Jeg hadde blitt bekymret for elsikkerheten hvis strømkabler gav hørbar forandring.
Du er kanskje en av dem som ikke hører forskjell på kabler uansett? Da er du i så fall veldig heldig.
Orker ikke å ta diskusjonen om kabler på lydsiden. Her er det mange parametre som kan endre lyden.
På 230v siden derimot, er en nettkabel ett forsvinnende kort ledd i forhold til flere km med kobberkabler fra e-verkets trafo og de mange meter med kobbertråd som utgjør internkabling og trafoviklinger inni apparatet. En evt forandring i lyden her må nødvendigvis være resultat av ett massivt spenningsfall, så jeg ville målt spenning inni apparatet for å sikre god kontakt om jeg plutselig hørte forskjell etter bytte av nettkabel.
230v siden handler om person- og brannsikkerhet, så dette er ikke stedet å utøve voodoo.
Hos meg er "massivt spenningsfall" ikke eksisterende.Hva menes egentlig med "massivt" spenningsfall?
Km med kabler?Jeg ligger lengst unna,ca 300m,mer korrekt
26 m 16mm2 cu
192 m 95 mm2 al til to abonnenter,i praksis kun meg.
96m 240 mm2 al.
Resterende abonnenter ligger innenfor en radius
av ca.150m fra en trafo som er oppgradert 4 ganger på 10 år.
Allikevel oppleves lydforandringer både som ett resultat av hvilken belastning,hovedsakelig
den rent ohmske og kapasitansen i kablene i det lokale nett,målt fase jord,
samt støy nivået på sentralnettet mer enn støynivået på den lokale fordelingstrafo.
Er kapasitansen 10% forskjellig,vil også spenningen mot jord variere i størrelseorden dette.
Og er kablene på flere Km,da blir kapasitensen..X ganger..
Og det er forskjell på lakris,6mm2 komfyrkabel,4mm2 DH Lab power plus,Supra Lorad,
fat LMC,og den gamle Electrocompaniet`s flettekabel,hvorav de to siste er å anse
som "høykapasitans kabler".
Selve støpslene har jeg ikke lyttet til etter event. forskjeller selv om jeg har både Wattgate,Oyaide,Supra og Biltema/Jula.
Skulle det være forskjeller på støpsler/stikk tror jeg årsaken er PIM,
passiv intermodulasjon,noe som er verre for lyden enn harmoniske
selv med lave nivåer.
Høres det ikke forskjeller på komponenter i systemet så ligger "feilen" i rommet/høyttaler.
Hørte selv bare små forskjeller på kabler helt frem til ca. 2005.
Da ble høyttaler/rom problematikken bedre,og da jeg tok i bruk Helmhotz kom
forskjellene på kabler anmelderne beskrev tydelig frem.
Evnen til å høre "dypt" inn i elektronikk og kabler?
Fra ca. 35 sek.