Sus og skurr i høye frekvenser

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Hei noen ideer på mine symptomer?
Jeg har kjøpt ny clearaudio performance platespiller og soundsmith Aida pickup. Har brukt clearaudios alignment gauge og clearaudios vekt. Har gjort allt så nøyaktig jeg kan uten å bruke mer avanserte ting. Lyden nå er veldig bra uten inspillingstid, dybde, oppløsning...lydbildet er på plass,men med en gang symbaler eller s-lyder i vokal fremføres ( høye frekvenser ) så suser og skurrer det masse. Jeg har prøvd å bytte over til rocksan pickupn jeg har og da ble allt fint.
hører ulydene i mange lpr, men ikke så fremtredende som metallica black album 45 rpm utgaven og avenged sevenfold feks. Har sett med forstørrelsesglass på stifta også når den ligger på plata og vinkelen ser bra ut sånn jeg kan se.
Noen formeninger settes svært pris på :)
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Det har jeg også sjekket og justert, hvertfall så godt som man kan. Vet at pickupene kan vær vanskelige å få til å låte optimalt, men skal ikke vær så vanvittig å få til helt greit uten sus å skurr?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.886
Antall liker
29.265
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det har jeg også sjekket og justert, hvertfall så godt som man kan. Vet at pickupene kan vær vanskelige å få til å låte optimalt, men skal ikke vær så vanvittig å få til helt greit uten sus å skurr?
Nei, det skal ikke det.

Det beste tipset jeg kan komme med, er å forsøke å øke stifttrykket litt.

mvh
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Det har jeg også sjekket og justert, hvertfall så godt som man kan. Vet at pickupene kan vær vanskelige å få til å låte optimalt, men skal ikke vær så vanvittig å få til helt greit uten sus å skurr?
Nei, det skal ikke det.

Det beste tipset jeg kan komme med, er å forsøke å øke stifttrykket litt.

mvh
ja stift trykket på soundsmith er 1.3g anbefalt. Veldig lavt til å være pickup generelt
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.886
Antall liker
29.265
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det har jeg også sjekket og justert, hvertfall så godt som man kan. Vet at pickupene kan vær vanskelige å få til å låte optimalt, men skal ikke vær så vanvittig å få til helt greit uten sus å skurr?
Nei, det skal ikke det.

Det beste tipset jeg kan komme med, er å forsøke å øke stifttrykket litt.

mvh
ja stift trykket på soundsmith er 1.3g anbefalt. Veldig lavt til å være pickup generelt
Du kan jo prøve. Du ødelegger neppe puen ved å gå opp til 1,4-1,5

mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Her er en hypotese for testing:

Etter et kjapt bildesøk på google ser armen ut til å være en av disse som er festet i en snor fra undersiden, og holdes oppe av en magnet i overkant. Dersom man løfter denne over 'nøytral' stilling, så vil snoropphenget og magneten komme ut av stilling og gi endret nåltrykk. Dette gir utslag som ligner unipivotarmer med tyngdepunktet lavere enn omdreiningspunktet. Headshell høyere enn 'nøytral' gir høyere nåletrykk, lavere enn nøytral lavere nåltrykk. Det er med andre ord viktig å måle nåltrykk i riktig høyde med denne type armer.

Jeg foreslår at du lager en 'bukk' som gjør at oversiden av vekta di havner nøyaktig i samme høyde som oversiden av vinylen. Plasser denne ved siden av tallerkenen og mål der. Gjør gjerne dette helt uten å justere noe som helst på forhånd, og sammenlign tallene. Hvis det er vesentlig lavere nåltrykk ved siden av tallerkenen og i samme høyde enn det er med vekta oppå tallerkenen og dermed måling høyere enn overflaten på vinylen..... Da har du løsningen.
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Nei, det skal ikke det.

Det beste tipset jeg kan komme med, er å forsøke å øke stifttrykket litt.

mvh
ja stift trykket på soundsmith er 1.3g anbefalt. Veldig lavt til å være pickup generelt
Du kan jo prøve. Du ødelegger neppe puen ved å gå opp til 1,4-1,5

mvh
Hei har økt til 1.5g og da ble det mye bedre, men er litt enda. Er dette riktig da mon tro? Feil på picup?
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Her er en hypotese for testing:

Etter et kjapt bildesøk på google ser armen ut til å være en av disse som er festet i en snor fra undersiden, og holdes oppe av en magnet i overkant. Dersom man løfter denne over 'nøytral' stilling, så vil snoropphenget og magneten komme ut av stilling og gi endret nåltrykk. Dette gir utslag som ligner unipivotarmer med tyngdepunktet lavere enn omdreiningspunktet. Headshell høyere enn 'nøytral' gir høyere nåletrykk, lavere enn nøytral lavere nåltrykk. Det er med andre ord viktig å måle nåltrykk i riktig høyde med denne type armer.

Jeg foreslår at du lager en 'bukk' som gjør at oversiden av vekta di havner nøyaktig i samme høyde som oversiden av vinylen. Plasser denne ved siden av tallerkenen og mål der. Gjør gjerne dette helt uten å justere noe som helst på forhånd, og sammenlign tallene. Hvis det er vesentlig lavere nåltrykk ved siden av tallerkenen og i samme høyde enn det er med vekta oppå tallerkenen og dermed måling høyere enn overflaten på vinylen..... Da har du løsningen.
hei stemmer det du sier, men clearaudiovekta har veldig lik høyde som lpn. I mitt tilfelle er headshell litt høyere og ville da hatt et høyere trykk? Så nå når jeg økte trykket til 1.5 blir vel motsatt. Ble hvertfall bedre å øke trykket, men synes der er merkelig. Vekta har også et kalibreringslådd på 200g så håper og tror den er bra:)
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Her er en hypotese for testing:

Etter et kjapt bildesøk på google ser armen ut til å være en av disse som er festet i en snor fra undersiden, og holdes oppe av en magnet i overkant. Dersom man løfter denne over 'nøytral' stilling, så vil snoropphenget og magneten komme ut av stilling og gi endret nåltrykk. Dette gir utslag som ligner unipivotarmer med tyngdepunktet lavere enn omdreiningspunktet. Headshell høyere enn 'nøytral' gir høyere nåletrykk, lavere enn nøytral lavere nåltrykk. Det er med andre ord viktig å måle nåltrykk i riktig høyde med denne type armer.

Jeg foreslår at du lager en 'bukk' som gjør at oversiden av vekta di havner nøyaktig i samme høyde som oversiden av vinylen. Plasser denne ved siden av tallerkenen og mål der. Gjør gjerne dette helt uten å justere noe som helst på forhånd, og sammenlign tallene. Hvis det er vesentlig lavere nåltrykk ved siden av tallerkenen og i samme høyde enn det er med vekta oppå tallerkenen og dermed måling høyere enn overflaten på vinylen..... Da har du løsningen.
Jeg skal sjekke det du sier litt nærmere:)
 

Timo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
51
Antall liker
35
Sted
Bogafjell
Torget vurderinger
4
Takker for gode svar og smarte hoder, det må vær dead on det du sier:) blod svette å tårer i 2 døgn åsså plutselig fikst.. Jøss thx :)
 
Topp Bunn