelig sikker på at kabelskeptikere og de kabeltroende i rigtig mange tilfælde vil opleve/høre stort set det samme hvis der er tale om den samme oplevelse /anlæg osv, det er i hvert tilfælde min erfaring.

Men jeg har også observeret at "ingeniør typerne" meget hurtigt prøver at fortrænge/glemme oplevelsen, eller forklarer/sandsynliggøre den med at noget sikkert er fejlbehæftet eller fejlkonstrueret osv..
Eller man konkluderer at det oplevede ikke passer med den viden og teori som er på området, så oplevelsen kan simpelthen ikke være rigtig.
Vi må lave en blindtest osv. for at få det klarlagt .
I mange tilfælde vil man så også få det resultat man ønsker , og som "passer" med den tilgængelige teori, nemlig at der ingen forskel er på kabler, og alt er i den skønneste orden igen.
Passer er sat i gåseøjne, da ingen kan benægte at der kan måles forskelle, både på kablerne i deres helhed, og især på de enkelte materialer/delelementer som kablet er sat sammen af.
Målbar forskel må være en grundbetingelse som skal være opfyldt hvis der skal være en lydforskel, to helt identiske kabler bør lyde ens, en undtagelse er i blindtest, hvor man godt at opleve at deltagene kan høre forskel på to ting/objekter/kabler som er helt ens.

Netledning/og kabler er generelt at sammenligne med en langstrakt kondensator , med en fejl-modstand, en fejl-spole , og en fejl-kondensator, stik og bøsninger har de samme fejl komponenter, og her er bl.a. fejl-modstanden endda mere eller mindre variabel.("dårlig forbindelse") modstanden vil varierer med bl.a. strømtrækket.
Alle disse fejl-komponenter ændres naturligvis når en netledning udskiftes med en anden, plus at samspillet med de øvrige komponenter også ændres.
Mange elsker at påpeger at der jo er i kilometervis af dårligt kabel inden den dyre netledning , i denne forbindelse skal netledningen snarer ses som den første meter, i stedet for den sidste.

Forudsætter vi at lyden er en sammensætning af alt lyset fra alle pærerne som illustreret i tegningen ja så ændre lyset sig afhængig af hvad "pæren/forbrugeren/glødetråden" er lavet af, og ud af højtaleren høre vi summen af alt "lyset", alle pærernes lys.

Inden nogen går helt amok vil jeg lige påpege at der er intet videnskabeligt er i den overordnede forklaring med at omsætte lys til lyd osv.
Det er som sagt kun et forsøg på at forklarer hvordan nogle oplever dette.
Men rent teknisk er der en form for hold/rigtighed i beskrivelsen.
Jeg vil også gerne slå fast at jeg mener at alt i vores kæde vil påvirke lyden mere eller mindre, nogen gange er det svært at hører forskelle på enkelte objekter som kondensatorer, modstande , spoler osv, men i mange tilfælde er der faktisk en betydelig forskel.

Forlænges et kabel med en kabelstump af samme type kabel så er det vanskeligt at hører en lydforskel, men forlænges samme kabel med en kabelstump som er helt anderledes i materialer-valg og opbygning så kan der tit høres en betydelig lydforskel.
Så konklusionen er at mere af det samme giver sjældent de store lydforskelle.

kabelskeptikerne påstår jo som sagt der ingen lydforskelle er på kabler.
Jeg er simpelthen ikke enig, det er elektrisk ulogisk at det skulle forholde sig sådan , der er! målbare forskelle, og et kabel er en komponent som alle andre passive komponenter er, og hvorfor skulle kabler være den eneste passive komponent hvor der ingen lydforskelle er?.
Ikke mindst på grund af at det samlede kabel både indeholder stik og kabel og derfor er en temmelig kompliceret passiv komponent.

