Høyttalere Sub med høypass ut?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Hei noen som kan tipse meg om en sub som har filtrert utgang for tilkobling av "satelitter"?

Jeg leste Brekkes test av Tannoy Autograph mini hvor han rapporterte om mulighetene til å øke lydtrykkene betraktelig når disse ble fritatt for å spille under 85Hz. En sub med et slikt filter er jo en løsning. Et elektronisk delefilter mellom preamp og effekt er en annen løsning.

Noen som har noen gode forslag til løsning?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ikke nesten alle subber det? I alle fall temmelig mange?

SVS PB12 som fristet meg på lagersalg fra Lsound senest i går, har det til og med på balanserte lavnivåutganger. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Njei. Har kikket litt rundt her nå uten å finne noen subber eller delefiltre.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ikke alle med høynivå inn- og utganger høypassfilter på utgangene som følger lavpassfilteret til sub-elementet?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Nei det er nok kun lavpassen som reguleres av suben. De subene jeg har sett før som har utganger har enten hatt fullfrekvens ut eller et fast filter på feks 80Hz.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hm. Det falt meg ikke inn at var mulig engang. Vel, de finere modellene til SVS har nå i alle fall et konfigurerbart delefilternettverk, f.eks.

12-tommelen jeg le vente over, f.eks.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
SVS har tydeligvis flere modeller med 80Hz filter på rca ut.

Lurer på hvordan en slik sak koblet mellom preamp og effekt vil degradere signalet?
Om jeg feks skulle gå for Tannoy Autograph som hovedhøyttaler drevet av mitt Quad forsterkersett?

Bare å slå fra seg tanken eller kan det ha noe for seg?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har en svs tubesubb du kunne lånt om du vil teste hvordan det låter. Om du holder til i nærheten. Sender ikke
Og subben er ikke til salgs...

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det finnes noen suber med dette innbygget, men da gjerne med fast filter. En bedre løsning er nok å legge det i linjevei. Da har man hovedsaklig 3 muligheter. 1. Preamp for har dette innbygget(f.eks. Parasound P5). 2. Et digitalt delefilter som vil være den mest fleksible løsningen og du beholder elektronikken din(f.eks. AntiMode Dual Core). 3. Sub som har dette innebygget. Av de jeg har vært borti har Velodynes dyreste serie(DD-serien) linjenivå med variabel deling mens ADAM har en enklere løsning med 85hz filtrering man kan aktivere om ønskelig på alle sine suber.

Geir Arne

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Har en svs tubesubb du kunne lånt om du vil teste hvordan det låter. Om du holder til i nærheten. Sender ikke
Og subben er ikke til salgs...
Takker så mye for tanken men jeg bor i Kristiansand og er foreløpig bare på tenkestadiet. Høyttalerne jeg bruker i dag har begrenset bruk for sub i det lille rommet jeg bruker. For noen år siden brukte jeg Autograph mini og har aldri helt glemt dem. Jeg elsket lyden i dem men de spilte ikke høyt nok. Det var derfor litt interessant å lese Brekkes test hvor han forteller om de gode resultatene han opplevde med sub og høypassfilter.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Det finnes noen suber med dette innbygget, men da gjerne med fast filter. En bedre løsning er nok å legge det i linjevei. Da har man hovedsaklig 3 muligheter. 1. Preamp for har dette innbygget(f.eks. Parasound P5). 2. Et digitalt delefilter som vil være den mest fleksible løsningen og du beholder elektronikken din(f.eks. AntiMode Dual Core). 3. Sub som har dette innebygget. Av de jeg har vært borti har Velodynes dyreste serie(DD-serien) linjenivå med variabel deling mens ADAM har en enklere løsning med 85hz filtrering man kan aktivere om ønskelig på alle sine suber.

Geir Arne
Ja, men den digitale løsningen du skisserer gir vel ikke mulighet til volumregulering?

Topp Bunn