Høyttalere Subwoofer: Bruke LFE når stereo amp har innebygget 80Hz crossover?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.160
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
HoHo, god Jul lydnisser!

Har en liten REL T-Zero koplet opp på høynivå måten REL anbefaler på en amp, og det funker gull. Men nå har jeg satt opp et par høyttalere til, på en annen vegg, og på en annen forsterker. En liten Arcam Solo Uno med subwoofer utgang. Skal trekke en RCA kabel bort til subben, som har både «vanlig» lavpass inngang og LFE. Blir da lett å svoppe hva subben skal spille med på. Og da lurer jeg på: I manualen til den Arcam forsterkeren så står det at subwoofer utgangen har crossover på 80Hz. Ved testing så synes jeg det er for lite gain på den inngangen, og det virker heller ikke være noen høypass deling. Hører høyttalerene spiller i hele registeret, som vanlig. Når jeg prøver LFE inngangen, så er gain derimot bra, lett å sammenligne da LFE har sin egen volumkontroll.
Jeg skjønner ikke helt poenget med crossover i Arcam forsterkeren, så sant subwoofer har crossover setting, og det har vel alle subber..?
Uansett, passer bra å dele på 80 på de små Speaker Box høyttalerene jeg skal bruke på Arcam. Er det da greit å heller bruke crossover i forsterkeren samt LFE inngangen på subben vs. å bruke vanlig lavpass inngang? Unngår jo da et unødig ledd i kjeden, men taper jeg noe kvalitetsmessig på å bruke LFE på denne måten? Skjønner at LFE egentlig er til hjemmekino anlegg, her er det altså kun snakk om 2.1 oppsett.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.390
Torget vurderinger
1
LFE er bare en bypass av lavpass, så man styrer lavpass fra forsterker istedet for å skru på knotter på subben.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
536
Torget vurderinger
1
HoHo, god Jul lydnisser!

Har en liten REL T-Zero koplet opp på høynivå måten REL anbefaler på en amp, og det funker gull. Men nå har jeg satt opp et par høyttalere til, på en annen vegg, og på en annen forsterker. En liten Arcam Solo Uno med subwoofer utgang. Skal trekke en RCA kabel bort til subben, som har både «vanlig» lavpass inngang og LFE. Blir da lett å svoppe hva subben skal spille med på. Og da lurer jeg på: I manualen til den Arcam forsterkeren så står det at subwoofer utgangen har crossover på 80Hz. Ved testing så synes jeg det er for lite gain på den inngangen, og det virker heller ikke være noen høypass deling. Hører høyttalerene spiller i hele registeret, som vanlig. Når jeg prøver LFE inngangen, så er gain derimot bra, lett å sammenligne da LFE har sin egen volumkontroll.
Jeg skjønner ikke helt poenget med crossover i Arcam forsterkeren, så sant subwoofer har crossover setting, og det har vel alle subber..?
Uansett, passer bra å dele på 80 på de små Speaker Box høyttalerene jeg skal bruke på Arcam. Er det da greit å heller bruke crossover i forsterkeren samt LFE inngangen på subben vs. å bruke vanlig lavpass inngang? Unngår jo da et unødig ledd i kjeden, men taper jeg noe kvalitetsmessig på å bruke LFE på denne måten? Skjønner at LFE egentlig er til hjemmekino anlegg, her er det altså kun snakk om 2.1 oppsett.
LFE skal i utgangspunket brukes når subwooferen er .1-kanalen i et hjemmekinooppsett eller stereoopsett hvor amp'en har full bass management aka "basstyring" på norsk.I disse tilfellene vil man ikke bruke crossover i subwoofer og derfor har de fleste subwooferen vanlig og LFE-inngang.

I utgangspunktet ville jeg antatt at subwooferutgangen til UNO har lowpassved 80hz, så er highpass til frontene også 80hz når subwoofer er i bruk. (om ikke automatisk, så ihvertfall noe man kan slå på/av). Men i følge deg er ikke dette tilfelle og frontene spiller alltid full range. Dette er litt jalla av Arcam, så her man må bare se det litt an på hvilke høyttalere man tilkoblet, og prøve begge deler, for å prøve å finne ut hva som gir best resultat:

Enten:
1) 80hz lowpass fra amp in på LFE, eller
2) 80hz lowpass fra amp inn på vanlig inngang på sub som igjen blir lowpasset enda lavere til valgfri frekvens i subwooferen's crossover.

For meg virker det som 80hz rett inn på LFE ser ut til å fungere greit med Speakerbox-høyttalerne dine, men du må gjerne prøve en gang til på 2) og skru volumet litt opp på denne inngangen.

Jeg er ikke kjent med REL T-ZERO men det kan hende at LFE-inngangen har 10dB mer gain da dette er slik det fungerer i THX-verdenen og REL har gjort det bokstavelig etter boka. (Noe man strengt tatt ikke trenger å gjøre når man uansett har variabelt volum begge innganger)

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.035
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Spørsmålet er om crossoveren består av både høy- og lavpass. Hvis det bare er lavpass, er det helt det samme som filteret i subben. Men hvis det også er en høypass i Arcamen, avlaster du frontene fordi de da ikke lengre spiller bass.

Det fins subber uten filter, så i noen tilfeller er det praktisk med filter i sub ut.

Er det da greit å heller bruke crossover i forsterkeren samt LFE inngangen på subben vs. å bruke vanlig lavpass inngang?
Ja, eneste forskjell er at LFE ikke har noe passfilter og ofte 10 dB gain. På vanlig inngang på subben er subbens filter aktivt.

Topp Bunn