Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Alle Nordoster tåler oppgradering- til et annet merke. Hadde du hatt Furutech FP3TS762, derimot..
    Den kabelen der gir ingen forbedring lydmessig i forhold til originalkablene som følger med komponentene. Jeg har hatt den i anlegget siden i høst på DAC, forforsterker og effekttrinn sammen med Rhodium-konnektorene til Furutech (FI-E38R\FI-28R). Når det ikke gir noen som helst effekt å bytte ut de alt for lange originalkablene med tilpassede lengder av disse på samtlige av de analoge komponentene, da tenker jeg at dette rett og slett er humbug til lydmessige formål (kabelen leverer nok i henhold til specs, det tviler jeg ikke på). Jeg tok ut alle tre og satte inn igjen originalkablene for et par måneder siden siden disse er mindre stive. Furutech-kablene ligger bare i en pappeske her. Det er mulig jeg skal bytte til en annen kabel som er litt mer fleksibel og sette dem inn igjen som hi-fi bling bare for å få tilpassede lengder og mindre rot.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg må være så fri å be deg få voksen ut av øra, mars, men da snur jeg på flisa: Hvor mange Furutechs har du, og hvor lange er de?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Ja, det er nesten så man skulle tro at lytteopplevelser, som tydeligvis slår ut fullstendig ulikt fra person til person, ikke er et egnet verktøy for å vurdere eventuelle lydmessige kvalitetsforskjeller på strømkabler.

Jeg har ikke handlet noen flere Furutech-kabler siden forrige innlegg. Med andre ord en på DAC, en på pre og en på effekttrinnet samtidig, dvs 3 totalt for den matematisk utfordrede. Jeg har ikke nøyaktige mål i cm siden jeg lagde dem på øyemål, men jeg de ligger et sted mellom 50 og 90 cm. Lengden er skreddersydd for plasseringen i racket.

Hvis du lurer på noe mer så kan du se på dokumentasjonen av prosessen her: http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/42892-phobos-x-5.html#post1433178

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vil du kvitte deg med dem? Hvilke kontakter har du på?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Ja, jeg vil enten kvitte meg med dem eller bytte ut selve kabelen, har ikke helt bestemt meg. Jeg legger dem nok ut for salg etterhvert.

Kontakttypene står både i innlegget ovenfor og i tråden jeg henviste til. Det er to av de mer kostbare modellene Furutech har: FI-E38R og FI-28R.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Personlig holder jeg meg unna alt som har "Quantum"/"kvante" eller lignende i navn eller i markedsføring. Første tegn på "snake oil".
    Men har ingen erfaring med produktet og har heller ikke strøm/spenningsproblemer.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå må dere være vennlig og ikke kuppe tråden her!
    Nå er det postet under "forskjeller og testmetodikk" så da er det tillat med en viss form for fornuft.

Y

ymir

Gjest
    Hei

Gi F i hvordan ting markedsføres.Enten virker produktet og en blir hjelpt.
    Gir produktet null virkning....ikke kjøp,mere problematisk er vel ikke dette :rolleyes:
    Fungerer produktene, bruk så mye penger interessen og lommeboka tåler.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den supraen har jeg hatt. Ingen forbedrende virkning. Om noe skapte den litt redusert dynamikk. Men fin nok utseendemessig er den.

olema

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Jeg har brukt Supra, mest på grunn av at det var et overspenningsvern i den. Men denne hadde en negativ innvirkning på lyden, det ble en forandring, men ikke noe kvalitets heving i alle fall. Ble så overtalt til å prøve en IsoTek Polaris med en Red Dawn power kabel og jeg har aldri brukt så lite penger på noe som har hevet lyden så mye. Så for dere som mener strømfilter og den slags ikke fungerer må ha en utrolig bra kvalitet på strømmen eller så har dere ikke prøvd.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    @olema Kjøp ein slik P� vei til butikken eller ein slik http://priser.teknofil.no/goto.php?...HTS1000+Strømrenser,+Overspenningsvern+109456 ikke bruk mye penger på strømrenser/filter.
    Så for dere som mener strømfilter og den slags ikke fungerer må ha en utrolig bra kvalitet på strømmen eller så har dere ikke prøvd.
    Det samme kan man si om å hoppe ut fra verandaen i 11. etasje, enten har man et utrolig kjedelig liv eller så har man ikke prøvd.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Nå må dere være vennlig og ikke kuppe tråden her!
    Nå er det postet under "forskjeller og testmetodikk" så da er det tillat med en viss form for fornuft.
    Om man skulle ta utgangspunkt i underkategori i stedet for trådtittel ved posting av innlegg, så tror jeg mitt besøk her på sentralen hadde latt seg begrense helt av seg selv. Litt avsporing bør man kunne akseptere, men en lang rekke med poster som er off topic og involverer mulig kjøp og salg mellom to brukere er ikke spesiell interessant lesing for oss andre. Det håper jeg du har forståelse for :)

