Høyttalere Subwoofer til musikk som spiller ned til 20hz, 1 eller 2 stk til under 30.000,-

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
SVS??? hvorfor blir dette merke nevnt når det snakkes om at det skal spille musikk?

Kvålsvoll har noen spennende subber som går dypt og har en knusktørr gjengivelse som passer musikk.
Jeg undres også det..
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.205
Antall liker
2.685
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Any one , snakk om sub horn . Er lydkarakatistikken nogen lunde lik en transmission line vs folded horn ?
Er de og litt farvet ala transmission line ,, noe grunnet 3,rd harmonic notch ?
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
2 stk. 6018 blir litt over, 1 blir godt under og en kan tenke litt langsiktig. Budsjettsprekk har skjedd før;)
 
Sist redigert:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.098
Antall liker
17.020
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Synes av og til det blir rart å sammenligne en vilkårlig SVS med en vilkårlig REL(eller et annet merke) Det finnes mange forskjellige modeller. Jeg har også hatt begge merker. Men ikke samtidig eller i samme rom. Godt mulig REL ,som mye annet er overpriset. Men det jeg kan si er at de nyere S812 er betydelig bedre enn den litt eldre S5. 2 stk S812 bør være overkommelig på brukten til 30k. Men godt mulig en får mere for pengene med å velge SVS.
 
Sist redigert:

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Hei er det noen som har kjennskap til disse subbene og kan si noe om hvordan de er om man skal bruke de i et 2 kanals musikk system.
De er jo veldig prisgunstig nå, da OHC selger ut Mk 1 til redusert pris.
Tanken er 2 sub av ok kvalitet (på nivå med disse) eller 1 sub av høy kvalitet, det blir da klart billigere om en av disse subbene er gode på musikk og ikke bare film.

Boomy bass er utelukket skal ha sub som gjengir korrekt bass og som satt opp rett integreres i nåværende system så sømfritt som mulig.
Helst ikke merke de er der før man slår de av, vet dette krever at man jobber med plassering og krever målinger.
Det er ikke første gang jeg integrerer sub i hi-fi system men har ikke mulighet til å reise rundt å høre sub selv.
Å hva du får høre hos en hi-fi butikk er sjelden særlig representativt opp mot hvordan ting presterer.

Pr. i dag ingen dsp, å i utgangspunktet er det tanken at det skal forbli slik foruten om det er innebygget i sub.
Har ingen problem med at jeg føler savn av bass i dagens system men skjer også en del mellom 30-20hz og noe under der også.
Så ønsker jeg de andre positive tingene sub tilfører som er mye mer en bare bass.

I første omgang ønsker jeg kjøpe sub, jeg ikke har utstyr som gjør det mulig å lage noe selv som ser bra ut uten. Og om jeg skal kjøpe inn slikt utstyr og materialer samt komponenter og regner tidsbruk tenker jeg fort kost blir fort ikke et argument om jeg kjøper brukt.
Burde være mulig å få en Sigberg INK 12 til 30» , har brukt en 1 års tid nå og den er suveren til musikk, og 1 er nok😎
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
896
Antall liker
579
Gør dig selv en tjeneste og tag et lyt på arendal 1723. Fantastiske subs. Jeg har selv en sub 2s.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Kjenner ikke til oppsettet du har og ikke lest alle innleggene, men bet meg merke i at du ikke ønsker DSP i systemet annet hvis det ikke er integrert i sub. Som selvfølgelig er bedre enn ingenting.

