Surround - nybegynner - hjeelp!

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Hei!

Jeg fikk kjøpt en gammel men fin Onkyo TX-DS575X for 400,- i dag. Den var egentlig tenkt som del av et entry lever stereoanlegg for en guttunge. Jeg er imponert over hvor bra det spiller (stereo). Med tanke på været fremover kunne det være gøy å prøve å få surround i stua med det jeg allerede har liggende (er nokså blakk for tiden...).

Jeg har fått tak i manualer her:
- http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-ds575x_manual_e.pdf
- http://download.p4c.philips.com/files/b/bdp3000_12/bdp3000_12_dfu_eng.pdf
- http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/TCP42G10.pdf

Av Onkyo-manualen fremgår alle mulige tilkoblinger, men ikke hvilke som er nødvendige.

(1) Jeg tenker å kjøre bildet som før med en HDMI-kabel rett til TV'en. Er det noe i veien for det?

(2) Da trenger jeg bare å få lyden over til receiveren, antagelig med en digital coaxial kabel.
Må jeg koble til mer? I manualen står det om mulighet for å koble til analog audio (L/R), video, S-video, i tillegg til digitale innganger. Hvorfor sende videosignal til receiveren?

(3) Jeg har søkt etter nybegynnerguider for surround, men har ikke funnet noe som er til hjelp. Noen som vet om noe?

(4) Jeg har to gamle små Tandberg trykkammerhøytalere liggende som jeg tenker å bruke bak, og en gammel Sony studiomonitor som kan brukes til senter. Fra før har jeg Klipsch Quartet hovedhøyttalere. Jeg skjønner at dette på ingen måte blir balansert, men håper det i alle fall kan duge og bli gøy. Noe i veien for dette?

Takk for alle råd!

Andreas

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.127
Torget vurderinger
2
Hei!

Jeg fikk kjøpt en gammel men fin Onkyo TX-DS575X for 400,- i dag. Den var egentlig tenkt som del av et entry lever stereoanlegg for en guttunge. Jeg er imponert over hvor bra det spiller (stereo). Med tanke på været fremover kunne det være gøy å prøve å få surround i stua med det jeg allerede har liggende (er nokså blakk for tiden...).

Jeg har fått tak i manualer her:
- http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-ds575x_manual_e.pdf
- http://download.p4c.philips.com/files/b/bdp3000_12/bdp3000_12_dfu_eng.pdf
- http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/TCP42G10.pdf

Av Onkyo-manualen fremgår alle mulige tilkoblinger, men ikke hvilke som er nødvendige.

(1) Jeg tenker å kjøre bildet som før med en HDMI-kabel rett til TV'en. Er det noe i veien for det?

(2) Da trenger jeg bare å få lyden over til receiveren, antagelig med en digital coaxial kabel.
Må jeg koble til mer? I manualen står det om mulighet for å koble til analog audio (L/R), video, S-video, i tillegg til digitale innganger. Hvorfor sende videosignal til receiveren?

(3) Jeg har søkt etter nybegynnerguider for surround, men har ikke funnet noe som er til hjelp. Noen som vet om noe?

(4) Jeg har to gamle små Tandberg trykkammerhøytalere liggende som jeg tenker å bruke bak, og en gammel Sony studiomonitor som kan brukes til senter. Fra før har jeg Klipsch Quartet hovedhøyttalere. Jeg skjønner at dette på ingen måte blir balansert, men håper det i alle fall kan duge og bli gøy. Noe i veien for dette?

Takk for alle råd!

Andreas

Det burde gå helt fint som du har tenkt ja!

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.340
Sted
Smurfeland
1) Overhodet ikke noe i veien for det, hvis du bare har en bildekilde og/eller ikke recieveren har HDMI switching er det faktisk å foretrekke å gjøre på det den måten.

2) Digital eller optisk coax er veien å gå, med mindre du har en blu-ray eller dvd spiller med intern dekoding og analoge utganger for alle kanaler som er bedre enn de som sitter i Onkyo'en, og tilsvarende analoge innganger på recieveren.
Analog audio for L/R kan være å foretrekke hvis du f.eks. har en bra cd- eller platespiller du vil bruke til stereo.
Poenget med å sende videosignal kan være hvis man har mange bildekilder, men ikke mange nok innganger på tv-en.

3) You live, you learn :p
Eventuellt:
Speakers: Where Do I Put Them? | Home Theater

4) Nei, ikke noe i veien for dette så lenge du selv syns det låter ok. Du burde kanskje bruke litt tid på å kalibrere lydnivået på høyttalerne siden alle er såpass forskjellige.
Men ta deg gjerne en tur ut i noen seriøse forretninger og hør på litt forskjellige høyttaleroppsett, og eventuellt hjemme hos kjente som har surround i heimen for å danne deg et bilde av hva du liker og ikke liker før du tenker på å handle nye høyttalere. Ofte finner man mye bra og billig utstyr på bruktbørsene rundtomkring også, det trenger ikke å koste en formue.

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Kort spørsmål:

Hva er best:
- Digital coax rett fra DVD til receiver
- HDMI til TV, derifra optisk digital til receiver

Det er jo praktiske fordeler med det siste (all TV-lyd i en kabel til receiver).

TV og receiver står på forskjellige bord - TV trekkes litt frem og tilbake på rullebord.
DVD-spiller står nå sammen med TV, men kan like gjerne stå sammen med receiver.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Vil tro at digital coax rett fra dvd til reciever vil være det beste, men har ingen erfaring med den andre løsningen så...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.340
Sted
Smurfeland
Kort spørsmål:

Hva er best:
- Digital coax rett fra DVD til receiver
- HDMI til TV, derifra optisk digital til receiver

Det er jo praktiske fordeler med det siste (all TV-lyd i en kabel til receiver).

TV og receiver står på forskjellige bord - TV trekkes litt frem og tilbake på rullebord.
DVD-spiller står nå sammen med TV, men kan like gjerne stå sammen med receiver.
Vet ikke dette av egen erfaring, men har hørt noen si at lipsync problemer som man opplever på noen filmer kan unngås ved å kjøre signalet først til tv'en, og videre derfra til reciever.
Selv er jeg av den oppfatning at den korteste signalveien alltid er den beste, men ser ikke bort fra at dette ikke nødvendigvis alltid er sant i det digitale domenet. Prøv selv og se hva du er mest komfortabel med.

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Da kan jeg i alle fall rapportere at etter en del svetting over brukermanualen har jeg nå et riktig velspillende surroundanlegg er oppe og går for ca. kr 800,- (400,- for receiver + 400,- for kabler), med ymse høyttalere jeg hadde liggende som beskrevet innledningsvis.

Morsomt at det er mulig å få til!

:)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Surroundforsterkeren er jo gjerne en hub med alle lyd og bilde -kilder koblet til denne. I tillegg til eventuelle lipsync problemer som kan oppstå ved å koble video til TV og lyd til forsterkeren er det vel ofte også mer eller mindre vellykkede kretsløp for oppskalering og annen prossessering av bilde.

Alle HDMI er koblet til forsterkeren og én HDMI til TV hos meg. Har aldri hatt problemer med lipsync.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Enkelte har også en knapp på fjernkontroll for å justere lipsync om det er et problem...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja, både TV-en og forsterkeren min har en funksjon som har med lipsync å gjøre, uten at jeg har hatt behov for å prøve.

Andreask

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
Sted
Høvik utenfor Oslo
Fordi den gamle Onkyoen jeg kjøpte ikke har HDMI-inngang lar jeg altså bilde gå direkte til TV med HDMI. Lyden går direkte med coax fra DVD til receiver.

Må teste skikkelig med en film i kveld....

Se egen tråd :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Leppesynk og TV-sendingskringlyd

Leppesynk
Jeg har stridd med leppesynkproblemer, og det ser ut til f.eks. å kunne variere mellom ulike DVDer i samme spiller. Det er mulig at dette problemet er lite eller ikkeeksisterende hvis man slår av all bildeprosessering i TVen.

Min erfaring er at leppesynkproblemene forsvinner hvis lyden passerer gjennom/tappes fra TVen. Vi har tidligere skrevet om dette i en eller flere andre tråder, og flere andre hadde samme erfaring:
  • Lyd gjennom TV = ingen leppesynkproblemer
  • Lyd utenom TV = ofte leppesynkproblemer
Lyd gjennom/tappet fra TV er m.a.o. nærmest en universalløsning på leppesynkproblemer.

TV-sendingskringlyd
Hvis du ønsker at lyd fra TV-sendinger med kringlyd, typisk filmer og TV-serier, skal avspilles med kringlyd, må du trekke en digital lydkabel fra TV (eller evt. separat TV-dekoder) til hjemmekinoreceiver. Det er dermed mulig at du får færre kabler ved å tappe all digitallyd fra TVen.

Topp Bunn