D

DL

Gjest
    De store furutech stikkene har vært nevnt, for de som ønsker så kan jeg anbefale å prøve de store oyaide stikkene.
    Furutech og oyaide gir to forskjellige endringer og hva som vil funke best varierer fra anlegg til anlegg.
    En bra test vil være sølv belagt kobber kabel med gratis veggstikk og oyaide F1 apparatstikk.
    Den løsningen gir 60-70% av endringen ved å bruke M1e / F1, og koster halvparten så mye.

DL

D

DL

Gjest
    Alle Nordoster tåler oppgradering- til et annet merke. Hadde du hatt Furutech FP3TS762, derimot..
    Den kabelen der gir ingen forbedring lydmessig i forhold til originalkablene som følger med komponentene. Jeg har hatt den i anlegget siden i høst på DAC, forforsterker og effekttrinn sammen med Rhodium-konnektorene til Furutech (FI-E38R\FI-28R). Når det ikke gir noen som helst effekt å bytte ut de alt for lange originalkablene med tilpassede lengder av disse på samtlige av de analoge komponentene, da tenker jeg at dette rett og slett er humbug til lydmessige formål (kabelen leverer nok i henhold til specs, det tviler jeg ikke på). Jeg tok ut alle tre og satte inn igjen originalkablene for et par måneder siden siden disse er mindre stive. Furutech-kablene ligger bare i en pappeske her. Det er mulig jeg skal bytte til en annen kabel som er litt mer fleksibel og sette dem inn igjen som hi-fi bling bare for å få tilpassede lengder og mindre rot.
    Hvor ble det av akademisk standard for diskusjon og den klokkeklare sannheten at strømkabler er humbug?

Det du poster her er en subjektiv oppfatning av hva slags endringer du opplever/ ikke opplever i ditt eget anlegg.

DL

Sist redigert:

tuco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2004
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Har testet følgende strømrensingsprodukter nøye i eget oppsett:

T+A powerbar: Ingen forbedringer i lyden var å spore, men tok rotta på noe av dynamikken

Nordost Thor: Hadde en klar positiv effekt, og hadde den i oppsettet noen måneder, men du verden så flott det var å ta den vekk igjen. Lyden ble kjedeligere og mer udynamisk.

Audience adept response: Har de samme positive egenskapene som Nordost, men dreper ikke dynamikk. Denne har fått permanent plass :)

I tillegg har jeg testet en del andre kandidater i eget og andres oppsett mer overfladisk, og de gjør som oftest mer galt enn godt. Min konklusjon er derfor at strømrensere kan være aktuelt i dyre oppsett (flere hundretusener), men at forbedringene de kan gjøre er såpass marginale at du som oftest vil tjene mer på å legge pengene et annet sted. De billige løsningene fungerer ikke, og det vil være meningsløst å putte dyre strømrensere på oppsett i budsjett og mellomklasse da du vil ha mye mer effekt av f.eks en forsterkeroppgradering.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du er nok inne på noe vesentlig tuco.. Vi er nok skrudd sammen slik at ved å teste forskjellige saker og ting/tweaks så opplever vi forbedringer. Egentlig så opplever vi sanselige endringer. Og vår egen forventningsbias sier at disse endringene er klare forbedringer og det er en helt "fair sak". Vi lar oss enkelt påvirke av hva vi leser, hva folk sier, hva reklamen sier, hva vi i utg. punktet tror, pris, hvordan ting ser ut mm...
    Å ha et noenlunde nøkternt syn på dette er sunt. For noen er denne sunnheten en gledesdreper for hobbien og det er forsåvidt helt greit.

Godt og "stivt" power som LMC sier er viktig. Da blir produktene også mindre utsatt for strømmessige "urenheter". Det er her det syndes mye hos vanlige kommersielle produkter og helt opp til highend land da det er her størsteparten av delekostnaden sitter (trafo, chokes, store el. lytter mm). Delekostnaden vil man selvsagt ha ned for å maksimere profitt.
    Dette er snarveier gode diyere ikke bryr seg om.

