Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, -det er vel egentlig du som ønsker deg platespiller M? :rolleyes::cool:

Før vi kjører i gang den sedvanlige, kjedelige, men dog uunngåelige Rega vs Pro-ject debatten;

Er det MM riaa i forsterkeren som skal benyttes?
    Kan man spørre om budsjett?
    Nytt/brukt?

Mvh

He-he..

Det ER faktisk Anders som vil ha platespiller nede på rommet!

Ja, det er et godt MM-riaa trinn i Rogue Chronus'en..

Snakket med Tor/Lyric. Han har en VPI Scout (1) inne. Tror det sitter en 2M Red på den. Vet ikke hva den evt er god for..
    Er ikke veldig opptatt av å kjøpe Rega eller Project. Har hatt begge.. Kjøper gjerne brukt.

Jeg vil ha så høyt gain som mulig ut fra pick-up, da RIAA bare har 30dB gain...

M
    Når du nevner Scout er jeg fremdeles usikker på hvem som skal ha platespiller, men samma det!:cool:

Scout skal være en bra spiller, og adskillig bedre enn rimelige "entry-level" spillere.
    Jeg har aldri eid noen VPI sjøl, så jeg har ikke personlige erfaringer.

Hvis man går for en såpass dyr spiller som Scout, er det synd å ikke sette på noe bedre enn Ortofon 2M red.
    Nå husker jeg ikke hvor mye gain det er på Benz Ace High Output, (MC som kan brukes i mm riaa), men det burde være en fin match på denne spilleren.

Big Dipper selger Rega rp3 på tilbud til 5995 med Elys nå.
    Rimeligere enn dette er det vanskelig å komme unna hvis man skal ha noe nytt som er litt greie på.

Ellers er jo ungdommen glad i Technics SL 12oo o.l.

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har alltid hatt best lyd med triode når mulighet for det er der.

Platespiller spørs litt på prisen og hvor enkelt det skal være å sette opp. Samt spørsmål om det skal være nytt.

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Stresser ikke med platespiller, men ser med glede at sønnen får større og større interesse for musik.
    Både som utøver(gitar) og musikkforbruker som far sin..
    Han er av den unge, hype typen son laster ned og streamer, men har fått med seg gleden av å sitte med et fysisk format i hendene.
    Han husker at jeg hadde Project RPM 5.1 oppe i stua, og har fått interesse for vinyl.

Jeg solgte jo de 80-100 platene jeg hadde, og Rega P3 og Project..
    Men, det er vel aldri for seint å begynne på et nytt og bedre liv, som det heter i Skriften? ;)

M

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.416
    Torget vurderinger
    12
    Ellers har jeg har en Denon DP47 med DL110 pickup på så blir det penger til overs til software....

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ellers har jeg har en Denon DP47 med DL110 pickup på så blir det penger til overs til software....
    Takk for tilbudet Trondmeg ☺
    Jeg/vi skal se det an litt utover våren.
    Vi har en USA tur som kommer på rundt St.Hans.
    Blir det penger til overs blir det nok spiller ila sommeren.

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.575
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Stresser ikke med platespiller, men ser med glede at sønnen får større og større interesse for musik.
    Både som utøver(gitar) og musikkforbruker som far sin..
    Han er av den unge, hype typen son laster ned og streamer, men har fått med seg gleden av å sitte med et fysisk format i hendene.
    Han husker at jeg hadde Project RPM 5.1 oppe i stua, og har fått interesse for vinyl.

Jeg solgte jo de 80-100 platene jeg hadde, og Rega P3 og Project..
    Men, det er vel aldri for seint å begynne på et nytt og bedre liv, som det heter i Skriften? ;)

M
    Godt vi er flere Anders;););)
    Itte hør på far din om alt detta andre:cool:

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du er en skikkelig fanboy innenfor dine merker :rolleyes::cool::) Skulle likevel veldig gjerne likt å høre akkurat denne. Hjelper ikke at du kjøper, må ha noen objektive synspunkt :D

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Du er en skikkelig fanboy innenfor dine merker :rolleyes::cool::) Skulle likevel veldig gjerne likt å høre akkurat denne. Hjelper ikke at du kjøper, må ha noen objektive synspunkt :D
    Objektiv jeg, jo!!?