Passive komponenter hvor det anerkendes selv af kabelskeptikerne at der kan være lydforskelle, specielt hvad angår kondensatorer er de fleste enige, også om at lydforskellene kan være betydelige, afhængig af valget af materialer og konstruktion.
Påstanden passer heller ikke i praksis, hvor millioner af mennesker dagligt høre lydforskelle på kabler.
Hvis ikke på et enkelt kabel, så i hvert tilfælde hvis alle kabler udskiftes på en gang.

Jeg er også forarget over +100000 Kr. priser, men det har ikke noget med om der er lydforskelle eller ikke at gøre.
Jeg selv anser det for helt umuligt at et kabel kan koste så meget, det må være markedskræfterne der spiller ind, plus diverse omkostninger som intet har med selve kablet er gøre, som til slut resulterer i disse svimlende priser, jeg mener det er umuligt at et kabels reelle værdi kan være så høj, hvis det ikke er lavet af massivt guld eller lignede.

Man skal dog regne med at mange af disse eksotiske kabler er håndlavet, eller laves i meget små serier, og det kan forøge prisen betragteligt i forhold til et industriproduceret kabel, og så er det jo op til en selv om man vil betale for dette, der er jo ingen købetvang.
Et er sikkert, man for nok sjældent 10 gange bedre lyd fordi kablet koster 10 gange mere.
Ved hi-fi gælder den eksponentielle prisudvikling set i forhold til lydkvalitet, en prisudvikling som også er gældende inden for mange andre produkter.
 
Sist redigert:

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Er det noen som har klart å gjøre lydopptak av disse forskjellene før/etter bytte av strømkabler eller andre hifikabler?
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
er en artig ting med dette, det er ingen som har klart en blind test på strøm kabler så lenge det er tilstrekkelig kvadrat brukt, på de som testes

skal like å sette opp en test på det og så skal folk få komme med 100k kr kablen vs 250 kr kablen skulle ikke være vanskelig å sette opp 4 solid state rele med valgfri aktivering av paret som strømmen går på

ja jeg kjenner til betydningen and Rc/Rl på kabling, samtidig skal det sies at hvis forsterkeren har en tilstrekkelig kondensator bank så vil denne svelge all gjenværende støy/påvirkning fra nettdelen via spennings stabliseringen som psu har, hører man forskjellen når det er et "frikoblings" punkt i mellom så er jeg svært overrasket, det vil være et punkt som tyder på at alt ikke er forstått i elektro bransjen
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
- Utbytte av oppgradering av kabler kommer helt ann på anleggets begrensning. Når produktlinjer blir kommersielle ( - eller overkommersielle ) så vil divergensen på salgs-antallet bli svært stort, service-ratene stiger og levetiden synker ...- og anleggets begrensning - LYD-Bildet tåkelegges...osv.

- En autorisert elektriker gir Deg helt sikkert god veiledning ?

Mvh. Lyden av altfor mange vilde, forbløffende, ubeskrivelige ...-og Opplevelser med altfor billige kabler.
autorisert elektriker sa til meg at det har mye å si.. hehe så de mener vel litt forskjelligt der og
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
jeg har testet massevis av kabler også strømkabler som jeg med noen effekttrinn og cd spillere har hørt lett forskjell på, har tidligere også testet det på en del integrerte forsterkere som enten gav liten eller ingen forskjell. mens nåværende oppsett hører jeg ikke forskjell til hverken forforsterker eller effekttrinn, kun til Dac blir det en liten endring.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
det er en subjektiv test men skulle vært artig å plugge det inn med en blind test ;-) blant annet med tanke på elektriske egenskaper på de som du hørte forskjell på
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
alle som gidder kan teste selv hører man forskjell så hører man hvis ikke er det sikkert like bra. Når man har holdt på med hi-fi en god stund som meg så betyr hverken den ene eller den andre testen fryktelig mye, kun det jeg hører selv.
 