Sist redigert:
    D

DL

Gjest
    Mitt intrykk er at dem som begir seg inn på tildels dyre kabler og remedier, er folk som har så dyre komponenter fra før, at det uansett blir billig i forhold til å skifte en hovedkomponent.

En strømrenser eller kabel til 20-30k blir billig i forhold til en ny forsterker til flere hundre tusen.

Det er også noe med denne interessen at det gir stor glede å fintune anlegget til enda bedre lyd, når man har dette som hobby og tilbringer mye tid foran anlegget.
    Hva prisen på slike produkter er, har fint liten betydning, det finns ett marked for det, hvis ikke så ville ingen laget produktene.
    Det man også må tenke på, er at forskjeller i ett anlegg ikke nødvendigvis kan oppleves i andre sine anlegg.
    Det betyr at selv om man hører/ikke hører noe hjemme hos seg selv, så er ikke dette noen fasit for alle.

Det som betyr noe er å stole på sine egne ører, det er tross allt eier av anlegget som skal leve med det.
    Om det man selv oppfatter er placebo eller reellt, har da ingen betydning så lenge man er fornøyd med det selv.

Bruk øra og vær skeptisk til hva andre sier.

DL

M

musicus

Gjest
    Mitt intrykk er at dem som begir seg inn på tildels dyre kabler og remedier, er folk som har så dyre komponenter fra før, at det uansett blir billig i forhold til å skifte en hovedkomponent.

En strømrenser eller kabel til 20-30k blir billig i forhold til en ny forsterker til flere hundre tusen.

Det er også noe med denne interessen at det gir stor glede å fintune anlegget til enda bedre lyd, når man har dette som hobby og tilbringer mye tid foran anlegget.
    Hva prisen på slike produkter er, har fint liten betydning, det finns ett marked for det, hvis ikke så ville ingen laget produktene.
    Det man også må tenke på, er at forskjeller i ett anlegg ikke nødvendigvis kan oppleves i andre sine anlegg.
    Det betyr at selv om man hører/ikke hører noe hjemme hos seg selv, så er ikke dette noen fasit for alle.

Det som betyr noe er å stole på sine egne ører, det er tross allt eier av anlegget som skal leve med det.
    Om det man selv oppfatter er placebo eller reellt, har da ingen betydning så lenge man er fornøyd med det selv.

Bruk øra og vær skeptisk til hva andre sier.

DL

Langt på vei enig med deg her, men, hvorfor er dette med placebo alltid så negativt? blir man frisk så blir man frisk samma f#*n åssen vel? eller, er det viktigere hvordan man blir det enn at man faktisk blir bedre?. Kan jo synes sånn slik begrepet brukes i hytt og pine i hifi sammenheng.
    Bare opplevelsen oppleves bedre så er det vel bedre, personlig ønsker jeg litt placebo velkomment, og så lenge jeg tar høyde for at den er der så gjør den vel ikke så stor skade, eller!?
    Stebroren, nocebo derimot, er en ødeleggende faen, og han ler godt av den gjengen som tror at akademia er svaret på alt innen hifi, der kan det ødelegges mer hifi glede enn det skapes, imo selvsagt :cool:

Betydningen overført til hifi burde være enkel, hvilken type er du?
    485px-Nocebo_WikiWorld.png

mvh

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Hvor ble det av akademisk standard for diskusjon og den klokkeklare sannheten at strømkabler er humbug?

Det du poster her er en subjektiv oppfatning av hva slags endringer du opplever/ ikke opplever i ditt eget anlegg.

DL
    Selvsagt helt enig. Hvis du hadde giddet å lese mitt neste innlegg så hadde du skjønt at det å få dette til å fremstå fullstendig åpenbart subjektivt var hele poenget. Jeg skjønner jo at innlegg som kun danner grunnlag for videre argumentfremførsel basert på antatt reaksjonsmønster fra motpart kan virke veldig komplisert for enkelte.

Tror jeg må være så fri å be deg få voksen ut av øra, mars, men da snur jeg på flisa: Hvor mange Furutechs har du, og hvor lange er de?
    marsboer skrev:
    Ja, det er nesten så man skulle tro at lytteopplevelser, som tydeligvis slår ut fullstendig ulikt fra person til person, ikke er et egnet verktøy for å vurdere eventuelle lydmessige kvalitetsforskjeller på strømkabler.
    Hensikten var å få enkelte enkle sjeler til å selv innse den logiske konflikten som oppstår når lytteopplevelser, til og med i samme anlegg, gir helt ulik konklusjon. Men jeg skjønner jo at når man uansett har valgt bort fornuft, teknologi og vitenskap som verktøy så kan man jo selvsagt ta seg friheten til å velge kun de erfaringene som passer med ens eget syn og se bort fra resten.

Sist redigert:
    M

musicus

Gjest
    Hensikten var å få enkelte enkle sjeler til å selv innse den logiske konflikten som oppstår når lytteopplevelser, til og med i samme anlegg, gir helt ulik konklusjon. Men jeg skjønner jo at når man uansett har valgt bort fornuft, teknologi og vitenskap som verktøy så kan man jo selvsagt ta seg friheten til å velge kun de erfaringene som passer med ens eget syn og se bort fra resten.
    Enkle sjeler?, utrolig dårlig hersketeknikk du legger for dagen her, selvsagt bedriver man (de fleste iaf vil jeg tro) denne hobbien for å få en subjektiv opplevelse, noe som behager en selv og ikke andre.
    Du er ikke lite navlebeskuende som mer eller mindre kaller alle andre enn de med ditt syn på saken for idioter/enkle sjeler som velger bort fornuften, teknologien og vitenskapen, men i motsetning til deg er dette kanskje bare middelet og ikke målet, for en god hifi opplevelse, dette er kanskje vanskelig å se fra den høye kjepphesten du sitter på og rir så hardt :p

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hifi produkter er stort sett alltid enkel elektronikk.

Hvis en ser på elektronikken som finnes på en oljeplattform så finnes det langt mer avansert elektronikk der enn i et vanlig hjem og der har en strømkvalitet som er langt dårligere enn den på land (opp mot 10% spenningsfall samt generatorsakking når de største DOL motorene starter). Allikevel finner man ikke et eneste strømrenseprodukt med "Quantum technology" ute på sjøen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Enkle sjeler?, utrolig dårlig hersketeknikk du legger for dagen her, selvsagt bedriver man (de fleste iaf vil jeg tro) denne hobbien for å få en subjektiv opplevelse, noe som behager en selv og ikke andre.
    Du er ikke lite navlebeskuende som mer eller mindre kaller alle andre enn de med ditt syn på saken for idioter/enkle sjeler som velger bort fornuften, teknologien og vitenskapen, men i motsetning til deg er dette kanskje bare middelet og ikke målet, for en god hifi opplevelse, dette er kanskje vanskelig å se fra den høye kjepphesten du sitter på og rir så hardt :p
    Mitt syn? Jeg er i mot alle former for syn når det gjelder dette. Strømkabling dreier seg ikke om noen form for syn, synsing, religion, antagelser eller andre unøyaktigheter.

Man skal forholde seg til alle kjente fakta. Må man synse litt så skal dette være for å fylle huller innenfor rammene til disse kjente fakta (aka en "teori"). Dette er ikke et syn. Det er den eneste rasjonelle tilnærmingen til virkeligheten dersom man ønsker å bevare noen form for faglig integritet i en voksen meningsutveksling.

Jeg mener oppriktig at alle som ikke ser fornuften i dette og seriøst mener at ren og skjær tvetydig og motstridende synsing basert på den "ufeilbarlige" hørselen tolket av alle og enhver etter egne subjektive forutsetninger i en gitt situasjon faktisk har sin rolle i kvalitetsmessige vurderinger i meningsfylte diskusjoner i "forskjeller og testmetodikk" på et forum, faktisk er enkle sjeler. Hvordan kan du påstå noe annet? Mener du at dette fremstår intelligent og reflektert? At man evner å ta innover seg svakheter og fordeler? At man evner å være kritisk også til egne opplevelser basert på kjent problematikk? At man klarer å tenke større enn seg selv og egen selvfølelse? At man evner å ta selvkritikk? At man evner å se logiske sammenhenger?

At du imidlertid velger å benytte denne tilnærmingen når du selv avgjør hva du vil bruke penger på gjør deg selvsagt ikke til en enkel sjel. Men når man sprer dette som relevant kunnskap som må benyttes på lik linje med objektive og etterprøvbare fakta, og i tillegg blånekter på det åpenbare svakhetene ved denne fremgangsmåten, så dannes grunnlaget for min påstand om at CPUen jobber i strømsparingsmodus for enkelte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.972
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt Supra, mest på grunn av at det var et overspenningsvern i den. Men denne hadde en negativ innvirkning på lyden, det ble en forandring, men ikke noe kvalitets heving i alle fall. Ble så overtalt til å prøve en IsoTek Polaris med en Red Dawn power kabel og jeg har aldri brukt så lite penger på noe som har hevet lyden så mye. Så for dere som mener strømfilter og den slags ikke fungerer må ha en utrolig bra kvalitet på strømmen eller så har dere ikke prøvd.
    Jeg har prøvd, og det bidrar positivt hos meg. Nå har jeg et Supra filter foran effektforsterkerne og et T+A PowerBar foran komponentene i racket. Jeg opplever virkningen som redusert hardhet og bakgrunnsstøy.

Apropos den Noise Harvester'en, så kan den fungere helt greit som et nettfilter. Den settes i en annen stikkontakt enn komponentene og havner dermed i parallell med strømforsyningen i apparatene. Det er eksakt der du vil ha noen kondensatorer for å shunte høyfrekvent støy på fasene til jord. Ingen spesiell grunn til at de kondensatorene skal sitte på samme stikkontakt, på ledningen eller inni apparatboksen. Poenget er kondensator mellom fase og jord, uansett hvor den sitter. Innmaten av tingen består nettopp av slike kondensatorer, noen spoler, og litt elektronikk for å drive en lysdiode som viser at "noe skjer". Har ikke prøvd den selv, men sånn rent fysisk bør det fungere fint.

D

DL

Gjest
    Mitt syn? Jeg er i mot alle former for syn når det gjelder dette. Strømkabling dreier seg ikke om noen form for syn, synsing, religion, antagelser eller andre unøyaktigheter.

Man skal forholde seg til alle kjente fakta. Må man synse litt så skal dette være for å fylle huller innenfor rammene til disse kjente fakta (aka en "teori"). Dette er ikke et syn. Det er den eneste rasjonelle tilnærmingen til virkeligheten dersom man ønsker å bevare noen form for faglig integritet i en voksen meningsutveksling.

Jeg mener oppriktig at alle som ikke ser fornuften i dette og seriøst mener at ren og skjær tvetydig og motstridende synsing basert på den "ufeilbarlige" hørselen tolket av alle og enhver etter egne subjektive forutsetninger i en gitt situasjon faktisk har sin rolle i kvalitetsmessige vurderinger i meningsfylte diskusjoner i "forskjeller og testmetodikk" på et forum, faktisk er enkle sjeler. Hvordan kan du påstå noe annet? Mener du at dette fremstår intelligent og reflektert? At man evner å ta innover seg svakheter og fordeler? At man evner å være kritisk også til egne opplevelser basert på kjent problematikk? At man klarer å tenke større enn seg selv og egen selvfølelse? At man evner å ta selvkritikk? At man evner å se logiske sammenhenger?

At du imidlertid velger å benytte denne tilnærmingen når du selv avgjør hva du vil bruke penger på gjør deg selvsagt ikke til en enkel sjel. Men når man sprer dette som relevant kunnskap som må benyttes på lik linje med objektive og etterprøvbare fakta, og i tillegg blånekter på det åpenbare svakhetene ved denne fremgangsmåten, så dannes grunnlaget for min påstand om at CPUen jobber i strømsparingsmodus for enkelte.
    Jeg lever godt med synsing jeg, har null behov for å dokumentere mine egne opplevelser av ett stereoanlegg.
    Om det jeg opplever er placeboeffekt eller ikke, har da null betydning så lenge det gangner meg.

Det er faktisk mange som opplever lydforskjeller på strømkabler, og hvorfor kan du ikke la dem ha dette da?
    Jeg har prøvd å fortelle deg dette før og jeg kan si det igjen, uansett hvor mye oppgulp du kan lire av deg om dette temaet, så er det meg revnende likegyldig.
    Du fremstår like useriøs for meg som hvilken som helst kabelselger og dippeduttselger.

Tror nok sentralen hadde vært ett langt hyggeligere sted om du lot folk få lov å ha de oppfatningene de har, uten at du må fore vær eneste tråd med sure kommentarer.

Det finns mange som er uenige meg deg, deal with it.

DL

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Jeg lever godt med synsing jeg, har null behov for å dokumentere mine egne opplevelser av ett stereoanlegg.
    Om det jeg opplever er placeboeffekt eller ikke, har da null betydning så lenge det gangner meg.

Det er faktisk mange som opplever lydforskjeller på strømkabler, og hvorfor kan du ikke la dem ha dette da?
    Jeg har prøvd å fortelle deg dette før og jeg kan si det igjen, uansett hvor mye oppgulp du kan lire av deg om dette temaet, så er det meg revnende likegyldig.
    Du fremstår like useriøs for meg som hvilken som helst kabelselger og dippeduttselger.

Tror nok sentralen hadde vært ett langt hyggeligere sted om du lot folk få lov å ha de oppfatningene de har, uten at du må fore vær eneste tråd med sure kommentarer.

Det finns mange som er uenige meg deg, deal with it.
    Hvorfor drar du inn dette her? Dette er vi da ikke uenige om.

Jeg forstår for å være helt ærlig ikke hvordan man kan bygge et anlegg som en normal entusiast uten at dette er basert på 100% subjektivitet hele veien. De færreste besitter godt nok måleutstyr og enda færre har den komplette forståelsen som trengs.

Hvordan tror du jeg hører på lyd og bygger anlegget mitt? Jeg vil tro avgjørelsene stort sett fattes på samme vis både av meg og deg.

Jeg finner noe jeg tror fungerer greit (men jeg velger tilfeldigvis å verdsette greie målinger gjort av 3. part for å begrense det initielle utvalget), hører på komponenten og liker jeg lyden beholder jeg den. Jeg har ingen måleapparater som egner seg for dette og jeg har ikke komplett totalforståelse på det nivået som trengs for å vurdere lyden objektivt. Ikke at det betyr noe, siden det er JEG som skal like lyden uansett.

Med andre ord fatter jeg ikke hvorfor du drar inn dette som en såkalt "uenighet" når det ikke er dette som er poenget. Du er bare ute etter å spre kvalm ved å legge ting i innleggene mine som ikke står der.

- Jeg sier kun at mine (og dine) subjektive lytteopplevelser ikke har noen som helst relevans i en teknisk diskusjon med mindre man har eliminert eller i det minste tatt innover seg kjent problematikk ved lytting i en skala med statistisk signifikans.
    - Jeg sier kun at disse som i fullt alvor ser bort fra disse svakhetene i en TEKNISK DISKUSJON, og tillegger resultatet reell verdi på lik linje med faktiske observasjoner, ikke har tenkt spesielt godt gjennom dette. Det er ikke snakk om en uenighet. Det er snakk om at du kan sette opp en liste med potensielle ting som kan påvirke resultatet og denne listen er tilfeldigvis ganske omfattende i tilfellene jeg personlig reagerer på. Dette er med andre ord riktig og gal metodikk, eller beslutninger på feil grunnlag om du vil.

Er vi uenige, så vil det si at vi begge har legitime argumenter men velger å prioritere ulikt. Vi kan med andre ord bli enige om å være uenige i disse tilfellene. Men dersom du er uenig i at det finnes svært signifikante svakheter med en subjektiv lytteprosess som grunnlag for å gå ut offentlig å si noe om lydkvaliteten på en strømkabel så har vi ikke begge legitime argumenter. I dette tilfellet tar du faktisk helt feil. Da avfeier du i praksis en lang liste med påviste svakheter uten rasjonelle argumenter.

D

DL

Gjest
    @marsboer
    Tror vi nok må være enig om å være uenig ja, det er det liten tvil om.

Fremdeles er jeg opptatt av øra jeg da, og det er mange i denne verden som oppfatter det samme som meg.
    Mitt standpunkt er at folk bør prøve og avgjøre det selv, og mine råd er basert på mine erfaringer.

Om jeg kan oppfatte endringer på strømkabler så er det nok flere enn meg som gjør det.
    At dine behov for bevisgjøring har overbevist deg om at dette er humbug så lever du nok godt med det.
    Du har nok mange å frelse, for det hadde vel neppe vært produsert en eneste oppgradert strømkabel i verden, om ikke folk hørte en oppgradering som det var hverdt å innvestere i.

DL

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Jeg er ikke enig om å være uenig med deg? Du har jo ikke kommet med noe annet enn sure oppgulp om noe som ikke en gang er det jeg har innvendinger mot. Du må i det minste oppnå et minimum av respekt før du kan hevde dette.

