Sur mann (51) søker råd til komplett hodetelefonoppsett

msess

Medlem
Ble medlem
06.01.2024
Antall liker
9
Sted
Bergen
Beklager teit emnefelt. Kort sagt: Jeg er på jakt etter et hodetelefonoppsett. Det betyr alt jeg trenger for å koble meg på med min valgte strømmetjeneste (som for tiden er Tidal).

Etter oppussing har jeg latt meg overtale til å kvitte meg med høyttalere, og erstatte det med en Naim Mu-So av andre generasjon. Litt usikker på hva jeg tenker om den, men det er ingen som kommer til å anklage meg for å ha oppgradert.

Men med liten leilighet og naboer var begrensningen tidligere at lydnivået måtte opp for at lyden skulle få luft. Så det var ingen idealtilstand før heller.

Fordelen(?) er at jeg sitter igjen med et "overskudd" etter skiftet, rundt 35 000. Dette ønsker jeg å putte i et hodetelefonsystem. I tillegg innvilger jeg meg et uttak fra "dingse-fondet" mitt, så la oss si 50 000 totalt. Om det går noe (10 000) over er det OK. Jeg kjøper gjerne brukt, men ønsker å unngå de "særeste" løsningene, med spesialbestilling av kabler fra Hjørundfjorden og kalk fra Sussex som underlag for forsterkeren. Det betyr IKKE at jeg mangler tro på at det fungerer, det er kun en erkjennelse av at jeg er en sånn fyr som kunne forsvunnet ned i det kaninhullet.

På midten av 1990-tallet kjøpte jeg et par med Stax Lambda SR-L300, og jeg husker ennå den opplevelsen av "luft". Når jeg nå sitter her med en boks som klumper all lyden sammen er jeg først og fremst på jakt etter bredde og dybde. Om han med triangelet på fjerde rad har en dårlig dag vil jeg gjerne høre det. Og jeg ønsker heller ikke at det skal høres ut som om Jan Garbarek sitter på skuldrene til perkusjonisten. Jeg føler helt klart jeg snakker meg inn i elektrostatland, men det er så lenge siden at her lytter jeg til erfaring.

Hva hører jeg på?
Mye elektronisk innenfor familietreet til Biosphere/Geir Jenssen. Sistesporet på Patashik, En-Trance, skal ha så mye rom at det kommer lyder fra plasser jeg ikke trodde jeg kunne høre. Så: Høyde, bredde, dybde.

Vokal: Jeg ville aldri sagt at jeg er et visemenneske, men det var mye magi som skjedde på Kirkelig Kulturverksted på nittitallet. Og Leonard Cohen. Og Annika Norlin/Saferide/Säkert. Anna Ternheim. OK, vokal er viktig.

England: Jesus and Mary Chain, Joy Division, Stone Roses. Akkurat nå hører jeg på "She's Lost Control" på Mu-So, og det hører ut som to fiskeboller som parrer seg. Akkurat de trommene må sitte nøyaktig, presist, eksakt der de skal. Akkurat som det midtpartiet i "I Am the Resurrection" med Stone Roses, skal fly. Rytme og dynamikk må stemme. Om Polly Jean Harvey skriker til meg skal jeg stramme meg opp og lytte.

Klassisk? Nja. Philip Glass og Khronos Quartet kan kanskje falle inn under dette. Erik Satie, Claude Debussy. Ingen Wagner, ingen pauker.

Man kan jo ikke få alt, så jeg er villig til å ofre de laveste frekvensene. Dynamikk og rytme er viktigere.

Takker for alle råd og innspill!

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.126
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Dette burde være svært overkommelig å få til, uten å komme i nærheten av å stange i pristaket.

En Wiim Pro Plus og en Topping A70 Pro fra Sentralen nettsjappe sørger for streaming og forsterkning, til under ni lapper og så kompetent som det objektivt kan gjøres (subjektivt er et annet ormebol). Deretter har du potensielt 41K (subsidiært opp til 51K) å bruke på selve klokkene.

