Sannsynligvis ikke.Rhesus skrev:Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
Vet dere noe om strømforsyning som jeg ikke vet?
Jager ikke BARE overharmoniske,med målingene som jeg la ut er vel dette ikke den store stygge ulven lenger dersom jeg leser målingene riktig.Rhesus skrev:Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
Jeg ser ikke helt at det er spesielt kritisk, eller en ubetinget ulempe. I noen tilfeller er det faktisk en fordel.
Harmoniske komponenter av odde orden er bl.a. et resultat av likeretting, og odde harmoniske på strømnettet kan med andre ord like gjerne skyldes husalteret. Det er heller ikke gitt at mer eller mindre harmonisk forvrengning på strømnettet er negativt for husalteret. Et strømfilter vil dessuten gi tilsluttet utstyr en frekvensavhengig høyere impedans i strømforsyningen, og dermed vil odde harmoniske på utgangen av strømfilteret kunne være en del høyere enn inn på strømfilteret, dvs med aktuell belastning (strømtrekk i puls vs impedans i strømnettet).Asbjørn skrev:Sannsynligvis ikke.Rhesus skrev:Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
Om det ikke er overharmoniske, hva er det da som forsvinner ved strømfiltrering? Jeg mener å høre en tydelig forskjell med og uten strømfilter foran komponentene, og for meg høres det ut som lavere forvrengning/mindre "hardhet" med strømfilter. Kan det være RF-støy som foldes ned til hørbar ugreie?
Jeg tror at det siste spørsmålet må gå tilbake til herr Rhesus. Hva vet han om strømforsyninger og deres fordel av at nettets spenning inneholder støy. For slik leser jeg dette innlegget hans. Her er det jo åpenbart mange som er interesert i om anleggene kan bli bedre av å bekjempe slik støy og debatten går rundt dette. Da er det selvsagt på sin plass å argumentere litt om man synes at folk er inne på feil spor eller fokuserer på feil ting. Ikke bare slenge ut slikt.Rhesus skrev:Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.Hedde skrev:Jeg tror at det siste spørsmålet må gå tilbake til herr Rhesus. Hva vet han om strømforsyninger og deres fordel av at nettets spenning inneholder støy. For slik leser jeg dette innlegget hans. Her er det jo åpenbart mange som er interesert i om anleggene kan bli bedre av å bekjempe slik støy og debatten går rundt dette. Da er det selvsagt på sin plass å argumentere litt om man synes at folk er inne på feil spor eller fokuserer på feil ting. Ikke bare slenge ut slikt.Rhesus skrev:Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
Jeg er ingen stor bekjemper av overharmoniske på spenningen, men ser heller ingen fordeler med dem.
Se der, ingen dårlig ide. Jeg skal ikke se helt bort fra at en slik modifisert spenning vil kunne avhjelpe ladingen av kraftforsyningen og gi mindre rippelspenning etc. Finnes disse?. Men at ett innhold av 3, 5, 7,9 harmoniske på ett vanlig nett automatisk gir en slik utflating av toppen er jeg ikke med på, da de kurvene jeg har sett oftest virker motsatt. Nei, sett bort fra dette tenkte eksemplet på en regenerator, så vil harmonisk støy være ett potensielt onde.Rhesus skrev:Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
Det kan også gi lengre levetid på produktet.
Om jeg skulle laget en sk regenerator ville jeg instinktivt lagd en med modifisert sinuskurve, dvs med harmonisk forvrengning.
Slik ser jeg det, men det kunne jo tenkes at det var andre synspunkter.
At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjonHedde skrev:Se der, ingen dårlig ide. Jeg skal ikke se helt bort fra at en slik modifisert spenning vil kunne avhjelpe ladingen av kraftforsyningen og gi mindre rippelspenning etc. Finnes disse?. Men at ett innhold av 3, 5, 7,9 harmoniske på ett vanlig nett automatisk gir en slik utflating av toppen er jeg ikke med på, da de kurvene jeg har sett oftest virker motsatt. Nei, sett bort fra dette tenkte eksemplet på en regenerator, så vil harmonisk støy være ett potensielt onde.Rhesus skrev:Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
Om jeg skulle laget en sk regenerator ville jeg instinktivt lagd en med modifisert sinuskurve, dvs med harmonisk forvrengning.
Om dette er ett problem så kan det løses ved å sette inn ett strømreservoar slik at man slipper spenningsdipper på grunn av høye peakstrømmer. Behold det enkelt.
