Studie: Feite og røykere billigst for helsevesenet

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Er blårussen ute og skal sette prislapper og kostnadskalkyler på levd liv igjen? Takke meg til "helsenazier" !

Nå er det selvfølgelig mulig at jeg påvirkes noe av at min svigerfar døde av KOLS for halvannen uke siden....
 
K

kbwh

Gjest
Kondolerer, impulse.

---

Det som er faen er at sunne mennesker må betale både for de røykende feitingene og for sin egen alderdom.
 
S

Slubbert

Gjest
impulse skrev:
Er blårussen ute og skal sette prislapper og kostnadskalkyler på levd liv igjen? Takke meg til "helsenazier" !

Nå er det selvfølgelig mulig at jeg påvirkes noe av at min svigerfar døde av KOLS for halvannen uke siden....
Så Staten bør bestemme hva vi skal dø av? Kjempegreier.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Staten bestemmer for pokker ikke hva du skal dø av, Slubbert. Det gjør du faktisk i stor grad sjøl, i alle fall om du lever usunt. Forøvrig er det opp til deg både hva du legger i det begrepet og hvordan du velger å leve.

Valentino, det var nok et elegant formulert argument. Og jeg sier meg enig, selvfølgelig.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Valentino skrev:
Det som er faen er at sunne mennesker må betale både for de røykende feitingene og for sin egen alderdom.
- men det er vel motsatt; røykere betaler for å holde andre folk friske lengre... ;D
(dessuten har staten en extrem avgifts-inntekt)

Arne K
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.404
Antall liker
11.240
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Å være så naiv å tro at det bare er deg selv det går ut over ved slike hendelser er ikke noe annet enn pur egoisme.

Det er som å tenke at "jeg kan kjøre fort nå når jeg er alene i bilen. Det er bare meg det går utover likevel"
Forhåpentligvis er det noen der ute som faktisk bryr seg om deg. Og å få en slik sak i fanget kan være en stor påkjenning for mange personer.

Helt greit å heve øyelokkene noe å glimte litt av den større sammenhengen vi er oppe i til daglig.
 

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Tenk på alle pensjons utgiftene staten sparer på røykerne,
som på grunn av sin usunne livstil, i snitt dør lenge før ikke røykerne.
 
S

Slubbert

Gjest
Er det noe som er egoisme så er det å ville bestemme hvordan andre skal leve livene sine basert på egne preferanser. Det eneste holdbare argument for at Staten skal kunne nekte mennesker å gjøre hva de vil med sine egne liv er det samfunnsøkonomiske, selv om også dette lukter uggent da det reduserer livet til en statlig budsjettpost, men mer og mer tyder på at det også er basert på falsifisering. Så det koker ned til moralisme og den underlige trangen mange har til å bestemme hvordan andre skal leve.
 
M

maestro

Gjest
Cobra2 skrev:
Valentino skrev:
Det som er faen er at sunne mennesker må betale både for de røykende feitingene og for sin egen alderdom.
- men det er vel motsatt; røykere betaler for å holde andre folk friske lengre... ;D
(dessuten har staten en extrem avgifts-inntekt)

Arne K
Får si som Albert Engstrøm: " - ikkerøykere, avholdsfolk og andre skattesnytere!" (- fritt oversatt) -
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.108
Antall liker
294
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I 1991 ble det i Ekonomisk Debatt (svensk) skrevet en artikkel av Hjalte og Lyttkens som het Dags att subventionera røkare. Tesen var at røykere ikke var mer syke enn andre gjennom livet, og at de fleste problemer med passiv røyking var løst. Eksternalitetene ved røyking var altså tilnærmet lik null. Tobakk er høyt skattlagt og røykere bidrar til fellesskapet denne veien. Det store poenget var likevel at de dør før de blir en belastning for helsevesenet. 80% av kostnadene til behandling i helsevesenet går til folk over 70 år, en alder røykere sjelden oppnår. Utbetalingene til alderstrygd blir også små.

Derfor fremmet de denne påstanden om at røykere burde få lavere skatt enn andre fordi de var så flinke til å bidra til fellesskapet, mens de selv tok ut svært lite. Det skal legges til at en av forfatterne er en fanatisk ikkerøyker.

Hilsen en røyker ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.288
Antall liker
6.670
Trå forsiktig, folkens!

Husk at røykere er også mennesker, bare ikke like lenge...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje en ordning med frivillig euthenasia ved fylte 75år, og en dertil egnet utbetaling til arvingene vil lette på det offentliges kostaneder ved å holde tynne ikkerøykere i live etter deres tid er løpt ut?
 
K

kbwh

Gjest
cox skrev:
I 1991 ble det i Ekonomisk Debatt (svensk) skrevet en artikkel av Hjalte og Lyttkens som het Dags att subventionera røkare. Tesen var at røykere ikke var mer syke enn andre gjennom livet, og at de fleste problemer med passiv røyking var løst. Eksternalitetene ved røyking var altså tilnærmet lik null. Tobakk er høyt skattlagt og røykere bidrar til fellesskapet denne veien. Det store poenget var likevel at de dør før de blir en belastning for helsevesenet. 80% av kostnadene til behandling i helsevesenet går til folk over 70 år, en alder røykere sjelden oppnår. Utbetalingene til alderstrygd blir også små.

Derfor fremmet de denne påstanden om at røykere burde få lavere skatt enn andre fordi de var så flinke til å bidra til fellesskapet, mens de selv tok ut svært lite. Det skal legges til at en av forfatterne er en fanatisk ikkerøyker.

