Surrehuer på bruktbørsen?

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Det kan være en god idé dersom man skulle bli frastjålet anlegget sitt. Legg ut hva, utseende, serienummer osv.

Mvh. Bjørn
foto.no har en slik løsning for stjålet fotoutstyr. Der oppgis modell og serienummer. Trenger ikke mer enn det... men hvor mange har i dag notert seg serienummert på komponentene sine?

Forøvrig en god grunn i seg selv for å ta vare på kvitteringer i tilfelle forsikringsagenten begynner å vri seg i stolen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
bjornh skrev:
Det kan være en god idé dersom man skulle bli frastjålet anlegget sitt. Legg ut hva, utseende, serienummer osv.

Mvh. Bjørn
Jeg har blitt frastjelt Sonus Faber Guarneri Memento i rød lønn som jeg kjøpte i høst, noen som har sett noe til de eller.?
Jeg har kvitteringen på dem..
(jeg beholdt original kvitteringen og ga kjøper en kopi for jeg hadde "mistet" den originale, ingen kvittering oss i mellom)

Og heksejakten er i gang..
Selgeren ville aldri i verden fått solgt sine uten original kvittering, mest sansynlig ville det vært problematisk å få noen som helst til å være interessert i de høyttalerene.!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....hmmm, synes dette med kvitteringer er litt søkt....Ikke for det, følger det med er det et pluss, men ikke noe jeg ligger å vrir meg å ikke får sove over... Det er da ingen som ber om kjøpskontrakt med beløp for å se hva deres bil opprinnelig kostet for 2,3, 10 eller 20 år siden ? Kjøper en brukt må en basere seg på litt teft, litt flaks og mye på gode venner som kan gi gode tips og råd! :)

Da er jeg mer på linje med de som sier emballasje er viktig. Det har jo med at en kanskje vil lagre komponenten..Eller sågar selge den... Tilogmed uten kvittering til tider... 8)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
GFE skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Hei,

Når man kjøper brukt så er det vel en kjensgjerning ihvertfall for dyrere utstyr at man i de fleste tilfeller har tatt vare på emballasje og hvis man ser vekk i fra at det muligens blir frastjålet anlegg direkte fra forhandler så tror jeg at hvis noe stjeles fra privat person så er det vel ofte uten emballasje.
For min del vekter emballasje ganske høyt når jeg er i markeded for brukte ting, vi ønsker jo ingen å fremstå som helere og bruker det som et viktig moment for å forsikre meg at varen som kjøpes er rettmessig anskaffet.
Andre ting er også med i vurderingen og gode grunner kan føre til unntak fra regelen.

Mvh
Geir :)
Nei, jeg er en av de som "synder" mot slikt og lar kvitteringen ligge igjen hos forhandler uansett om jeg har betalt full pris eller ikke..
Tror ikke jeg har en eneste kvittering i heimen på noe Hi-Fi utstyr, om jeg hadde fått med når jeg kjøpte så hadde jeg helt sikkert kastet det i søpla..
Hva skal jeg med kvittering på høyttalere til 450k jeg kjøpte på Drammen Stereosjappe våren 2005.?
Om kjøperen vil ha en kvittering, så kan han få det av meg, så kan han også få tillatelse til å hente ut kopi av originalen, eller at jeg tar kontakt med sjappa å får de til å sende kjøper en kopi, om han absolutt vil henge den opp i stua i glass og ramme..

Jeg var også litt slik når jeg var 14iz og nylig oppdaget hobbyen så tok jeg vare på alt av kvitteringer, men etter å hatt kanskje 1000 komponenter i hus så gikk det fort opp for meg at kvittering er tull og tøys..

Men jeg vet hvor alle komponentene mine kommer fra og jeg vet hvem som har hatt de før meg, noen av komponentene kjenner jeg historien til helt siden de ble kjøpt nye i butikk, og det helt uten noen kvitteringer :eek: ;D

Hadde vi enda snakket om forbruksvarer som kamera, mobil, MP3 spiller osv, så skulle jeg vært litt enig med dere, men hallo folkens, hvor stor er sjansen for at nettopp du sitter med noe som er stjelt og som noen finner ut at er stjelt.?