Dette er hva Nelson Pass sier om saken:
As much as we often try to eliminate inductance in capacitors and wiring,
inductors in the form of coils can be used to improve the performance of
power supplies. Placing inductance and capacitors on the AC line to
form filters will reduce both incoming and outgoing high frequency noise.
Large inductors in series with the transformer primaries and secondaries
can be used to stretch the duration of the charge pulse to the power
supply capacitors, improving regulation and reducing noise. Large
inductors in combination with multiple power supply capacitors can form
"pi" filters to reduce the noise on the supply lines.
Inductors are very useful, but they cost money. Their use in power
amplifier supplies is an indication that the manufacturer has an
unusually strong commitment to performance.
Selvsagt, men bare dersom man tar utgangspunkt i at fasen eller spenningens nullgjennomgang er lik. Dersom disse odde harmoniske er faseforskjøvet i forhold til nettspenningens grunntone (50 Hz) så stemmer ikke dette lengre. I praksis er de alltid faseforskjøvet. Det er bare å se på den opprinnelige grunnen til at de harmoniske finnes, og studere disse kurveformene.Barbaresco skrev:At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjon
ymir skrev:hei
Om elektronikken kom fra Lauvland,OCM,Consonance,Mark Levinson,Trends eller Belles........har ikke spilt noen rolle,problemet har artet seg likt,og er borte sommer,høst og når regenerator brukes
Anonym skrev:Med tanke på at europeisk norm sier at inntil 8% thd på nettet er akseptabelt bør en ta en vurdering av om det er elektronikk eller strøm som er problemet....ymir skrev:hei
Selv med THD 0,9 på nettet, låter nettet ubegripelig dårlig,noe alle som har lyttet hos meg også sier.Tror derfor at problemet ikke er overharmoniske.
Isotek miniSub og Consonance filtre løste ikke problemet,heller ikke sammen med DC-filter.
Regenaratoren løste problemet,skulle bare ønske å finne ut hva problemet egentlig er, siden nettet er SVÆRT bra sommer, og høst.Analyse av nettet er foretatt i februar,en tid nettet er elendig.
ymir skrev:hei
lit mere oversiktlig
nett regenerator
3 0,05% 0.9%
5 0.75% 0,4%
7 0.15% 0,3%
9 0 % 0,15%
11 0,35% 0,2 %
13 0,2 ?
THD 0,9% 1,25%
lest med briller
Bare for å gjøre det helt klart så var altså påstanden øverst feil. Fourieranalyse gir ingen slik sammenheng unntatt ved spesialtilfeller. Bare tenk på fourierrekka til en sagtannkurve. Den består av 2.harmoniske som er halvvert, 3. harmoniske som er en tredjedel av grunnfrekvens. 4.harmoniske er en firedel osv. Fourierrekka består av sinus og cosinusfunksjoner, og sistnevnte gjør at også fasen blir representert om jeg har forstått dette riktig.Hedde skrev:Selvsagt, men bare dersom man tar utgangspunkt i at fasen eller spenningens nullgjennomgang er lik. Dersom disse odde harmoniske er faseforskjøvet i forhold til nettspenningens grunntone (50 Hz) så stemmer ikke dette lengre. I praksis er de alltid faseforskjøvet. Det er bare å se på den opprinnelige grunnen til at de harmoniske finnes, og studere disse kurveformene.Barbaresco skrev:At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjon
Glimrende lesning! Jeg tror strømforsyningens håndtering av peakstrømmer er en viktig parameter for hvordan et anlegg låter. Det er mulig å endre lydkarakteren til en komponent ved å bytte likeretterdioder i strømforsyngen. Samme årsak (tror jeg).Hedde skrev:Se der, ingen dårlig ide. Jeg skal ikke se helt bort fra at en slik modifisert spenning vil kunne avhjelpe ladingen av kraftforsyningen og gi mindre rippelspenning etc. Finnes disse?. Men at ett innhold av 3, 5, 7,9 harmoniske på ett vanlig nett automatisk gir en slik utflating av toppen er jeg ikke med på, da de kurvene jeg har sett oftest virker motsatt. Nei, sett bort fra dette tenkte eksemplet på en regenerator, så vil harmonisk støy være ett potensielt onde.Rhesus skrev:Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
Om dette er ett problem så kan det løses ved å sette inn ett strømreservoar slik at man slipper spenningsdipper på grunn av høye peakstrømmer. Behold det enkelt.
Dette er hva Nelson Pass sier om saken:
As much as we often try to eliminate inductance in capacitors and wiring,
inductors in the form of coils can be used to improve the performance of
power supplies. Placing inductance and capacitors on the AC line to
form filters will reduce both incoming and outgoing high frequency noise.
