Streamer

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Har sett meg ut 2 streamere som er aktuelle. Den ene er Meridian Sooloos som ser ut som en mac mini. Den har en innebygd harddisk på 500GB ca 1000 cd plater. Den har ap for iphone og ipad, og kan kobles til windows mediasenter. Lyden skal være bedre en Meridian G08.2.
Alternativ 2 er Musical fidelity M1 Clic en alt mulig dac, streamer.
Har noen fått hørt en eller begge produktene? Hvilken er best lydmessig?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kjenner ikke disse, men hvorfor ikke vurdere en Squeezebox Touch og en dac?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Kjendis skrev:
Den har en innebygd harddisk på 500GB ca 1000 cd plater.
500Gb et ikkno.
Ser ikke noe som helst poeng i å kjøpe noe med integrert lagring. Du vil raskt trenge mer plass likevel og da er det like greit å kunne velge løsninger fritt.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er langt fra 1000 plater hvis du bestemmer deg for å begynne å utforske high-res album.. Da blir det "fort fullt" på 500 GB :) Jeg er enig med forrige taler. tenk nøye på dette før du du bestemmer deg.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hvis man sier at det er plass til 1000 plater på en hardisk ukomprimert. Er det da ment som waw fil? Med apple losless eller flac, blir filene halvert og da snakker vi om det dobbelte antall plater. High-res vil jeg da laste ned i flac.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kjendis skrev:
Hvis man sier at det er plass til 1000 plater på en hardisk ukomprimert. Er det da ment som waw fil? Med apple losless eller flac, blir filene halvert og da snakker vi om det dobbelte antall plater. High-res vil jeg da laste ned i flac.
Album/CDer har høyst varierende spilletid fra ca. 30 til 70-80 minutter. Det er derfor nyttigere snakke om antall byte per tidsenhet, f.eks. time eller minutt, enn antall album/CDer ved lagringsplassberegning.

http://music.columbia.edu/cmc/MusicAndComputers/chapter2/02_07.php

One good rule of thumb is that CD-quality sound currently requires about 10 megabytes per minute.
Tillegg:
http://en.wikipedia.org/wiki/FLAC#Comparison_to_other_formats

FLAC achieves compression rates of 30–50% for most music, with significantly greater compression for voice recordings.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kjendis skrev:
Har sett meg ut 2 streamere som er aktuelle. Den ene er Meridian Sooloos som ser ut som en mac mini. Den har en innebygd harddisk på 500GB ca 1000 cd plater. Den har ap for iphone og ipad, og kan kobles til windows mediasenter. Lyden skal være bedre en Meridian G08.2.
Alternativ 2 er Musical fidelity M1 Clic en alt mulig dac, streamer.
Har noen fått hørt en eller begge produktene? Hvilken er best lydmessig?
Jeg har tidligere uttrykt min generelle skepsis til slike bokser:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56362.0.html
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57501.0.html

CDWMcInSpots skrev:
Dette området er i rivende utvikling med stadig nye formater, metoder og tjenester. De vil alltid kunne benyttes med en generell datamaskin, mens slike spesialbokser meget fort kan bli teknologisk akterutseilt. De støtter f.eks. kun et begrenset utvalg formater, og kommer neppe til å stå først i køen med støtte for streamingtjenester som tilbyr hi-rezlyd når de (før eller siden) kommer. Din nyeste datamaskin vil derimot til enhver tid være klar for alt det nye, og den har du uansett.

Hvis man ikke vil ha en datamaskin i stuen, kan (f.eks.) en Logitech Squeezebox Touch + en god DAK være en god løsning. Hvis Logitech gir seg el.l. kostet Touch tross alt kun ca. 2000,-, og programvaren man trenger er åpen, og har dermed en (god) sjanse til å leve videre selv uten Logitech.
CDWMcInSpots skrev:
En fordel med en rimelig Logitech Squeezebox Touch + en god DAK, er at inngangsbiletten for selve nettverksspilleren er lav, og DAKen kan uansett brukes til alt annet en DAK kan brukes til. "Risikoen" med relativt ny teknologi har dermed en lav pris.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det kommer jo ann på hva man vil Ha. Vil man ha forsterker med analoge innganger, digitale innganger og en sjukt god nettverkspiller så har linn mange nettverkspillermodeller. De har software for alt mulig, androide, mac, iphone, nokia, pc osv. Wimp, Spotify Fungerer med Linns versjon av airplay. De har nettverkspiller forforsterkere i 50-150 tusen kroners klassen. Men om det låter bedre enn meridian Sooloos er en anen sak. Linn har en bedre platform en noe annet merke som lager nettverkspillere.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Kjendis skrev:
Det kommer jo ann på hva man vil Ha. Vil man ha forsterker med analoge innganger, digitale innganger og en sjukt god nettverkspiller så har linn mange nettverkspillermodeller. De har software for alt mulig, androide, mac, iphone, nokia, pc osv. Wimp, Spotify Fungerer med Linns versjon av airplay. De har nettverkspiller forforsterkere i 50-150 tusen kroners klassen. Men om det låter bedre enn meridian Sooloos er en anen sak. Linn har en bedre platform en noe annet merke som lager nettverkspillere.
Legg merke til at jeg sa value for money.
Toppmodellene til Linn og Meridian koster 3-4 gangen.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kjendis skrev:
Linn har en bedre platform en noe annet merke som lager nettverkspillere.
Hvordan da?

Det eneste jeg har hørt om dem, er egentlig at de er ekstremt vanskelige å sette opp. (...men jeg aner ikke om det stemmer).

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
1.491
Dazed skrev:
Kjendis skrev:
Linn har en bedre platform en noe annet merke som lager nettverkspillere.
Hvordan da?

Det eneste jeg har hørt om dem, er egentlig at de er ekstremt vanskelige å sette opp. (...men jeg aner ikke om det stemmer).
Min Linn DS var meget enkel å sette opp men at man kan ha utfordringer mot Nas og nettverk kan jeg være enig i. Etter at jeg valgte Chorus Server og Chorus HD på iPad så har det vært dønnstabilt. Apples sin verden har vært veien å gå for meg her.

Linn har uansett ett meget bra forum som kan hjelpe til med det meste. Ser også at folk fra Linn kommer med innspill der.

Mvh T

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Ja de er vanskelig å sette opp. Det er forhandlerens jobb.

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
1.491
Kjendis skrev:
Ja de er vanskelig å sette opp. Det er forhandlerens jobb.
Riktig. Forhandler kan hjelpe til med dette.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Men på en annen side er jeg usikker på lydkvaliteten produktene kan prestere. Jeg har ikke blitt helt overbevist etter demonstrasjon hos Kontrapunkt.

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
1.491
Kjendis skrev:
Men på en annen side er jeg usikker på lydkvaliteten. Jeg har ikke blitt helt overbevist etter demonstrasjon hos Kontrapunkt.
Hvilken DS hørte du på?

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Majik DSi eller DSM som den heter nå. Det var musikalsk og dynnamisk. Men det var skarpt i øvre mellomtone

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
1.491
Kan den ha vært ny, dvs uinnspilt? Min Klimax DS1 endret karakter betraktelig etter en mnd kontinuerlig bruk. Myk som fløyel nå

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
4
Vedr. Linn DS;

Liker den åpne løsningen de har mtp. hvilken software man ønsker å bruke...hvilket er aberet med SB Touch som jeg bruker sammen med Bel Canto DAC 2.5.
Liker ikke potensielt endeløst set up helvete dersom man kjøper annenhånds istedetfor ny fra forhandler.....der er SB raka vegen lukt inn i musikksamlingen.
Liker ikke at streamer & DAC er integrert i samme boksen slik at man er stuck med den DAC'en man har...selvom Linn er framifrå når det gjelder oppgraderingsmuligheter.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Men allikevel mener jeg å tro at Meridian Sooloos Mediacore 200 er vassere enn Linn Majic nettverkspillere rent lydmessig selv om Linn har en mer brukervennlig og åpen platform.

Nå har jeg ikke prøvd noen nettverkspiller hjemme. Men jeg ble mer imponert over Demoen hos Andre på Hi-fi huset enn hos kontrapunkt.

Kontrapunkt

Bransjeaktør
Ble medlem
12.03.2009
Antall liker
1
Linn DS - oppsett...

En liten kommentar til oppsett av Linn DS
Linn baserer seg på UPNP protokoller. I praksis vil det si at spillerne er "plug'n'play".

Dersom det benyttes en NAS server (eller PC/Mac) med et installert mediaserverprogram (f.eks Twonky Media) fungerer spillerne "rett ut av boksen" uten noe mere dill dall!

Spillerne kan da betjenes med gratis programvare til iPhone, iPod Touch, iPad, PC eller Mac.
For Android baserte telefoner og nettbrett finnes det to programmer tilgjengelig.

For å sette opp - og oppgradere spillerne videre installeres "Linn konfig".
Her vil du kunne tilpasse i forhold til radiostasjoner og sette opp Airplay funksjonalitet.

Forøvrig vil vi kunne bistå med råd og tips.

mvh
Simen - Kontrapunkt AS

Topp Bunn