Streamer HI-End

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hovedpoenget med Roon er RAAT. Man kan kjøre lyd over nettverk hvor mottaker styrer klokken, samt elegant løsning for å kjøre multirom og styre Roon fra hvilken som helst enhet (Windows, MacOS, Linux, Android eller iOS). Ikke minst, det er en fantastisk måte å oppdage musikk på. Linker mellom alt, f.eks om man vil ha andre utgivelser med samme bassgitarist. Ikke minst Roon Radio som kan spille musikk i samme retning (samt musikk som andre hører på som hører på det samme som deg). Også dyptgående meta-data og info med linker i alle retninger - støtte for lokalt bibliotek samt koble opp Tidal og/eller Qobuz.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Denne virker spennende. Roon, spotify connect & chromecast :
Jeg ville heller sett på Matrix Audio produkter. De ligger helt i toppskiktet på målinger; samt har veldig stabil implementasjon (støtter også Roon).
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Skal du ha streamer uten og bruke Roon, er Lumin absolutt og anbefale.
Eneste streameren jeg har hatt som alltid virket, med andre måtte det litt feilsøking og diverse restarter til, Devialet, Auralic. Linn sin app er det lille jeg har prøvd den mest buggete.
Har Naim Muso 2 og den appen liker jeg også godt, selv om jeg oftest bruker Roon på den.
Vurderte litt Naim Ndx5 til et annet oppsett eller Lumin D2 eller U1 mini.
Var veldig fornøyd med D1, så Lumin er nok det safeste for meg.

Litt synd at Roon er dyrt, og at livstids abonnement som jeg har selv ikke er mulig lenger.
Takket så meget for nyttige tilbakemeldinger.
Da er nok Lumin mest aktuell for meg.

Hatt sel Moon, men pga app ble den solgt. God lyd var det jo.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Skal du ha streamer uten og bruke Roon, er Lumin absolutt og anbefale.
Eneste streameren jeg har hatt som alltid virket, med andre måtte det litt feilsøking og diverse restarter til, Devialet, Auralic. Linn sin app er det lille jeg har prøvd den mest buggete.
Har Naim Muso 2 og den appen liker jeg også godt, selv om jeg oftest bruker Roon på den.
Vurderte litt Naim Ndx5 til et annet oppsett eller Lumin D2 eller U1 mini.
Var veldig fornøyd med D1, så Lumin er nok det safeste for meg.

Litt synd at Roon er dyrt, og at livstids abonnement som jeg har selv ikke er mulig lenger.
Har hatt en Linn Akurate DS i ni år. Har fungert helt topp den men jeg har aldri brukt Linn sin egen app noe særlig. BubbleDS derimot har fungert helt topp. Linn sin egen app har også blitt mye bedre de siste åra. Virker som appene til produsentene ofte er av litt tvilsom kvalitet. Har dårlig erfaring med Denon og KEF sine apper.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takket så meget for nyttige tilbakemeldinger.
Da er nok Lumin mest aktuell for meg.

Hatt sel Moon, men pga app ble den solgt. God lyd var det jo.
Det er derfor man kjører Roon, så slipper man å forholde seg til diverse app'er. Alle produsenter vil "gi opp" vedlikehold av app'er når noe nytt kommer inn. Så lenge enheten er Roon Ready så har dette ingen betydning. Roon finnes t.o.m. med Norsk språkdrakt :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takket så meget for nyttige tilbakemeldinger.
Da er nok Lumin mest aktuell for meg.

Hatt sel Moon, men pga app ble den solgt. God lyd var det jo.
Jeg kan ikke skjønne hvorfor du solgte Moon? Roon er løsningen her, antagelig mye billigere enn å gå gjennom x antall produsenter for å finne ut av app'er er noe de aller fleste produsenter går halvhjertet inn for, og når noe nytt kommer så dropper de vedlikehold av gamle modeller.

Streamer produsenter er ikke software utviklere (det kommer de aldri til å bli), til tross for at det er veldig mye software for å styre en streamer - men dette er en helt annen type software enn den du ser på.

Edit:
Et nyttig tips for fremtiden; ikke kjøp en streamer som ikke er Roon Ready - det vil fort bli veldig komplisert å selge i nær fremtid. Roon har begynt å bli en standard som følges av de aller fleste. Dette til tross for at du ikke har tenkt å bruke Roon.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Har hatt auralic G2. God app, vanvittig ræva firmware i selve boksen, samt noen hardware trøbbel ellers. Solgt, og laget meg et roon endpoint med raspberry pi. Lik lyd, bare 100% stabil, roonappen er meget bra... Bare USB da...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Går du rpi (diy) veien så er det heller ikke nødvendig med Roon. LMS lever i beste velgående. Gratis, effektivt, stabilt, gode communities og kan sgs. gjøre alt Roon kan. Stiller mye lavere krav til HW.
 