Du klarer ikke å skille mellom dine egne beslutninger og allmenngyldig relevans og kaster rundt deg med fordummende bortforklaringsbegrep som "syn", "standpunkt" og "frelse" i på et forum kalt "forskjeller og testmetodikk".

Dette argumentet oppsummerer din geniale tilstedeværelse helt flott:
    for det hadde vel neppe vært produsert en eneste oppgradert strømkabel i verden, om ikke folk hørte en oppgradering som det var hverdt å innvestere i.
    Dette er omtrent det samme som å så at "Beviset på at gud eksisterer er at det står i bibelen". Bibelen har riktignok over 2000 år med cred, og ikke 20 slik som audiofile strømkabler.

Jeg foreslår at du sjekker dette intervjuet. Det gjør det kanskje enklere for deg å skjønne hvordan du fremstår inne på "forskjeller og testmetodikk" når du ser tilsvarende argumentasjon i en annen kontekst.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Stebroren, nocebo derimot, er en ødeleggende faen, og han ler godt av den gjengen som tror at akademia er svaret på alt innen hifi, der kan det ødelegges mer hifi glede enn det skapes, imo selvsagt :cool:
    Dette er et viktig poeng, som jeg veldig ofte tenker over når jeg subjektivt vurderer noe. Kan min begrensede tekniske forståelse av noe, som i utgangspunktet tilsier at ingen lydendring skal dukke opp, f.eks med mine strømkabler, gjøre at jeg faktisk ikke hører forskjell når det kanskje er forskjell?

Svaret er et rungende JA, SELVSAGT!

Og dette er dermed nok en spiker i kisten til lytting under ukontrollerte forhold som en kvalitetsparameter verdig et teknisk forum. Det duger rett og slett ikke i det hele tatt.

Det finnes ingen fornuftig måte å avgjøre om en som hører forskjell er utsatt for placebo eller om en som ikke hører forskjell er utsatt for nocebo uten å stramme betraktelig inn på testmetodikken, noe de færreste har kunnskap, mulighet, ork eller i det hele tatt interesse for å gjøre.

Ergo må all synsebasert erfaringsutveksling i 99% av tilfellene anses som rene eventyr, enten det kommer fra den selvutnevnte arrogante eksperten eller den enkle og lydreligiøse.

Sist redigert:
    M

musicus

Gjest
    Dette er et viktig poeng, som jeg veldig ofte tenker over når jeg subjektivt vurderer noe. Kan min begrensede tekniske forståelse av noe, som i utgangspunktet tilsier at ingen lydendring skal dukke opp, f.eks med mine strømkabler, gjøre at jeg faktisk ikke hører forskjell når det kanskje er forskjell?

Svaret er et rungende JA, SELVSAGT!

Og dette er dermed nok en spiker i kisten til lytting under ukontrollerte forhold som en kvalitetsparameter verdig et teknisk forum. Det duger rett og slett ikke i det hele tatt.

Det finnes ingen fornuftig måte å avgjøre om en som hører forskjell er utsatt for placebo eller om en som ikke hører forskjell er utsatt for nocebo uten å stramme betraktelig inn på testmetodikken, noe de færreste har kunnskap, mulighet, ork eller i det hele tatt interesse for å gjøre.

Ergo må all synsebasert erfaringsutveksling i 99% av tilfellene anses som rene eventyr, enten det kommer fra den selvutnevnte arrogante eksperten eller den enkle og lydreligiøse.
    Vi har alle en bias, uansett ståsted og utgangspunkt!!, hvilket er mitt hovedpoeng :cool:

mvh

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Vi har alle vår bias, uansett ståsted og utgangspunkt!!, hvilket er mitt hovedpoeng :cool:
    100% enig. Det er derfor man trenger en rekke måleparametre som alle peker i samme retning for å konkludere med noe som helst.

D

DL

Gjest
    Ok, om subjektive oppfatninger ikke hører hjemme i denne delen av forumet, så er jeg på feil plass.

DL

M

musicus

Gjest
    Ok, om subjektive oppfatninger ikke hører hjemme i denne delen av forumet, så er jeg på feil plass.

DL
    Jeg er også 100% subjektivist, så da er vi to, men vi har kanskje mer spillerom andre steder enn i denne avdelingen ;) ...

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn