Jeg må si jeg blir veldig skeptisk når lyden får mere ro. Det som jeg opplever, og som egentlig har skjedd, er en utglatting av alt som egentlig skal stikke seg ut, eller en form for "normalisering" av totallyden. Denne typen utglatting av lyden har jeg opplevd med alle strømrensere jeg har prøvd, -også DIY-varianter, og det er egentlig ikke en reduksjon av dynamikken sånn sett, men mer en tilbakeholdenhet og forskjønning av lyden. Det legger seg en form for gylden "dis" over det meste som er veldig ørevennlig, men ikke naturlig slik jeg ser det.KW skrev:Slenger meg på denne, da jeg er av samme oppfatning.Asbjørn skrev:.......................eller ved at enkelte forvrengningskomponenter forsvinner og lyden får mere "ro" - for noen ører, i noen anlegg kan sikkert det også låte som redusert "dynamikk".
Noen opplever denne økede "roen" som mindre dynamisk og det må jo få være opp til hver enkelt, jeg gjør det ikke her hos meg.
Mvh.KW
Enig med sluket. Transienter skal eksplodere frem fra en "svart bakgrunn", ikke krydres av uharmoniske forvrengningskomponenter som får det til å høres "høyt" ut.pengesluk skrev:Kommer jo an på hvordan en definerer ro - hvis en med ro mener mindre dynamikk så er en jo like langt. Min egen definisjon er fravær av støykomponenter, som resulterer i alle disse herlige øyeblikkene hvor det er STILLE, hvor ingen ting skjer. Dette kan godt være millisekunder eller lengre tid, men poenget er at ting starter og stopper når det skal, uten tilleggslyder som forstyrer de "lydløse" øyeblikkene.
Stillhet er nemlig en vesentlig komponent i vellykket musikk. Og da skal det ikke vøre støy heller.
Brå stillhet, fravær av støy, "tilstrekkelig" dynamikk = nerve i musikken. Slik er det i virkeligheten. Denne roen, nerven, frihet fra støy kom først fullt og helt frem hos meg ved implementering av absolutt problemfri nettforsyning.
Vi er ikke uenige i det, men det er ikke det jeg hører med disse nettfiltrene. Jeg regner med at regenerering er noe helt annet, men det har jeg aldri prøvd.pengesluk skrev:Stillhet er nemlig en vesentlig komponent i vellykket musikk. Og da skal det ikke vøre støy heller.
Brå stillhet, fravær av støy, "tilstrekkelig" dynamikk = nerve i musikken. Slik er det i virkeligheten. Denne roen, nerven, frihet fra støy kom først fullt og helt frem hos meg ved implementering av absolutt problemfri nettforsyning.
Dette er oppfatninger som jeg også deler. Jeg har nesten aldri vært direkte plaget av støy eller "skitten" strøm. et par ganger har jeg opplevd at min forrige forsterker, Densen DM-10, knurra - noe jeg tror skyldes støy i strømnettet. Har ikke hørt sånn knurring eller during fra etterfølgeren, Densen B-150+. Undrer meg på om ikke den eksterne strømtilførselen, Densen DNRG, "renser" strømmen?Asbjørn skrev:Enig med sluket. Transienter skal eksplodere frem fra en "svart bakgrunn", ikke krydres av uharmoniske forvrengningskomponenter som får det til å høres "høyt" ut.pengesluk skrev:Kommer jo an på hvordan en definerer ro - hvis en med ro mener mindre dynamikk så er en jo like langt. Min egen definisjon er fravær av støykomponenter, som resulterer i alle disse herlige øyeblikkene hvor det er STILLE, hvor ingen ting skjer. Dette kan godt være millisekunder eller lengre tid, men poenget er at ting starter og stopper når det skal, uten tilleggslyder som forstyrer de "lydløse" øyeblikkene.
Stillhet er nemlig en vesentlig komponent i vellykket musikk. Og da skal det ikke vøre støy heller.
Noen gjør det, men ikke alle. En vanlig regel er at strømkablene fra en produsent gjerne gir en lydsignatur som tilsvarer høyttalerkablene og signalkablene fra samme produsent.Kule-Trygve skrev:"Det legger seg en form for gylden "dis" over det meste som er veldig ørevennlig, men ikke naturlig slik jeg ser det."
Dette er omtrent det jeg opplevde ved å bruke dyre strømkabler. En gylden dis som det rett og slett var vanskelig å mene noe om..det låt en smule klarere med svarte lakriskabler.
Hvorfor gjør de det?ayaboh skrev:En vanlig regel er at strømkablene fra en produsent gjerne gir en lydsignatur som tilsvarer høyttalerkablene og signalkablene fra samme produsent.
Fordi de tingene har sånn ca ingen ting med hverandre å gjøre?Asbjørn skrev:Hvorfor gjør de det?ayaboh skrev:En vanlig regel er at strømkablene fra en produsent gjerne gir en lydsignatur som tilsvarer høyttalerkablene og signalkablene fra samme produsent.
...the finest power cable available. The critics have been unanimous in their praise of the cable's transparency, detail, articulate bass, dynamic contrasts, musical ease and flow and freedom from grain.
Motherhood and apple pie, kort oppsummert....improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours.
???Kule-Trygve skrev:Skal man oppnå lydforbedringene sitert over med en kabel, tror jeg det er mye bedre å legge pengene i signal-/ høyttalerkabler enn strømkabler. Jeg har prøvd bortimot "ekstremvariantene" av strømkabler, på et veldig bra anlegg, uten å legge merke til særlig forskjell mellom billig og dyrt. Er strømkablers yteevne avhengig av kvaliteten på strømmen? Er yteevnen systemavhengig?
Både ut fra teori og praksis, er strømkabler det som er vanskeligst å høre forskjell på? Og er disse forskjellene mer et steg sidelengs enn oppover, ofte?
Rent intuitivt tenker jeg på strømmen omtrent som bensinen i en bil..er det like viktig å polere innvendig bensinslangen man fyller tanken med, som å polere kulelagre/ bevegelige deler i motor/ kraftoverføring? ;D Analogien er sikkert veldig feil, men jeg er kanskje inne på noe her?
Selv synes jeg faktisk at strømkabler er blandt de kablene i kjeden som forandrer lyden mest! Til dels store forskjeller mellom de ulike kablene. Fungerer like godt på kilde/pre/amp.Kule-Trygve skrev:Skal man oppnå lydforbedringene sitert over med en kabel, tror jeg det er mye bedre å legge pengene i signal-/ høyttalerkabler enn strømkabler. Jeg har prøvd bortimot "ekstremvariantene" av strømkabler, på et veldig bra anlegg, uten å legge merke til særlig forskjell mellom billig og dyrt. Er strømkablers yteevne avhengig av kvaliteten på strømmen? Er yteevnen systemavhengig?
Både ut fra teori og praksis, er strømkabler det som er vanskeligst å høre forskjell på? Og er disse forskjellene mer et steg sidelengs enn oppover, ofte?
Hvorfor ikke?nb skrev:Fordi de tingene har sånn ca ingen ting med hverandre å gjøre?Asbjørn skrev:Hvorfor gjør de det?ayaboh skrev:En vanlig regel er at strømkablene fra en produsent gjerne gir en lydsignatur som tilsvarer høyttalerkablene og signalkablene fra samme produsent.
Nå er det viktigste med strømtråder å diskutere evt marginale forskjeller....flaago2 skrev:Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt. Herreguuuuuud så lite peiling folk har på elektrisitet og hva som skjer i en forsterker. Ikke rart at man kan slippe unna med voodoo og keiserens nye klær.
Hva får folk til å tro at det er så sinnsykt mye vanskeligere å glatte ut en høyfrekvent rippel på 10 mV versus 50Hz som har 230 000 mV og mange tusen ganger effekten av støysignalet.....
Om dette skulle være så steike vanskelig ville vi alle hørt 50 Hz BRRRRUUUMMM i stereoen vår.....
Dette er som å debattere magnetarmbånd og blå spektralsteiner mot podagra, impotens og hodepine
Kule-Trygve skrev:Hva mener så flagoo om signal-/ høyttalerkabler da? Har det kanskje mer for seg å legge oppmerksomhet her?
Ja da har du mye underholdning i vente !flaago2 skrev:Jeg har absolutt tro på forskjell i signalveien ja. Iallefall i interconnecten, men mere skeptisk i høytalerkablene.
Men jeg har snart tenkt å teste dette ut.
Har bestilt noen kabler til 2000 kr for Biwiring, der mellomtone og diskantledningen er 50 cm lengre en bassledningene. Tenkte å teste dette ut mot noe som er 15 ganger så dyrt.
Om jeg ikke hører forskjell ved blindtest da, så ER det ikke forskjell
Kule-Trygve skrev:Hva mener så flagoo om signal-/ høyttalerkabler da? Har det kanskje mer for seg å legge oppmerksomhet her?
Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.ayaboh skrev:Hvorfor ikke?
flaago2 skrev:Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt. Herreguuuuuud så lite peiling folk har på elektrisitet og hva som skjer i en forsterker. Ikke rart at man kan slippe unna med voodoo og keiserens nye klær.
