Sub til Tannoy Prestige Autograph mini.

Beite

Medlem
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
41
Antall liker
17
Heihå håper ikke alle er i feriemodus her inne.

Har endelig funnet den rette høytaleren for mine ører (enn så lenge).
Har hatt mye i hus, men Tannoy Prestige Autograph mini fikk virkelig mine ører til å åpne seg, og kroppen til å slappe av.
"Problemet" er at denne høytaleren ikke eier bass, så det er her jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge av subwoofere.
Det er musikk det går i hjemme hos meg, så en musikalsk sub er det jeg er ute etter. Ser selvsagt også film, men er hovedsaklig musikk den vil bli brukt til.

Pris... opp til 30 lapper?

Om det har noe betyding så er det utstyret jeg benytter meg av:
EC250R
EC4.9
WEISS DAC2 Firewire DAC.

Hadde satt utrolig pris på deres egne erfaringer, Det er det jeg er ute etter.
Ikke "jeg har hørt at den og den skal være god" osv.

Ikke meningen å være kravstor.

Mvh.

Lars
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hei sann! Jeg kan bidra litt her ihvertfall! Hadde de griselekre Tannoy Autograph Mini inntil et stort halvår siden, og var i likhet med deg utrolig fornøyd ;D Har nå Tannoy Sandringham SE som jeg like fornøyd med.
Sub; jeg benyttet en Velodyne SPL 800-R, og det var ihvertfall meget god match. Fikk hjelp av en som har peiling og måleutstyr for å integrere suben (i tillegg til subens egen romkalibrering), og da satt det virkelig som ei kule.
Så kommer litt synsing; alle jeg har snakket med sier at Velodynes DD-serie er betydelig bedre enn den jeg hadde, og er lett å integrere. Min Velodyne fungerte utmerket både til film og musikk, og DD-serien vil ikke være noe dårligere på noen av delene :)

Mvh Frode
 

Beite

Medlem
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
41
Antall liker
17
Takker for svar.

Jeg sniffer faktisk på Velodyne DD-10 til DD-15.
Jeg var en tur innom Soundgarden og ble fortalt at Velodyne produserer VÆRDENS beste subber. "Flinke" selgere di der soundgarden gutta.
Liker ikke at folk sier værdens beste, spesielt ikke når jeg spurte om Dynaudios toppmodel låt bedre enn feks B&Ws DB1. noe han ikke kunne svare meg på, pga. han ikke hadde hørt den.
Da mener jeg det blir litt useriøst.

Blir så usikker når jeg går rundt og forhører meg/lytter.
Alle selger jo det beste utstyret, og da er det jo nedtur at dem ikke at subwooferen dem lovpriser inne for lytting.
Stoler mere på dere her inne når det kommer til erfaringer.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg har "alltid" foretrukket å filtrere bassen fra hovedhøyttalerne bort med et aktivt delefilter. Ulempen er selvsagt at man får litt mer elektronikk i signalveien, noe jeg mener stjeler bittelitt av transparensen. Fordelene synes jeg dog veier opp. Systemet (hovedhøyttaler + sub) spiller mer uanstrengt, tåler mer lydtrykk, mindre forvrengning fra basselementet i hovedhøyttaleren og integreringen går veldig greit.

Dette har jeg gjort på både små monitorer og mine nåværende Sandringhamer med hell. Det hele kommer nok litt an på hvilke parametre du verdsetter høyest: Maksimal transparens på linjenivå, eller lavere forvrengning på høyttalernivå. Jeg leser hfs-medlemmene til å være delte i synet på akkurat dette, så man må nesten finne ut selv.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Beite skrev:
...
"Problemet" er at denne høytaleren ikke eier bass,
.
Men det problemet er jo løsbart, med sub, slik du har tenkt.

Faktisk så blir det bedre med ekstern sub, fordi den kan plasseres slik at de store ujevnheten som blir i bassområdet inne i et rom blir utjevnet veldig mye.
Og en høyttaler der en har ofret dypbassegenskapene har gjerne fortrinn på andre områder, som du også sier.
Flere lydkilder i bassområdet vil (rettere sagt, kan..) utjevne frekvensresponsen når kildene er plassert rundt om i rommet.
Bare en enkelt sub vil også hjelpe på her, fordi den kan plasseres annerledes i forhold til hovedht, fx i et hjørne, inntil frontveggen, kanskje bak møbler.
Enda bedre blir det med flere suber, men det går jo an å prøve med en eller to til å begynne med.

Det nevnes filtrering på hovehøyttalerene - hva som er best her kommer mye an på høyttalerene, og ikke minst om de har tilstrekkelig reserve lydstyrkemessig, slik at lave frekvenser ikke fører til økt forvrengning.
Spiller hovedht uten filter vil de også overlappe mere med subene; fordelaktig, fordi du da faktisk har enda to lydkilder til som hjelper på utjevningen.
Et slikt filter (gjerne en dsp) kan lages såpass bra at det vil være transparent i signalkjeden, men velger man løsningen å la være å filtrere så trenger man jo ikke bekymre seg om det.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.212
Antall liker
2.805
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg vil som vanlig anbefale SVS PC13 Ultra som jeg testet i Fidelity #33 / s.92. Se her:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_33.pdf

Jeg brukte denne i testen av Autograph Mini i siste utgaven av Fidelity som er i salg nå (Fidelity #52).

For å fungere optimalt som musikksub anbefaler jeg å plugge alle 3 bassreflekshullene og i praksis
bruke subben som en trykkammerhøyttaler. Da går den ikke dypere (-3 dB) enn 30-35 Hz men har en
gjengivelse jeg ikke har hørt matchet selv av langt dyrere subwoofere. Dette er dypt nok for meg.
Den aktive delingen gjør knapt noe ugang med signalet og det er enkelt å få subben til å spille på lag
med sattelittene.

Det er værdt å merke seg at SVSen ha kommet i en ny utgave med navn SVS PC13 Ultra DSP:
http://www.lsound.no/Avdelinger/Pro...bwoofer---13,5-bass-og-1000W-DSP-100904.aspx#

Jeg har ikke hørt denne nye versjonen, men den høres unektelig spennende ut. Med 1000 Watts
forsterker bør dette holde for de fleste.

Blir det for billig?
Hvorfor ikke prøve to?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Jeg vil som vanlig anbefale SVS PC13 Ultra som jeg testet i Fidelity #33 / s.92. Se her:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_33.pdf
[...]
Vil ikke de fleste som velger en såpass nett og pen høyttaler som Tannoy Prestige Autograph Mini, også ønske en ganske nett og pen subwoofer? SVS PC13-Ultra ser rett og slett ut til å være stor.

Tannoy Prestige Autograph Mini:
  • Dimensions: 345 x 210 x 130mm (13.50 x 8.25 x 5.00”)
  • Weight: 4.0kg (8.8 lbs)

SVS PC13-Ultra
  • Size: Approx. 16” diameter x 46" tall (406,4 x 1168,4 mm)
  • Weight: 90 pounds. (105lbs shipping weight) (40,86 kg netto)

Noen mulige subwooferalternativer jeg selv har på radaren:
Velodyne DD-10 er spesielt attraktiv i en slik sammenheng:
  • Cabinet Dimensions: 11.75" x 11.75" x 13.5" / 30 x 30 x 34 cm
  • Shipping weight (approx): 57 lbs (26 kg)
Velodyne SPL-800 Ultra
  • Cabinet Dimensions: 11" x 10.5" x 14" / 28 x 26.7 x 35.6 cm
  • Shipping weight (approx): 33 lbs (15 kg)
Velodyne DD-10+
  • Cabinet Dimensions: 14.2" x 13" x 16.5" / 36 x 33 x 42 cm
  • Shipping weight (approx): 75 lbs (34,05 kg)
Bowers & Wilkins PV1
  • Height: 335.5mm 13.2 in)
  • Width: 289mm (11.4 in)
  • Depth: 347mm (13.7 in)
  • Net weight: 20.5kg (45 lb)
 

Beite

Medlem
Ble medlem
23.05.2009
Innlegg
41
Antall liker
17
Hva med REL? da noen som har erfaringer med dem? T5 virker veldig spennende.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Okv skrev:
Spiller hovedht uten filter vil de også overlappe mere med subene; fordelaktig, fordi du da faktisk har enda to lydkilder til som hjelper på utjevningen.
Forsåvidt enig; men det betinger at man får til god summering. Gjør man ikke det, blir det fort feil nivå (pukkelbass) og grumsete lyd. Fase kan også bli problematisk siden man har både group-delay i monitor og plassering å holde styr på. Kjører man digitalt kontrollerte suber, får man i tillegg prosessorforsinkelsen å ta hensyn til. Ikke uten grunn at mange har erfart at subwoofer(e) ikke stod til forventningene.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
RojohII skrev:
Okv skrev:
Spiller hovedht uten filter vil de også overlappe mere med subene; fordelaktig, fordi du da faktisk har enda to lydkilder til som hjelper på utjevningen.
Forsåvidt enig; men det betinger at man får til god summering. Gjør man ikke det, blir det fort feil nivå (pukkelbass) og grumsete lyd. Fase kan også bli problematisk siden man har både group-delay i monitor og plassering å holde styr på. Kjører man digitalt kontrollerte suber, får man i tillegg prosessorforsinkelsen å ta hensyn til. Ikke uten grunn at mange har erfart at subwoofer(e) ikke stod til forventningene.
I praksis så trenger det likevel ikke bli så håpløst.
Men potensialet for å kjøpe og justere seg til vond bass er nok absolutt til stede, ja.

Skal utjevning fungere må lydkildene ha forskjellig plassering i rommet - da får de også forskjellig frevensrespons, og kan summere slik at resultatet blir bedre.
Det er fordelaktig å kunne måle frekvensresponen i rommet når man holder på med dette, ellers blir det mye basert på synsing og gjetting.
DSP er forelaktig, men en kan komme et stykke på vei med justering av nivå og delefrekvens på sub også.

Tidsforsinkelse i DSPer viser seg å være veldig forskjellig, men det finnes slike som har så liten forsinkelse at det ikke har betydning.
For dette formålet (dsp på sub, hovedht direkte) så velger man selvsagt en uten stor forsinkelse.

Og plassering og justering av sub er nok egentlig viktigere for det lydmessige resultatet enn akkurat hvilken sub man velger, det finnes mye som kan fungere greit nok hvis en er villig til å spandere 30K.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Okv skrev:
Og plassering og justering av sub er nok egentlig viktigere for det lydmessige resultatet enn akkurat hvilken sub man velger, det finnes mye som kan fungere greit nok hvis en er villig til å spandere 30K.
Vel talt. Jeg tror det er mye viktigere å konsentrere seg om intregrering enn merke på suben. Og det innebærer DSP/EQ verktøy, bruke flere suber, kjøpe suber som fungerer med delingen man har behov for og til slutt tenke på output.
Jeg hadde f.eks mye heller kjøpt to Elemental Designs 18" suber og et separat integreringsverktøy framfor en Velodyne DD sub.

Til stativhøyttalere vil det være fornuftig å bruke minst en sub som kan deles i 150-200Hz området. Det er ikke mange suber som takler det bra.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Hei

Er i utgangspunketet "mot" sub til hifi system da jeg enda ikke har hørt ett 100 prosent integrert system. Det finnes nok, men de aller aller fleste sliter nok med å få dette til, da det er vanskelig for mannen i gata. Det typiske jeg har hørt er at det spiller bra på mye musikk, som ofte er flatt innspilt. Og når man setter på musikk som "Marcus miller" så høres det ikke ut som en bass guitar lenger, man hører bare bass :)... Nåvel det er nå bare min erfaring.

Jeg skjønner dog du vil ha sub til disse høytallerene da de ikke spiller serlig mye bass, men en ting jeg tenker på er at det er ikke mye "punch" i mellomtone området heller med disse ( pga membranareal ). Så om du ikke vil kjøre på med en mid-bass modul osv ( som nok fjerner noe av magien i disse høytallerene ) ville jeg kanskje sett på 2 enkle og kjappe 8" subber. "Keep it simple" :).


En annen løsning er jo å gå opp på de større Tannoy modellene i prestige serien, anbefales på det varmeste ;)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
orso skrev:
Okv skrev:
Og plassering og justering av sub er nok egentlig viktigere for det lydmessige resultatet enn akkurat hvilken sub man velger, det finnes mye som kan fungere greit nok hvis en er villig til å spandere 30K.
Vel talt. Jeg tror det er mye viktigere å konsentrere seg om intregrering enn merke på suben. Og det innebærer DSP/EQ verktøy, bruke flere suber, kjøpe suber som fungerer med delingen man har behov for og til slutt tenke på output.
Jeg hadde f.eks mye heller kjøpt to Elemental Designs 18" suber og et separat integreringsverktøy framfor en Velodyne DD sub.

Til stativhøyttalere vil det være fornuftig å bruke minst en sub som kan deles i 150-200Hz området. Det er ikke mange suber som takler det bra.
Subwooferne i Velodyne DD og DD+ har bl.a. også regulerbar servokontroll. Det får du vel ikke med de fleste andre subwoofere(?)

Jeg leste i helgen bruksanvisningen for Velodyne DD+ og tre testomtaler av Velodyne DD-10+ og DD-12+ som alle var positive:
  • Svenske Hemmabio, Velodyne DD-10+: Forfatteren spiller bassgitar og sammenlignet bl.a. med egen dyr bassgitarforsterker som kom dårligere ut. Han hadde tidligere (i 2004?) testet og rost Velodyne DD-10
  • Norske Hjemmekino, Velodyne DD-12+
  • Tyske Stereoplay, Velodyne DD-12+
Alle de aktuelle utgavene var i salg hos Narvesen per 08.07.2011.

KW har skrevet om sine Velodyne DD-15 med KEF Reference 207/2 i disse innleggene:

"Velodyne Digital Drive Series Subwoofers Room Sizing Chart" kan kanskje være et nyttig hjelpemiddel. Det er også vedlagt dette innlegget.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan ikke se at servokontroll er den hellige gral. Andre ting som er mye viktigere og mange prinsipper som kan fungere utmerket. Rythmik Audio har servo i sine suber til mye lavere pris enn Velodyne. Da kjøper man rett fra produsent.
http://www.rythmikaudio.com/products.html
 
Topp Bunn