Når det gjelder dem har jeg ikke så mye å komme med, men jeg vet at f.eks Hifiman HE1000 V2 er svært høyt ansett og skal inneha de egenskapene du etterspør ifølge mange anmeldere. De kan fås for $1150 refurbished fra Hifimans egen sjappe og kostet originalt $3000.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.323
Torget vurderinger
1
På midten av 1990-tallet kjøpte jeg et par med Stax Lambda SR-L300, og jeg husker ennå den opplevelsen av "luft".
Stax selges fortsatt, og de har fått flere modeller å velge imellom.
Grado må man også ta med i betraktningen her.
Og såklart komfort mesterne Sennheiser, om de to andre her ikke faller i smak av tyngde/passform også høres de ikke så verst ut de heller mtp. Pris.
Åpne klokker gir fortsatt sparkling highs med mye luft, og best lydkvalitet.

Alle krever jo litt guff, om ampen du har fra før i det hele tatt har headsett utgang kjenner jeg ikke til. Stax må ha elektrostat forsterker fortsatt. Kvalitet på hodetelefon forsterker er også et tema, her slurver mange med utgangen.

Det er egentlig bare å ta noen butikkrunder og prøve, så finner du sikkert andre og bedre merker enn de nevnte også. Lykke til!

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Beklager teit emnefelt. Kort sagt: Jeg er på jakt etter et hodetelefonoppsett. Det betyr alt jeg trenger for å koble meg på med min valgte strømmetjeneste (som for tiden er Tidal).

Etter oppussing har jeg latt meg overtale til å kvitte meg med høyttalere, og erstatte det med en Naim Mu-So av andre generasjon. Litt usikker på hva jeg tenker om den, men det er ingen som kommer til å anklage meg for å ha oppgradert.

Men med liten leilighet og naboer var begrensningen tidligere at lydnivået måtte opp for at lyden skulle få luft. Så det var ingen idealtilstand før heller.

Fordelen(?) er at jeg sitter igjen med et "overskudd" etter skiftet, rundt 35 000. Dette ønsker jeg å putte i et hodetelefonsystem. I tillegg innvilger jeg meg et uttak fra "dingse-fondet" mitt, så la oss si 50 000 totalt. Om det går noe (10 000) over er det OK. Jeg kjøper gjerne brukt, men ønsker å unngå de "særeste" løsningene, med spesialbestilling av kabler fra Hjørundfjorden og kalk fra Sussex som underlag for forsterkeren. Det betyr IKKE at jeg mangler tro på at det fungerer, det er kun en erkjennelse av at jeg er en sånn fyr som kunne forsvunnet ned i det kaninhullet.

På midten av 1990-tallet kjøpte jeg et par med Stax Lambda SR-L300, og jeg husker ennå den opplevelsen av "luft". Når jeg nå sitter her med en boks som klumper all lyden sammen er jeg først og fremst på jakt etter bredde og dybde. Om han med triangelet på fjerde rad har en dårlig dag vil jeg gjerne høre det. Og jeg ønsker heller ikke at det skal høres ut som om Jan Garbarek sitter på skuldrene til perkusjonisten. Jeg føler helt klart jeg snakker meg inn i elektrostatland, men det er så lenge siden at her lytter jeg til erfaring.

Hva hører jeg på?
Mye elektronisk innenfor familietreet til Biosphere/Geir Jenssen. Sistesporet på Patashik, En-Trance, skal ha så mye rom at det kommer lyder fra plasser jeg ikke trodde jeg kunne høre. Så: Høyde, bredde, dybde.

Vokal: Jeg ville aldri sagt at jeg er et visemenneske, men det var mye magi som skjedde på Kirkelig Kulturverksted på nittitallet. Og Leonard Cohen. Og Annika Norlin/Saferide/Säkert. Anna Ternheim. OK, vokal er viktig.