Hva får folk til å tro at det er så sinnsykt mye vanskeligere å glatte ut en høyfrekvent rippel på 10 mV versus 50Hz som har 230 000 mV og mange tusen ganger effekten av støysignalet.....
Om dette skulle være så steike vanskelig ville vi alle hørt 50 Hz BRRRRUUUMMM i stereoen vår.....
Dette er som å debattere magnetarmbånd og blå spektralsteiner mot podagra, impotens og hodepine
Jeg tror ikke det er mulig å lese seg til hva "huslyd" er. Hvis du sammenligner feks Nordost og Cardas har begge en form for egen huslyd, som i hvertfall hos meg er temmelig forskjellig, men begge kunne sikkert beskrives som sitatene du refererer til. Å prøve selv er faktisk den eneste måten å avklare disse særegenhetene på.Asbjørn skrev:Nja, her er blurben fra to top-of-the-line strømkabler fra to anerkjente produsenter som vanligvis anses å ha en ganske forskjellig lydsignatur:
...the finest power cable available. The critics have been unanimous in their praise of the cable's transparency, detail, articulate bass, dynamic contrasts, musical ease and flow and freedom from grain.Motherhood and apple pie, kort oppsummert....improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours.
Uten å google: Hvilken lydsignatur er hvilken, og hva er det med disse to kobberledningene som får det til å bli en gjenkjennelig "house sound" når produsentenes egne beskrivelser av lyden er til forveksling like?
nb skrev:Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.
Som nettkabel eller høyttalerkabel har den litt av dette "gyldne sløret". Altså mer Cardas enn Nordost for å si det slik.Hvilken lydsignatur har forresten 2.5 kvadrat strømleding fra f.eks Nexans som de fleste har ganske mange meter av i hjemmet?
up skrev:flaago2 skrev:Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt. Herreguuuuuud så lite peiling folk har på elektrisitet og hva som skjer i en forsterker. Ikke rart at man kan slippe unna med voodoo og keiserens nye klær.
Tror du ikke de uregjerlige rampete høyfrekvente rakkerne av noen støypulser lekker ut i karosseriet via kapasative koplinger i trafoen og andre komponenter og havner ut i signalet da ! De trenger ikke å være så kraftige, men de er der !
Verden er ikke så enkel ser du.
ayaboh skrev:nb skrev:Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.
Min erfaring med DIY-kabler (hvis vi holder oss til strøm- og høyttalerkabler) er at en ledningstump beholder signaturen uansett hvor du plasserer den i kjeden. Om en nettkabel brukes til CD, pre, eller sluttforsterker, trekker lyden litt i samme retning.
Som nettkabel eller høyttalerkabel har den litt av dette "gyldne sløret". Altså mer Cardas enn Nordost for å si det slik.Hvilken lydsignatur har forresten 2.5 kvadrat strømleding fra f.eks Nexans som de fleste har ganske mange meter av i hjemmet?
flaago2 skrev:Så bra !!!! Da spleiser vi alle sammen på den aller aller beste kabelen til hundre tusen kr, så kobler vi den inn ved kraftverket som produserer strøm. Da får vi alle godlyd i stua!
ayaboh skrev:nb skrev:Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.
Neimen det er kun den synlige kabelen som utgjør lydmessig forskjell
Min erfaring med DIY-kabler (hvis vi holder oss til strøm- og høyttalerkabler) er at en ledningstump beholder signaturen uansett hvor du plasserer den i kjeden. Om en nettkabel brukes til CD, pre, eller sluttforsterker, trekker lyden litt i samme retning.
Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.Vidar11 skrev:Å jobbe med strøm er helt nødvendig hvis man ønsker å få tatt ut potensialet i den elektronikken man har kjøpt.
Og den logiske forklaringen på det er selvfølgelig at du ikke har gjort de erfaringene som jeg har gjort. Det du kanskje kan reflektere litt over, er jo hvorfor ellers oppegående og fornuftige mennesker kan finne på å svi av 50-100 tusen på noe mange elektrikere og profesjonelle innenfor elektrisitet påstår er uten betydning. De fleste av oss med interesse for hi-fi er normale folk med begrensede økonomiske ressurser. Hvordan kan det ha seg at man likevel finner på å prioritere dette med strøm?Anonym skrev:Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.Vidar11 skrev:Å jobbe med strøm er helt nødvendig hvis man ønsker å få tatt ut potensialet i den elektronikken man har kjøpt.
Gir skriveriene under noen mening for deg?Anonym skrev:Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.