Noe som virkelig er interessant, er om utstyret er kjøpt i Norge og du faktisk får hjelp når du trenger det.!
Skulle du være så uheldig at du har noe som går i stykker og må bruke bakgårds sleggesmed for å få det reparert, så kan du jo tenke deg selv kontra om du får den hjelpen du trenger av noen som kan sakene sine..
Noen forhandlere og importører vil ikke ta i egenimport varer, da sitter du virkelig i fella 8)
Kjell

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Hadde det vært en idè med en egen slik kategori?

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Selv bryer jeg meg ikke om kvitteringer. Jeg er som Kjell, og tenker ikke på om jeg får kvittering selv når jeg kjøper nytt i butikk. Er man redelig, er det alltids mulig å fremskaffe en kopi (stort sett da), og ofte går vet man etterhvert hvem de ulike her inne er om man kjøper herfra. Blir noen lurt, så går jungeltelegrafen fort.

Men en tråd for stjålet utstyr hadde vært kjekt. :)

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
kvitteringer er bare tøv. de har ingen nytte da det meste ligger i datasystem allikavel, og de gir ingen grunn til å prute mer. heller ikke om det er en demomodell. hva i huleste får dere til å tro at en vare som er kjøpt ny til fullpris er mer verdt enn vare som har blitt brukt litt i butikk og litt hos kunde??

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.095
Torget vurderinger
2
Hadde det vært en idè med en egen slik kategori?
Det er såpass lite med tyvegods i omløp av high-end, at jeg ikke kan se noen hensikt med en slik kategori. Vi har heller ingen mulighet til å kontrollere sannheten bak evnt. innlegg, og dette blir nok ingen realitet er jeg redd.

Mvh
Høvdingen

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.123
Torget vurderinger
1
Det er nok et problem. Men jeg regner med at det varsles her om noe skulle forsvinne fra et av forummedlemmene.

Mvh. Bjørn

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
the_eye skrev:
hva i huleste får dere til å tro at en vare som er kjøpt ny til fullpris er mer verdt enn vare som har blitt brukt litt i butikk og litt hos kunde??
Litt naivt å tro noe slikt... Dette vil jo være det samme som å si at en demo bil hos en bil forhandler har den samme verdi som en ny bil har. Nei, min godeste, et demo produkt blir jo nemlig brukt til å teste produktets grenser av de som låner det, og blir som regel behandlet ekstremt hardt!!!

N

nb

Gjest
limvingen skrev:
Litt naivt å tro noe slikt... Dette vil jo være det samme som å si at en demo bil hos en bil forhandler har den samme verdi som en ny bil har. Nei, min godeste, et demo produkt blir jo nemlig brukt til å teste produktets grenser av de som låner det, og blir som regel behandlet ekstremt hardt!!!
Så viktig som "innspilling" er i denne bransjen ville det jo vært logisk at demobrukte produkter med full garanti handlet til en høyere pris enn nye produkter.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Nypris er ikke interessant i det hele tatt.
Man refererer gjerne til nypris, men sannheten er ofte at man har skamprutet.
Det finnes til og med folk som samler på originale skoesker.
Kjøpte bil hvor absolutt alle kvitteringer var med, ikke et ark var brettet !
God følelse, javel, men bilen er den samme.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
GFE skrev:
Hei,

Når man kjøper brukt så er det vel en kjensgjerning ihvertfall for dyrere utstyr at man i de fleste tilfeller har tatt vare på emballasje og hvis man ser vekk i fra at det muligens blir frastjålet anlegg direkte fra forhandler så tror jeg at hvis noe stjeles fra privat person så er det vel ofte uten emballasje.
For min del vekter emballasje ganske høyt når jeg er i markeded for brukte ting, vi ønsker jo ingen å fremstå som helere og bruker det som et viktig moment for å forsikre meg at varen som kjøpes er rettmessig anskaffet.
Andre ting er også med i vurderingen og gode grunner kan føre til unntak fra regelen.