England: Jesus and Mary Chain, Joy Division, Stone Roses. Akkurat nå hører jeg på "She's Lost Control" på Mu-So, og det hører ut som to fiskeboller som parrer seg. Akkurat de trommene må sitte nøyaktig, presist, eksakt der de skal. Akkurat som det midtpartiet i "I Am the Resurrection" med Stone Roses, skal fly. Rytme og dynamikk må stemme. Om Polly Jean Harvey skriker til meg skal jeg stramme meg opp og lytte.

Klassisk? Nja. Philip Glass og Khronos Quartet kan kanskje falle inn under dette. Erik Satie, Claude Debussy. Ingen Wagner, ingen pauker.

Man kan jo ikke få alt, så jeg er villig til å ofre de laveste frekvensene. Dynamikk og rytme er viktigere.

Takker for alle råd og innspill!

jA jeg var der en gang som du ,,,stax

Livet ble ikke helt det samme med andre telefoner ette å ha eid flere sett av stax oppigjennom

I tillegg fikk jeg og lytte på stax lamda pro :love:
Etter det vurderte jeg å kvitte meg mad allt og stero og kjøpe staxen og en cd spiller

Ja det er åpne klokker . Ja og det er sant at jeg en sen kvellstund klarte å irritere samboren min,,,
Plutselig satt jeg med ett glass ramme bilde tredd over hue . ) Slik man ser i donald : )

Det hører med til historien at jeg fikk verdens beste betjening samt middag av henne
dagen derpå . )

Stax forever man , go for it

S

Stover

Gjest
Muso, prøv ut ulike plasseringer ift avstand til frontvegg/ sidevegg. I tillegg at den står på et solid underlag, merk at portene er plassert ytterst på undersiden.
Naim Atom HE har alt integrert, du kan sågar koble til noen små aktive høyttalere dersom omgivelsene tillater. Hodetelefoner finnes i mangfold.
Til slutt, uansett hva folk måtte mene her, du må ut på byen og sjøl finne det du liker. Hilsen blid mann, 61. Lykke til 😊
IMG_3634.jpeg

Sist redigert av en moderator:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.716
Torget vurderinger
2
Stax var og er noe for seg, men jeg mener det er rimelig å påpeke at de i dag har litt mer konkurranse enn tidligere. Dessuten kan man få mye for pengene i dag, spesielt på DAC og forsterkersiden. Med 35 000,- i budsjett ville jeg definitivt gått for Heed Abacus DAC, Heed Canalot forsterker og et par brukte Focal Elear eller Clear. Alternativt et par nye Moondrop Para fra samme importør som Heed. Bruk PC eller en rimelig streamer med Spotify Connect som kilde, kjør digital kabel til Heed Abacus.
Musikkgleden fra et sånt oppsett er sterkt vanedannende, såpass kan jeg garantere! :) (men nå skal jeg ikke pådytte andre min smak, bare informere om at det er akkurat sånn jeg vil ha det!)

MERK: Det ligger et par brukte Focal Elear på Finn til 3500,- DET er et fantastisk godt kjøp!!

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
For egen del fortrekker jeg å bruke cross feed når jeg hører på hodetelefoner, så blir lydbildet ikke så mye "inni ørene". På det området finnes det ikke bedre funksjonalitet enn denne

1725000688564.png

Supler med en god DAC med streamer og øreklokker som behager.

Mvh
KJ

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
934
Torget vurderinger
8
Jeg er i samme løypa som trådstarter. Alt det svære stæsjet skal ut, da det er nesten ikke anledninger til å bruke det. Var nesten på nippet til ikke spille musikk i det hele tatt, da jeg kjøpte inn "portable" hodetelefoner til bruk under reiser. Etter det har det bare tatt helt av da kvaliteten og mulighetene til godlyd er blitt formidable, selv med slike anlegg. Grunnen er at at en får lossless lyd fra telefonen, og ved bruk av "dongler" er det helt villt hvor god kvaliteten er blitt.

