Bil, båt og motorsykkel Straff for råkjøring.

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.854
Antall liker
5.504
Sted
Holmestrand
Jeg har ingen problemer med å forstå gleden ved å kjøre mc, selv om jeg ikke kjører selv. Det jeg ikke forstår er at å vekke opp døde eller være konstant piss off til nabolag og folk flest skal være en del av imaget... Syklene til BMW har alltid interessert meg, og for noen år siden stoppet jeg utenfor en kafe en fin sommerdag.. det sto noen BMW sykler parkert utenfor, - den ene med lys på, slik at den åpenbart sto med motoren igang.. .JEg måtte helt bort til den for å høre at den gikk..
Det er det jeg mener.
Det er mulig.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.711
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på friheten du har i et privat hjem og på offentlig plass. Det er mye du gjør i hjemmet som du vil bli hanket inn for om du prøver dg på det på torget.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.854
Antall liker
5.504
Sted
Holmestrand
100 m hjemmefra er toppen av «driftebakken». En 2-300 m bakke med fin, jevn høyrekurve hel veien. Omtrent like langt unna har vi 2 rundkjøringer ved påkjøringsramper til E18. De som råkjører på E18 «stikker» gjerne innom for litt smultringer og drifting. Og hvorfor ikke klokka 3-4 om natta. Akkurat det gjør ikke meg så mye, men kona og verdens beste nabo på 85 som begge sliter med nattesøvn er plaget av det.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.148
Antall liker
9.478
Jeg har ingen problemer med å forstå gleden ved å kjøre mc, selv om jeg ikke kjører selv. Det jeg ikke forstår er at å vekke opp døde eller være konstant piss off til nabolag og folk flest skal være en del av imaget... Syklene til BMW har alltid interessert meg, og for noen år siden stoppet jeg utenfor en kafe en fin sommerdag.. det sto noen BMW sykler parkert utenfor, - den ene med lys på, slik at den åpenbart sto med motoren igang.. .JEg måtte helt bort til den for å høre at den gikk..
Det finnes da bråkete BMWer også...


Men, 1000 ccm sugemotor som yter over 200 hk. gir litt lyd fra seg
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Værst er jo disse små mopedene m. et lite sylinder som ungdommen svirrer rundt på natters tid. Sikkert rensket for innmat i lydpotten ;) Lydnivet er heller ikke innafor. Kommer sikkert elmopeder etter hvert, og da blir det bare en smell:)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.711
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Små mopeder/lettvektere, samt Harleyer (ofte kjørt av mannfolk som strever med å bli voksne). Og gamle BMWer der en eller annen 18 årig idiot ikke har tatt seg råd til lydpotte fordi budsjettet er brukt på dekk og felger som gjør bilen uhåndterlig.
 
Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
De gamle 2-takstmopedene hadde ikke alt for høyt lydnivå, selv med litt tomme dempere.

Men de moderne 4-takts lettvekterne har et altfor høyt lydnivå når de plukker ut innmaten i demperne.

Hardly Abelson med "meierirør" har nok også litt høyt lydnivå.

De såkalte effektanleggene har som regel en del demping, så med litt fornuftig bruk av høyrehånden så burde ikke de være til spesiell sjenanse.
Imho...
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Ser også at enkelte trailere kjører over grensen som har vært 80km. De kan ligge helt inn på ''støtfangeren'' har jeg merket. Sett at det også kan være utenlanske sjåfører. Tar lengre tid å bremse ned tyngre kjøretøyer. Farlige greier. Ellers så er trailerkjørere fornuftige trafikanter. I USA er det bobilkjørerne, trailersjåførerne frykter mest. Dær er ikke kjørelisensen så streng som i norge. Man må trenes opp for å kjøre tyngre og større kjøretøy.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
I Gnore er det vel max 100 for buss, max 90 for trailere og lastebiler og max 80 for biler med farlig last, som tankbiler (?)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Laprofildekk og noen valser av noen felger som stikker utenfor, har også en sammenheng med falig råkjøring. Det er slike utrykknigspolitiet på ta, og ikke straffe de som kjører bare 5-10km over fartsgrensen på oversiktlig og lite traffikkert veg:)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.148
Antall liker
9.478
I Gnore er det vel max 100 for buss, max 90 for trailere og lastebiler og max 80 for biler med farlig last, som tankbiler (?)
Maks 80 for alle kjøretøy over totalvekt over 3.5 tonn. Maks 80 for personbil med tilhenger, unntatt spesielle hengere som kan kjøres i 100 km/t
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.854
Antall liker
5.504
Sted
Holmestrand
Det finnes da bråkete BMWer også...


