Suser det i høyttalerene med volum på maks?

Kan du høre sus fra diskantelementet i høyttalerene med volumet fullt oppskrudd, og med øret tett

• Totalt antall stemmer
    20

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
På en halv meters avstand er ikke suset med volum på max hørbart lenger her. Hvordan kan det da ha noe å si i lytteposisjon på normale lyttenivåer?

mvh
larkus
Selv om du ikke kan høre det på en halv meter eller mer/mindre, er det der okke som. Om det har noen betydning for godlyden,tja,,hos meg ble det bedre når ny Dac kom i hus. Men det kan jo like godt være Dacen i seg selv som utgjør forskjellen, og ikke fravær av støy/sus.

mvh

bia

9% Slip
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.899
Torget vurderinger
9
Hvis jeg forstår alle her inne rett, er det ingen som hører om anlegget er av eller på i lytteposisjon?

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
På eller av? - hos meg er det bare lysene i displayene som gir meg svaret på det. I hvert fall i lytteposisjon.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
bia skrev:
Hvis jeg forstår alle her inne rett, er det ingen som hører om anlegget er av eller på i lytteposisjon?

mvh

Jeg hører ikke noe når øret kommer 20 cm vekk fra diskanten, altså ikke i sweetspot
Svakt sus er det under 20 cm (mer tydelig helt inntil) og det dag etter dag etter uke, da anlegget står på hele tiden.

Mvh.KW

L

larkus

Gjest
bia skrev:

mvh
Ifølge avstemmingen er det 5 stk.

mvh
larkus

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.766
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
I en annen tråd hevdes det at bl.a. graden av sus fra høyttalerene med volumet på maks. og med øret tett inntil diskantelementet er avgjørende for hvor godt det låter på normalt lyttevolum. ...
«Volumet på maks» er en høyst upresis og villedende «referanseramme». I mange systemer har volumkontrollen et reelt brukbart reguleringsområdet på omkring 25-50% (dvs opp til maksimlat lydtrykk med kilder på «normalt» nivå). Hvor mye det da støyer på 100% er ganske irrelevant.

mvh
KJ

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Volumkontrollen er vel også viktig vil jeg anta. Mange forskjellige typer ute å går. Noen bedre enn andre.

U

utgatt19288

Gjest
larkus skrev:
På et skikkelig anlegg skal det være tyst som i graven!
mvh
larkus
Skjønner ikke så mye av hverken tema eller avstemming. Susing forteller ikke noen om et anleggs ytelses evne.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.857
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Baard skrev:
larkus skrev:
mvh
larkus
Skjønner ikke så mye av hverken tema eller avstemming. Susing forteller ikke noen om et anleggs ytelses evne.
det forteller masse og skjønner du ikke det.......bør du gå i tenkeboksen ::)
mvh
Leif

U

utgatt19288

Gjest
Jepp, men tror det er plass til flere i den "boksen" her inne.
;)

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
LMC skrev:
Baard skrev:
larkus skrev:
mvh
larkus
det forteller masse og skjønner du ikke det.......bør du gå i tenkeboksen ::)
mvh
Leif

Så du mener alle forsterkere som suser over vanlige høyttalere (rundt 90db følsomhet) er søppel?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.857
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
nei men en forsterker som ellers er identisk, men uten sus, vil lyde bedre;
bedre overtonestruktur og mere detaljer
alt vil være bedre fordi susen indikerer støy, og støy maskerer
and that´s a fact!
sånn er det bare
tom målbart!
mvh
Leif

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
LMC skrev:
nei men en forsterker som ellers er identisk, men uten sus, vil lyde bedre;
bedre overtonestruktur og mere detaljer
alt vil være bedre fordi susen indikerer støy, og støy maskerer
and that´s a fact!
sånn er det bare
tom målbart!
mvh
Leif

OK jeg tror deg, jeg.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.857
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jakten på godlyd=jakten på støy+ litt til ::)
mvh
Leif

U

utgatt19288

Gjest
Kan vi ikke være konkrete og dreie tema inn på målbare størrelser?
Er en lekkasje strøm på <40 mA DC negativ for opplevelsen?
Meget skeptisk!