Jeg er like objektiv som en katolsk korgutt foran en Kardinal....

Ha en fin kveld??????

M

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se at Big Dipper har funnet en forsterker som virkelig engasjerer! ;)

http://bigdipper.no/hifi/Forsterker...ereo-Rørforsterker-med-RIAA712624-p0000030262

M
    Her er vel bare å oppgradere M, fin i sort;);)

gismo
    Trenger ikke å oppgradere jeg, Gismo.
    Min Chronus har samme signatur, og som HCS er inne på så er ikke KT120 noen automatisk forsikring for rørmagi...
    De holder høyere spenning, ja, men mine Golden Dragon og SED Wnged C har magi nok ;)

Nb; dessuten ligger nøkkelen i smårøra. .
    Effekt har jeg nok av på gutterommet.

M

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Objektiv jeg, jo!!?

Jeg er like objektiv som en katolsk korgutt foran en Kardinal....

Ha en fin kveld������

M
    It's better to kneel down then to bend over... Apropos kardinal og gutter.. ;)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Helgelyd på vinyl;

Da er vi i gang igjen...
    Etter å ha solgt platespiller og all vinyl 2 ganger tidligere, er nytt svart gull på vei inn.
    Nå er det Junior som står for det meste av platesnurringa. Spilleren er en Rega RP3 med Elys2 pickup. Et relativt godt valg til Rogue's RIAA viste det seg :)

51w0in4sraL.jpg

61BJtT2VQnL._SL1218_.jpg

71gLbHbD+BL._SL1050_.jpg

81zuGCWhmsL._SL1500_.jpg

91o8HUM930L._SL1500_.jpg

Fikk denne pakka i dag. Alle er 180gram untatt Fleetwood M.
    Jethro Tull "Aqualung" er Steven Wilson Remix fra 2011. Vannvittig god lyd på den.
    Dette er fars startpakke til Eneste Sønn.

Er det noe mer jeg burde hatt med? Det er snakk om dannelse her!
    Kommentarer tas imot med takk :)

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.575
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Helgelyd på vinyl;

Da er vi i gang igjen...
    Etter å ha solgt platespiller og all vinyl 2 ganger tidligere, er nytt svart gull på vei inn.
    Nå er det Junior som står for det meste av platesnurringa. Spilleren er en Rega RP3 med Elys2 pickup. Et relativt godt valg til Rogue's RIAA viste det seg :)

Vis vedlegget 374925
    Vis vedlegget 374926
    Vis vedlegget 374927
    Vis vedlegget 374928
    Vis vedlegget 374929

Jethro Tull "Aqualung" er Steven Wilson Remix fra 2011. Vannvittig god lyd på den.

M
    Gratulerer, må si det var en grei og god start;)
    Men savner en real kvinnevokal her...:cool:

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser ut som om ungdommen har fått en veldig bra start! Hvis jeg skulle vært i det kritiske hjørnet, ville jeg vel valgt noe annet av Deep Purple, men det kan jo enkelt suppleres. I forhold til videre dannelse burde jo ett av de tre første til The Clash være et sikkert stikk. Når jeg tenker meg om, kjøp alle tre! :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med flott spiller. Noe Pink Floyd hadde nok poden overlevd. Led Zeppelin likeså. Men det spørs jo hva han liker. Uansett er det dannelse å ha en vinyl-spiller i hus. Alle møblerte hjem har det. At dette ikke gjelder i kulturelle "u-lands-hjem" er å beklage... ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med flott spiller. Noe Pink Floyd hadde nok poden overlevd. Led Zeppelin likeså. Men det spørs jo hva han liker. Uansett er det dannelse å ha en vinyl-spiller i hus. Alle møblerte hjem har det. At dette ikke gjelder i kulturelle "u-lands-hjem" er å beklage... ;)

I de fleste møblerte hjem registrerer man at poden allerede har fått Led Zeppelin av faren....:rolleyes:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