X

X186841

Gjest
Et nyttig tips for fremtiden; ikke kjøp en streamer som ikke er Roon Ready - det vil fort bli veldig komplisert å selge i nær fremtid. Roon har begynt å bli en standard som følges av de aller fleste. Dette til tross for at du ikke har tenkt å bruke Roon.
Det var en vel luftig påstand, ROON er ikke sååå utbredt og med de prisene de tar er det begrenset hvor mange som slenger seg på.
Både Audirvana, Jriver, Foobar2000 ++ er vel så bra til å spille musikk uten å kreve så mye hardware.
Har livstidslisens av ROON som jeg kjøpte da den kostet mindre og dollaren var verdt småpenger, men ville nok ikke kjøpt den i dag.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
49
Har hatt en Linn Akurate DS i ni år. Har fungert helt topp den men jeg har aldri brukt Linn sin egen app noe særlig. BubbleDS derimot har fungert helt topp. Linn sin egen app har også blitt mye bedre de siste åra. Virker som appene til produsentene ofte er av litt tvilsom kvalitet. Har dårlig erfaring med Denon og KEF sine apper.
Ingenting vondt og si om Linn produkter, det var appen jeg ikke likte.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Skal du ha streamer uten og bruke Roon, er Lumin absolutt og anbefale.
Eneste streameren jeg har hatt som alltid virket, med andre måtte det litt feilsøking og diverse restarter til, Devialet, Auralic. Linn sin app er det lille jeg har prøvd den mest buggete.
Har Naim Muso 2 og den appen liker jeg også godt, selv om jeg oftest bruker Roon på den.
Vurderte litt Naim Ndx5 til et annet oppsett eller Lumin D2 eller U1 mini.
Var veldig fornøyd med D1, så Lumin er nok det safeste for meg.

Litt synd at Roon er dyrt, og at livstids abonnement som jeg har selv ikke er mulig lenger.
Hvor har du det fra at livstids abonnement ikke er mulig?
Det står på siden deres:
You may also switch to
lifetime billing for $699.99
 
Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.305
Torget vurderinger
49
Da har de det allikevel, my bad;)
Jeg leste at de hadde fjernet det pga dårlig forretningsmodell.
Hvis for mange gikk for det ble det bra med inntekter der og da, men null inntekt etterpå. siden det står på siden ble det aldri fjernet, de bare la på prisen med noen hundre dollar.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.695
Antall liker
5.876
Da har de det allikevel, my bad;)
Jeg leste at de hadde fjernet det pga dårlig forretningsmodell.
Hvis for mange gikk for det ble det bra med inntekter der og da, men null inntekt etterpå. siden det står på siden ble det aldri fjernet, de bare la på prisen med noen hundre dollar.
Må ærlig talt si at prisen er avskrekkende.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er det ikke litt dumt å ha et streamer system som ikke tar med seg Spotify (eller Apple, Deezer, Amazon HD)?

Har både TIDAL og Spotify, og Spotify er jo utrolig mye mer brukervennlig enn TIDAL. I tillegg har Spotify full støtte hvis man har iPhone og AirPods (null støtte for TIDAL).
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Går du rpi (diy) veien så er det heller ikke nødvendig med Roon. LMS lever i beste velgående. Gratis, effektivt, stabilt, gode communities og kan sgs. gjøre alt Roon kan. Stiller mye lavere krav til HW.
Sant nok, men er noen "autuplay" greier jeg liker veldig godt i Roon... kasta jo Roon på dør ved føste forsøk selv... Syns som du skriver at LMS er tett på, og kanskje bedre på noen områder. Men likerer faktisk Roon appen veldig godt, selv om iPeng for IOS og Orange Squeeze for Android er veldig bra... Prismessig er det "ingen" som slår en LMS løsning! Roon har også, en DSP mulighet jeg også trives med :).
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
LMS og Roon er 2 forskjellige ting. Meta-data er på et helt annet nivå med Roon, full integrasjon med Tidal og Qobuz samt med Roon så styrer mottaker klokken , og data blir hentet async over nettverket fra Roon core. Alle andre løsninger har en ikke optimal håndtering av klokken.

Så å sammenligne disse 2 antyder at man ikke helt har skjønt hva Roon er.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Med noen timers "hacking" så fikses det også :)
Er foresten en som har integrert camilladsp inn i picoreplayer for rpi nå. Da begynner det virkelig å smake.
Koster selvsagt ikke ei krone.
LMS integreres enkelt med spotify, tidal, qobus etc. Med en plugin så genreres metadata og forskjellige coverart og tekster som bare rakkeren men da begynner det å kreve noe mer cpu. Indekseringen av databasen bruker også mye lenger tid.
Har ca 180k flac låter i biblio. Rescan av DB bruker 6min på en enkel virtuell linux instans.

Hvilke fordeler gir det at mottaker styrer klokken for musikksignalene?
Bruker Squeezer for android (gratis) og har også telefonen som "endpoint": Fungerer helt glitrende.

Poenget er at: Roon er bra, men det finnes alternativer som også er bra til en mye billigere penge evt. helt gratis.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg får kanskje undersøke Roon litt når det passer.
 
S

svk

Gjest
Snuser litt på forskjellige løsninger. Så langt er det audirvana som frister mest å prøve.
Orker ikke core og endpoint.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Rescan av DB bruker 6min på en enkel virtuell linux instans.

Hvilke fordeler gir det at mottaker styrer klokken for musikksignalene?
Bruker Squeezer for android (gratis) og har også telefonen som "endpoint": Fungerer helt glitrende.

Poenget er at: Roon er bra, men det finnes alternativer som også er bra til en mye billigere penge evt. helt gratis.
Rescan her med 121.000 spor tar litt i underkant av 1.5 min (Nucleus+). All musikk ligger delt på NAS. Har en plan om å plugge inn en 8TB SSD direkte i Nucleus+ snart.

Fordelen med at mottaker styrer klokke er at om kilde styrer klokke så vil man få mismatch over tid (ingen klokker er identiske); som medfører at man periodisk enten hopper over en sample; eller får den dobbelt.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Genereres forskjellig coverart? Man har vel scannet inn riktig grafikk til albumene? Jeg grøsser ved slik.... o_O
Når man kjøper musikk fra Tidal eller Qobuz (alternativt andre leverandører); så er det ikke alltid cover er i høy nok oppløsning. Så jeg ser verdien av dette.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva er en Hi-End streamer?
Ser man bort fra disk og DAC, hva gjør en streamer til Hi-End?
Jeg leser her at Roon kan få mottaker til å styre klokka og det er nok en fordel.

Et velfungerende grensesnitt er naturlig nok ett krav, men har ikke noe med god lyd å gjøre.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva er en Hi-End streamer?
Ser man bort fra disk og DAC, hva gjør en streamer til Hi-End?
Jeg leser her at Roon kan få mottaker til å styre klokka og det er nok en fordel.

Et velfungerende grensesnitt er naturlig nok ett krav, men har ikke noe med god lyd å gjøre.
Slik jeg ser på det, er det 3 klasser anlegg:

1: klasse som alle har. Musikk anlegg. .....Ofte de mest driftsikre apparatene i denne klassen. Tut og kjør.
2: HIFI klassen som de fleste har her inne. Meget god lyd. .....Ofte dårligst kvalitet på driftdelen.
3: HI-END som ikke så manger har. Lyd i toppklasse. .......Stort skritt opp fra HIFI klassen. og bedre kvalitet på driftdelen enn hifiklassen.
 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
Husker godt når jeg hadde norsk hifi. Bare trøbbel.
Hadde ikke råd til utenlandsk high end
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
:p Var satt litt på spissen da hehe.. Det er jo Freddan..
 
  • Liker
Reaksjoner: svk

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slik jeg ser på det, er det 3 klasser anlegg:

1: klasse som alle har. Musikk anlegg. .....Ofte de mest driftsikre apparatene i denne klassen. Tut og kjør.
2: HIFI klassen som de fleste har her inne. Meget god lyd. .....Ofte dårligst kvalitet på driftdelen.
3: HI-END som ikke så manger har. Lyd i toppklasse. .......Stort skritt opp fra HIFI klassen. og bedre kvalitet på driftdelen enn hifiklassen.
Jojo, jeg vet hva ordene betyr 😝

Hi-End betyr jo at komponenter befinner seg den dyreste enden av skalaen.
Jeg forstår høyttalere, forsterkere, vinylsnurrer etc.
Men hva skiller en billig streamer fra en Hi-End, bortsett fra prisen.
Hvis man ser bort fra disk og dac etc, hva gjør at en streamer skal være bedre enn en annen rent lydmessig?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jojo, jeg vet hva ordene betyr 😝

Hi-End betyr jo at komponenter befinner seg den dyreste enden av skalaen.
Jeg forstår høyttalere, forsterkere, vinylsnurrer etc.
Men hva skiller en billig streamer fra en Hi-End, bortsett fra prisen.
Hvis man ser bort fra disk og dac etc, hva gjør at en streamer skal være bedre enn en annen rent lydmessig?
Lumin T2 er jo noe penere enn chromecast f.eks :p

kun streamingen du tenker på no?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
Chromcast er så liten at den bare dingler bak stereoen , og syns ikke . Stort lekrere blir det ikke. Bit perfect også med Roon ...
Hvorfor en streamer må koste mer er 10k lurer jeg dog på. Teknikken er jo uansett på nivå med Rasberry Pi og Volumio .? Software og brukergrensesnitt er nok det viktigste og bidrar nok til high-end kostnaden. og det gjør jo Roon uansett hardware.ikke det at jeg er Roon bruker , for dyrt....
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.256
Antall liker
9.044
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Chromcast er da produsert i en veldig fin glinsende plastikk
Også fungerer den smertefritt, google forsvinner ikke med det første.. og regner man lyd kontra pris så grisebanker den alt.. :)
 
Topp Bunn