Sven´s Kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20181111_174300.jpg


    Så kom centerhøjttaleren på plads. Højden må være fin. Den har de samme to 8 tommer basenheder som front højttalerne også har.

    Desværre virker bordet ikke så stabilt. Bordpladen er massiv stavlimet bøgetræ med en meget tung centerhøjttaler oven på. Så jeg skal stabilere de fire stålben, med træ.

    Jeg har været i tvivl om, den helt rigtige placering af det lydtransparente lærred i højden. Planen var en placering ovenpå bordpladen og så stabileres med et træben i hver ende samt i loftet.

    Men jeg vil sænke det lydtransparente lærred nu i stedet for, og så placeret det foran.

    Det tager længere tid for projektet, når centerhøjttaleren er så tung. Man skal være to om at løfte den. Men det går langsomt fremad.

    Projektoren er bestilt i øvrigt og jeg modtager den i December som en af de første i landet. Det bliver en JCV.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har fået en ny Dac og lyden var så god ved afspilning af cd ér. Jeg var så glad. Det var før centerhøjttaleren kom op fra gulvet. Da den blev løftet op, var det et tilbageskridt i lydgengivelsen ved stereo. Det var dog kombineret med fronterne var blevet flyttet 12 cm tættere på frontvæggen. Det lyder stadigvæk kanongodt, men det er modsat rettede ting. Stereo gengivelse må der meget gerne være så god afstand til alt. Helst ingenting imellem højttalerne. Er der anlæg så så lavt som muligt. Jeg har gjort forsøg med stereobænk i forskellige højder. Jeg brugte fliser til at bære en massiv træplade. Så var det forholdsvis nemt at sænke/hæve.

    Men jeg har så placeret Hofa absorbenter, der er 10 cm, på siderne af centerhøjttaleren, for at modvirke det og vil supplere op på frontvæggen.

    Et lydtransparent lærred må være bedre end et uden lydgennemgang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der arbejdes på at gøre rummet pænere og der skal bygges et nyt rack til anlægget. Heldigvis fik jeg hjælp af en god ven, Daniel, der både lagde bil til at hente træ, og hjalp mig med at bygge.
    Svanø W-wings skal stå ovenpå det.

    20181127_185312.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak knarfar
    Det går langsomt fremad. Men projektoren ankomst er udskudt af JVC. Men så er der tid til finpudsning inden lærred kommer op.

    20181205_173121.jpg



    Jeg sad og lyttede uden Svanø diffuserne. Bagefter med. Så blev de fjernet og det var en lydforringelse. Så op kommer de igen de Pap-wings. Jeg mangler lige at få rengjort nogle flere fliser, til at løfte dem op med i højden. Lærred bliver med lydgennemgang.
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har også testet helt uten wings i mitt rom. Det låter forskrekkelig dårlig hos meg. Bare ved å sette opp to stk 1,5 meter bak meg var det som om rommet våknet. En helt utrolig effekt der og da. Vanligvis tar man diffusjonen for gitt og legger ikke merke til den, men det er en oppvåkning å teste først uten og så med. Er dessverre blitt avhengig. ;D

    Når det gjelder diffusjonen i taket ditt så vær klar over at molton muligens vil dempe refleksjoner kraftig mye i samme frekvensområde som wingene . Ser du vurderer en slik løsning.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20181206_163109.jpg


    Ja det er helt utroligt, hvad de Svanø wings kan gøre ved lyden. Specielt er jeg vild med de V-wings. De er så gode.

    Billedet viser, at jeg er i gang med at lytte til kabler, fordi med ændring af placering af anlæg, er de blevet for korte. Det kabel, jeg har brugt fra Marantz AV8805 processer, som er en nok dårlig kopi af Nordost, blev i den grad slået af DH Labs Revelation XLR. Så det skal bestilles hjem i en 7 meters udgave. Det er det røde kabel på billedet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Angående mit valg af projekter, så er leveringen af JVC udsat fra JVC's side. Til gengæld får jeg en ekstra pære med for min tålmodighed. Leveringen bliver i det nye år.

    20181105_211034.jpg


    Billedet er fra en demo hos KT Radio. Den på billedet er en JVC DLA-N5 D-ILA projektor. Vi så også på en DLA-NX9 9er, der er voldsom dyr. Men imponerende og kan up-skalere til 8K.

    Jeg har så valgt en JVC DLA-N7 D-ILA projektor. Jeg glæder mig vildt til at få den leveret.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20181209_232839.jpg


    Frontvæggen.

    Frontvæggen med Svanø SMT DIY-wings. Pap-wings.

    Jeg mangler at hænge sorte gardiner op, og så bygge lærredet.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20181210_183813.jpg


    Jeg var heldig at få købt en Oppo 205. Den kan afspille 4K.

    Der er desuden en Marantz AV8805 samt en Dac, der bruges til stereo.

    Jeg mangler lidt kabler. Jeg skal bruge et kabel med XLR på 7 meter. Det er bestilt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20181222_172331.jpg


    Jeg har endnu ikke fået leveret projektoren, men den må snart komme. Jeg må se at få bygget det lærred.
    Stolene sidder jeg godt i. Det bliver så godt, når tingene bliver færdig.
    Jeg venter også på en langt XLR kabel der skal forbinde effektforstærkere med surround processoren. Det bliver det røde XLR fra DB Labs og det hedder Revelation.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20181209_194114.jpg


    Det skrider langsom fremad. Jeg har fået købt lange XLR kabler af DH Labs Silversonic Revelation. Det er et fremragende kabel jeg brugte imellem min Dac og Project drev. Det var den bedste lyd nogensinde. Jeg har købt i speciel mål på 4 meter og 6 meter. Anlægget er placeret i venstre side, derfor forskellig længde. Billedet viser samme kabel, men i den udgave på 1 meter, der skal bruges imellem Dac og drev.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190330_184014.jpg

    Billedet taget på loftet.

    2 lag vandfastkrydsfiner á 19 mm.
    Forskallingsbræt på 25 mm.
    13 mm gips plade.
    Fire skruer.
    JVC én vejer 20 kilo.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190422_222627.jpg


    Så er der snart klart til Premier på Svens Kino. :p

    Jeg får måske de manglende højttalere leveret på fredag. Så har jeg Dolby Atmos 9.1.4 og delvis Auro 3D.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg trodde du hadde bestilt projektor. Hvis du ikke har bestilt ennå, må jeg få anbefale JVC. De kommer med ekte 4K i normale prisklasser nå i høst (N5/N7/N9: selv N5 vil være bedre enn Sony - det er jeg sikker på). Sortnivået (spesielt på N7/N9) vil være langt bedre enn Sony (og holde seg stabilt over tid, mens Sony sine forfaller over tid), og optikken er svært bra på JVC. Jeg har selv den forrige mellommodellen fra i fjor; JVC X7900. Den har ikke ekte 4K, kun E-shift som gir en quasi 4K (egentlig 2K), men jeg er strålende fornøyd. Fantastiske, klare bilder med høy kontrast, fine farger, godt lys og god bevegelse. Den skal jeg beholde lenge. N7 er oppfølgeren. Jeg hadde kjøpt N5 eller N7 om jeg skulle handlet i høst (evt kjøpt forrige modell til gunstig pris). X7900 med blueray er helt rått. Jeg er ikke opptatt av HDR. Lykke til med dine valg og din flotte kino!
    Tak igen for dit indlæg oes.
    Jeg var så tæt på at købe en Sony. Jeg tror også, at Sonyen havde været super, men jeg er så glad for den JVC N7. Det blev samme pris for JVCen som Sony plus jeg fik den justeret korrekt i butikken med hensyn til farverne og det hele.
    Jeg har fået købt en stribe film, og jeg var så heldig, at have den nye Oppo 205 UHD afspiller.
    Spændende bliver det, når jeg får besøg af Modifix a la Jens Gregersen, som er manden, der bygger alle mine højtalere; om han kan godkende sortniveauet! Det vægter han meget højt og det er jo JVC's stærke side. Jens har et Pioner plasma.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg sidder 3 meter fra skærmen, og selve opbygningen af lærred er max 285 cm til kanten. Praktisk er det dog mindre. Nok ca. 260 cm.
    Jeg overvejer at gøre lærred lidt mindre, men er usikker på det. Det er købt som 110 tommer. Det er et mål i bredden og ikke diagonalen. Det er som selvbygger, og der er overskudslærred, og i stedet for at skære det af, er det hele brugt. Der var mere overskud lodret.
    Lærred er bare hæftet med hæfteklammer, og det skal gøres om. Svært første gang og vi var kun to mand.


    En film opleves; sanserne fyldes af billede og lyd, rummet og omgivelserne forsvinder, og man gennemlever det, der sker på skærmen. Når man ser tv, er der en klar distance. Man mærker stadig stuen og de øvrige omgivelser. Jeg er her - fjernsynet er der! De fleste føler en større oplevelse ved at gå i biografen, men de færreste er klar over, hvor betydningsfuld billedets og lydens størrelse er.


    Man bør være placeret 1,5-2 gange billedbredden fra skærmen for at få synsfeltet dækket så meget, at man slipper virkeligheden. "Suspension of disbelief" kaldes det, når man slipper bevidstheden om, at film er uvirkeligt fup. Først når man tror på det, kan man modtage de følelser, de bedste skuespillere fremtryller, og man er nærværende i forhold til det, der sker i filmen - og ikke det, der sker i stuen. Det er hele forskellen.


    20190425_180340.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Til lykke! Godt å lese at du er så fornøyd med din nye JVC projektor. Takk for en hyggelig tilbakemelding! Sortnivået er viktig for et naturlig bilde.

    Du kan nok få rettet opp lerretet bedre. Det vil gi et enda bedre bilde. Jeg benytter tab-tension som strekker ut til siden og gir en jevn flate, og bruker masse/vent for å trekke nedover (Dreamscreen tab-tension v3). Jeg vil etter egen erfaring anbefale forhold avstand til bredde på ca 1.3-1.5x. Det blir en smaksak. Noen blir svimle og slitne av for lavt forholdstall, mens andre elsker å bli omsluttet av bildet (type 1.2x). Dette gjelder for Cinemascope. For 16:9 bør man heller gå noe ned på lerretsbredde, for høyden krever også øyets oppmerksomhet. Og ikke monter lerretet for høyt. Jeg liker å programmere linseminnet slik at Cinemascope vises så lavt som mulig (ca 40 cm over gulvet).
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190425_180347.jpg


    Fliserne på gulvet har været brugt til SMT Svanø diffusere, som er fantastiske diffusere.

    Men der skal placeres Front High højttalere, som jeg venter på. De skal stå bag fronterne.

    Der er et sort bræt i loftet, som lærredet hænger på, og samtidig bliver støttet to steder. Sort bræt imellem fliserne, der bærer køkkenbordsplade, der bærer centerhøjtaleren.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190425_180358.jpg


    Som det var lige før Nu har jeg fået bygget af Jens Gregersen fire ekstra surround højtalere og otte højtalere standere.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190427_185625.jpg


    Det var Jens Gregersens ide, at trække højttalerne lidt tilbage. Så fronterne kunne arbejde mere frit.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190426_222050.jpg



    En rigtig smart løsning med de høje højtalere standere. Jens Gregersen var ikke glad for min løsning med en gammel Ikea sektion som afstand. Det her er også blevet en meget pænere løsning.

    Højtaleren er en Front High R i mit surround anlæg.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har i mange år vægtet lyden meget højt. Det er en stor del af oplevelsen og gør det hele meget mere intenst. Nu har jeg langt om længe fået en projekter og så i en god kvalitet. Jeg synes at billedet skulle være noget særligt, når lyden er så god som den er.

    Jeg så en Blue-Ray film mandag aften, "De urørlige". Fremragende film. Min kone grinede over flere seancer. Bagefter satte jeg et stykke musik på. Fremragende optaget af 2L. "harmOrgan" med Sigmund & Iver. Jeg nød bare dette stykke smukke musik og så i den kvalitet. Hvor var jeg glad :D, men også taknemmelig over, at have den mulighed.

    Jeg er så heldig at Jens Gregersen, Modifix har bygget mig nogle særdeles gode højtalere. De er så gode. Tak for det.

    Drossel har været hjælpsom med at bygge mig mine effektforstærkere, og de er lige blevet forbedret. Der er kommet nye trafoer i monoblokkene. Lidt mindre. Nu "kun" 2000 watt trafoer. Holton moduler XL800. Drossel har fjernet ting og ændret placeringer. Skiftet ting. Der er kommet bagplade i træ og de gode højtalerbøsninger som Jens Gregersen har fræset ud i Tellurkobber.




    20190422_221825.jpg


    Effekten er nu ca. 400 watt imod før 300 watt.

    Men vigtigst, de lyder bare bedre de monoblokke. :D Tak for det Drossel.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn