Det er helt klart forskjell på både streamere og dac'er. Skal du ha det beste, så koster det... Når det er sagt: Det er andre ledd i kjeden som betyr mer. En streamer/dac til 5000 kan gi like god lyd som en eldre cd-spiller til 3 g prisen.
Jeg vil heller snu litt på dette , hadde alle streamere der ute låt kliss likt hadde heller ikke denne tråden eksistert...At det ikke er «helt klart», på generell basis er i alle fall åpenbart. Hadde det vært det, hadde ikke denne tråden eksistert.
Men, god jul, folkens! Julemat er det i alle fall forskjell på! Her blir det ribbe, i full oppløsning.
Her er hvordan PS Audio løser digital volumkontroll i deres Directstream DAC:Det var Stereophile sin anmeldese av Ayre QX-5 Twenty jeg hadde 60db fra...
The QX-5's 100-step volume control has a step size of 1.0dB. According to Hansen, this control can maintain the full resolution of any source file all the way down to –60dB.
Ref: https://www.stereophile.com/content/ayre-acoustics-qx-5-twenty-da-processor#GQwKSaxwDDE5yLsA.99
Tipper (RIP) Charlie Hansen tenker på høyest mulig "oppløsning" i dagens high-end anlegg.
Kvalifiserer sikkert ikke i alle kretser, men har et anlegg til samlet kanskje 300k og benytter en enkel pc og JRiver som kilde. Dac'en er en proff type.Jo det er helt klart! Men det er artig å lese om ulike meninger. Diskusjonen vel holdt på, med ulike nyanser, siden 80-tallet hvor mange mente at alt som hadde et opphav i 0 og 1 låt perfekt.
Det hadde vært spennende å høre: Er det mange hifi-entusiaster med anlegg til flere 100.000 som benytter streaming til ett par tusen som hovedkilde?
Hvis du på MACen går til PROGRAMMER->VERKTØY og åpner "Lyd- og MIDI oppsett" bør du finne igjen DACen din i oversikten der og du kan sette opp MACen mot den. Kjører DACen 96/24 har ikke MACen noe problem med å gjøre det samme med mindre driveren til DACen er "proppen", det vil jeg ikke tro..Har lastet ned Audirvana Plus på min Mac Mini. Dette var et stort løft på selve brukergrensesnitt fra standard Tidal. Nå har jeg fått synkronisert rippet musikk fra iTunes med både arkiv, alle mappene og spillelistene inn i Audirvana samtidig som jeg har tilgang til all musikk og spillelister fra Tidal i samme GUI. Helt fantastisk bra!!!
I tillegg presenteres spillelistene med albumbilde i stedet for lange lister med låter som i Tidal. Helt fantastisk det også!!!
Og sist men ikke minst, nå kan jeg bruk iPad som remote.... yeeeeaaahhhhhh!!!
Har ikke ennå testet om det er forskjell i lyd så det får jeg ta med blindtester etter hvert. Jeg mener selv jeg hører forskjell, men om det er bedre eller dårlige, bare annerledes eller ren placebo vet jeg ikke. Rent teknisk er det i hvert fall en forbedring i at Audirvana alltid sender filene i den opprinnelige oppløsningen. Uten Aurdviana vil alt fra Mac Mini og Tidal sendes i 16/44,1 og jeg har da ikke fått utnyttetfor 24/96 som DAC'en kan håndtere. Audirvana styrer dette slik at jeg nå kan spille høy-oppløste lydfiler. Den støtter også MQA
Jeg kjenner at dette gleder mitt HiFi-hjerte selv om jeg objektivt sett ikke vet om jeg hører forskjell. Det får jeg teste senere, men foreløpig skal jeg glede meg over at jeg har fått et stort løft på GUI og en foreløpig teoretisk teknisk lydforbedring. Takk for tipset!!!
Men jeg er fortsatt interessert i å forstå mer av hva denne tråden opprinnelig handler om og det er å lære mer om streamere og hva de kan tilføre et HiFi-anllegg. For streamer skal jeg før eller siden kjøpe....
Ikke hvis du har satt opp Audirvana ”riktig” for da overkjører det dine MIDI settings. Du endrer da kun i audio settings i selve playeren. Fungerer veldig bra hos meg.Hvis du på MACen går til PROGRAMMER->VERKTØY og åpner "Lyd- og MIDI oppsett" bør du finne igjen DACen din i oversikten der og du kan sette opp MACen mot den. Kjører DACen 96/24 har ikke MACen noe problem med å gjøre det samme med mindre driveren til DACen er "proppen", det vil jeg ikke tro..
Hva gjør Linn Klimax til markedets beste streamer? Hva gjør Simaudio Neo til markedets beste streamer opp til 20k? Du har vel testet alle andre streamere, siden du er så sikker?Streamer er en pakke hvor man sitter i soffaen med mobilen, ipaden som styreenhet og man streamer musikk fra internett streamingtjenester som Tidal, eller streamer fra en Nas server. Man kan også streame fra pc/mac ved hjelp av ulike software. Den beste streameren på markedet er nye Linn Klimax Ds/Dsm. Skal du ha Linn, så er det Klimax som gjelder. Koster flesk.
Beste streamer til kr. 20 000.- er Simaudio Neo Mind. Naim uniti core er også spennende greier.