Et firma som fjerner avstanden mellom studiomonitorer og hifi er engelske HARBETH
vi, Maxwell import, starter fom nyttår med importen av disse til Norge! Jeg har nettopp hatt et opphold i England hvor jeg bla har snakket en del med Harbeth
de har rene monitor høyttalere samt rene hifi høyttalere - noen monitorer er aktive og andre er passive - alle hifi høyttalerene er passive
lydmessig er det interessante at de låter meget likt alle disse høyttalerene
de går for å være blandt verdens mest nøytrale og ufargede høyttalere (sterke ord basert på tester fra AbsouluteSound, hifi World, Stereophile etc - the Harbeth sound som de sier - ingen over ingen ved siden)
skryt skryt skry - sånn blir det bare med egne brands...
uansett poenget var ikke hvor gode de var - poenget var at Harbeth forteller en ganske fasinerende historie om nettopp dette temaet - studiolyd kontra hifi
sjekk ut
www.harbeth.co.uk for mer info om enmnet
PS! Harbeth er hovedleverandør av høyttalere til mastering ol til BBC studios i England - når jeg besøkte england var Alan Shaw i gang med å levere siste ordre til BBC som trengte 5 par Harbeth Monitor 30 høyttalere i diverse sudio - BBC vet hva de gjør
Alan Shaw var forresten også meget aktiv i utviklingen av den velkjente ls3/5a - hans nåværende design har mye til felles med denne klassikere skjønt de nye er mye bedre enn de klassiske ls3/5a (men det er jo hemmelig...bare Harbeth eiere skal vite det...)
Trond Seland
Maxwell Import