V

vredensgnag

Gjest
Litt rart om det som i alle andre sammenhenger er et problem, som man gjerne investerer tungt for å eliminere, plutselig blir OK når det hvisler litt i egne høyttalere ...

Uansett verdt å huske at det meste av musikken man lytter til har støygulv langt over anleggets egenstøy, det er bare å lytte rett før de begynner å spille eller i stille partier. Men om man får følelsen av at det blir stillere når musikkens "ambient sound" kicker inn, da er det grunn til å vurdere oppsettet, syns jeg.

L

larkus

Gjest
JanR skrev:
Audiomix skrev:
Men hva er hensikten med denne avstemningen?
Flere enn deg som lurer på.

/jan
Avstemmingen og hele tråden er selvfølgelig som mye annet her på hfs totalt meningløs ;D Men av en eller annen mystisk årsak er det det meningsløse som engasjerer mest på dette forumet.
Så derfor ;)

mvh
larkus

8

8x12_TOM

Gjest
vredensgnag skrev:
Uansett verdt å huske at det meste av musikken man lytter til har støygulv langt over anleggets egenstøy
Har du noen tips om musikk med ekstremt lavt støygulv?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Forholdet mellom pre og effektforsterker bør vel ha litt å si?

Nå har jeg digital visning av volum men på 3/8 volum er lyden ved musikkavspilling så høy at jeg risikerer hørselskade og hvis jeg ikke hører sus ved det volumet spiller det vel ikke noen stor rolle om det suser svakt på 8/8 volum?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.857
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Baard skrev:
Kan vi ikke være konkrete og dreie tema inn på målbare størrelser?
Er en lekkasje strøm på <40 mA DC negativ for opplevelsen?
Meget skeptisk!
du er skeptisk til målbar støy som bruker av Bybee?
mvh
Leif

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.081
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:

Nå har jeg digital visning av volum men på 3/8 volum er lyden ved musikkavspilling så høy at jeg risikerer hørselskade og hvis jeg ikke hører sus ved det volumet spiller det vel ikke noen stor rolle om det suser svakt på 8/8 volum?
Hvis jeg har forstått det rett så er det vel når volum står på max at denne har minst innvirkning på signalet. En volumkontroll struper vel ALLTID signalet ?

Med andre ord: volum på max = mest mulig gjennomgang av signalet uten påvirkning av potmeter eller andre typer volumregulatorer. Dermed får en også lettere avslørt eventuelle mismatcher/støy i anlegget.

Hvis vi ser omtalene LMC sitt oppsett får her inne, må det jo være noe i dette med fraver av støy i signalveien. Når en kan løfte pickup ut av rillene med volum på max uten den minste antydning til lyd på LMC sine 107 db horn, da må vi anta at noe er gjort veldig riktig, og ikke minst, kompromissløst.

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Antall liker
0
Med platespiller - litt sus .
Med cd-spiller _ null sus .
Rør forforsterker Supratek , rør effektforsterker McIntosh , B&W 804 s

V

vredensgnag

Gjest
8x12_TOM skrev:
vredensgnag skrev:
Uansett verdt å huske at det meste av musikken man lytter til har støygulv langt over anleggets egenstøy
Har du noen tips om musikk med ekstremt lavt støygulv?
Rainbow studios opptaksteknikk er slik at du er sikret så og si ikke eksisterende støygulv med deres produksjoner. De bruker nær-mic og har god kontroll på bruk av mikrofoner for ambience, så det er meget sort bakgrunn på deres opptak.
Derfor kan du trygt bruke Tord Gustavsen Trio opptak som utgangspunkt.

Når det gjøres opptak "på plass" så er det ofte veldig vanskelig å gjøre noe med støygulvet. I tråden om ulike romkarakteristika på opptak så linket jeg til et orgelopptak gjort med Kåre Nordstoga der det støyet i bunn, om jeg husker rett.

Jeg har Mezzo på kabel-tv, og de har programbolker gjennom dagen som de kaller "Divertimezzo." De består av satser fra ulike verk, som fremføres av forskjellige orkestre, kvartetter, pianister, osv., på et drøss forskjellige scener. Det er fascinerende å høre hvordan støygulvet (ambient sound) totalt endrer karaktér når man går fra et opptak til et annet. Siden dette er korte satser får man fint sammenligningsgrunnlag.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
musicman skrev:
Anonym skrev:

Hvis jeg har forstått det rett så er det vel når volum står på max at denne har minst innvirkning på signalet. En volumkontroll struper vel ALLTID signalet ?

