Surroundprosessor/forforsterker

Linda78

Medlem
Ble medlem
04.04.2014
Antall liker
5
Håpte noen kunne dele noen erfaringer når det kommer til surroundprosessorer!

Tenker da på alt fra dyrere McIntosh, Arcam, Cary, Primare, Anthem osv, til noe rimeligere Onkyo, Yamaha, Marantz,...

Hvor mye bedre er de mer kostbare som stereo forforsterker for eksempel?

Mvh

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Dette er ikke helt enkelt å svare på men jeg prøver. Preamp er etter min mening den viktigste komponenten i elektronikken. Prosessor har mye elektronikk inne i seg
Noe som gjør faren for inteference og støy mye større. Analog multikanal pre. Er etter min mening genialt da man slipper video kretser osv. Man kan da også oppgradere
Blu-ray eller dac ettersom det er der den største utviklingen skjer. Får du f.eks tak i holfi pre 5.1 vcs sier jeg bare løp å kjøp. Bruk denne med en god blu-ray
Spiller med multikanal ut.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.366
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Helt enig med nikosidis i at preampen er svært viktig, tonalt sett kanskje aller viktigst. Jeg bruker en slik til hifi, men måtte lete lenge og betale mye (alt er relativt) for å finne en som var god nok til hifi. Valget mitt ble Bryston SP3 som gjør det meste riktig i kinoen, i tillegg til å virke dønn nøytral i hifi-sammenheng. Likevel hadde jeg sikkert fått enda bedre stereo med en dedikert 2-kanals pre i samme prisklasse, men som alt annet er det et kompromiss. Det kommer litt an på betjening og hvor mange bokser man vil ha i anlegget. Mitt anlegg må kunne betjenes av hele familien, dermed er mitt ønske så få enheter som mulig.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Leter selv etter en god preamp som kan benyttes for kino og stereo som ikke degraderer lyden.

Da jeg har en Oppo 105 og en Wadia 781i kunne jeg tenke meg en pre som dekker 2 kanaler og 5 kanaler. Jeg ser ikke behov for en prosessor siden denne allerede sitter i 105 (selv om denne kanskje ikke er veldig avansert, ikke kritisk i mitt system).

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.366
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Leter selv etter en god preamp som kan benyttes for kino og stereo som ikke degraderer lyden.

Da jeg har en Oppo 105 og en Wadia 781i kunne jeg tenke meg en pre som dekker 2 kanaler og 5 kanaler. Jeg ser ikke behov for en prosessor siden denne allerede sitter i 105 (selv om denne kanskje ikke er veldig avansert, ikke kritisk i mitt system).
Du har den nye Parasound P5. Et mer high end alternativ er Audio Research MP1. Electrocompaniet EC4.9 et tredje og jeg tror Holfi og kanskje også Copland har/hadde en slik flerkanals analog pre.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Takk for tips larkrla,

Ser utgangsimpedanse på AR MP1 balansert er 400 ohm. Litt usikker på om det er en god match til mine forsterkere som har en inngangs impedanse på 1.88 kohm.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.366
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Takk for tips larkrla,

Ser utgangsimpedanse på AR MP1 balansert er 400 ohm. Litt usikker på om det er en god match til mine forsterkere som har en inngangs impedanse på 1.88 kohm.
Vurder å ta kontakt med Gunnar Brekke, han bruker å være hjelpsom og jeg tror atpåtil han har en MP1 som muligens også er til salgs.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Ser Parasound P5 også ikke er en veldig god match:

Output Impedance
Unbalanced: 100 Ohm
Balanced: 470 Ohm per leg

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jeg vil tro at man bør ha en fator mellom utgang på pre og inngang på effekt mellom 10 og 100.

Noe å tenke på når man matcher pre/effekt.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.246
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Bruker selv Bel Canto Pre6 (analog multikanals pre), som jeg er MEGET fornøyd med. Det ligger en Cary Cinema 11 på brukten. Det er en prosessor, men har overlegen analog pre del, som knuser alt av recievere eller prosessorer fra kjente merker som Onkyo og Yamaha. Legg stor vekt på så bra bluray som mulig. f,eks Primare BD32 vil ta seg av alle innstillinger for lyd, samt at den er lydmessig på høyde med Hegel HD25.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland
Analog multikanals pre er sikkert en god løsning hvis man bare har en kilde med multikanalslyd som attpåtil har fullt sett med analoge utganger.

Har man som meg både en tv-dekoder og kanskje en spillkonsoll også med enten digital- eller enkel to-kanalslydutgang så trenger man en surrounddekoder. Selv så har jeg en surroundforsterker med analoge multikanalsinnganger som jeg kjører blu-rayspilleren på og får dermed fordelen av de nye høyoppløste formatene som forsterkeren ikke har. I tillegg har jeg digitale innganger til tv og Xbox, og for min del går det helt greit med vanlig, gammeldags DTS og Dolby Digital til disse. I tillegg har jeg et fullt stereooppsett og en tokanals pre med theater throughput, som frontene fra surroundforsterkeren kjøres gjennom. På den måten får jeg omtrent det beste fra begge verdener, selv om det blir en del bokser. Men det fungerer helt upåklagelig, og jeg kan anbefale denne måten å gjøre det på hvis vanlig stereo er viktig.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Nå må dere skjerpe dere. Det er kun bortkastet penger å kjøpe en analog multikanals preamp. Selv nikosidis som anbefaler dette vet bedre, da han bruker en Ayre K5 preamp i tilleg (vanlig 2 kanals preamp med HT passthrough). Analoge multikanals preamper er hverken fugl eller fisk, og man er prisgitt blurayspilleren sine multikanalsutganger, og kan f.eks ikke koble til annet enn blurayspilleren. Dette vil utelukke f.eks surround fra PC, TV(Altibox, Canal Digital etc), Apple TV, Chromecast.. og ørten andre muligheter som man ikke har mulighet for å utnytte multikanalslyd fra. I tillegg er ikke multikanalspreampen så god som en vanlig dedikert 2-kanals preamp. Så står man der uten å ha så god lydkvalitet som man kunne hatt, både når det gjelder vanlig 2kanals, og multikanals.

Sist redigert:

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Ja du sier noe der Man, tenkte at Oppo 105 spilleren hadde så mange innganger at man evt tok det vi den, PC/TV/osv.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.246
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Nå må dere skjerpe dere. Det er kun bortkastet penger å kjøpe en analog multikanals preamp. Selv nikosidis som anbefaler dette vet bedre, da han bruker en Ayre K5 preamp i tilleg (vanlig 2 kanals preamp med HT passthrough). Analoge multikanals preamper er hverken fugl eller fisk, og man er prisgitt blurayspilleren sine multikanalsutganger, og kan f.eks ikke koble til enn blurayspilleren. Dette vil utelukke f.eks surround fra PC, TV(Altibox, Canal Digital etc), Apple TV, Chromecast.. og ørten andre muligheter som man ikke har mulighet for å utnytte multikanalslyd fra. I tillegg er ikke multikanalspreampen så god som en vanlig dedikert 2-kanals preamp. Så står man der uten å ha så god lydkvalitet som man kunne hatt, både når det gjelder vanlig 2kanals, og multikanals.
I test av Bel Canto PRe6, så skambankan Pre1, som er stereo versjonen. Det samme kan sies om Parasound P7, som er klart bedre enn både P3 og skamroste P5.

Brukervennligheten og mulighetene er selvklart større med en prosessor

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Kanskje det er unntak når det gjelder kvaliteten i stereo mht vanlig preamp vs multikanals preamp, men det er flisespikkeri (selv om det selfølgelig høres utrolig ut om begge preamper koster det samme). Med en surroundprosessor kan du kjøpe rimeligste blu-rayspiller som har identisk bilde som f.eks oppo 105 til 13k (pluss evr sonemod).

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Nå er ikke P7 det beste jeg har hørt av pre. Jeg mener uansett at en high end blu-ray spiller har overlegen lydkvalitet i forhold til hvilken som helst receiver.
Hvis man da finner en multikanals pre. Av høy kvalitet blir dette knall. Man har selvfølgelig begrenset med digital innganger. Det blir da opp til enhver hvor
Mye man trenger det. Cambridge bd752 har f.eks 1 stk. hdmi inn osv. Skal man på ref. Nivå i stereo snakker vi selvfølgelig dedikert 2 kanal men det var ikke
Det trådstarter var ute etter. Som Jonas nevnte, Cary prosessoren har kanon bra analog del.

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Brukte endel tid på research før jeg kjøpte min prosessor. Ett av problemene er at det er mye bugs i mange av dem! Ikke alle men mange! Hadde egentlig bestemt meg for Primare SP33 og den innfridde bra på stereo delen noe som var viktig for meg, men det var noen bugs som jeg ikke kunne leve med. Samme har jeg lest om Cary sine prosessorer. F. eks ved brudd i signal som ved kanalskifte via dekoderen til TVèn kommer det ett veldig hørbart klikk i releet på C12. Mulig det er ordnet nå!

Likte SP33 svært godt men havnet tilslutt på Marantz 8801. Har vært feilfri sålangt men er ikke like bra på stereo desverre. Den er derimot helt rå på alt det andre!!!

Tror SP33 er noe av det bedre du får som ren stereo pre med sikkert sterk konkurranse av Cary C12 innenfor priser under 50000kr.

Vil man ha det beste så tror jeg man ikke kommer utenom en dedikert pre. Har man råd, plass og ork så ville jeg valgt det. Kommer sikkert til og havne på det selv når det har blitt litt ro i heimen igjen(Barn)

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Nå er ikke P7 det beste jeg har hørt av pre. Jeg mener uansett at en high end blu-ray spiller har overlegen lydkvalitet i forhold til hvilken som helst receiver.
Hvis man da finner en multikanals pre. Av høy kvalitet blir dette knall. Man har selvfølgelig begrenset med digital innganger. Det blir da opp til enhver hvor
Mye man trenger det. Cambridge bd752 har f.eks 1 stk. hdmi inn osv. Skal man på ref. Nivå i stereo snakker vi selvfølgelig dedikert 2 kanal men det var ikke
Det trådstarter var ute etter. Som Jonas nevnte, Cary prosessoren har kanon bra analog del.
Tråden handlet om prosessorer - ikke receivere, og i tillegg er det mest naturlig å sammenligne lydkvaliteten med blu-rayspillere med prosessorer og ikke receivere. På den annen side ville det vært naturlig å sammenligne lydkvaliteten på high-end-blurayreceivere mot surroundreceivere. Vi er nok uenige i hva som gir best lydkvalitet, men uansett er ikke lydkvalitet alt.

F.eks er markedet for high-end-blurayreceivere særdeles lite, og det er nok fordi det er en dårlig ide. En nesten like dårlig idé er en high-end blurayspiller, mens på tredjeplass av dårlige ideer er en analog multikanalspreamp. Pussig nok er det anbefalt her i tråden å kombinere 2 og 3. Selv om man i disse dager baserer seg mer og mer på streaming, og selv for de som sverger til fysiske plater så kan det nevnes at 4k-oppgraderingen til blu-ray kan komme når som helst.(eller ikke). I verste fall kjøper man noe som er avlegs om få år.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Tråden handlet om prosessorer - ikke receivere, og i tillegg er det mest naturlig å sammenligne lydkvaliteten med blu-rayspillere med prosessorer og ikke receivere. På den annen side ville det vært naturlig å sammenligne lydkvaliteten på high-end-blurayreceivere mot surroundreceivere. Vi er nok uenige i hva som gir best lydkvalitet, men uansett er ikke lydkvalitet alt.

F.eks er markedet for high-end-blurayreceivere særdeles lite, og det er nok fordi det er en dårlig ide. En nesten like dårlig idé er en high-end blurayspiller, mens på tredjeplass av dårlige ideer er en analog multikanalspreamp. Pussig nok er det anbefalt her i tråden å kombinere 2 og 3. Selv om man i disse dager baserer seg mer og mer på streaming, og selv for de som sverger til fysiske plater så kan det nevnes at 4k-oppgraderingen til blu-ray kan komme når som helst.(eller ikke). I verste fall kjøper man noe som er avlegs om få år.
En god analog multikanalpre og en high-end multispiller er det klart beste alternativ hvis man tenker ren lydkvalitet. Det er heller ikke alle som bryr seg om surround lyd fra dagsrevyen og middelmådige tv serier, spill etc. For min egen del har jeg behov for multikanallyd fra BD, SACD, DVD-Audio og noen få DVD. Holder i massevis. Da trenger jeg kun en kilde. Ellers kan f.eks. Oppo brukes med Netflix, og sikkert mange andre muligheter også. Jeg har fortsatt BD95, pga. at 105 er infisert med Cinavia og annet brukerfientlig svineri.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hva med Parasound Halo C2? En prosessor uten HDMI til 48.000 kr-i sin tid. En fantastisk Dolby Digital/DTS del og alt man ellers skulle trenge av inn og utganger.
God pre og dac også.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland

En god analog multikanalpre og en high-end multispiller er det klart beste alternativ hvis man tenker ren lydkvalitet. Det er heller ikke alle som bryr seg om surround lyd fra dagsrevyen og middelmådige tv serier, spill etc. For min egen del har jeg behov for multikanallyd fra BD, SACD, DVD-Audio og noen få DVD. Holder i massevis. Da trenger jeg kun en kilde. Ellers kan f.eks. Oppo brukes med Netflix, og sikkert mange andre muligheter også. Jeg har fortsatt BD95, pga. at 105 er infisert med Cinavia og annet brukerfientlig svineri.
Akkurat tv-serier (middelmådige eller ikke) er et område jeg syns hjemmekino med surround absolutt har noe for seg, siden disse faktisk er mikset lydmessig for nettopp home cinema. Vanlige kinofilmer er jo laget med kinovisning som formål, og nedmikset til å fungere på hjemmekinoanlegg når de gis ut på blu-ray.

Ellers mener jeg at en blu-rayspiller med bra innebygd dekoder for flerkanakslyd kombinert med forsterkeri med analoge flerkanalsinnganger er mest framtidsrettet, og sannsynligvis også det beste lydmessige alternativet. Når 4k spillerne kommer trenger jeg bare å bytte spiller og tv for å få fullt utbytte av det nye formatet.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jeg har testet OPPO 105 direkte i effektforsterker og i mitt system blir lyden alt for slank/skrikende. Derfor har jeg vært ute etter en løsning med pre i mellom.

Siden jeg ikke har funnet noe god løsning uten å måtte skaffe meg en prosessor har jeg spillt film i stereo ved å sende OPPO digital signalet til Wadia og ut til effekt. Det funker greit men ikke optimalt.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.246
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Merker som Primare, Parasound og resten som trådstarter nevner er merkbart bedre på musikk (stereo), pga seriøs forforsterker del. Masse produserte recievere eller prosessorer fra store kjente merker, er dessverre sørgelig dårlige i stereo. Manglel på innsyn, nøytralitet og dynamikk gjør musikken flat, fattig på klangfarger og rytmeløs.
Så forskjellen er kritisk stor, og det finnes ingen snarveier eller kinderegg der ute som hindrer de økonomiske utleggene for godlyden.

MEN, om du har plass til 1 box ekstra i racket, så ville jeg seriøst vurdere 2 kanals pre med "home theather passthrue". Da vil musikkdelen være løst, og det er opp til deg hva du ønsker å legge i en moderne prosessor som har alt.

Effekt nevnte du ikke, men regner med at du har eller ser for deg effektforsterker(e)

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Merker som Primare, Parasound og resten som trådstarter nevner er merkbart bedre på musikk (stereo), pga seriøs forforsterker del. Masse produserte recievere eller prosessorer fra store kjente merker, er dessverre sørgelig dårlige i stereo. Manglel på innsyn, nøytralitet og dynamikk gjør musikken flat, fattig på klangfarger og rytmeløs.
Så forskjellen er kritisk stor, og det finnes ingen snarveier eller kinderegg der ute som hindrer de økonomiske utleggene for godlyden.

MEN, om du har plass til 1 box ekstra i racket, så ville jeg seriøst vurdere 2 kanals pre med "home theather passthrue". Da vil musikkdelen være løst, og det er opp til deg hva du ønsker å legge i en moderne prosessor som har alt.

Effekt nevnte du ikke, men regner med at du har eller ser for deg effektforsterker(e)
Usikker på om spørsmålet var rettet til meg men jeg svarer uansett.

Jeg har testet OPPO direkte inn i Burmester 911MK3 monoblokker. Dette matcher dårlig og som nevt lengre opp i tråden har disse meget lav inngangs impedans. Kanskje det er årsaken.

Dumt ikke Wadia har home theather passthrue, da kunne jeg ha klart meg uten en dedikert stereo pre.

Sist redigert:

mags73

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.06.2012
Antall liker
107
Torget vurderinger
4
Hva med Parasound Halo C2? En prosessor uten HDMI til 48.000 kr-i sin tid. En fantastisk Dolby Digital/DTS del og alt man ellers skulle trenge av inn og utganger.
God pre og dac også.
Som man kan få kjøpt fra meg for en nogenlunde rimelig penge! (Se torget)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.246
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Usikker på om spørsmålet var rettet til meg men jeg svarer uansett.

Jeg har testet OPPO direkte inn i Burmester 911MK3 monoblokker. Dette matcher dårlig og som nevt lengre opp i tråden har disse meget lav inngangs impedans. Kanskje det er årsaken.

Dumt ikke Wadia har home theather passthrue, da kunne jeg ha klart meg uten en dedikert stereo pre.
Neida. Var ment til trådstarter.
Erfaringsmessig, så er ikke produkter som har flere egenskaper (signalkilde/pre) noen fullverdige løsninger. De er ofte ment som "good value" produkter, eller symboliserer minimalisme. Finnes dessverre få kinderegg løsninger innen lyd, og de få som er der ute, blir bare med drømmen dessverre, så lenge jeg holder meg trofast til dagens arbeidsgiver :)

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Jeg har da lyst til å spørre om ca. det samme som trådstarter. Finnes det noen prosessorer som kan måle seg med en dedikert stereo preamp.

Jeg vet det finnes noen meget kostbare prosessorer, men kan de allikevel måle seg med en preamp i samme klasse. Jeg er redd det ikke finnes noen snarvei.

Linda78

Medlem
Ble medlem
04.04.2014
Antall liker
5
Takk for innspill! Gøy med såpass interesse på tråden😊

Har og lurt på om det er mulig å kutte noen kostnader ved å utnytte alle mulighetene på en Oppo-105. Har en Bladelius Embla som er en kjempegod pre,dac, men blir jo "overflødig" om jeg kjøper en prosessor.

Kanskje beholde den til 2-kanals og la en Oppo styre showet i surround?

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.881
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har en Audiolab 8200AP surroundsound processer. Den gør det rigtig godt. Den kan jeg anbefale.

audiolab 8200AP.jpg

Jeg bruger ikke center højttaler, da jeg syntes det forringer lyden. Den fungere meget fint med 5.1 til 4.1
Man kan nemt koble en subwoofer på og af i stereo.
Den overtog arbejdet efter min tidligere surroundsound receiver Onkyo TX-NR809. Jeg har ikke sammenlignet med andre processer, men den her var fornuftig i pris, og har bare gjort det godt.
Grunden til jeg skiftede min Onkyo, var at jeg har to monoblokke til fronterne, så Onkyo blev kun brugt til at trække bag kanalerne. Onkyo 809 kunne en masse ting, jeg aldrig brugte. Audiolab er "no nonsens".
Den gør det fremragende i stereo. Det er bare godt, at høre SACD i surroundsound.
Audiolab 8200AP review - Processors

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
super high-end surround er ikke mulig for 99% av oss. Jeg ville seriøst investert i en god preamp med passthrough, og en gjerne en tilårskommen, men god surroundprosessor. Bluray bruker 1,5Mbit DTS og 640kbs Dolby Digital og det er "ingen" som hører forskjell fra dette og DTS Master /Dolby TrueHD. Da slipper du unna med en billig blu-rayspiller fra Panasonic e.l. som har identisk bilde som Oppo har.

En oppo er egentlig er kvasi-surroundprosessor med blu-raydrev, og den dagen da 4K blir standard, så må du bytte den ut. En surroundprosessor med kun vanlige coax/optisk innganger blir brukendes til evig tid. Er det viktig for deg å høre på SACD i surround så gå gjerne for en Oppo og multikanals analog preamp, men husk at selv da er det ikke sikkert det blir optimalt all den tid man hverken finner en state-of-the-art analog multikanals-preamp for en edruelig sum, samt at kvaliteten til Oppo ikke er like god i surround. Forstår det sik at det er først og fremst er stereoutgangene som er optimalisert, og selv om de har lagt penger i surroundutgangene, blir det så som så.
Har man ikke mulighet til å spille av SACD uten bruk av DSP (inkl høyttalerstørrelse, volum, LFE-management) , blir SACD også konvertert til PCM. Har man et 7.1 setup og lydsporet er 5.1 er jeg også usikker på om Oppo mikser 5.1 ti 7.1 (ifølge manualen kan den ihvertfall gjøre motsatt), slik surroundprosessorene gjør. I tillegg ønsker jeg lykke til med å finne en 8-kanals analog preamp.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.366
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
En av grunnene til at jeg gikk for Bryston SP3 istedet for multikanals analog pre var mulighet for 7.2. Når den i tillegg har en meget god preamp, og meget god DAC og dermed allskens analoge og digitale innganger, synes jeg ikke det er mye å klage på. Jeg setter også pris på å kunne bruke sub i stereo. Alternativet for meg hadde vært en analog preamp med 2.1-utganger og prosessor inngang. Produktutvalget er da temmelig snevert.

SP3 er ikke billig, men den forsvarer prisen sin godt synes jeg. Dette basert på tidligere erfaringer med relativt kostbare preamper.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
super high-end surround er ikke mulig for 99% av oss.
Det er mulig hvis man bruker en HTPC og JRiver til prosessering med et flerkanals lydkort eller en flerkanals DAC.
Litt mer knotete å sette opp selvfølgelig og man kan nok glemme å bruke eksterne enheter. Men det er en high surround løsning til relativ lav pris. En som hadde en Datasat surround prosessor og gikk over til en slik løsning med et ExaSound e28 lydkort og mente lydkvaliten ble bedre. Det rimer også med fornuften siden en passiv volumkontroll løsning gir lavere forvrengning og dermed renere lyd.

Contrary to popular belief, removing the preamplifier improves the sound quality. In fact the amplification process always causes a deterioration in sound quality. Unneeded amplification brings unnecessary distortion and noise.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
For min del hadde det vært helt greit å benytte Oppo 105 direkte i effekt. Men jeg synes ikke lyden blir helt topp. Vil lyden bli bedre om man har en dedikert stereo preamp i mellom med passthrue. Om man velgen en slik løsning, vil da stereo preampen driver effekttrinnet (selv om denne bare styrer signalet rett gjennom) og da kanskje bli en bedre match i systemet.

Sist redigert:

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Larkla: bare å bruke pre out til sub. De fleste 2 kanals pre. har 2 par utganger til effekt. Ayre som jeg har benytter ett par rca og ett par xlr. Xlr til rca er en enkel sak.
Så bruker man en y kabel for å få med venstr og høyre kanal til mono inngang sub. Deretter stilles delfrekvens på sub.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.366
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Larkla: bare å bruke pre out til sub. De fleste 2 kanals pre. har 2 par utganger til effekt. Ayre som jeg har benytter ett par rca og ett par xlr. Xlr til rca er en enkel sak.
Så bruker man en y kabel for å få med venstr og høyre kanal til mono inngang sub. Deretter stilles delfrekvens på sub.
Det er jeg selvsagt klar over. Men når du da kobler inn prosessorinngangen får du vel ikke med deg suben over?

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Det er jeg selvsagt klar over. Men når du da kobler inn prosessorinngangen får du vel ikke med deg suben over?
SKal man bruke subben med begge kombinasjonene, dedikert pre og med prosessor/reciever, må man koble sub til begge. Går vanligvis veldig greit hvis subben har både XLR og RCA.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.881
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg bruger en Oppo 105D og sender det til til surroundsound processoren som PCM igennem HDMI kablet. Det fungere fint. Audiolab kan kun modtage PCM. DTS Master /Dolby True HD bliver ændret i Oppo 105D til PCM.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
super high-end surround er ikke mulig for 99% av oss.
Det er mulig hvis man bruker en HTPC og JRiver til prosessering med et flerkanals lydkort eller en flerkanals DAC.
Litt mer knotete å sette opp selvfølgelig og man kan nok glemme å bruke eksterne enheter. Men det er en high surround løsning til relativ lav pris. En som hadde en Datasat surround prosessor og gikk over til en slik løsning med et ExaSound e28 lydkort og mente lydkvaliten ble bedre. Det rimer også med fornuften siden en passiv volumkontroll løsning gir lavere forvrengning og dermed renere lyd.

Contrary to popular belief, removing the preamplifier improves the sound quality. In fact the amplification process always causes a deterioration in sound quality. Unneeded amplification brings unnecessary distortion and noise.
ja, du har rett i det er kukete og alt annet enn konevennlig. Men det var ikke det jeg tenkte på. Jeg tenkte mer på "rommet" og muligheten til å ha et dedikert hjemmekinorom. Jeg vet ikke hvem du quoter men det quoten sier er mer eller mindre at det er bedre å koble oppo direkte til poweramp. Alle som har oppo og har en multikanals analog preamp, vil nok foretrekke lyden gjennom preampen, så det er neppe en universell sannhet.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Det med digital volumstyring er ikke noe jeg har god ærfaring med. Som nevnt over av Man, ubehagelig, tynn lyd er typiske faktorer.
En god analog volumkontroll (pre) er alltid best.

Sist redigert:
Topp Bunn