Large inductors in series with the transformer primaries and secondaries
can be used to stretch the duration of the charge pulse to the power
supply capacitors, improving regulation and reducing noise. Large
inductors in combination with multiple power supply capacitors can form
"pi" filters to reduce the noise on the supply lines.
Inductors are very useful, but they cost money. Their use in power
amplifier supplies is an indication that the manufacturer has an
unusually strong commitment to performance.
Ja.hansen48 skrev:hei, har noen prøvd,qv2(plugges rett i støpsel)
????????????????????????????Rhesus skrev:Hvorfor jager dere overharmoniske på nettet?
hehe +1Kule-Trygve skrev:Fornuftig konstruerte, svarte strømledninger gir deg det du trenger av strøm. Disse ledningene er endatil helt gratis, bare du punger ut med sånn 70 000 kr for en komponent. Fordeler får du kjøpt i nærmeste elektroforhandler eller jernvarebutikk, da man ofte ikke har stikkontakter med uttak for alle disse ledningene. En fordeler får du for en femtilapp, og da får du gjerne tredoblet eller firedoblet strømmen. Så det kan sies å være en god investering.VilhelmW skrev:Hvis man ser bort fra egen strømkurs,hva bør man ha da? Hva med forskjellige strømkabler? Har det noe for seg? Jeg bruker NO Magus og mener det ble meir "ro" og luftighet i lydbildet.
mvh. VilhelmW
Et tweak kan være keramisk strømledningsholder. Jeg er ikke sikker på effekten av dette i mitt anlegg, men det er veldig praktisk dersom strømkabelen er litt i korteste laget og trenger understøttelse. Dessuten vil da den svarte og skitne strømmen som kommer utenfra krysse over de sarte musikksignalene med god klaring, som bildet viser.
Ja, og så?Hedde skrev:Bare for å gjøre det helt klart så var altså påstanden øverst feil. Fourieranalyse gir ingen slik sammenheng unntatt ved spesialtilfeller. Bare tenk på fourierrekka til en sagtannkurve. Den består av 2.harmoniske som er halvvert, 3. harmoniske som er en tredjedel av grunnfrekvens. 4.harmoniske er en firedel osv. Fourierrekka består av sinus og cosinusfunksjoner, og sistnevnte gjør at også fasen blir representert om jeg har forstått dette riktig.Hedde skrev:Selvsagt, men bare dersom man tar utgangspunkt i at fasen eller spenningens nullgjennomgang er lik. Dersom disse odde harmoniske er faseforskjøvet i forhold til nettspenningens grunntone (50 Hz) så stemmer ikke dette lengre. I praksis er de alltid faseforskjøvet. Det er bare å se på den opprinnelige grunnen til at de harmoniske finnes, og studere disse kurveformene.Barbaresco skrev:At innslag av odde harmoniske henger nøye sammen med utflating av topper, eller klipping av sinusformen, er et faktum fra fourieranalyse og ikke åpent for diskusjon
Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.Barbaresco skrev:Ja, og så?
3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.Hedde skrev:Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.Barbaresco skrev:Ja, og så?
Det var bare ment som ett enkelt eksempel for å imøtegå vinvrøvvlet. Jeg fastholder at om dette er ett problem så kan det løses ved å sette inn ett strømreservoar slik at man slipper spenningsdipper på grunn av høye peakstrømmer. Behold det enkelt. Ingen woodoo!Rhesus skrev:3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.
En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.
Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
Ser man sånt med et skop?Rhesus skrev:3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.Hedde skrev:Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.Barbaresco skrev:Ja, og så?
En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.
Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
Man ser det nok i stikket eller skjøteledningen nær anlegget. Selvsagt er dette svært avhengig av hvilke komponenter som trekker strøm. I sikringsskapet eller på andre avganger fra sikringsskapet er ikke dette så synlig. Bare tenk deg at en strømpeak lager ett spenningsfall over kabelen på kursen og at dette spenningsfallet overlagres nettspenningen. Samme peakstrømmen i en mye kraftigere kabel inn til huset vil ikke skape like mye spenningsfall. Så mål nær anlegget (i drift) om du vil se denne i skop.RJEL skrev:Ser man sånt med et skop?
Hvis man gjør det, har jeg bestandig hatt ufattelig ren strøm.....
Ja det gjør man, store motordrifter i moderne industri er ofte online overvåket av oscilloscop, ABB (som er utstyret jeg kjenner best) leverer iallfall det til de største omformerseriene sine.RJEL skrev:Ser man sånt med et skop?Rhesus skrev:3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.Hedde skrev:Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.Barbaresco skrev:Ja, og så?