Med andre ord: volum på max = mest mulig gjennomgang av signalet uten påvirkning av potmeter eller andre typer volumregulatorer. Dermed får en også lettere avslørt eventuelle mismatcher/støy i anlegget.

Hvis vi ser omtalene LMC sitt oppsett får her inne, må det jo være noe i dette med fraver av støy i signalveien. Når en kan løfte pickup ut av rillene med volum på max uten den minste antydning til lyd på LMC sine 107 db horn, da må vi anta at noe er gjort veldig riktig, og ikke minst, kompromissløst.
Hvis jeg har forstått det rett så er det med sus i høyttalere snakk om støygulv og jo høyere det er jo mer redusert blir det dynamiske området, litt som å sitte i en bil.

V

vredensgnag

Gjest
Anonym skrev:
musicman skrev:
Anonym skrev:

Hvis jeg har forstått det rett så er det med sus i høyttalere snakk om støygulv og jo høyere det er jo mer redusert blir det dynamiske området, litt som å sitte i en bil.
Her må man skille mellom to ting. Det ene er støygulvet du faktisk har i lytterommet, og som nok varierer i løpet av dagen, men er en konstant faktor. I musikk med stort spenn i dynamikken kan du oppleve at sarte partier drukner i ditt eget støygulv, som skyldes infralyd o.a. som bare er der, og kommer gjennom vegger og vinduer og fra ulike ting som kjører og durer der du bor.

Så har man anleggsindusert egenstøy, denne kan også være fremtredende i slike sarte partier, men druknes når musikken er i god gang. Dersom denne ligger over rommets støygulv så vil den kunne merkes når det ikke er musikksignal til høyttalerne (om du ikke har mute), eller i stille partier i musikken. Det er forskjellig fra brum (som kan skyldes jordfeil o.a.)

Jeg har en forsterker som er tilkoblet GETs radio-ut på koblingsboksen i veggen. Uten galvanisk skille får jeg 50Hz brum i den forsterkeren, og det merker man straks det er et stille parti i musikken, mens det druknes når musikken går i gang.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
ein er i mål når ein kan høyre blodet bruse i kroppen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Anonym skrev:
musicman skrev:
Anonym skrev:

Her må man skille mellom to ting. Det ene er støygulvet du faktisk har i lytterommet, og som nok varierer i løpet av dagen, men er en konstant faktor. I musikk med stort spenn i dynamikken kan du oppleve at sarte partier drukner i ditt eget støygulv, som skyldes infralyd o.a. som bare er der, og kommer gjennom vegger og vinduer og fra ulike ting som kjører og durer der du bor.

Så har man anleggsindusert egenstøy, denne kan også være fremtredende i slike sarte partier, men druknes når musikken er i god gang. Dersom denne ligger over rommets støygulv så vil den kunne merkes når det ikke er musikksignal til høyttalerne (om du ikke har mute), eller i stille partier i musikken. Det er forskjellig fra brum (som kan skyldes jordfeil o.a.)

Jeg har en forsterker som er tilkoblet GETs radio-ut på koblingsboksen i veggen. Uten galvanisk skille får jeg 50Hz brum i den forsterkeren, og det merker man straks det er et stille parti i musikken, mens det druknes når musikken går i gang.
Da har jeg forstått poenget :)
Det med bil var for å ha et eksempel på høyt støygulv.

rusten

Medlem
Ble medlem
09.12.2012
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Nybegynnerspørsmål: i og med at forsterkeren står på hele tiden, tar høyttalerne noen skade av slik susing over tid?

T

tce-teams

Gjest
På lave og middelse volumer så er det tyst men skrur jeg opp nesten til maks , så får jeg litt susing men dette skal være normalt etter som jeg har hørt

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
48
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Hører null sus ved normalt nivå ++.
ved fullt volum, 2x800w inn på 90db høyttalere er det naturligvis hørbart.
Det bekymrer jeg meg ikke for, ved fullt volum med musikk på sitter jeg med elementene i fanget for lengst:)

PetterH

Topp Bunn