Chianti

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2013
Innlegg
98
Antall liker
53
Sted
Akershus
Torget vurderinger
4
Dette er egentlig ganske enkelt: Verdien på en kabel er det markedet er villig til å betale for den. Ingen grunn til å irritere seg over de som er villig til å betlae flere tusen for dyre strømkabler. Som flere andre her sier: prøv selv i ditt anlegg og se hva det kan gjøre for deg.
Om den dyre kabelen er i stand til å påvirke lyden i anlegget ditt er helt avhengig av anlegget ditt. Men at en god kabel påvirker ting til det bedre i et top-flight anlegg er jeg ikke i tvil om. Apparater som henger på samme stikk vil også påvirke hverandre. Jeg hadde for et drøyt år siden en Onkyo surroundreceiver som hang på samme stikk som den integrerte forsterkeren. Når receiveren var slått på, men passiv, var det signifikant mer støy fra den integrerte forsterkeren. Det var absolutt ikke nødvendig med et 'trent øre' som lyttet etter feil. Surroundreceiveren røk ut samme dag...
Så at de som har anlegg i prisklassen 100k og oppover også bruker penger på å sørge for at de ulike boksene påvriker hverandre i minst mulig grad (inkludert egen kurs i sikringsskapet til hi-fi) og 'ren mat' inn for å drive de har jeg forståelse for.

Når det gjelder dyre digitale signalkabler derimot sliter jeg mer med forståelsen...
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.617
Antall liker
2.291
Jeg er også forarget over +100000 Kr. priser, men det har ikke noget med om der er lydforskelle eller ikke at gøre.
Jeg selv anser det for helt umuligt at et kabel kan koste så meget, det må være markedskræfterne der spiller ind, plus diverse omkostninger som intet har med selve kablet er gøre, som til slut resulterer i disse svimlende priser, jeg mener det er umuligt at et kabels reelle værdi kan være så høj, hvis det ikke er lavet af massivt guld eller lignede.

Man skal dog regne med at mange af disse eksotiske kabler er håndlavet, eller laves i meget små serier, og det kan forøge prisen betragteligt i forhold til et industriproduceret kabel, og så er det jo op til en selv om man vil betale for dette, der er jo ingen købetvang.
Et er sikkert, man for nok sjældent 10 gange bedre lyd fordi kablet koster 10 gange mere.
Ved hi-fi gælder den eksponentielle prisudvikling set i forhold til lydkvalitet, en prisudvikling som også er gældende inden for mange andre produkter.
Dette er en god beskrivelse. Hvorfor er det noen som oppfatter det som viktig å hisse seg opp over at noen kjøper dyre kabler og andre ikke gjør det?
(At man hører forskjell på mange kabler gidder jeg ikke lenger å diskutere. Det er bare å sette seg ned og prøve ut. Placebo effekter finnes, men er ikke lovmessige).
Mvh
JMK
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
OsloHifiCenter og Soundgarden selger strømkabler til fantasi priser og prøver så godt de kan å overtale kunder dens viktige betydning.

Søker vi etter strømkabler hos nordens største hifi kjede Hifi-Klubben, så finner vi dette utvalget: https://www.hifiklubben.no/kabler/d...ctedCategories=Strømkabel+&sortOrder=priceLow

1 overpriset kabel PC til 193kr (79kr på CO) :cool:

Noen som kjenner til bakgrunnen til HK "utvalg" av kabler? Er det nytt agentur på vei inn, eller har de gitt opp å overtale sine kunder?
På et tidspunkt blev hifiklubben dømt til at tage nogle dyre HDMI kabler retur, da de blev bevist de ikke levede op til hvad de lovede. Måske vil de undgå det samme sker igen?
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
skal nok banne litt i kirka med dette men,,,,
Er mye artig som finnes av kabler og det er samtidig mye sprøyt som div hifi personer sverger til, er morsomt at det som brukes i veggen er ca 99,5% kobber og absolutt ikke ofc disse kablene er og som oftest 10-30x så lange som den lille pisken til forsterkeren, dermed så blir den snutten på 1meter fra veggen lite viktig :p

Eneste som er et poeng er å ikke ta lampett ledning(ha nok mm2, 2x2,5/2,5mm2 er plenty) og ha noe med skjerming hvis du har strøm og signal(ikke balansert) intill hverandre
for de med litt lite kløe i lommeboken av hifi så kan det anbefales å lage egne strømkabler det finnes mye bra skjermet kabel med foil+flettet kappe å finne på markedet
Vil gerne prøve at komme med et et billede på hvorfor dette med netkabler og kabler generelt kan påvirker lyden.