Mvh
Prøv å ta vare på emballasjen til et par Avantgarde TRIO - om man ikke har egen garasje bare til dette er det umulig ;D
Jeg måtte smadre mine med slegge (en helsikes jobb bare det) og kjøre på fyllinga :-[

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Jeg kjøper hovedsakelig brukt og da et produkt gjærne har byttet eier et par ganger så er det ikke særlig sansynlig at kvitteringen følger med.
Jeg ser ikke på det med mangel på kvittering som et stort problem. man kjøper jo brukt, som oftest til særdeles hyggelige priser. Skjer det noe så får man bare akseptere det og punge ut for evt. reprasjon.
Derimot at folk kaster orginal embalasje synes jeg er håpløst, det gjør jo transport så mye mer vanskelig. Jeg har blitt fanatisk når det kommer til org. embalasje, tar til og med vare på embalasjen til kablene jeg kjøper :)

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
En kar la i en sen nattetime inn et bud på CD spilleren jeg hadde for salg. Dagen derpå gratulerte jeg han med kjøpet, og spurte hvordan han ville ordne det praktiske.
Da viste det seg at han hadde fått et tilbud på en spiller av samme type som var mye lavere enn det han hadde gitt meg. Ikke noe problem svarte jeg, for jeg er villig til å matche denne prisen. Dette virket å falle i god gjord, for nå ville han kjøpe spilleren til den sterkt reduserte prisen likevel. Det er likevel ikke mulig svarte jeg, for nå har nemlig jeg bestemt meg for heller å levere den på gjennbruk!
Noen uker senere legger samme karen inn bud på nytt. Denne gangen også på en forsterker som er til salgs. Jeg forteller han da at jeg desverre ikke kan akseptere budet siden hans definisjon av ordet "bud" er så fundamentalt forskjellig fra min, og at jeg ser meg nødt til å diskvalifisere han fra å gi noen bud på noe som jeg har til salgs på permanent basis. Da gikk han i taket da............ ;D

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Aubi skrev:
En kar la i en sen nattetime inn et bud på CD spilleren jeg hadde for salg. Dagen derpå gratulerte jeg han med kjøpet, og spurte hvordan han ville ordne det praktiske.
Da viste det seg at han hadde fått et tilbud på en spiller av samme type som var mye lavere enn det han hadde gitt meg. Ikke noe problem svarte jeg, for jeg er villig til å matche denne prisen. Dette virket å falle i god gjord, for nå ville han kjøpe spilleren til den sterkt reduserte prisen likevel. Det er likevel ikke mulig svarte jeg, for nå har nemlig jeg bestemt meg for heller å levere den på gjennbruk!
Noen uker senere legger samme karen inn bud på nytt. Denne gangen også på en forsterker som er til salgs. Jeg forteller han da at jeg desverre ikke kan akseptere budet siden hans definisjon av ordet "bud" er så fundamentalt forskjellig fra min, og at jeg ser meg nødt til å diskvalifisere han fra å gi noen bud på noe som jeg har til salgs på permanent basis. Da gikk han i taket da............ ;D
Hehe! Var nok surt for ham å bli slått i sitt eget spill.. :)

Mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hm. Har mistet/kastet endel kvitteringer. Til og med kvitteringer på dyre komponenter i diy ting.
Er jeg et "surrehue" da?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
bambadoo skrev:
Hm. Har mistet/kastet et par kvitteringer. Til og med kvitteringer på dyre komponenter i diy ting.
Er jeg et "surrehue" da?
Dersom du skal selge noe på bruktbørsen så virker det som om deltakerne i tråden er delte i denne oppfatningen. ;) For min egen del er svaret nei.

Mvh

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.867
Ser ikke dette som noe problem for egen del. Ting jeg har kjøpt nytt selv, har alltid blitt solgt med alle papirer og original emballasje, men jeg har også kjøpt brukt både med og uten kvittering. På samme måte som jeg anser det som et klart salgsfremmende pluss om selger gir et ryddig inntrykk i både forhandlig og behandling av objekt, så lever jeg godt med at jeg muligens har godt glipp av noen salg som følge av at jeg konsekvent ignorer bud under hva jeg har oppgitt som minstepris.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
janly skrev:
GFE skrev:
Hei,

Mvh
Prøv å ta vare på emballasjen til et par Avantgarde TRIO - om man ikke har egen garasje bare til dette er det umulig ;D
Jeg måtte smadre mine med slegge (en helsikes jobb bare det) og kjøre på fyllinga :-[
Hei,

Du kommer nok innen det vi kaller "unntak fra regelen", selv har jeg med mine SF strad store esker og tatt vare på de, cd spilleren har 4 store esker, store til monoblokker,surround anlegget mange også der så det er ofte en avveining hvor mye man skal ta vare på og for de store avantgarde trio så må man nok kaste inn håndkle, når det er sagt så hører vel denne størrelsen til "ytterpunktene" og slik sett heldigvis ikke aktuelt for de fleste av oss, de aller fleste hadde vel hatt store nok problemer med å plassere disse i stua, hvis de i tillegg skulle tatt vare på eskene så blir det mye volum.

Mvh
Geir

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
janly skrev:
Hehe, ikke småkasser akkurat. Mine kasser til mezzo som også er rimelig store står parkert under et tre utfor huset.. pakket godt inn. Nå bygger min samboer ektra bod til de ;D ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg er et surrehue, men jeg surrer ikke så mye (rundt) på bruktbørsen ;D
Mvh.KW

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Aubi skrev:
En aldeles HERLIG historie ;D ;D - som jeg også kjenner meg igjen i. Faktisk 2 ganger også!! Du skal bare se at det er samme karen ;) Kan bemerke at jeg heller ikke solgte noe til han ;D

Ellers kan jeg jo legge til etter en god del år her på sentralen, faktisk ikke har opplevd mye negativt ved bruktsalg - og jeg kjøper gjerne uten kvittering! Selv importerte ting er aktuelle - det MÅ VEL være ønske/behovet for det aktuelle produktet kombinert med pris/tilstand som avgjør om man kjøper eller ikke ?? Ikke en kvittering ??? ???

Mvh JE

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Hm. Har mistet/kastet endel kvitteringer. Til og med kvitteringer på dyre komponenter i diy ting.
Er jeg et "surrehue" da?
Klart du er et surrehue som alle andre, ikke noe dramatisk i det selv om du har mistet/kastet endel kvitteringer ;)

Selv sparer jeg på kviteringer fra store innkjøp og til min store skrekk fannt jeg en kvitering i går for Nordost 2flat kabel for over kr 1700...

G

Gjestemedlem

Gjest
En ulempe med å ta vare på kvitteringer for dyre komponenter er at kona kan finne dem ved et uhell. ::)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
kabler er en ting, ram er en annen... noen kvitteringer er det gøy å ta være på, bare for å se hvor ille det har vært:

Min kone er ikke fullt så stor en samlefreak som jeg er, så hun tok seg den frihet å kaste kvitteringer/kassalapper fra rimi/rema som jeg hadde fra studietiden. Jeg er nok enig med henne at de trenger jeg egentlig ikke.

Geir_Johnsen

Medlem
Ble medlem
05.04.2002
Antall liker
0
En ulempe med å ta vare på kvitteringer for dyre komponenter er at kona kan finne dem ved et uhell.
Godt poeng. Har derfor alle kvitteringene innelåst på jobben.

Geir.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er alltid omhyggelig med å kaste kvitteringer fra Polet og Platekompaniet i en papirkurv i butikken....

Topp Bunn