Hei!
OS har du laget den seksjonen/racket sjøl, med )stavlimt) bøkeplater (fra Ikea)?
Kan du via pm fortelle hvordan du har gjort det med de "benene" som du bruker, dersom jeg nå har rett i mine antagelser
Mvh.KW
Hei,
Jeg tar det her siden det er flere som har spurt
Ja det er kjøkkenbenkplater i solid Eik fra Ikea.
Beina er jeg ganske stolt av
Der har jeg brukt M12 (eller M10 husker ikke helt) "gjengestål" fra Biltema. Dette er ca. 1m lange skruer. Og utenpå dem har jeg brukt 28mm gardinstang i rustfritt stål. Gardinstengene har jeg kuttet med rørkutter fra Biltema (ikke forsøk og sage de for hånd, det blir ikke pent). Det hele er utført slik at på avstand ser det ut som beina er gjennomgående fra gulvet og opp. Bena nederst er også fra Ikea. De har jeg kuttet av litt slk at de ikke blir så høye. De har ca. samme diameter som gardinstengene.
På nederste og midterste hylle er det mutter på hver side av eikeplaten samt en skive på undersiden. Muttrene måtte files av i kantene slik jeg fikk til å tre gardinstangen utenpå.
Den største jobben er å borre hullene. Først driller jeg et 4mm hull tvers gjennom der jeg vil ha bena (ikke på den øverste platen!). Deretter med 28mm borr ca. 2mm ned på oversiden av de to nederste hyllene og med 35mm borr (avhengig av diameter på skivene du bruker)5mm på undersiden av alle hyllene. Deretter driller jeg et 12mm (eller 10mm) hull i 4mm hullet. Stativdrill er et must for å få rett vinkel og for å sørge for at du driller like dypt i alle hullene (hvis ikke du har et så kjøp et til kr. 295 på Clas Ohlson).
Den øverste platen hviler bare på mutter+skive. Her har jeg drillet et 2mm ekstra med 12mm borr for å ta opp evt ulikheter i lengde på gjengestålet.
Alle gardinstenger er ca. 1mm for korte slik at de kan bevege seg litt.
OS