Men vil absolutt vurdere F.eks Minidsp Flex med Dirac og en målemikrofon. Du slipper mye arbeid med det (dirac gjør det medte for deg), og er lettere å integrere subben(e) så lenge du får delt frontene ned mot subben. Skal du la front høyttalerne spille full range og så integrere subben etter det, er det mye mer krevende enn f.eks ved bruk av Minidsp Flex med Dirac. I tillegg vil nok sist nevnte mest sannsynlig låte bedre uansett hvor mye tid du bruker. Så skader det ikke med muligheten og justere litt på frontene etter rommet 🤩
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
@roeng2
Jeg hadde personlig heller spart litt penger først for god bass koster noen kroner... Evt. startet med en sub til rundt 30k men hvor planen må være å oppgradere til minst to, eller til og med en stack på lenger sikt. Nesten uansett hvem som produserer dem vil jeg si.. Og så ville jeg vurdert sterkt en løsning med aktiv deling og tidskorreksjon av frontene selv om mange tror de får til god integrasjon uten og at det blir bedre enn å introdusere aktiv deling og evt. DSP i kjeden. Det funker sjelden helt bra. Hvis frontene dine ikke har porter er det ofte LITT enklere å integrere dem uten highpass, så lenge subbene i så fall har gode muligheter for å sette delay/fase og med forskjellig low-pass bratthet. PS: Det TRENGER heller ikke være avansert DSP med A/D og D/A for å få til highpass av frontene. Har for eksempel fått greie resultater med en Parasound preamp tidligere med analog bass management og justering av fase på subbene... men enda bedre blir det med DSP nesten uansett..
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Hadde satt pris på å lese om hvilke alternativ til SVS SB1000Pro du kan anbefale.
Vel å merke hadde jeg bare sb1000, ikke pro.
Og med tanke på at svakhetene i subben gikk mer på konstruksjons løsning og total mangel på effekt så har jeg enorme tvil på at 25w ekstra løser så mye. Klart dsp hjelper på, men ser ikke at det skal kunne løse problemene jeg fant med dem.

Goldenear forcefield 3 til samme pris danser ringer rundt julenissen i forhold.

Klipsch r112sw var billigere og latterlig mye bedre lydmessig.

Selv to små kamp sub800 spiller enormt mye bedre(ikke dypere vel å merke).

Og skal man lete litt lengre bak i arkivet så er Klipsch sw308,310 og 311 milevis forran.

Også kan man jo ramse opp REL i fleng.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.329
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
SVS??? hvorfor blir dette merke nevnt når det snakkes om at det skal spille musikk?
Dere lever med fordommer som tilhører 1800-tallet. SVS har absolutt gode suber til musikk, det er derfor de nevnes. Hadde valgt SVS over rel igjen. Kvålsvollhar jeg ikke testet. Tipper den holdningen der mot SVS er på grunn av dere har hørt disse subene i et hjemmekino-annlegg hvor det også ble spilt musikk. Godt integrert sb1000-pro låter meget, meget bra.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Dere lever med fordommer som tilhører 1800-tallet.
Ja, når dette er referansen er det ikke så rart at man er skeptisk til SVS:

sub_paa_1800-tallet.jpg


Ellers kan jeg jo nevne at jeg er meget fornøyd med min Sigberg Audio Inkognito 10 sub.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.329
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sikkert mange som er langt bedre enn sb1000-pro. Men til prisen så er to av disse fantastiske.

@X-Cell du nevner totalt mangel på effekt...
Vet ikke hvor stort rom du har hatt de i, men er det noe mine suber har, så er det mer enn nok effekt.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er jo å håpe at det finnes noe litt bedre enn en sub til 7 kilokroner.... Valuta for kronene i form av lydkvalitet er imidlertid ganske så høy.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.329
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ønsker trådstarter bare lykke til med å finne den rette sub. Har kommet mange gode tips. Merker at jeg skal holde meg borte fra denne tråden.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Any one , snakk om sub horn . Er lydkarakatistikken nogen lunde lik en transmission line vs folded horn ?
Er de og litt farvet ala transmission line ,, noe grunnet 3,rd harmonic notch ?
Det er gjerne slik at man kaller noe for horn subwoofer hvor det egentlig kun er hornlading i deler av frekvensområdet og så går det over til transmisjonslinje lavere i frekvens. Fullformat hornlading hele veien blir ekstremt stort. Det har fordeler i at det gir mer effekt og man unngår gjerne lettere problemer i tidsdomenet som f.eks transmisjonslinje kan få (spesielt uten demping).

Et tips til trådstarter. Se på hvilke nivå du får ved 20 Hz og høyere frekvenser. Det hjelper lite at en subwoofer er oppgitt til å ned til 20 Hz, dersom nivået ligger godt under det trengs for å føle så lave frekvenser. Skal man komme ned så langt ned med nok nivå, så krever det enten flere svært store elementer i lukket kasse eller et stort element i en stor bassrefleks kasse. Eller transmisjonslinje.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Vel å merke hadde jeg bare sb1000, ikke pro.
Og med tanke på at svakhetene i subben gikk mer på konstruksjons løsning og total mangel på effekt så har jeg enorme tvil på at 25w ekstra løser så mye. Klart dsp hjelper på, men ser ikke at det skal kunne løse problemene jeg fant med dem.

Goldenear forcefield 3 til samme pris danser ringer rundt julenissen i forhold.

Klipsch r112sw var billigere og latterlig mye bedre lydmessig.

Selv to små kamp sub800 spiller enormt mye bedre(ikke dypere vel å merke).

Og skal man lete litt lengre bak i arkivet så er Klipsch sw308,310 og 311 milevis forran.

Også kan man jo ramse opp REL i fleng.
Usikker på om jeg kan ta dette innlegget seriøst?

Sikkert noen gode suber du nevner her, flere av de jeg ikke har hørt.

Men latterlig bedre, milevis foran og ringer rundt julenissen osv - slike utsagn skjønner jeg lite av. Passer ikke til noe jeg har lest, lyttet til eller hørt om.

Men melder meg ut av tråden jeg også, synes det er useriøst og her har jeg ingenting å hente.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.329
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Usikker på om jeg kan ta dette innlegget seriøst?

Sikkert noen gode suber du nevner her, flere av de jeg ikke har hørt.

Men latterlig bedre, milevis foran og ringer rundt julenissen osv - slike utsagn skjønner jeg lite av. Passer ikke til noe jeg har lest, lyttet til eller hørt om.

Men melder meg ut av tråden jeg også, synes det er useriøst og her har jeg ingenting å hente.
Litt av en moderator :unsure:
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Dere lever med fordommer som tilhører 1800-tallet. SVS har absolutt gode suber til musikk, det er derfor de nevnes. Hadde valgt SVS over rel igjen. Kvålsvollhar jeg ikke testet. Tipper den holdningen der mot SVS er på grunn av dere har hørt disse subene i et hjemmekino-annlegg hvor det også ble spilt musikk. Godt integrert sb1000-pro låter meget, meget bra.
Ja den bassbiten har gått meg hus forbi.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.329
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
At
Hva i all verden er vanskelig å forstå med x-cell sine rolle oppi denne diskusjonen?
En moderator er ikke en bot tross alt.
Når en moderator snakker tull og tøys om et produkt han IKKE har hørt, synes jeg ikke passer seg, muligens jeg tenker for godt om hvordan moderatorene skal oppføre seg.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.492
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Sånn fra sidelinjen. Det må vel være mulig å skille mellom X-Cell i privatpersonmodus og som moderator?
Jeg frekventerer andre fora hvor dette er helt vanlig.

Angånde subwoofer har jeg ikke så mye å komme med. Kanskje en Rel S512 til 26k er finfin? Har ikke hørt den selv. Trenger ikke sub i eget oppsett.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
At

Når en moderator snakker tull og tøys om et produkt han IKKE har hørt, synes jeg ikke passer seg, muligens jeg tenker for godt om hvordan moderatorene skal oppføre seg.
Men du kan snakke tull og tøys om ting du har hørt og ikke hørt?
Jeg vet jeg kan snakke tull og tøys om ting jeg har hørt og ikke hørt, så hvorfor skal vi pålegge noen regler strengere en det vi setter for oss selv?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.329
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hva har jeg snakket tull og tøys om som jeg ikke har hørt?
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.888
Antall liker
1.465
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Et par Velodyne DD-18 ligger til ca 35k brukt på Finn. Dette er vel gamle referanser, de passet i allefall glimrende til min kollegas Avantgarde Trio oppsett.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.329
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Et par Velodyne DD-18 ligger til ca 35k brukt på Finn. Dette er vel gamle referanser, de passet i allefall glimrende til min kollegas Avantgarde Trio oppsett.
Enig, hvis en redigerer trådteksten litt...
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Jeg tror utfordringen til trådstarter @roeng2 først og fremst vil være integreringen rundt port tuningsfrekvensen (35Hz?) til sine Tannoy Definiton DC-10ti (iht signaturen) med doble porter bak...Løsningen er en highpass på 60-70Hz og uten det mistenker jeg at man får en utfasing der nede et sted, enten over eller under tunefrekvensen avhengig av faseinnstilling på subben, som ødelegger litt av grunnen til at man ville ha sub i første omgang. Mulig man kan forsøke å plugge portene slik at bassen ruller av litt penere med rundt 12dB/oktav (bare å sjekke med REW hvordan det blir) men det er ikke alle basselementer som stortrives med det... Verd et forsøk hvis man absolutt ikke skal ha noen aktiv deling.
 
Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.434
Antall liker
1.988
Torget vurderinger
8
Sikkert mange som er langt bedre enn sb1000-pro. Men til prisen så er to av disse fantastiske.

@X-Cell du nevner totalt mangel på effekt...
Vet ikke hvor stort rom du har hatt de i, men er det noe mine suber har, så er det mer enn nok effekt.
Klarer meg uten sub men en bekjent i Sverige har to slike SVS Pro subber på Klipsch la Scala og kjempefornøyd! Han har vist testet langt dyrere subber og er kresen på integrering så noe må de gjøre bra
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Om sub skal integreres med eller uten bruk av DSP kan være avgjørende for valg. Signalforsinkelsen i millisekunder varierer mellom produsenter. Dette er jo ikke noe problem om man har mulighet til å forsinke frontene. Uten mulighet må det justeres med plassering av sub og fronter. Regner derfor med at det ikke er noe fasitsvar for hva som er best til hvert enkelt oppsett og rom. Hvor man ønsker dele vil også variere. Hvorvidt man ønsker den helt dypeste bassen kan også ha med rommet, mulighet for å gi sub luft rundt seg mm.

Det er synd ikke signalforsinkelsen er en del av standard oppgitte spesifikasjoner fra sub-produsentene.

Det er umulig å komme med anbefalinger på tvers av med/uten dsp integrering uten erfaring med begge deler. Sjansen er nok stor for at to på hver sin side diskuterer rett forbi hverandre om hva som fungerer "best" hos seg, eller som kanskje fungerer i sitt oppsett i det hele tatt.

At så mange brukere uten DSP synes REL er enklere å integrere enn andre produsenter er kanskje ikke tilfeldig. Reflexrøra i HT må fortsatt plugges om det skal integrere. Fasevridningen ut av et reflexrør klarer heller ikke REL å gjøre noe med.

Etter å ha lest det meste jeg kan finne om subwoofere på alskens forum skal B&W og KEF ha veldig lav signalforsinkelse til å ha innebygget DSP. Kanskje de derfor er bedre egnet i noen oppsett enn andre? Vet ikke, har ikke prøvd noen av de og vanskelig å få forskjellene dokumentert. KEF har også utganger med justerbar low pass, men mangler xlr, til og med på Reference 8b til villedende 89.000,-

At ikke flere produsenter av "stuevennlige" subs har XLR inn og ut med både high pass og low pass er leit for "stereo" folket. Stygge saker til proffmarkedet har. Toppmodellene til Velodyne har.

En dyr eller to rimeligere subs? Tja, om man er limt til en lytteposisjon vil jeg lagt mest kroner i en. Ønske om jevnere respons i hele rommet slik at flere kan ha glede av moroa, to.

Tror det handler mye om å granske egne behov, specs, tilkoblingsmuligheter osv og at valg om type sub blir en høyst personlig greie mer enn bedre/dårligere enn. Sånn er vel resten av hobbyen og vet jeg..
:)
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
DB-serien til B&W har under ett ms forsinkelse når den innebyggede romkorreksjonen er skrudd av. Usikker på hvor mye den er med romkorrreksjonen på, men det kan ikke være store greiene.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Og KEF angivelig 0,4 ms, men dokumentasjon...
 
Topp Bunn