Høyttalere Subwoofer til Adyton Imagic 1.6

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg har kjøpt meg et par Adyton Imagic 1.6TC og trenger tips til subwoofere som integrerer godt med disse høytalerne.
Min erfaring er at denne høytaleren bør deles på ca 100-120hz, og da er det kanskje ikke så mange subber å velge mellom?


Det første som slo meg var et par Gradient dipolsubber. Har også tenkt litt på to stk Fathom f110, men er usikkerpå hvordan de er ved 120hz.

Tar imot tips og erfaringer med takk! ;)

MVH
plinius
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Er det noen som har erfaring med delefrekvensen på Imagic 1.6. Adyton oppgir at de spiller til 80hz, men en kamerat av meg hevder at de ikke går lavere en 120hz.

mvh
plinius
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Er det noen som har erfaring med delefrekvensen på Imagic 1.6. Adyton oppgir at de spiller til 80hz, men en kamerat av meg hevder at de ikke går lavere en 120hz.

mvh
plinius
Måling av Imagic 1.6TC uten basshøyttaler fra lytteposisjon i mitt lytterom den 29/11-2011. Mvh
 

Vedlegg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.341
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hvis du har plass: hva med DIY med 2*12 ScanSpeak per kanal? 30W/4558T00 skal være et meget bra element som har egenresonans på lave 17 hz.

jeg vil tro at det vil kunne bli mye mer naturlig enn små kasser med masse eq (som JL audio feks).

edit:typo
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Når man ser på frekvenskurven som achri-d har lagt ut så kan man spørre seg hvordan Adyton kan oppgi at 1,6TC går ned til 80 hz.
Dette har jo ekstremt mye å si for valg av subwoofer.

mvh
plinius
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

nobleman

Bransjeaktør
Ble medlem
30.07.2004
Innlegg
36
Antall liker
4
Torget vurderinger
3
Hei,

Jeg har koblet 2 stk Audio Physic Rhea II til mine Adyton Imagic 1.6. Rhea II'ene er moddet av OHC for å spille sammen med Adytonene. Jeg lar subbene spille opp til 100Hz og synes det fungerer bra.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.569
Antall liker
1.485
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Min erfaring med sub kontra basshøyttalere er at subbene ofte er for fokusert på å spille dypbass med kvalitet at det går ut over øvre del av bassområdet. Bassen blir liksom en "kladd". Nå har ikke jeg hørt alle subber, men jeg har hatt Velodyne DD12 som jeg solgte pga for mye kinolyd! Mulig jeg satt den opp feil.

Imagic er på alle måter en suveren høyttaler og krever «standard bass» med samme kvalitet.
 
R

Roysen

Gjest
Hei,

Jeg har koblet 2 stk Audio Physic Rhea II til mine Adyton Imagic 1.6. Rhea II'ene er moddet av OHC for å spille sammen med Adytonene. Jeg lar subbene spille opp til 100Hz og synes det fungerer bra.
Hva går den modifikasjonen ut på?

Mvh
Roysen
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.569
Antall liker
1.485
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Tenkte jeg meg det ikke. :)

Frekvenskurven oppgitt over stemmer ikke i mitt oppsett. Mine basser må jeg dele mot mine 2.0 tc ved 75 Hz 12db/oct. Mulig det er noe i mitt rom som krever dette.
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.697
Antall liker
3.341
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Min erfaring med sub kontra basshøyttalere er at subbene ofte er for fokusert på å spille dypbass med kvalitet at det går ut over øvre del av bassområdet. Bassen blir liksom en "kladd". Nå har ikke jeg hørt alle subber, men jeg har hatt Velodyne DD12 som jeg solgte pga for mye kinolyd! Mulig jeg satt den opp feil.

Imagic er på alle måter en suveren høyttaler og krever «standard bass» med samme kvalitet.
Enig, det var derfor jeg foreslo noe ala en diy scanspeak løsning.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.851
Sted
Karmøy - Rogaland
Tenkte jeg meg det ikke. :)

Frekvenskurven oppgitt over stemme ikke i mitt oppsett. Mine basser må jeg dele mot mine 2.0 tc ved 75 Hz 12db/oct. Mulig det er noe i mitt rom som krever dette.
Det ser ut som dine større 2.0 TC går noe lavere enn 1.6 TC, noe som sikkert forklarer hvorfor du kan dele litt lavere.

Ellers er det nok enklest med en digital løsning hvis man ønsker seg dipolbass. Gradient sitt analoge filter er ganske dyrt. Mulig at man kan sette sammen deler av Linkwitz sitt filter til Orion-bassene (og bruke samme element/kasse).

Sub/bass-løsning er også avhengig av hvor høyt man skal spille, og selvsagt hvor dypt man skal ha respons. En velavstemt 15" probass i refleks ville sikkert gjort en god jobb, men ikke noe særlig output under 30Hz å hente. Samme går for små OB-løsninger. Seas har flere 10" varianter som vil fungere veldig bra i lukket kasse, og som ikke vil ha noe problem med deling langt over 100Hz samt dypbassen (20Hz).
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.569
Antall liker
1.485
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hvilket twin 12" DIY kasse-bassystem kan anbefales? Ønsker å dele ved 130hz /48db og skal brukes med Imagic 2.0tc.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.851
Sted
Karmøy - Rogaland
Hmmm. Du har prøvd Velodyne DD-12, og det ble for mye hjemmekinobulder.

Da tror jeg det passer å bringe f3, f6 og f10 inn i bildet. Dette er ved hvilken frekvens bassnivået ligger ned hhv. 3, 6 og 10dB ift. "nøytralnivå". Motsatsen er "Roomgain".

Problemstillingen inneholder flere faktorer. Har man DSP, kan man manipulere. Har man ikke DSP, må man ty til andre triks. Her synes jeg bassrefleks er mer fleksibelt enn andre løsninger.

Det finnes et hav av elementer med ulike egenskaper og nesten like mange mange kasse/prinsippløsninger + elektronikk/implementering.

Men hvis du f.eks. kikket litt på BMS 12S305
Overview

Helt ny driver. Koster sannsynligvis rundt 2-2,5kkr/stk. 35Hz/50L netto kasse/stk. Du får ikke den aller dypeste kinobassen, men et kapabelt bassystem som ruller pent av og gir stram musikkbass (riktig avrulling ift. roomgain) ned til tuning (35Hz). Sånn røffly - mere beregning påkrevd hvis interesse.

Evenstad distribuerer (selv om driveren kanskje er for ny for webshopen - har ikke sjekket):
http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=index&manufacturers_id=298
 
Sist redigert:
Topp Bunn