Men, 1000 ccm sugemotor som yter over 200 hk. gir litt lyd fra seg
Selvsagt, men det er fordi de ikke prøver å få den til å være stille.
Det kan det selvsagt være gode grunner til. Jeg har vært svært så entusiastisk på både Formel 1 og motorsykkelracing, men der er det en del av pakka, og jeg stilte med hørselvern.
På gata så ønsker vi det skal være stille, ikke bråke mest mulig fordi en 40-60 åring som mentalt er i tenårene syns det er tøft med bråk.
PS! Jeg HATER romlestripene til vegvesenet også.
Jeg bor 150m fra E18, så ja, de plager oss.
Døgnet rundt.
24/7/365.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Hørte også om at en som hadde senket bilen så mye, at han måtte fjerne fjærene. Men den bilen ble avskiltet på stedet av politiet. Skal heller ikke hatt noe sertifikat på bil som driver med så grov og ulovelig virksomhet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
Noen husker bedre enn andre. For noen, ikke så mange, år siden var det en del skriving i VG/Dag'bla om 3-4 biler som hadde råkjørt i Oslofjordtunellen. Det viste seg at det var ansatte i UP som kom fra et kjørekurs og var på vei hjem. De hadde vært oppe i hastigheter i størrelsesorden opp mot 200kmt, UTEN BLÅLYS OG UTEN SIRENER! De hadde kun "lekt seg". Og i den forbindelsen hadde de skremt livskjiten ut av andre veifarende. Sefen for UP hevdet meget hårdnakket at denne kjøringen, nær 200kmt i tunell, slett ikke var fralig, fordi: Det var meget dyktige sjåfører som hadde opplæring i å kjøre fort, og bilene, stort sett BMW, var laget for høy hastighet. Da muligens til forskjell fra menigmanns Toyotaer? Men som sagt, ingen repprimande eller smekk på finger offisiellt. Hva som skjedde på sjefens kontor senere vet man jo ikke. Men UP's offisielle holdning er da så langt at har du en bil bygget for høy fart og UP's kjørekurs så utgjør du ingen trafikkfare om du kjører opp mot 200kmt! Ganske frisk holdning egentlig, og spesiellt fra en mann i hans stilling!
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
Maks 80 for alle kjøretøy over totalvekt over 3.5 tonn. Maks 80 for personbil med tilhenger, unntatt spesielle hengere som kan kjøres i 100 km/t
Jo men mange lastebiler/vogntog som kjører "tørrvarer" har sperra på 90kmt. På tankbiler med farlig last er sperra alltid satt på 80kmt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
F*** - 80 for biler med farlig last?! Jeg har stadig kjærringa i passasjersetet...
Så hvis det skjer noe der det må skrives brev til forsikringsselskapet må da fruen føre pennen: "Jeg kom kjørende med min mann bak rattet....!"
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.731
Antall liker
9.369
Sted
Trondheim
Saken son startet hele tråden.
Kjørte forbi i høyre felt i nærmere 200 km/t - oppfattet det som helt normalt. Ødelegger 2 liv. Jeg synes 2,5 år ubetinget er snilt i en slik sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.546
Antall liker
9.711
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bør vurderes som mordforsøk. Med inndragning av bil og førerkort for all fremtid.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.191
Antall liker
7.835
Sted
Oslo
En del stater i USA hadde, iallefall for en del år siden, ingen formell promille grense.
Men om du forårsaket en ulykke som påvirka, så kunne du bli hardt straffa.
Liten trøst, for de som omkom eller ble hardt skada.
de197702-48c6-4ac1-b9dc-a14e0f330b7c.jpeg
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.347
Antall liker
8.441
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Synes det er snodig. Her sitter voksne oppegående menn å prøver å forsvare idioter i trafikken.
Lovene er der av en grunn.
Ikke for å straffe oss men for å beskytte oss og de vi møter i trafikken. Både når det gjelder fart og promille. Konsekvensen kan bli fatale, er vi virkelig villige til å sette andres liv fare for å ha det gøy i 200- 300km/t. Har hver med å trekke folk ut av vrak pga slike idioter. Det setter ting litt i perspektiv. Noe av dere burde muligens få blitt med på noe slik.
Det setter merker i hode, og får deg til å tenke.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.772
Antall liker
13.253
Danskene har innført sjablong straffer der kjøretøyet automatisk inndras ved vanvidskørsel,, etter noen regler.
Syns det er et fornuftig tiltak.
Dobbelt av lovlig hastighet, promille over 2 etc, da bør man hverken ha rett til førerkort eller kjøretøy.
Så kan det diskuteres om x 10.000.- i bot for å bruke mobil i stillestående kø er riktig
I det hele tatt er bøtenivået for forseelser i Norge blitt drakonisk høye.
Forholdsmessig vil en bot på 10.000.- ødelegge økonomien for noen, for andre er det et pis i havet.
Man skal vel i Norge jobbe ganske hardt, subsidiært ha mye uflaks, for å bli omfattet av noe av dette. Tråden store tenker kjører jevnlig i 200 km/t åpenbart uten konsekvenser, selv har jeg kjørt et sted rundt 200.000 kilometer siden jeg fikk lappen og har aldri fått en bot utover et par parkingsbøter. Uten ulykker kunne jeg kjørt permanent i fylla - har ikke blåst i politiets promilleapparat en eneste gang (jeg har mitt eget, riktig nok).
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.664
Antall liker
14.194
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Løysinga er banekjøring.
Etter at eg tok lisens i roadracing og fekk utløp for fartsfantomet på bane så treng eg ikkje dra han heilt ut på vegen.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Maks 80 for alle kjøretøy over totalvekt over 3.5 tonn. Maks 80 for personbil med tilhenger, unntatt spesielle hengere som kan kjøres i 100 km/t
Ikke korrekt.
Buss klasse 3 kan kjøre i 100km/t der dette er lov.



Og hva er Buss klasse 3 ?
Fra Wikipedia:
  • Bussklasse 1: Buss som har mer enn 45 % av passasjerplassene som ståplasser (bybusser)
  • Bussklasse 2: Buss som har opptil 45 % av passasjerplassene som ståplasser (forstadsbusser)
  • Bussklasse 3: Buss som er innrettet til spesielle formål, herunder turbilkjøring.
 
Topp Bunn