Svanesang......

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det får'n si, du trør til årntli når du først har bestemt deg ser jeg. Dette må jo bli aldeles storveis, jeg kan ikke skjønne noe annet. Ser frem til å høre hvordan hvordan LS26 skiller seg fra SP9, og hva PH5 får til i forhold til den samme. Litt må de vel ha lært seg på 20 år, så verre kan det vel ikke bli vel... ;D

Gratulerer med stashet!

PS - men det beste kjøpet var nok utvilsomt platespilleren. :D
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Gratulerer med stashet!

PS - men det beste kjøpet var nok utvilsomt platespilleren. :D
Takk Lille_Adam! Liker veldig godt det jeg hører så langt, men må få satt meg orntli' ned, har ikke hatt tid ennå - var i bryllup i går....
Min kjære sa også ganske tvert at Nottingham'en var vesentlig stiligere enn Micro Seiki'en den avløser - så dere er nok på linje der.... ::)

:)

Lagga
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Sånn etterhvert når du får tid og ork,prøv spilleren med og uten base.
Rolf sin syns jeg spilte best (hos han selvsagt) uten base.

Ser jo best med base,syns jeg,men hvor mye den har å si for lyden (hos deg) hadde jo vært interesant og fått høre/vite.

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Joda,
tipset er notert Jan. Har ikke satt noen pickup på Nottingham'en ennå - har forsåvidt enda en brukt pickup på vei inn, og den er jeg også ille nysgjerrig på 'se! ;)
Basen Nottingham'en leveres med, bør jo være et velegnet dødt og resonansfritt underlag, men de spørs såklart på hva som befinner seg under der igjen.....

Phonotrinnet står forresten ennå løst her, er ikke tilkoblet, det ble plutselig så mye å gjøre seg kjent med...

Vet ikke hvem som gjør hva av CD-spiller og forsterker, men det jeg hører oppleves som veldig "riktig", det er veldig stille når det skal være stille, og jeg opplever mye mer av instrumentene, de har fått mer kjøtt og blod, et bassanslag er ikke lenger bare et bassanslag, men et instrument i noens hender, fingre som beveger seg, strenger som settes i bevegelse, resonanser som oppstår i instrumentet - ille moro!
:D
Lagga
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Lagga skrev:
Basen Nottingham'en leveres med, bør jo være et velegnet dødt og resonansfritt underlag, men de spørs såklart på hva som befinner seg under der igjen.....

:D
Lagga
Resonansefritt og resonansefritt fru blom.
Ikke ta det her galt opp dere med Nottingham spillere men syns basen kan virke å være mere til pynt enn noe som skal hindre/dempe resonanser.
Nå har jeg kun tatt på/sett på/hørt på den til rolfozzy bare så det er sagt.Aner ikke om Notth.kjører med samme basen på alle ?

Uansett så koster det jo ikke noe å leke litt med underlag :)
En flott spiller er det,holde oss oppdatert fremover nå da Lagga.

/jan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Lagga skrev:
Basen Nottingham'en leveres med, bør jo være et velegnet dødt og resonansfritt underlag, men de spørs såklart på hva som befinner seg under der igjen.....

:D
Lagga
Resonansefritt og resonansefritt fru blom.
Ikke ta det her galt opp dere med Nottingham spillere men syns basen kan virke å være mere til pynt enn noe som skal hindre/dempe resonanser.
Nå har jeg kun tatt på/sett på/hørt på den til rolfozzy bare så det er sagt.Aner ikke om Notth.kjører med samme basen på alle ?

Uansett så koster det jo ikke noe å leke litt med underlag :)
En flott spiller er det,holde oss oppdatert fremover nå da Lagga.

/jan
Blir vel ikke mer resonanser med basen. Men det blir ikke mindre heller. Jeg syns den spiller bedre og mer oppløst uten base. Blir mer bass med basen her, men uansett liker jeg den best uten. Men det er her i gruva. Hvordan det vil være andre steder vet jeg ikke. Jeg er nok ganske sikker på at basen er den samme på spillern til lagga som på min. Er stort sett samme spillern tror jeg.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Ja Lagga,hva syns du så langt om nyervervelsene ???

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Joda,
har både krabbet mye rundt på gulvet, og tilbrakt tid i go'stolen.
Hadde ambisjoner om å legge ut noen oppdaterte bilder serru, men laptopen måtte til PC Doktor'n,
akutt tilfelle.... :(
Alt er ikke bare glede, CD spællærn har sterke innsigelser mot å spille av noe som helst, og med tanke på at den ble demonstrert etter alle kunstens regler hos selger, er jo det pussig..... :-\
Ligger vel an til å måtte bytte laser.

Phonotrinnet PH-5 spiller fint, men som vanlig når jeg begynner å fikle med alt som har med vinylavspilling å gjøre,
ender det med brum i høyttalerne, sukk......
Er derfor på jakt etter god jord! Dog er det luksus å sitte i stolen og justere impedansen (load) med fjernkontrollen,
mens musikken spiller.

Interspace-armen på Nottingham'en har blitt utsmykket med en Lyra Dorian, men enten har jeg bommet på oppstillingen, pickup'en er en blindgjenger, eller så er disse to ganske enkelt ikke noen god match.
Har jo heldigvis noen alternativer å teste med, så tida får vise.

LS 26 er et gedigent stykke forforsterker, både byggemessig og lydmessig. Førsteinntrykket var at den var "bassvak", men har vel innsett at den ganske enkelt gjenspeiler innspillingen - legger ikke noe til og trekker ikke noe fra, er det bass i innspillingen kommer'n ut i høyttalerne... Det låter riktig.
Og så er'n fleksibel i bruk, bl.a. har den valgfri gain i tre trinn, individuelt på hver inngang, timeteller på rørene og andre morsomme detaljer.

Hmmm, det var vel sånn omtrent ståa pr idag.......

:)

Lagga
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Slutte å fikle Lagga.

Ikke kødd med noe som faktisk fungerer ;)
Synd med cd spilleren,håper det grer seg til fort og smertefritt.

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Slutt å fikle, - er et godt råd de fleste kan ta inn over seg Jan.... ;D

Og joda, jeg skal nok få dette til å virke, strakk en ledning fra en jordet kontakt gjennom store deler av huset, og det ble merkbart tystere - uten at jeg egentlig kan forklare det.....

Tar vel med meg CD-spællærn ned til Roar Malmin til uka, så blir den ordnet fort og smertefritt, tenker jeg.

Takk for Lyra-linken Laban! :)

:)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Lagga skrev:
Tar vel med meg CD-spællærn ned til Roar Malmin til uka, så blir den ordnet fort og smertefritt, tenker jeg.

:)
Da grer det seg nok til skal du se.
Tråkig når sånt skjer.
Hør med Herr Malmin om han har laser og denslags stæsj til en gammel Rega Planet cd spiller når du først er innafor.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Lagga skrev:
Tar vel med meg CD-spællærn ned til Roar Malmin til uka, så blir den ordnet fort og smertefritt, tenker jeg.

:)
Vært innafor ?

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jada, har vært innafor vettu, Roar har forøvrig laser til Rega'n din...
Han hadde også flere CD Pro II drivverk til ARC'en min, og kastet seg sporenstreks over den:

Men det er altså detaljforskjeller mellom dem, og til tross for at Roar, foran mine øyne, dissekerte to NYE drivverk for å snekre sammen riktig kombinasjon, ville det seg ikke, deler må bestilles - så det går en uke eller tre, greit nok.
Uansett hadde jeg bestilt en custom frontplate til min Meridian 559, og den ble montert med stor andakt, ampene matcher hverandre bra nå:

Bare teksten som avslører min Malminifiserte 559:

I salig kjøpeiver skjente jeg avgårde til Terjetroll om onsdagen, lovende anlegg i stua hans og:

Men det ble for mye hyggelig flyprat til at jeg rakk noen lytteseanse, nå ja, en annen gang.
Dog rakk jeg å raske med meg denne:

- som Terjetrollet gjerne ville bli kvitt, fikk i samme slengen montert opp en Lyra Dorian jeg kjøpte brukt her på forumet for tre uker siden. Da jeg pakket den opp, viste det seg at den hadde en usedvanlig skjev cantilever, verste jeg noen gang har sett :eek: . Hadde ikke tid til å irettesette selger, for sommerferie i Skottland ventet. Terjetroll hadde heldigvis et triks i ermet, og cantilever står mye bedre nå, takk Terjetroll! ;)

Like før jeg dro på ferie, lander også en slik liten go'bit fra Japan:


- tynneste cantilever jeg har sett...
Skulle montere den i Nottingham'en i forgårs, men endte med å rive av en pickup-kontakt, og ledningen var av sytråd-typen.... :-[
Vel, noe måtte jo gjøres, så jeg fikk tilslutt loddet den på, og montert AT33E'en, sporer fint på 1,25g stifttrykk:

Stereobenken er nå for liten, og det hele bærer preg av kaosteori:


Har jo planer, det blir visst en tur til IKEA igjen. Vel spillerne spiller, Wilson-Benesch'en er nydelig:

Men ser allikevel, og selvfølgelig, opp til Michell Gyro Dec:

Det har vært en tydelig, og irriterende, susing i høyre kanal, ved phonoavspilling. Lyden genereres fra PH-5. Fryktet en dårlig lodding, for en slik kan man jo lete seg ihjel etter, men begynte med å bytte ut rørene, og bingo, her sto synderen, et NOS Mullard rør virket som testrør, stille nå.
Bare min private forbannelse, jordingsbrum'en som gjenstår....


Hadde forøvrig Lille_Adam og Pixy innom i helga, for litt vinyltung lytting. Det ble heldigvis tid til litt annet mellom slagene også:

Det hele går jo, på en måte, framover.....(?) ::)
:)
Lagga
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Dæven. :eek: Her var det mye fint både på benk og bord.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Du milde 8)
Der var det overfyllt ;)

Bra bra,da blir det vel en tur innover etterhvert med Rega'n.
Takk for at du hørte me'n :)

Hva syns folket om AT33E'n ?

/jan
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for at jeg fikk være med på en fantastisk tur Lagga :)
Utrolig morsomt!
Veldig mye flott utstyr der gitt!
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tjo ho,

takk for tips HC, virker den dingsen der, må jo det være årets kjøp - skal sjekkes ut!

Hyggelig at du ville være med på reisen Fallen A, det har vært morsomt, noen frustrasjoner, men mest morsomt!
Begynner vel å roe seg ned nå, kan ta fatt på å leke fram (eller tviike, som noen kaller det) mest mulig godlyd fra det jeg har.

Det er et stort lerret å bleke..... ::)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at AT33E er en drivende god pick-up, og et absolutt best buy, den spiller detaljert, organisk og presist, og den er veldig tyst i rillene.
Har hørt litt på den og Lyra Dorian, sammenligningen blir ikke rettferdig; forskjellige armer, forskjellige spillere, men jeg kan vel si at jeg finner det vanskelig å rettferdiggjøre Lyra'ens mangedoble pris... :-\

Lille_Adam kan kanskje supplere mitt inntrykk.

8)

Lagga
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Lagga skrev:
Jeg kan ikke skjønne annet enn at AT33E er en drivende god pick-up, og et absolutt best buy, den spiller detaljert, organisk og presist, og den er veldig tyst i rillene.
Har hørt litt på den og Lyra Dorian, sammenligningen blir ikke rettferdig; forskjellige armer, forskjellige spillere, men jeg kan vel si at jeg finner det vanskelig å rettferdiggjøre Lyra'ens mangedoble pris... :-\

Lille_Adam kan kanskje supplere mitt inntrykk.

8)

Lagga
Interesant :)
Nå har ikke jeg hørt allverden av PU's men dog.
Venter på lille_adam/pixy's dom ;)

/jan
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.524
Antall liker
23.212
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lagga, hifielektronikk kan da gjøres langt mer kompakt enn det der. ;D
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Lagga, hifielektronikk kan da gjøres langt mer kompakt enn det der. ;D
Mais oui, tu as raison....

