De fleste løsninger omtalt her baserer seg på aktive subber med presumptivt stor plasserings-frihet pga. de mange justering og tilpasningsmuligheter disse aktive enhetene byr på.
Selv har jeg to passive basskasser og et aktivt 24db/oct. to-veis delefilter.
Deler ved 80 Hz og kjører low pass i forsterker A og high pass i forsterker B.
Denne løsning krever nok at basskassene (kall det gjerne subwoofer) plasseres slik at de er i fase med hovedhøyttalerne, hvilket vil si at hver av de må stå "side by side" med hovedhøyttalerne.
Ikke noe for konemor, men gjør integreringen uhyre enkelt.
Mine basskasser (Levert av Reidar Persson) imponerer ikke ved sitt frekvensområdet, - som i flg. persson er "flatt fra 25 hz og opp til 100 i en alminnelig stue".
Nedre grensefrekvens er m.ao. ikke særlig mye dypere enn mine hovedhøyttaler, som jeg tror er spesifisert til 33 Hz +/- 3 Db.
Likevel: Med basskassene og delefilteret inne, oppleves en meget positiv forbedring av hele HIGH PASS området. Luft, oppløsning og definisjon i mellomtone og opp er overlegent bedre.
Fordelen i bassområdet, er egentlig mest muligheten i å fininsstille nivået i forhold til plassering.
Jeg kan m.a.o først plassere hovedhøyttalerne der hvor disse spiller best.
Dernest plassere basskassene rett ved siden av (på innsiden) og så justere output etter "smak".
(Kan også juster delefrekvens oppover, om det skulle være nødvendig)
Dette oppsettet er egentlig uhyre enkelt å få tiil å spille godt sammen. For meg er det helt umulig å høre overgangen mellom bass og resten, uansett hvor i rommet jeg befinner meg.
Ved å åpne to dører inn til lytterommet, har jeg fått bort en guffen pukkel på rundt 70 hz og derved kunne øke dB setting på bassen fra - 3 dB til + 1 dB. Nå mangler det hverken trøkk eller definisjon.
Opplever forbedring på de mest uventede innspillinger.
Ta Claptons Unplugged for eksempel. Første kutt - egentlig bare stemmer og guitar. Men låta inneholder også en del lavfrekvente signaler... ja kanskje vi skal kalle det støy, men det oppleves harmoniskt og gir rytme og nærvær.
(trampende føtter etc.)
Ulempen med passive basskasser er selvfølgelig prisen for en ekstra forsterker og et førsteklasses filter.
Forsterkeren trenger vel egentlig ikke koste allverden, men filteret blir nok fort ganske dyrt, om ikke high pass seksjonen skal gi hørbar sløring.
Morty