super high-end surround er ikke mulig for 99% av oss. Jeg ville seriøst investert i en god preamp med passthrough, og en gjerne en tilårskommen, men god surroundprosessor. Bluray bruker 1,5Mbit DTS og 640kbs Dolby Digital og det er "ingen" som hører forskjell fra dette og DTS Master /Dolby TrueHD. Da slipper du unna med en billig blu-rayspiller fra Panasonic e.l. som har identisk bilde som Oppo har.
En oppo er egentlig er kvasi-surroundprosessor med blu-raydrev, og den dagen da 4K blir standard, så må du bytte den ut. En surroundprosessor med kun vanlige coax/optisk innganger blir brukendes til evig tid. Er det viktig for deg å høre på SACD i surround så gå gjerne for en Oppo og multikanals analog preamp, men husk at selv da er det ikke sikkert det blir optimalt all den tid man hverken finner en state-of-the-art analog multikanals-preamp for en edruelig sum, samt at kvaliteten til Oppo ikke er like god i surround. Forstår det sik at det er først og fremst er stereoutgangene som er optimalisert, og selv om de har lagt penger i surroundutgangene, blir det så som så.
Har man ikke mulighet til å spille av SACD uten bruk av DSP (inkl høyttalerstørrelse, volum, LFE-management) , blir SACD også konvertert til PCM. Har man et 7.1 setup og lydsporet er 5.1 er jeg også usikker på om Oppo mikser 5.1 ti 7.1 (ifølge manualen kan den ihvertfall gjøre motsatt), slik surroundprosessorene gjør. I tillegg ønsker jeg lykke til med å finne en 8-kanals analog preamp.