My man, akkurat det har jeg forsøkt å si ved flere anledninger her på forumet men en panelovn har noen ultra super conductor eller nanoteknologi så da er det ikke så interessant.Hedde skrev:Tillegg: Har du ren strøm, så er det fordi du har mye ohmsk belastning (egentlig lineær belastning).RJEL skrev:Ser man sånt med et skop?
Hvis elektronikken er så følsom anbefaler jeg å bruke den som dregg.ymir skrev:hei
Hvem er det her som vet hvordan elektronikken reagerer på dårlig spenningskvalitet og hva resultatet blir ut av høytalerene og kan dokumentere med målinger som varierer fra meget bra til katastrofe (= ødelagt elektronikk).
Synest det er mye teoretisk utgreiing av problemet og lite om hva som skjer i praksis.
Noen sier til og med at de har tilgang til "high end måleutstyr"? :men har det blitt målt og sammenlignet målingene med lyttersultatet?
Anonym skrev:Hvis elektronikken er så følsom anbefaler jeg å bruke den som dregg.ymir skrev:hei
Hvem er det her som vet hvordan elektronikken reagerer på dårlig spenningskvalitet og hva resultatet blir ut av høytalerene og kan dokumentere med målinger som varierer fra meget bra til katastrofe (= ødelagt elektronikk).
Synest det er mye teoretisk utgreiing av problemet og lite om hva som skjer i praksis.
Noen sier til og med at de har tilgang til "high end måleutstyr"? :men har det blitt målt og sammenlignet målingene med lyttersultatet?
På et prosjekt jeg har jobbet med hvor det typisk er dårlig strømkvalitet (liten plattform med egne generatorer) regnet leverandøren av datautstyret med en gjennomsnittlig levealder på 11 år.
På min forrige arbeidsplass hadde vi state of the art måleutstyr for å måle thd, problemet var bare at støyen var omtrent fraværende.
Målt på høyspentsiden så er det tilfelle at THD stort sett er fraværende eller svært lav, stort sett er det THD et lokalt problem og med mobilt måleutstyr er det som du sier enkleste sak i verden å måle støy lokalt.ymir skrev:HeiAnonym skrev:Hvis elektronikken er så følsom anbefaler jeg å bruke den som dregg.ymir skrev:hei
På et prosjekt jeg har jobbet med hvor det typisk er dårlig strømkvalitet (liten plattform med egne generatorer) regnet leverandøren av datautstyret med en gjennomsnittlig levealder på 11 år.
På min forrige arbeidsplass hadde vi state of the art måleutstyr for å måle thd, problemet var bare at støyen var omtrent fraværende.
Sliter litt med å tro at ett nett med normal belastning har så lite THD at THD kan sies å vere "omtrent fraverende".
Hos meg er det brukt MedCal N,MedCal ST og Encore Series fra Dranetz-BMI,hvorpå sistnevnte i hvertfall burde oppfylle kravene til enhver som syssler med måling av spenningskvalitet
Noe "state of the art" utstyr sier ikke mye da det er NVE sine forskrifter om:hva som skal måles,hvordan det skal måles og måleutstyrets kvalitet som gjelder.
Hvis problemet er så stort er det vel bare å kjøpe utstyr med switchet power supply, det varer jo lenge selv under kummerlige forhold.ymir skrev:hei
Skal jeg forstå deg rett kan Per Abrahamsen,Knut Lauvland,Mark Levinson /Tom Colangelo samt folkene hos Meridian,Sugden,Opera Audio,Magnum Dynalab /David Belles,Logitech,D-Link, eller Panasonic for å nevne noen lage elektronikk som kun er brukendes til dregg?
Alle disse er avprøvd + noen til.Selv PurePower regenerator sliter på ett dårlig nett.
Min agenda er at jeg hører SAMME SYMPTOMER i varierende grad andre steder rundt om i landet,noe som tilsier at det er mange flere enn meg som burde klage til netteiger på spenningskvaliteten.
Du kan da sikkert også komme med forslag til elektronikk produsenter som kan gjøre det svært så mye bedre enn de som er nevnt.
Nå henger det faktisk sammen, litt av grunnen til at en bruker ordet nett.ymir skrev:hei
Skjønner ikke hvorfor i allverden det skal være nødvendig å trekke 132Kv inn i en debatt med 220V som tema?
Dette viser at ting ikke alltid er så enkle å hanskes med som ein i utgangspunktet skulle tro.