Jeg kjører egentlig 3 løp. Et rent bluetooth oppsett for buss, fly og venterom. Tidvis bruker jeg kablet med "dongle" og da blir lyden super.
Det andre er sofa anlegget med Hifiman HE-10D og FiiO Q15 som spiller så bra en kan få tårer i øynene av mindre. Med rett software på telefonen spiller dette bedre enn alt jeg har hørt av super hig-end når det kommer til detaljer og rytmikk, og det for den nette sum av 7500.-
Det er nesten vanskelig å legge seg om kveldene:).

I det som blir det egentlige hodetelefon oppsettet blir det Cayin HA-300 og Hifiman/Focal, men dette anlegget er i en "byggefase" p.g.a. at det er mer komplisert med samme problemene en har på vanlige anlegg med kabling, strømforhold og andre ytre forhold. Klarer ikke å få dette helt til enda, men når portable saker klarer dette med glans er jeg overbevist om at det dreier seg om strømkvalitet og at batteridrift er veien å gå.

Min erfaring oppi den vanskelige greia det er med å kvitte seg med et stort standard anlegg er at jeg nå kan spille musikk hele tiden, over alt, når jeg vil, med en kvalitet jeg ikke trodde fantes, til en brøkdel av prisen av bælsvære rørforsterkere, preamper som koster en årslønn og høyttalere som okkuperer halve stua:), som ikke blir brukt....

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Du er jo i prisområdet for brukte SR-007 (Omega/MkII - eller late MkI) med en god driver.
Vet ikke om behovet tilsier at du evt "må" ha lukkede, for da begrenser jo utvalget seg en del.

Om ikke, så er det jo et bredt utvalg der du også bør sjekke ut Planar Magnetic varianter.
Pass også på å velge en amp som matcher elektrisk og er i standt til å drive det du velger.
Legg også vekt på komfort. Det hjelper lite om lyden er god om du ikke "hæler" å ha de på i lengre tid (vekt, passform, fysisk størrelse, temperatur/klamhet, kabel).

Utover det - vanskelig å anbefale noe konkret. Det er du som skal like de - ikke vi andre ;) .

Et tips er å sjekke ut:
The Headphoneer – Reviews of headphones and headphone amplifiers
Der kan du kanskje hente noe info for å lage deg en short-list.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.512
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg mann 59 litt mutt har blitt en hyppig hodetelefonbruker i tillegg til å være bruker av gode moderne høreapparater på 6. året. Jeg holder meg prismessig i de lavere luftlag med Topping E30 og DX1 og Sennheiser HD 580 og Beyerdynamic DT 1770.
Skulle jeg valgt et godt moderne hodetelefonoppsett hadde jeg valgt en WiiM Pro (jeg mener å huske at Pro Plus «bare» har bedre analogutganger) og toppmodell Dac-hodetelefonforsterkeren til Topping.
Hodetelefonforsterkeren @KJ viser er interessant, men da hadde jeg valgt en Wiim Pro Plus som kilde.
Hodetelefoner etter smak. Disse Wiim-streamerne har DSP til frekvensgangstrim uansett.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
4.788
Sted
Sunnmøre
Jeg er i samme løypa som trådstarter. Alt det svære stæsjet skal ut, da det er nesten ikke anledninger til å bruke det. Var nesten på nippet til ikke spille musikk i det hele tatt, da jeg kjøpte inn "portable" hodetelefoner til bruk under reiser.
Eg (47) vil gjerne informera om at eg følgjer interessert med i tråden, og er minst like muggen som JK og trådstartar.

msess

Medlem
Ble medlem
06.01.2024
Antall liker
9
Sted
Bergen
Takk for alle gode (nyttige OG underholdende) svar!

Det er definitivt åpne klokker som gjelder, så får det heller våge seg. Det er vel Oslo Hifi-center som er eneste forhandler av Stax i Norge, om jeg har forstått det riktig?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Ja, det stemmer nok.
Har ikke hørt de "senere" versjoner av Lambda's - og de kan jo ha endret seg en del siden SR-507 var "toppmodell" i den serien.
Men da var det betydelig forskjell opp til SR-007 (Omega 2) som nå ser ut til å ha utgått fra sortimentet.
Hadde selv SR-007 (late MkI) i lengre tid. Burde vel kanskje ikke ha solgt de :unsure: .

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.377
Torget vurderinger
12
Gønn på med Stax til du skjems av prisen!

Personlig hadde jeg valgt en rimelig streamer og en top notch stax combo. Hvorfor ikke wiim pro plus og Stax L700/SRM700? Så har vi sprengt budsjettet også. Alternativt Stax L500/SRM500.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.716
Torget vurderinger
2
Gønn på med Stax til du skjems av prisen!

Personlig hadde jeg valgt en rimelig streamer og en top notch stax combo. Hvorfor ikke wiim pro plus og Stax L700/SRM700? Så har vi sprengt budsjettet også. Alternativt Stax L500/SRM500.
Hva med kombinasjonen av L700 og SRM D50? Sistnevnte er jo både DAC og elektrostatdriver/forsterker. I tillegg holder man seg sånn omtrent innafor budsjett, + at man får en mer påkostet kilde.
Min påstand er ellers at bassområdet er Stax' (eneste?) ankepunkt, jeg synes åpne, velbygde dynamiske hodetelefoner har mer snert og kraft i fremførelsen. Trådstarter burde i det minste høre litt på flere varianter før det handles.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Takk for alle gode (nyttige OG underholdende) svar!

Det er definitivt åpne klokker som gjelder, så får det heller våge seg. Det er vel Oslo Hifi-center som er eneste forhandler av Stax i Norge, om jeg har forstått det riktig?
nei disse og

msess

Medlem
Ble medlem
06.01.2024
Antall liker
9
Sted
Bergen
Se, der ja! Det var jo de jeg kjøpte Mu-So-en hos. Ingenting å si på servicen i alle fall!

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
462
Mann, tidvis tungsindig, 47 her.
Fra denne kanten vil jeg smette inn min opplevelse av gleden over å bytte på forskjellige hodetelefoner. Hos meg er èn blitt komfortfavoritt, èn er den jeg føler meg kulest med (kanskje ikke i harmoni med det påståtte tungsinnet) og èn den jeg syns jeg må være mest trofast mot. Det er blitt noen amper også, minsanten er vel en av dem til og med anerkjent/beryktet for å være dårlig (Darkvoice, som jeg så er brukt som eksempel på hvordan man ikke skal bygge en forsterker), og jeg bytter litt her og litt der, litt nå og litt da. Finfint tillegg til kun å nyte musikken.
hvego

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.906
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
@msess
Sure, gamle gretne gubbe.
Synes du kaster inn håndkleet litt vel brått her.

Selv har jeg forsket litt frem og tilbake i de siste par år med både hodelyd, gigantisk hornrigg
...og nærfelt lyd i forholdsvis kompakt utførelse.

JA, det er veldig mange fordeler med dedikerte hodetalere m/tilhørende
hodetaler amp.

Likevel, som jeg selv har testet, så faller min avgjørelse for egen tilfredsstillelse
på en nærfelt og ekte lytteopplevelse på dedikerte talere som gjør jobben, og vel så det.

Hodetelefoner kan ALDRI erstatte den fysiske lytteopplevelse som gode høyttalere
kan trylle frem.

Dette kan gjøres på ymse måter veldig bra.
Både rimelig og litt mere kostbart.

(jeg har ikke prøvd Stax og andre 10 k pluss pluss saker, så meget mulig jeg har gått glipp av noe overveldende)

Forresten...jeg også er en sur gammel gubbe...fra mid 60'

Topp Bunn