Svakeste ledd

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har følgene oppsett i vinyl riggen min. Dr feickert Woodpecker spiler, Jelco 750L arm. ZYX 4D ultimate (U) PU og Naim Superline RIAA. Opplever at det spiller ganske så bra, men opplever at mellomtonen er noe tilbakelent/tilslørt. Når jeg spiller digitalt så låter mellomtonen bedre. Ellers så synes jeg vinylen låter mere naturlig. Men den tilsløringen irriterer og gjør nok at jeg ikke spiller så mye vinyl lengre.

Prøvde nettopp en annen tonearmskabel. Det ble noe bedre. Alle innstilling skal være riktige. Noen som tenker hvor skoen trykker? Er armen for dårlig? Eller kanskje missmatch mellom arm og pu? Har prøvd den nye PS audio Stella RIAA. Naim riaaen låt bedre hos meg.
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Samme på alle plater og musikk?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Samme på alle plater og musikk?
Det variere litt, men mer eller mindre på de fleste. Det er akkurat som at vokalen er litt mere tilbaketrukket. Ellers så synes jeg det låter knallbra. Hører jeg vinyl hos andre så er det nettopp vokal og mellomtonen som er vinylene fortrinn. Mulig ZYX hadde fortjent en bedre arm.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Ikke hørt armen men tror den skal være bra. Uten å ha hørt anlegget ditt så er vel din 272 designet med fokus på digital? XPS gir vel bare strøm til digital delen siden den er designet til cds3?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.067
Antall liker
20.283
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er sikker på, at det IKKE er din Jelco, der er problemet (og bestemt heller ikke din ZYX).
Har selv en 750LB, og den yder fint på alle de pickup´s, jeg har haft på til nu.
Jo, der er en forskel på 850 og 750 i forhold til strammere yderender, men det er jo ikke akkurat det, du mangler.
Hvis du si´r, at din amp i kombination med dine højttalere gi´r dig det, du vil ha´, på digitale kilder,
så ville jeg kraftigt anbefale, at du ser på alternative riaa-muligheder :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
272 kunne nok vært byttet ut. Men den låter betydelig bedre med XPS enn uten, selv på analog. Håper på en ny modell av 272. De andre forforsterkerne (282, 252 og 552) begynner også å bli hau gamle. Så naim bør snart trylle frem noe nytt. Alternativ så finnes det mye annet gøy.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
272 kunne nok vært byttet ut. Men den låter betydelig bedre med XPS enn uten, selv på analog. Håper på en ny modell av 272. De andre forforsterkerne (282, 252 og 552) begynner også å bli hau gamle. Så naim bør snart trylle frem noe nytt. Alternativ så finnes det mye annet gøy.
Kan det være at med XPS tilkoblet så brukes ikke den interne til digital og dermed blir det bedre lyd også på analog? Var slik med min Cyrus XP der ekstern psu bare ga strøm til digital delen, men i følge produsenten ble da den analoge del også bedre da den interne psuen bare forsynte den analoge delen.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
272 kunne nok vært byttet ut. Men den låter betydelig bedre med XPS enn uten, selv på analog. Håper på en ny modell av 272. De andre forforsterkerne (282, 252 og 552) begynner også å bli hau gamle. Så naim bør snart trylle frem noe nytt. Alternativ så finnes det mye annet gøy.
Kan det være at med XPS tilkoblet så brukes ikke den interne til digital og dermed blir det bedre lyd også på analog? Var slik med min Cyrus XP der ekstern psu bare ga strøm til digital delen, men i følge produsenten ble da den analoge del også bedre da den interne psuen bare forsynte den analoge delen.
Det kan du ha rett i. Litt rådvill her. Hvor trykker skoen?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg vil prøvd en annen pre, kan ikke se at det er noe galt med platespilleren din. Jeg kjører alt digitalt hos meg og har stort sett best lyd fra lp.
Tro stover her inne har hatt 272 og flere andre Naim pre, kanskje han kan gi noe input ang 272, jeg bare tipper. Stover
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Eg kjenner ikkje den Naim-riaaen, så då vil eg rette mistanken der (sjølv om han ser bra ut, og får lovord på nettet). Er det råd å gjere justeringar? Viss ikkje, prøv å låne ein som kan justerast litt finmaska.