Men noen narurlover kommer vi vel ikke utenom, selv om D-klasse folket prøver så godt de kan. ::)
Det hele skal såklart ryddes opp i, men så ryddig og "clean" som din stue tar seg ut, tror jeg neppe jeg får til.
Skjønt i det store og hele, er det vel et luksusproblem..... ;)
;D
Lagga
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mmmmm, resultatet av en liten opprydding:

Dette er høyst midlertidig, prøver å finne en litt mer skjermet plass til phonotrinnet.
Den litt mer utilgjengelige plasseringen gjorde at jeg følte behov for flere innganger til platespillerne. Etter litt utprøving, endte jeg med et Clas Ohlsson produkt, med den velklingende benevnelsen SP 19, musikk i ørene til en ARC-entusiast!
Billig var den heller ikke (kr 198,-), så kvaliteten bør være upåklagelig.
Designet til mitt "nye" husalter er klart i hodet, men betinger en pilgrimsreise til IKEA, et par uker unna....

::)

Lagga
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så forsvant Meridian 588 ut av huset, "Labbe" kom en tur fra Uppsala og plukket med seg den - den ble jo også annonsert ut for en svært rimelig penge......
I og med at CD3'eren er på tur, måtte jeg finne et substitutt så lenge.
Kom på at jeg byttet et rack mot en NAD T550 med Pixy for et par år siden, etter et kort søk, fant jeg den i kjelleren, så nå ser det sånn ut:

Den gir da lyd i fra seg. ::)
Vel, hva som som nok pirrer nysgjerrigheten mer, er tre sett rør Rotekroken sendte;
Valvo, Mullard og Siemens Halske - skal bli spennende å høre hva de kan utrette i PH 5'en!

Sikkert vanlig for dere andre, men men nytt og morsomt for meg; LS 26' holder sjekk på røra:

Hadde vært smart på platespillere og pickup-timer, den funksjonen der!

:)

Lagga
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Det var da en utrolig smart sak den der "rør time telleren" :)

Fått lekt med rør i riia ?

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke ennå, har noen jobbedager, så kan jeg uforstyrret teste og herje noen dager...
;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Høres ut som en plan.
Skal få byttet ut ett par 12AX i riia'n her med ett par 5751,som om jeg får noen "fri eftan's" snart ;)

/jan
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.028
Antall liker
28.791
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mmmmm, som nevnt i en annen tråd hvor lenge var xxxx i paradis?
Vel, etter den søte kløe kommer den sure svie;

Tre av Mirage'nes fire diskanter har brent opp, triste greier;

Sendte dem til herr Malmin, men de var altså fullstendig brent og deformert, og da kan selv ikke
han få gjort noe med dem.
Nye diskanter er bestilt, og i desperasjon tyvlånte jeg min sønns Mission 764,


-men til tross for 764'enes utvilsomme kvaliteter, ble det ikke helt det samme. Så junior fikk Mission'ene tilbake.
Redningen ble S.O. Solberg Hi Fi, sarpingenes lokale godtebutikk.
Selv har jeg "vokst opp" hos Solberg, og der i gården har det aldri vært vanskelig med hjemlån og testing.
Må formulere en "Plan B" i tilfelle Mirage'ne har trukket sitt siste sukk, og dette er elevforsøk #1;

Har vært nysgjerrig på disse Usher'ne en stund, Solberg var langt fra uvillig, og med hjelp av en Hiace-eiende
kompis' godvilje og innsats, kom de hjem i stua.
De har bare en drøye tre timers spilling i butikken, så jeg fikk visst jobben nå, med å spille dem inn.
Greit for meg, egentlig....

Har hørt større Usher'e, som jeg synes har blitt for analytiske, men jeg fikk meg altså fortalt at disse var
blant de mer varme i utvalget.

Førsteinntrykket bekrefter dette, skal bli spennende å følge utviklingen i ukene som kommer!

8)

Morten
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Se der ja Morten :)

Så du har blitt utnevnt til "innspiller" av Solberg ;D
http://www.solberghifi.no/

Det her gleder jeg meg litt til å høre om, når de har fått noen timer.
Er jo jaggu nesten like store som M3'ene også :eek:

/jan
 
Topp Bunn