Først og fremmest er der flere vidnesbyrd på at denne påvirkning forsætter på den anden side af stikkontakten og videre ud til målerskabet, ja måske endda helt til kraftværket.
Sven Palvig fortalte tidligere en historie om en dame som kunne høre om det kul eller atomkraft som producerede strømen , (der var mere sort baggrund med kul hehe) spøg til side, såvidt jeg husker var der noget om historien.

Det man skal forstille er at alle apparater, ja at alt i princippet ligger parallelt AC/signalmæssigt over stikkontakten som en forbruger af strøm, som en række elpære.
Vis vedlegget 331636
Og dette forsætte som sagt på den anden side af stikkontakten helt til selve generatoren på kraftværket ,så ændres der noget der. Ja så ændres den samlede lyd sandsynligvis også, måske kan det høres af mennesker, måske ikke.

Der er altid en "forbruger af strøm/en elpære på en eller måde når der er spændingsforskel i mellem to punkter, der er mindst en kondensator, en kondensatoren som er skabt af ledematerialet og isoleringen.

Sådanne kondensatorer er der alle vegne hvor der er spændingsforskelle, de er ikke ønskede , men kan ikke undgås, på samme måde som der er kondensatorer alle vegne så er der også modstande og spoler som heller ikke er ønskede , men som heller ikke kan undgås, og som sagt heller ikke umiddelbart ses, som man kan med de ønskede komponenter.

Asbjørn har bl.a. simuleret en del på dette, det har jeg i øvrigt også selv gjort, men det er svært at omsætte simulationer til lytteindtryk, det bliver tit afhængig af ens egen overbevisning.

Enten siger man at den smule målbar forskel ikke kan betyde noget, eller også siger man som jeg selv, det var dog besynderligt at så lidt elektrisk forskel kan betyde så meget lydmæssigt.

Jeg ved ikke eksakt hvad som forårsager denne forskel på oplevelser.
Men jeg er rimelig sikker på at kabelskeptikere og de kabeltroende i rigtig mange tilfælde vil opleve/høre stort set det samme hvis der er tale om den samme oplevelse /anlæg osv, det er i hvert tilfælde min erfaring.

Men jeg har også observeret at "ingeniør typerne" meget hurtigt prøver at fortrænge/glemme oplevelsen, eller forklarer/sandsynliggøre den med at noget sikkert er fejlbehæftet eller fejlkonstrueret osv..
Eller man konkluderer at det oplevede ikke passer med den viden og teori som er på området, så oplevelsen kan simpelthen ikke være rigtig.
Vi må lave en blindtest osv. for at få det klarlagt .
I mange tilfælde vil man så også få det resultat man ønsker , og som "passer" med den tilgængelige teori, nemlig at der ingen forskel er på kabler, og alt er i den skønneste orden igen.
Passer er sat i gåseøjne, da ingen kan benægte at der kan måles forskelle, både på kablerne i deres helhed, og især på de enkelte materialer/delelementer som kablet er sat sammen af.
Målbar forskel må være en grundbetingelse som skal være opfyldt hvis der skal være en lydforskel, to helt identiske kabler bør lyde ens, en undtagelse er i blindtest, hvor man godt at opleve at deltagene kan høre forskel på to ting/objekter/kabler som er helt ens.

Netledning/og kabler generelt er at sammenligne med en langstrakt kondensator , med en fejl-modstand, en fejl-spole , og en fejl-kondensator, stik og bøsninger har de samme fejl komponenter, og her er bl.a. fejl-modstanden endda mere eller mindre variabel.("dårlig forbindelse") modstanden vil varierer med bl.a. strømtrækket.
Alle disse fejl-komponenter ændres naturligvis når en netledning udskiftes med en anden, plus at samspillet med de øvrige komponenter også ændres.
Mange elsker at påpeger at der jo er i kilometervis af dårligt kabel inden den dyre netledning , i denne forbindelse skal netledningen snarer ses som den første meter, i stedet for den sidste.

Forudsætter vi at lyden er en sammensætning af alt lyset fra alle pærerne som illustreret i tegningen ja så ændre lyset sig afhængig af hvad "pæren/forbrugeren/glødetråden" er lavet af, og ud af højtaleren høre vi summen af alt "lyset", alle pærernes lys.

Inden nogen går helt amok vil jeg lige påpege at der er intet videnskabeligt er i den overordnede forklaring med at omsætte lys til lyd osv.
Det er som sagt kun et forsøg på at forklarer hvordan nogle oplever dette.
Men rent teknisk er der en form for hold/rigtighed i beskrivelsen.
Jeg vil også gerne slå fast at jeg mener at alt i vores kæde vil påvirke lyden mere eller mindre, nogen gange er det svært at hører forskelle på enkelte objekter som kondensatorer, modstande , spoler osv, men i mange tilfælde er der faktisk en betydelig forskel.

Forlænges et kabel med en kabelstump af samme type kabel så er det vanskeligt at hører en lydforskel, men forlænges samme kabel med en kabelstump som er helt anderledes i materialer-valg og opbygning så kan der tit høres en betydelig lydforskel.
Så konklusionen er at mere af det samme giver sjældent de store lydforskelle.

kabelskeptikerne påstår jo som sagt der ingen lydforskelle er på kabler.
Jeg er simpelthen ikke enig, det er elektrisk ulogisk at det skulle forholde sig sådan , der er! målbare forskelle, og et kabel er en komponent som alle andre passive komponenter er.
Passive komponenter hvor det anerkendes selv af kabelskeptikerne at der kan være lydforskelle, specielt hvad angår kondensatorer er de fleste enige, også om at lydforskellene kan være betydelige.
Påstanden passer heller ikke i praksis, hvor millioner af mennesker dagligt høre lydforskelle på kabler.
Hvis ikke på et enkelt kabel, så i hvert tilfælde hvis alle kabler udskiftes på en gang.

Jeg er også forarget over +100000 Kr. priser, men det har ikke noget med om der er lydforskelle eller ikke at gøre.
Jeg selv anser det for helt umuligt at et kabel kan koste så meget, det må være markedskræfterne der spiller ind, plus diverse omkostninger som intet har med selve kablet er gøre, som til slut resulterer i disse svimlende priser, jeg mener det er umuligt at et kabels reelle værdi kan være så høj, hvis det ikke er lavet af massivt guld eller lignede.

Man skal dog regne med at mange af disse eksotiske kabler er håndlavet, eller laves i meget små serier, og det kan forøge prisen betragteligt i forhold til et industriproduceret kabel, og så er det jo op til en selv om man vil betale for dette, der er jo ingen købetvang.
Et er sikkert, man for nok sjældent 10 gange bedre lyd fordi kablet koster 10 gange mere.
Ved hi-fi gælder den eksponentielle prisudvikling set i forhold til lydkvalitet, en prisudvikling som også er gældende inden for mange andre produkter.
+1

Så helt praktisk, hva kan få ulike strømkabler til å høres forskjellige ut? Enkle elektriske egenskaper - fint målbare - motstand, induktans og kapasitans.

Når du kobler en strømledning mellom vegg og anlegg, med andre egenskaper enn kobberet i veggen - hva skjer da? Du påvirker den totale kretsen "strømnettet" ditt utgjør. Så bytter du strømkabel mellom stikk og forsterker, kan det godt være det er signalkilden din som gir endringen i lyd - pga mer støy i strømmen den får.

Det er ikke mulig å oppnå "bedre/mer strøm" med en eksotisk kabel - men egenskapene ved kabelen kan filtrere støy, eller dempe refleksjoner - som et aktivt strømfilter. Putter du en eksotisk kabel mellom et strømfilter og en forsterker, kan det endre egenskapene til totalen - spesielt om ikke alle strømkablene fra strømfilter til komponentene har samme egenskaper...

Så - i mitt enkle hode er alle strømkabler som forbedrer lyden i praksis kun et enkelt strømfilter, og i noen tilfeller en ekstra støykilde for andre komponenter i anlegget. Størst forbedring på lyden vil jeg tro en oppnår dersom en feks har en forsterker som genererer mye støy, og en eksotisk kabel filtrer/demper noe av støyen den lager for signalkilden din....

Altså kan en godt høre forskjell på strømkabler, men jeg tror de færreste tenker over hvorfor - og hva annet de kunne ha gjort som ville vært betydelig mer effektivt (hint:bl.a. et godt designet strømfilter med dedikerte enkeltkretser og kun en komponent på hvert filter).
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Utbytte av oppgradering av kabler kommer helt ann på anleggets begrensning. Når produktlinjer blir kommersielle ( - eller overkommersielle ) så vil divergensen på salgs-antallet bli svært stort, service-ratene stiger og levetiden synker ...- og anleggets begrensning - LYD-Bildet tåkelegges...osv.

- En autorisert elektriker gir Deg helt sikkert god veiledning ?

Mvh. Lyden av altfor mange vilde, forbløffende, ubeskrivelige ...-og Opplevelser med altfor billige kabler.
autorisert elektriker sa til meg at det har mye å si.. hehe så de mener vel litt forskjelligt der og
- Hmmm... - Jeg velger min elektriker med mer enn STOR OMHU !!!
Mvh. Lyden av Opplevelser med 3 x 125A - 110mm2 kobber-kabel direkte fra trafo ...- og en "overbegeistret" montør fra VAE ...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Når du kobler en strømledning mellom vegg og anlegg, med andre egenskaper enn kobberet i veggen - hva skjer da? Du påvirker den totale kretsen "strømnettet" ditt utgjør.
Når naboen plugger inn en tvilsom padde hos seg vil altså lyden endres hos meg? Hva med noen lenger bort i gaten?
Eller er kablene smarte nok til å forstå hva som er mitt nett?
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Når du kobler en strømledning mellom vegg og anlegg, med andre egenskaper enn kobberet i veggen - hva skjer da? Du påvirker den totale kretsen "strømnettet" ditt utgjør.
Når naboen plugger inn en tvilsom padde hos seg vil altså lyden endres hos meg? Hva med noen lenger bort i gaten?
Eller er kablene smarte nok til å forstå hva som er mitt nett?
Ja, det gjør det - men pga avstander vil nettet dempe støy, og i praksis vil det ha forsvinnende lite å si - en kan modellere nettet som en krets med motstander, kondensatorer og spoler, og det vil dempe signalene. Men der er nok uten tvil aktive støykilder som forurenser strømmen mest. Det styggeste eksempelet jeg har lest om her på forumet, er en herre som plages av at hans lokale smelteverk forurenser strømmen hans - og det beviselig ganske signifikant.

Har du vært borti sånne wifi-forlengere du plugger i stikkontakten? De sende høyfrekvente signaler i strømnettet ditt (og modulerer bort lavere frekvenser med et høypassfilter i andre enden). Disse høyfrekvente signalene kan du stort sett motta i hele huset, uahvengig av kurs. Er naboen ikke så langt unna, kan han også plukke de opp - og derfor er et lurt med kryptering...

Kabler kan påvirke lyden - men jeg synest flere burde reflektere over hvorfor...

/Nasse

PS: Jeg har INGEN kunnskap om nettselskapene har filter i strømnettet, eller ikke.