Blir meget overasket om det er riaaen som er problemet. Med forbehold om at pu belastes riktig (dette kan justeres).
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Superline RIAA justeres med forskjellige airplug. Jeg har et brett utvalg. Har prøvd alle. Har landet på en. Har også kontaktet et firma i England som produserer airplug. De anbefalte den samme som jeg valgte. Superlinen var markant bedre enn den nye PS audio Stella. Men jeg burde kanskje testet flere. Når det gjelder min pre så kunne jeg kanskje testet noe annet.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Om du stort sett spiller nyere musikk utgitt på ny vinyl, så det var noen Nick Cave plater i tråden din, så er det ikke gitt at du får bedre lyd på på vinyl. Kjøpte noen av dem nettopp og de var overraskende bra til prisen, uten at jeg sammenlignet så tror jeg ikke de er bedre en cd utgivelsene som jeg husker som ganske bra.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Om du stort sett spiller nyere musikk utgitt på ny vinyl, så det var noen Nick Cave plater i tråden din, så er det ikke gitt at du får bedre lyd på på vinyl. Kjøpte noen av dem nettopp og de var overraskende bra til prisen, uten at jeg sammenlignet så tror jeg ikke de er bedre en cd utgivelsene som jeg husker som ganske bra.
Spiller både nytt og gammelt. En del Nick Cave men også mye annet.. Det skal sies at jeg reagere mindre på eldre innspillinger. Mulig jeg har høyere forventninger til egen oppsett enn jeg burde ha. Men som nevnt tidligere så hjalp tonearmskabel noe. Jeg er ikke noe kabel halleluja mann, men tror tonearmskabel kan ha noe å si. Holder på å bytte headshell nå. Bare en liten test.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Er sikker på, at det IKKE er din Jelco, der er problemet (og bestemt heller ikke din ZYX).
Har selv en 750LB, og den yder fint på alle de pickup´s, jeg har haft på til nu.
Jo, der er en forskel på 850 og 750 i forhold til strammere yderender, men det er jo ikke akkurat det, du mangler.
Hvis du si´r, at din amp i kombination med dine højttalere gi´r dig det, du vil ha´, på digitale kilder,
så ville jeg kraftigt anbefale, at du ser på alternative riaa-muligheder :)
Jeg er ikke fremmed for å teste ut flere RIAA trinn. Mulig trylle inn noe rør. Jelco 750 er bra den, men hadde vært kjekt å teste 950. Usikkert på hva jeg kunne forvente.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Superline RIAA justeres med forskjellige airplug. Jeg har et brett utvalg. Har prøvd alle. Har landet på en. Har også kontaktet et firma i England som produserer airplug. De anbefalte den samme som jeg valgte. Superlinen var markant bedre enn den nye PS audio Stella. Men jeg burde kanskje testet flere. Når det gjelder min pre så kunne jeg kanskje testet noe annet.
Dersom du har eksperimentert med mange ulike lastar, er Superline sannsynlegvis uskuldig. Då er det naturleg å vurdere pickupen, som også normalt sett bør vere svært tilfredsstillande. Du kan eventuelt prøve nokre alternativ, om du får låne med snille forhandlarar eller forumdeltakarar.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.279
Antall liker
9.519
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.151
Antall liker
2.712
Sted
Kongsberg
Om du bruker den originale (røde) tonearmskablen fra Jelco, har du et enormt forbedringspotensiale
bare der. Prøv en Kimber TAK - eller noe tilsvarende - så vil nok det løfte gjengivelsen betraktelig...
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.857
Antall liker
50.916
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Når jeg hadde Roksan Xerxes og Acoustic Solid Machine med Jelco SA750 samtidig så testet jeg PU som satt på Xerxes I en Tabriz arm med Shiraz PU. Satt Shiraz over på Jelco armen og det var ikke så vanskelig å høre forskjell,topp/mellomtone var det som stakk seg ut først. Det spillte mildt sakt overlegent bedre på Roksan komboen,samme RIAA innstillinger og samme oppsett. Tabriz armen hadde også sortere bakgrund. Jelco var en 12" og Tabriz var en 9" til info:).

O
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Feil kapasitanse på armkabel?
Siden du spør er det MM?
Nei. Det er MC. Balle Clorin nevnte dette med feil kapasitanse på armkabel som en av punktene. Armkabelen min er Van den hull oyaide. Denne fulgte med platespilleren som jeg kjøpte brukt. Jeg har nå lånt en original kabel til en kostbar Vertere spiller. Det hjalp noe. Så armkabel her en del å si. Burde jeg teste andre?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.279
Antall liker
9.519
Torget vurderinger
2
Kapasitanse betyr noe om det er mm, for mc er det lasten i Ohm som betyr noe for frekvensgangen.

Det beste er skaffe seg målemic og REW så kan man måle både komponenter , høyttalere og rom
Men mål aldri rett på en pickup
Problemet med måling av platespiller /RIAA er at det knapt finnes gode/riktige testplater
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kapasitanse betyr noe om det er mm, for mc er det lasten i Ohm som betyr noe for frekvensgangen.

Det beste er skaffe seg målemic og REW så kan man måle både komponenter , høyttalere og rom
Men mål aldri rett på en pickup
Problemet med måling av platespiller /RIAA er at det knapt finnes gode/riktige testplater
Det skjønner jeg. På Naim Superline juster en kapasitanse selv om det er er en ren MC RIAA. Men med helt andre verdier. 1nF til 10nF.

Har målemic og Rew. Og testplate.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
dr feickert protractor min er ikke lik den som er i manualen. På step 2 og 3 I manualen vises det 4 streker og en skal bruke det bakerste som har en merke. På min finnes det ikke slike merker. Jeg har også en femte strek lengre bak. Jeg har brukt den. Noen som kjenner til denne. Dette er den nyest versjonen.

60D5DDAE-746E-4BA3-BC6F-D476A7E7762A.jpg
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
For å illustrer legger jeg her ut bilde av dr feickert protractor som vises i manualen

88CD13AA-B187-4921-BDB3-5B0C45D4F5FC.jpg


Min er ikke lik. Skal jeg bruke strek med rød eller grønn pil?

F24B9D24-96C4-487B-93B1-0DEFDDE8C968.jpg
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg har følgene oppsett i vinyl riggen min. Dr feickert Woodpecker spiler, Jelco 750L arm. ZYX 4D ultimate (U) PU og Naim Superline RIAA. Opplever at det spiller ganske så bra, men opplever at mellomtonen er noe tilbakelent/tilslørt. Når jeg spiller digitalt så låter mellomtonen bedre. Ellers så synes jeg vinylen låter mere naturlig. Men den tilsløringen irriterer og gjør nok at jeg ikke spiller så mye vinyl lengre.

Prøvde nettopp en annen tonearmskabel. Det ble noe bedre. Alle innstilling skal være riktige. Noen som tenker hvor skoen trykker? Er armen for dårlig? Eller kanskje missmatch mellom arm og pu? Har prøvd den nye PS audio Stella RIAA. Naim riaaen låt bedre hos meg.
Jeg mener å ha lest att Rudi har testet samme vinylrigg som du har og var veldig fornøyd, både med arm og pickup att de matchet godt. Og du har en god spiller så
da vil jeg gå ut i fra att pickup ikke er perfekt for deg.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har følgene oppsett i vinyl riggen min. Dr feickert Woodpecker spiler, Jelco 750L arm. ZYX 4D ultimate (U) PU og Naim Superline RIAA. Opplever at det spiller ganske så bra, men opplever at mellomtonen er noe tilbakelent/tilslørt. Når jeg spiller digitalt så låter mellomtonen bedre. Ellers så synes jeg vinylen låter mere naturlig. Men den tilsløringen irriterer og gjør nok at jeg ikke spiller så mye vinyl lengre.

Prøvde nettopp en annen tonearmskabel. Det ble noe bedre. Alle innstilling skal være riktige. Noen som tenker hvor skoen trykker? Er armen for dårlig? Eller kanskje missmatch mellom arm og pu? Har prøvd den nye PS audio Stella RIAA. Naim riaaen låt bedre hos meg.
Jeg mener å ha lest att Rudi har testet samme vinylrigg som du har og var veldig fornøyd, både med arm og pickup att de matchet godt. Og du har en god spiller så
da vil jeg gå ut i fra att pickup ikke er perfekt for deg.
Må bare si at det spiller bra. Mangler litt på mellomtonen. Vokalen er litt mere tilbakelent i forhold til digitalt. Det kan godt være ZYX ikke er perfekt for meg. Men den har også kvaliteter som jeg setter stor pris på. Rudi testet også Jelco 950. I forholdt til 750 så var det som et slør som forsvant på 950. Kanskje det er det som skal til. Sammen med en bedre tonearmskabel. Dette handler nok en del om smak og behag.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Feil kapasitanse på armkabel?
Kapaciteten i kabel har absolut ingen indflydelse på lo-output MC. Den er typisk 100pF pr. meter,
og du skal op i noget, der ligner nF (1000pF = 1 nF), før der begynder at ske noget :)
Hva tenker du om RIAA min som kan belastes mellom 1nF og 10nF? Har det noe betydning? Har problemer med å høre forskjell.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.067
Antall liker
20.283
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Din ZYX har en generatorimpedans på "kun" 4 ohm, så jeg tvivler på, at der vil være
nogen hørbar forskel :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Skulle til å si prøv å oppgradere psu, (ble en hel del del bedre hos meg) men ser at psuene til Naim nå er blitt helt hinsidig dyre (var jo dyre nok fra før).
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
dr feickert protractor min er ikke lik den som er i manualen. På step 2 og 3 I manualen vises det 4 streker og en skal bruke det bakerste som har en merke. På min finnes det ikke slike merker. Jeg har også en femte strek lengre bak. Jeg har brukt den. Noen som kjenner til denne. Dette er den nyest versjonen.

Vis vedlegget 582204
Min nye stemmer heller ikke med manualen. Ikke bare strekene, men også sirkel markeringene.

429CE9F2-9182-4F09-95E4-A50CA01A37B7.jpg
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Skulle til å si prøv å oppgradere psu, (ble en hel del del bedre hos meg) men ser at psuene til Naim nå er blitt helt hinsidig dyre (var jo dyre nok fra før).
Naim tar av prismessig. Noe som gjør at jeg revurdere dette merke. Evt oppgraderinger fra mitt ståsted vil bli hinsides dyrt. Supercap strømforsyning, burdy kabel og superlinen riaa vil ha en ny pris på rundt 110k. Hinsides mye peng på et riaatrinn. Men dukker det opp på bruken vil jeg vurdere den.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
For å illustrer legger jeg her ut bilde av dr feickert protractor som vises i manualen

Vis vedlegget 582205

Min er ikke lik. Skal jeg bruke strek med rød eller grønn pil?

Vis vedlegget 582206
Ut i fra det jeg ser når jeg studerer step3 i manualen, så er denne mye lenger frem på den nye protraktoren.
Jeg brukte den bakerste streken på min. Altså rød pil.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
dr feickert protractor min er ikke lik den som er i manualen. På step 2 og 3 I manualen vises det 4 streker og en skal bruke det bakerste som har en merke. På min finnes det ikke slike merker. Jeg har også en femte strek lengre bak. Jeg har brukt den. Noen som kjenner til denne. Dette er den nyest versjonen.

Vis vedlegget 582204
Min nye stemmer heller ikke med manualen. Ikke bare strekene, men også sirkel markeringene.

Vis vedlegget 582231
Men har du funnet ut av hvilken strek som gjelder?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.105
Antall liker
17.051
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Glem den siste. Du har jo svart. Jeg bruker den streken med den røde pilen også. Men dårlig av dr feicker å ikke ha en oppdatert manual. Får sende en mail.
 
Sist redigert:

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Glem den siste. Du har jo svart. Jeg bruker den streken med den røde pilen også. Men dårlig av dr feicker å ikke ha en oppdatert manual. Får sende en mail.
Gjør det. Jeg har også sendt. Amatørmessig at dette ikke stemmer på et så dyrt verktøy som Dr.F protraktoren faktisk er.
 
Topp Bunn