I de fleste møblerte hjem registrerer man at poden allerede har fått Led Zeppelin av faren....:rolleyes:
    Bryr seg om de store linjene... Dra deg på fest nå humlepungen ;)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som om ungdommen har fått en veldig bra start! Hvis jeg skulle vært i det kritiske hjørnet, ville jeg vel valgt noe annet av Deep Purple, men det kan jo enkelt suppleres. I forhold til videre dannelse burde jo ett av de tre første til The Clash være et sikkert stikk. Når jeg tenker meg om, kjøp alle tre! :)
    The Clash er absolutt å vurdere.
    Har tenkt å la poden få kjøpe sin egen vinyl i ro og fred.
    Har ZZ Top - Tres Hombres(Warner) i bestilling.
    Har gjenoppdaget Stan Ridgway i kveld, og litt Huey Lewis&the News. 80-tallet slipper ikke så lett ??????

M

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.575
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

I alle møblerte hjem spiller man jo Kari Br"æ"mnes, se etter å gi gutten en kvinnevokal og god lyd;);)

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

I alle møblerte hjem spiller man jo Kari Br"æ"mnes, se etter å gi gutten en kvinnevokal og god lyd;);)

gismo

Høh!

Han må tenke på rep'en sin..
    Bremnes blir for pusete for en up-and-coming 17-åring :D

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg registrerer at det hete tipset fra Blåskogen vedrørende TRES HOMBRES på Warner er innkommende.:)

Ellers er det en villfarelse å tro at 180 gr er noe kvalitetsstempel i seg sjøl.
    Jeg advarer mot å tro dette, for da vil man oppleve mange skuffelser.
    Tynne gamle pressinger kan låte bedre enn nye tjukke!

Videre at det er feil Deep Purple som Karmana bemerker.
    Det er IN ROCK, MACHINE HEAD og LIVE IN JAPAN som gjelder.

LONDON CALLING bør som noen sier være et godt alternativ, og vinylen har meget bra lyd!

Skal det være prog, er Pink Floyd og Genesis vel og bra, men jeg foreslår heller Steven Wilson eller hans band Porcupine Tree.

Kvinnevokal hører med, men spille Bremnes, som var et håpløst forslag fra naboen...
    KB, 60 år, for en 17 åring er neppe motiverende for å skape vinylentusiasme.

Dette bør passe bedre for en ungutt med hormonrush.:cool:
    Ikke er det rap heller,-gud forby!

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.157
    Helgelyd på vinyl;

Da er vi i gang igjen...

Vis vedlegget 374925
    Vis vedlegget 374926
    Vis vedlegget 374927
    Vis vedlegget 374928
    Vis vedlegget 374929

M
    Pen startpakke til poden Sundkoien.
    Jeg ville byttet ut den Deep Purple skiva med Fireball og Made in Japan.
    Deretter må det skjøtes på med Black Sabbath - første og Paranoid.
    Beatles - White Album, Gentle Giant - Octopus, Uriah Heep - The Magicians Birthday, Supertramp - Crime of the Century, Queen - Sheer Heart Attack, Santana - første, Yes - Fragile, Gong - Gazeuse, Rolling Stones, David Bowie, Ten Years After, Strawbs osv.osv

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.575
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Enig blues, dette der kan de gjemme til de sitter på "hjemmet".......:rolleyes::cool::cool::cool:
    "Pling"....:p

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.157
    Enig blues, dette der kan de gjemme til de sitter på "hjemmet".......:rolleyes::cool::cool::cool:
    "Pling"....:p

gismo

Snakk høgere inn i hørapparatet før hælsike, ja kan itte høre hva døkk skriv gutta :rolleyes:

Gamlismusikk dere liksom :mad:
    Forøvrig bør poden til Koien introduseres for Amon Dûûl II, Can, Faust, Grobschnitt, Tangerine Dream, Klaus Schultze, der Plan, Kraan, Kraftwerk osv. for å nevne et lite knippe fra det tyske kontinentet. Så det så.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Joda Power, men det er lurt å ta det litt rolig.
    I verste fall går de lei disse ungdommene, og de går til evig fortapelse i rap og hip-hop:mad:

I hvert fall Kraan, der Plan og Grobschnitt er nye navn for meg også.
    Jeg skjønner du er vel bevandret i Krautrockens verden!
    Jeg er ganske grønn her, men Kraftwerk, Can og Tangerine Dream har jeg hørt litt på før i tida.
    Jeg tror den menigheten har dårlig rekruttering nå for tida, så jeg skjønner godt at du vil misjonere!;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Level 42 har ingenting å gjøre på guttens dannelsesreise :mad: Det er greit at vi skal ha forskjellig musikksmak, men det må da for faen finnes en grense :mad::cool:;)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.157
    Joda Power, men det er lurt å ta det litt rolig.
    I verste fall går de lei disse ungdommene, og de går til evig fortapelse i rap og hip-hop:mad:

I hvert fall Kraan, der Plan og Grobschnitt er nye navn for meg også.
    Jeg skjønner du er vel bevandret i Krautrockens verden!
    Jeg er ganske grønn her, men Kraftwerk, Can og Tangerine Dream har jeg hørt litt på før i tida.
    Jeg tror den menigheten har dårlig rekruttering nå for tida, så jeg skjønner godt at du vil misjonere!;)

Aldeles enig i din betraktning hva ungdommen angår Blues.

Jupp, her hjemme står det vel en 100 skiver av nevnte surkålsrock.
    Når andre koste seg med den hælsikes populærmusikken når jeg vokste opp, ble jeg sær og vanskelig å ha med å gjøre.
    Da ble en forundrings-, og dannelsesreise i tysk rock et fint sted å søke sjelefred.

Vi kan vel for skams skyld slenge på Eloy og Birth Control også, selv om de vel mer går prog/symfo klassen.

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle gode tips og kommentater, gutter!

Det er så morsomt å lese hva dere synes og mener om musikk en BØR ha.

Det er en veldig tydelig grense her; de som opplevde 70-tallet "live" og de som måtte høre/lese seg opp på det i ettertid.
    Jeg og HC tilhører siste kategori. Jeg har et mye nærere forhold til 80-talls pop og rock enn til de "store" tungrock-gruppene som hadde glansdagene på det vilde 70-tallet :)

1) Led Zeppelin, Black Sabbath, Uriah Heep, Deep Purple m.fl. HAR veldig mye bra. Det er vi enige om.

2) Prog-Rock står mitt hjerte nærme.. Jeg har vokst opp med Marillion, og spilt mye Jethro Tull og tidlig Genesis. Jeg har mye Porcupine og Wilson. Samt at City Boy var en gjenganger hele 80-tallet.
    Jeg ser linken fra City Boy til Prog. Mulig mange ikke ser det samme..

3) Level 42 syns jeg er bra! Period. Sammen med Police, Tidlig ToTo og mange andre 80-talls klisjeer..

4) Tysk industrirock og mye synth har jeg aldri likt. Samt at jeg får brekninger hver gang jeg hører Europe's "The Final Countdown" Tåler ikke Puddelrock og amerikansk "wannabee" hardrock...

5) Min sønn Anders har vokst opp med hele min 80/90-talls CD-samling, og spilt seg inn i dette.. Nå er han en meget habil gitarist, og foretrekker gitarbasert rock - som far sin :)

I dag datt disse 2 skivene inn. Den første valgt av min sønn, den andre av meg;

61HbbUYiicL.jpg

61qVggqisvL.jpg

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.752
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Level 42 er vel knapt noe funk-band.
    Mer et pop-band hvor bassen er litt framme i mixen:p

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Nå er kofferten pakket, børsa og skoa pusset og passet funnet frem :)

Jeg tar meg fri en uke fra HFS. Sikker ikke noe savn for noen heller..
    Nå skal friluftslivets gleder utforskes!

River_Tisza_&_Bodrog_Tokaj.jpg

M

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Typisk at argumenet om at ikke King er Level42 ikke er funk ble presenttert via en video i sort/hvitt.... 8)

God tur!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn