Anonym skrev:
musicman skrev:
Anonym skrev:
Forholdet mellom pre og effektforsterker bør vel ha litt å si?
Nå har jeg digital visning av volum men på 3/8 volum er lyden ved musikkavspilling så høy at jeg risikerer hørselskade og hvis jeg ikke hører sus ved det volumet spiller det vel ikke noen stor rolle om det suser svakt på 8/8 volum?
Hvis jeg har forstått det rett så er det vel når volum står på max at denne har minst innvirkning på signalet. En volumkontroll struper vel ALLTID signalet ?
Med andre ord: volum på max = mest mulig gjennomgang av signalet uten påvirkning av potmeter eller andre typer volumregulatorer. Dermed får en også lettere avslørt eventuelle mismatcher/støy i anlegget.
Hvis vi ser omtalene LMC sitt oppsett får her inne, må det jo være noe i dette med fraver av støy i signalveien. Når en kan løfte pickup ut av rillene med volum på max uten den minste antydning til lyd på LMC sine 107 db horn, da må vi anta at noe er gjort veldig riktig, og ikke minst, kompromissløst.
Hvis jeg har forstått det rett så er det med sus i høyttalere snakk om støygulv og jo høyere det er jo mer redusert blir det dynamiske området, litt som å sitte i en bil.
Her må man skille mellom to ting. Det ene er støygulvet du faktisk har i lytterommet, og som nok varierer i løpet av dagen, men er en konstant faktor. I musikk med stort spenn i dynamikken kan du oppleve at sarte partier drukner i ditt eget støygulv, som skyldes infralyd o.a. som bare er der, og kommer gjennom vegger og vinduer og fra ulike ting som kjører og durer der du bor.
Så har man anleggsindusert egenstøy, denne kan også være fremtredende i slike sarte partier, men druknes når musikken er i god gang. Dersom denne ligger over rommets støygulv så vil den kunne merkes når det ikke er musikksignal til høyttalerne (om du ikke har mute), eller i stille partier i musikken. Det er forskjellig fra brum (som kan skyldes jordfeil o.a.)
Jeg har en forsterker som er tilkoblet GETs radio-ut på koblingsboksen i veggen. Uten galvanisk skille får jeg 50Hz brum i den forsterkeren, og det merker man straks det er et stille parti i musikken, mens det druknes når musikken går i gang.