Subwoofer spørsmål

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Innlegg
88
Antall liker
0
Jeg vurderer i nermeste fremtid å prøve noen subber hjemme.
Men noen sier att de subbene til 5-10 tusen er ikke bra til musikk.
Men derimot de til 15-20-30 tusen er meget bra til musikk.
Hvordan kan det ha seg att de rimelige subbene ikke er bra til musikk.
De dyre subbene koster jo like mye som et godt høytaler par, slike summer gidder jeg ikke å bruke på noe som en knapt hører hele tiden når en spiller musikk.
En av de jeg tenkte på er f,eks. Velodyne CHT serien (bilde) starter fra 5000kr.
Det virker å være noen kjekke fordeler m/disse f,eks fjernkontroll.
Noen som har meninger om disse subbene eller andre forslag.
 

Vedlegg

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
yahoo skrev:
Jeg vurderer i nermeste fremtid å prøve noen subber hjemme.
Men noen sier att de subbene til 5-10 tusen er ikke bra til musikk.
Men derimot de til 15-20-30 tusen er meget bra til musikk.
Hvordan kan det ha seg att de rimelige subbene ikke er bra til musikk.
De dyre subbene koster jo like mye som et godt høytaler par, slike summer gidder jeg ikke å bruke på noe som en knapt hører hele tiden når en spiller musikk.
En av de jeg tenkte på er f,eks. Velodyne CHT serien (bilde) starter fra 5000kr.
Det virker å være noen kjekke fordeler m/disse f,eks fjernkontroll.
Noen som har meninger om disse subbene eller andre forslag.
Det er jo noe avhengig av hvilke hovedhøytalere du har og anlegget forøvrig. Jeg har hatt Jamo til 5000 kr tidligere sammen med noen enkle høytalere og var fornøyd med det, men kunne ikke tenkt meg å matchet disse sammen med feks Stradivariene eller 805 signature for den saks skyld.

De rimelige subbene er ofte ikke presis (rask nok) til å integrere med høytalerene, du får ofte det man betaler for selv om det er variasjon der også. Det andre du må tenke på er hvor dypt du vil de skal gå ned, de rimelige går som oftest ikke særlig dypt.

Jeg er nå av en oppfatning at du vil høre subben stort sett hele tiden mens du spiller musikk, og jeg hadde nok ikke klart meg uten (men er litt bass freak).

Lykke til, Velodyne er jo et kjent merke da, men 5000 ummmm, ikke sikker der , ikke vondt ment men slik er det bare.

Mvh Jostein
 

jars

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
78
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Var innom på eltek å hørte på dynabel brontes til 5400 + kasse.
Syns det spilte bra der inne. Hadde vært morro å hørt på den i hjemmligeomgivelser
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har ikke prøvd det selv, men fjernkontroll er visstnok meget vanedannende, spesiellt dersom den har lagringsmulgheter av innstillinger!
 
M

marsboer

Gjest
SVS PB10 er vel noe av det mer presise du får til 5k. Da får du skikkelig massiv dypbass i tillegg
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.241
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det finnes subber som leverer fantastisk musikals og integrert bass til under 10k,HVIS rommet ikke er større enn max 25kvm! :D

Over 25kvm vil prisen stige i følge med størrelsen på rommet.

Hvor stort er rommet ditt?

Selv vurderer jeg å benytte 2 stk Rel Storm 5 i et rom på 20kvm.Det hadde fint holdt med en,men da får jeg ikke fått vite hvordan to ville spilt. ::)
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
jonas skrev:
Selv vurderer jeg å benytte 2 stk Rel Storm 5 i et rom på 20kvm.Det hadde fint holdt med en,men da får jeg ikke fått vite hvordan to ville spilt. ::)
:D Utrolig godt poeng - eneste ulepmen er kostnader om man bruker dette argumentet på "hele" installasjonen. Har én sub i dag med én til under leveranse. Man vet jo ikke før man har prøvd, gjør man vel?
 

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Innlegg
88
Antall liker
0
jonas skrev:
Det finnes subber som leverer fantastisk musikals og integrert bass til under 10k,HVIS rommet ikke er større enn max 25kvm! :D

Over 25kvm vil prisen stige i følge med størrelsen på rommet.

Hvor stort er rommet ditt?

Selv vurderer jeg å benytte 2 stk Rel Storm 5 i et rom på 20kvm.Det hadde fint holdt med en,men da får jeg ikke fått vite hvordan to ville spilt. ::)
Rommet mitt er 20 kvadrat Rektangulært
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.789
Antall liker
5.252
Sted
Nøtterøy
JM lab/Focal skal visst ha en bra musikk sub til 5-6 tusen. Fått en del skryt.
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei,
du bare MÅ prøve 2 stk Martin Logan Dynamo.... Dette spilte mye bedre enn 1 stk REL Storm i mi stue... på ca 27 m2 (+ en "L" der det er ca 2m åpning inn til et rom på ytterligere ca 20 m2).

MEN, og dette er MEGET viktig, du MÅ benytte INNSPILT sub når du tester!!!!

Sub'er tar (som regel) evigheter å spille inn! DERMED, kan det faktisk hende at konklusjonen min hadde være omvendt dersom jeg hadde spilt LEEENGE på 1 stk Storm også. Utvidet testing av flere typer sub'er er jo ikke videre enkelt å få til i praksis.... Trenger jo da en svært velvillig leverandør/butikk... + en god rygg + god tålmodighet.

Jeg er svært fornøyd med de "billige" Dynamoene.... ca kr 6000 stk + du bør ikke benytte den power-cable som følger med, sier de "lærde" ved Oslo Hifi Center..... men det har jeg ikke prøvd selv ennå.

Dynamo gir ikke samme imponerende opplevelse som som en billig Velodyne (som jeg også har prøvd i heimen), MEN en mye mer presis bass som er meget viktig for musikk... Velodyne ble for ullent og urytmisk....men igjen, med innspilling så hadde kanskje den også blitt bedre...

Lykke til!

-Brum
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Kan faktisk få de fleste woofere til å spille "bra" til musikk. Men folk flest "gidder" ikke å tweake og finne den optimale plassen til wooferen. Den Velodynen er ikke så værst når den er kalibrert. Men du har jo også "norgesvennen" SVS da.

http://lsound.no/nor/index.php?side=info&id=1579 Pris eks mva, men velger du den i Textureblack, så koster den 10k ink. mva.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Klipsch har vel også et par morsomme modeller....

Personlig liker jeg REL sub til musikk. Lette å integrere og går rimelig dypt og presist. Men som filmsub synes jeg ikke REL er helt topp. Flytter ikke nok luft på en måte... Men som alltid: Lån med deg hjem og test ...DU har fasiten ;D
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
spurv skrev:
Kan faktisk få de fleste woofere til å spille "bra" til musikk. Men folk flest "gidder" ikke å tweake og finne den optimale plassen til wooferen. Den Velodynen er ikke så værst når den er kalibrert. Men du har jo også "norgesvennen" SVS da.

http://lsound.no/nor/index.php?side=info&id=1579 Pris eks mva, men velger du den i Textureblack, så koster den 10k ink. mva.
Leste en sammenlignings test i hjemmekino i går, da kom SVS klart best ut i forhold til pris, mener den kostet ca 6 eller 7000 ( var et sccop i forhold til pris). Velodyne hadde bedre lyd men denne kostet mye mere. ( ca det doble)

Mvh Jostein
 
Topp Bunn