PPS: I mitt hode har egen kurs til anlegget kun med å sikre nok ampere til peak strømforbruk (på samme måte som spolene i forsterkeren øker den mulige peak yttereligere - derav begrepet en strømsterk forsterker). Egen kurs har svært lite å si mtp strømstøy.
 
Sist redigert:

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Personlig er jeg for tiden på jakt etter et godt strømfilter. Research pågår (det er jo gøy).

På strømkabelfronten sverger jeg til en godt skjermet kabel med tilstrekkelig tykke kobberledere. Jeg vil tro at god skjerming er det som oftest mangler...
 

Chianti

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2013
Innlegg
98
Antall liker
53
Sted
Akershus
Torget vurderinger
4
Jeg tror ikke egen kurs til hifi kun har med (nok) ampere å gjøre. Som du selv påpeker NasseNoff så vil andre apparater sende støy inn i nettet ditt. Det mest direkte jeg selv har opplevd var en surroundreceiver på samme kurs som påslått (uten å gjøre noe) umiddelbart skapte mere støy fra en integrert forsterker.
Det er heller ingen tvil om at når jeg hører på musikk, si etter midnatt, når det ikke går vaskemaskiner, tørketromler etc., så er lyden markant bedre hos meg.
Så det å isolere apparatene fra hverandre har jeg tro på, hvor ett skritt er å ha egen kurs for hifi. Men selv en egen kurs forhindrer ikke apparatene å 'snakke' med hverandre...
Men be meg ikke om nærmere forklaring. Ikke et felt jeg vil påberope meg dybdekunnskap om :p
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.631
Antall liker
3.357
Sted
Oslo
Så - i mitt enkle hode er alle strømkabler som forbedrer lyden i praksis kun et enkelt strømfilter, og i noen tilfeller en ekstra støykilde for andre komponenter i anlegget. Størst forbedring på lyden vil jeg tro en oppnår dersom en feks har en forsterker som genererer mye støy, og en eksotisk kabel filtrer/demper noe av støyen den lager for signalkilden din....
Hodet mitt er vel omtrent like komplisert, så jeg har filter i både strømkabler og strømpadde. Mulig jeg kunne investere i et bedre strømfilter, men først har jeg lyst til å måle hvor mye støy jeg faktisk har på nettet.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Jeg tror ikke egen kurs til hifi kun har med (nok) ampere å gjøre. Som du selv påpeker NasseNoff så vil andre apparater sende støy inn i nettet ditt. Det mest direkte jeg selv har opplevd var en surroundreceiver på samme kurs som påslått (uten å gjøre noe) umiddelbart skapte mere støy fra en integrert forsterker.
Det er heller ingen tvil om at når jeg hører på musikk, si etter midnatt, når det ikke går vaskemaskiner, tørketromler etc., så er lyden markant bedre hos meg.
Så det å isolere apparatene fra hverandre har jeg tro på, hvor ett skritt er å ha egen kurs for hifi. Men selv en egen kurs forhindrer ikke apparatene å 'snakke' med hverandre...
Men be meg ikke om nærmere forklaring. Ikke et felt jeg vil påberope meg dybdekunnskap om :p
Du har helt rett. Som jeg skriver, all kabel gir dempning - og jo lenger, jo mer dempning. Og - den vil gi ulik dempning for ulike frekvenser. Så i den forstand vil egen kurs ha noe å si - utsagnet mitt setter som du ser dette litt på spissen, og da er ikke mitt PPS så galt... Personlig tror jeg et godt strømfilter har mye mer å si enn en egen kurs, mtp støy. Ang strømoverskudd er nok en egen kurs lurt - og jeg vet om minst en Hifi-butikk som har investert i et vanvittig overdimensjonert anlegg for å få bedre lyd.

(Og jeg skal heller ikke påberope meg orakelegenskaper. Det er flere her inne som kan dette myye bedre enn meg)
 
Topp Bunn