Hilsen en røyker ;)
Hehe. Motsatt min påstand lenger oppe, men artig lell!
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
cox skrev:
.over 70 år, en alder røykere sjelden oppnår.
Dette var vel også et ganske spenstig utsagn. Definer gjerne sjelden for meg. 8)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Slubbert skrev:
impulse skrev:
Er blårussen ute og skal sette prislapper og kostnadskalkyler på levd liv igjen? Takke meg til "helsenazier" !

Nå er det selvfølgelig mulig at jeg påvirkes noe av at min svigerfar døde av KOLS for halvannen uke siden....
Så Staten bør bestemme hva vi skal dø av? Kjempegreier.
Ingen som har bestemt dette er det vel?
Det er dog satt visse reguleringer som begrenser muligheten for å utsette ikkerøykere for disse skadelige stoffene. Og det er vel greit?

Jeg, som har vokst opp med røykende foreldre, synes det er veldig behagelig å slippe røyk på utesteder, restauranter ol.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Kondolerer, impulse.

---

Det som er faen er at sunne mennesker må betale både for de røykende feitingene og for sin egen alderdom.
Jeg synes at det er en skandale at de med blondt hår må betale for at de med røket korsbånd skal bli friske igjen.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
AlexanderK skrev:
Valentino skrev:
Kondolerer, impulse.

---

Det som er faen er at sunne mennesker må betale både for de røykende feitingene og for sin egen alderdom.
Jeg synes at det er en skandale at de med blondt hår må betale for at de med røket korsbånd skal bli friske igjen.
Tja, nå sier statistikken at hovedandelen av de med røket korsbånd er blonde. Så i sum mener jeg det er helt riktig at det er slik.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
AlexanderK skrev:
Valentino skrev:
Kondolerer, impulse.

---

Det som er faen er at sunne mennesker må betale både for de røykende feitingene og for sin egen alderdom.
Jeg synes at det er en skandale at de med blondt hår må betale for at de med røket korsbånd skal bli friske igjen.
Tja, nå sier statistikken at hovedandelen av de med røket korsbånd er blonde. Så i sum mener jeg det er helt riktig at det er slik.
Ja, det var kanskje et dårlig eksempel. Men jeg synes det er rart at man skal kategorisere mennesker pga én bestemt egenskap. Det gir ingen mening.
 
K

knutinh

Gjest
Kanskje vi burde korrigere pensjonssystemet slik at ikke-røykere måtte jobbe lengre slik at de ikke snylter slik på resten av samfunnet ved å leve så himla lenge etter 67? ;-)

-k
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
1.036
Torget vurderinger
1
No er det vel ikkje forbode å kjøpa tobakk i dette landet enno, so det er ingen som forbyr deg å røyka so mykje du vil. Det er vel berre ditt problem at du ikkje har ordna deg nok inntekt til å ikkje trenga tenka pris. Slik er det med desse liberalistane, skuldar på staten fordi deg ikkje klårer å ordna seg sjølv. So lenge du er over 18 står du fritt til å gjera kva du vil mot deg sjøv med tobakk, medan du vert nekta å gjera det mot andre. Eg ser ikkje problemet. Droger er ein annan sak.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.108
Antall liker
294
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
cox skrev:
.over 70 år, en alder røykere sjelden oppnår.
Dette var vel også et ganske spenstig utsagn. Definer gjerne sjelden for meg. 8)
Sjelden var vel kanskje litt i drøyeste laget, enig i det, men poenget var at røykere normalt ikke oppnår den alder der alle andre sykdommer står i kø, og belaster helsevesenet med store utgifter. Det er selvfølgelig en del utgifter forbundet med skader av tobakk, men disse er på langt nær så store som alle de andre sykdommer vi pådrar oss i høy alder.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.810
Antall liker
8.125
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
cox skrev:
Holmium skrev:
cox skrev:
.over 70 år, en alder røykere sjelden oppnår.
Dette var vel også et ganske spenstig utsagn. Definer gjerne sjelden for meg. 8)
Sjelden var vel kanskje litt i drøyeste laget, enig i det, men poenget var at røykere normalt ikke oppnår den alder der alle andre sykdommer står i kø, og belaster helsevesenet med store utgifter. Det er selvfølgelig en del utgifter forbundet med skader av tobakk, men disse er på langt nær så store som alle de andre sykdommer vi pådrar oss i høy alder.
Er det ikkje slik at røykjkarane får desse sjukdomane sånn på lag ti år tidlegare enn gjennomsnittet, då?
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.108
Antall liker
294
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
cox skrev:
Holmium skrev:
cox skrev:
.over 70 år, en alder røykere sjelden oppnår.
Dette var vel også et ganske spenstig utsagn. Definer gjerne sjelden for meg. 8)
Sjelden var vel kanskje litt i drøyeste laget, enig i det, men poenget var at røykere normalt ikke oppnår den alder der alle andre sykdommer står i kø, og belaster helsevesenet med store utgifter. Det er selvfølgelig en del utgifter forbundet med skader av tobakk, men disse er på langt nær så store som alle de andre sykdommer vi pådrar oss i høy alder.
Er det ikkje slik at røykjkarane får desse sjukdomane sånn på lag ti år tidlegare enn gjennomsnittet, då?
Nå er ikke jeg lege, men økonom. Poenget fra den svenske studien var at røykere ikke er mer syke gjennom arbeidslivet enn andre, mao har normal sykelighet fram til pensjonsalder. Derfra går det fort nedover og de dør før de rekker å påføre samfunnet svært høye helsekostnader.
 
Topp Bunn