Svindel og bondefangeri

Status
Stengt for ytterligere svar.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Bondefanget i stereobutikk

Jeg ønsker å dele en uheldig opplevelse jeg hadde for cirka 12 år siden med en platespiller jeg tok med til en forhandler for å få verdivurdert. Jeg håper å finne tilbake til denne unike platespilleren som har stor verdi både økonomisk og fordi jeg opplever å ha blitt svindlet.

For 12 år siden tok jeg med en platespiller laget for NRK til en stereobutikk i Oslo for å få den verdivurdert. Platespilleren har jeg i ettertid funnet ut at var en GA-14 (Grammofonavspiller 14)Technics SP10 Mark II inkorporert i en trekasse med forsterker og høyttaler, et Tore Seem-produkt. Pick-up-armen var en NRK-konstruksjon utformet av Bjarne Olsborg. Da jeg spurte om verdivurdering, lot forhandleren som om han ikke hadde noen særlig kunnskap om den og overlot vurderingen til en kunde som var til stede. De ga meg en forståelse av at platespilleren kanskje kunne være verdt et par tre tusen kroner hvis den var i god stand, men ettersom jeg ikke hadde testet den, fikk jeg inntrykk av at den ikke var verdt noe særlig.
Dagen jeg kom innom, hadde jeg med meg tre platespillere: Technics SP10 Mark II, en Thorens 125, og en Technics-spiller jeg ikke husker modellen på. Forhandleren skiftet rem på Thorens-spilleren, som jeg hentet etter noen dager, og jeg solgte Technics-spilleren for tusen kroner der og da. Forhandleren gjorde også et poeng av at denne billigere modellen kunne ha hatt en langt høyere verdi om det var en Technics SP10.

Jeg har nå funnet ut at GA-14 platespilleren har en betydelig verdi på dagens bruktmarked, med en bruktverdi på mellom 20 000 og 40 000 kroner basert på prisene på HifiShark og eBay. Det viste seg at den platespilleren jeg ikke fikk noe for, faktisk er en Technics SP10 som er basis for denne modifiserte utgaven for NRK. Dette ble jeg klar over da jeg fant den på DigitaltMuseum (https://digitaltmuseum.no/021027844433/platespiller). Jeg har gjort forhandleren ettertrykkelig klar over dette, og jeg føler at jeg ble villedet og bondefanget.
Jeg ønsker kun en ting, og det er å få platespilleren tilbake. Jeg har en vitne som kan bekrefte hendelsen, en venn som hjalp meg med å bære inn platespillerne den dagen. Platespilleren ble overtatt av en venn av forhandleren som sto og snakket med ham. Personen som overtok platespilleren virket mer enn gjennomsnittlig interessert i Hi-Fi og var tydelig kunnskapsrik.
Hvis noen har hørt om en slik unik spiller laget for NRK som ble kjøpt for en altfor lav pris, et “litt for godt kjøp”, ber jeg om at dere tar kontakt. Jeg har allerede gitt beskjed til forhandleren om at jeg ønsker spilleren tilbake, og håper at dette kan løses på en fredelig måte.

Jeg har gjort en henvendelse til forhandleren som fraskriver seg ethvert ansvar. Når jeg fortalte at jeg var der for tolv år siden med disse og fikk ny rem til min Thorens, husket han meg og dette godt. Når jeg så kom inn på det jeg faktisk hadde på hjertet med spilleren fra NRK, hadde han ikke noe minne om noen verdens ting og fraskrev seg alt.
Jeg ønsker å løse dette på en fredelig måte og unngå unødvendig konflikt.

Platespiller ble levert uten stativ.

Skjermbilde 2024-06-11 kl. 12.15.47.png

Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Høres mest ut som om dette er en "ikke sak" etter 12 år. Hvorfor tok det så lang tid å "angre" på denne handelen?

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
725
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Markedsverdi for 12 år siden og markedsverdi i dag er ikke sammenlignbare størrelser. NRK spillerne, men unntak av EMT, gikk ganske billig på den tiden.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
37.329
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Er nok alt for sent å gjøre noe med det ja. Spilleren kan dessuten være solgt opp til flere ganger / bygd om osv. på den tiden.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Høres mest ut som om dette er en "ikke sak" etter 12 år. Hvorfor tok det så lang tid å "angre" på denne handelen?
Grunnen er at jeg ikke ante hva jeg solgte før når jeg så bildene av spilleren.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Markedsverdi for 12 år siden og markedsverdi i dag er ikke sammenlignbare størrelser. NRK spillerne, men unntak av EMT, gikk ganske billig på den tiden.
Som jeg skriver gjorde butikkeier et poeng av at min ene Technics ville hatt en langt høyere verdi om det hadde vært en Technics SP10. Noe den omtalte spilleren fra NRK faktisk er bygget av.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Det er alltid kjipt å bli lurt men du skal i det minste ha for din stamina.
Tja jeg er av den oppfatningen av svindel er svindel uansett hvor mange år siden det ble utført. Et rent prinsipp eller en Kanitiansk moralforståelse.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.401
Sted
VestBredden
Det blir som og si at at du angret på at du solgte den VW transporteren med dobbelsplittvinduer og føkksfelger på 70 tallet til 10 000, fordi du ser at prisen på dem nå selges for oppimot en million.

LOST CASE NEWBE :LOL:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Tror du må svelge denne" kamelen" og innse at det var en dårlig handel for din del. Mange har gjort mer eller mindre lukrative handeler, så "deal with it" og det har ingenting med svindel å gjøre. Uvitenhet fra selger, er en fordel for kjøper

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
20.630
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hva om verdien hadde halvert seg på 12 år. Kunne da forhandler brukt angrefristen mot deg? Sorry, men vi alle har gjort en dårlig deal, sett i etterkant.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Tror du må svelge denne" kamelen" og innse at det var en dårlig handel for din del. Mange har gjort mer eller mindre lukrative handeler, så "deal with it" og det har ingenting med svindel å gjøre. Uvitenhet fra selger, er en fordel for kjøper
Hadde vært greit om settingen ikke var slik den var.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.321
basert på prisene på HifiShark og eBay
I lille Norge kan man vel dele disse prisene med 2. Samt vintage audio siste 10 år har vel tilnærmet fått et helt tullete og urealistisk prisnivå på disse plattformene.

Dagens prisnivå på vintage SP-10 kan sikkert @ragwo best uttale seg om. Men jeg mener de siste på finn har lagt på rundt 10-15k som for 12 år siden trolig ikke var mer enn hva du fikk estimert om spiller ble solgt uten funksjonsgaranti. Det er en del elektronikk involvert i motorstyring til disse som kan feile. Som raskt kan bli til et par verkstedstimer om man ikke selv kan feilsøke og lodde.

Men enig at mannen bak disken som bransjeaktør burde informert om hvilket drivverk spilleren var utstyrt med.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Det blir som og si at at du angret på at du solgte den VW transporteren med dobbelsplittvinduer og føkksfelger på 70 tallet til 10 000, fordi du ser at prisen på dem nå selges for oppimot en million.

LOST CASE NEWBE :LOL:
Ikke så lenge selger gjør et poeng av at den Technicsspileren han ga 1000 kroner for hadde vært mye mer vidt om det var en Technics SP10 som NRK spilleren faktisk er. Han som står i butikken er dessuten en profesjonell part.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Hva om verdien hadde halvert seg på 12 år. Kunne da forhandler brukt angrefristen mot deg? Sorry, men vi alle har gjort en dårlig deal, sett i etterkant.
Hvordan er det relevant? Skulle jeg som totalt amatør betale en profersjonell part for at han fikk den gratis?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.069
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Grovt tyveri har en foreldelsesfrist på 10 år. Strafferammen er seks år.
En Rolex Sub i vanlig utgave kostert 30k brukt i 2012. Idag er prisen langt høyere. Priser endrer seg i tråd med markedet.

Så må jeg nevne at selv om man jobber i hifi- eller annen spesialistbutikk er det ikke sikkert man har så god kunnskap og kan sette verdi på produkter som går langt forbi det man selger selv.

I 2012 var du en voksen herre på rett over 40 som garantert hadde tilgang til internett og kunne forhørt deg for eksempel her på forumet om verdi før du møtte opp i butikken med spilleren under armen.

Om du politianmelder eller går videre med dette, blir du bare ledd av.
Svelg kamelen som godeste TT over her nevner.

Jeg trodde du hadde kjøpt en dyr signal/høyttalerkabel i en butikk og hadde funnet ut at den ikke var bedre....

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
71.038
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Ikke så lenge selger gjør et poeng av at den Technicsspileren han ga 1000 kroner for hadde vært mye mer vidt om det var en Technics SP10 som NRK spilleren faktisk er. Han som står i butikken er dessuten en profesjonell part.
Synes du har fått mange veldig gode svar. Kudos for at du ikke har falt for fristelsen for å henge ut med navn…….fortsett med det 😊

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.531
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Denne lever jeg etter:
Choose your battles wisely. If you fight them all, you’ll be too tired to win the ones that really matter.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
71.038
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
gir ingen garanti for det da vedkommende eier opptrer som en svindler og tydelig sliter med å forholde seg til hva han har vært del i når jeg konfronterte han med det tidligere i uken.
Det viktigste i denne saken er nok 12 år. Hvis du faller for fristelsen med å henge ut navn, regner jeg med at det slettes og tråden stenges av en av moderatorene.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.050
gir ingen garanti for det da vedkommende eier opptrer som en svindler og tydelig sliter med å forholde seg til hva han har vært del i når jeg konfronterte han med det tidligere i uken.
Hva er det du regner med skal skje hvis du legger ut navnet?

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Jeg skjønner at dette er surt, men hvorfor vente 12 år?
Jeg så bildet av spileren og beskrivelsen av hva det var som stemte så dårlig med hva butikkinnehaver ga utrykk for den gangen nå nylig. Det som fikk meg til å gå til dette skrittet her er han opptreden på telefonen når jeg ringte. Han husket meg og spillerne veldig godt. Ikke spør hvorfor da jeg ikke aner hvorfor. Når jeg spurte videre omkring denne spilleren spesielt og om hvem denne personen var hadde han glemt meg og alt det andre i løpet av to sekunder. I tillegg ringte han meg opp og fortsatte å stille dumme spørsmål som i grunn gjorde det åpenbart at han forsto hva han hadde vært del i.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.401
Sted
VestBredden
Og hvorfor skulle vi snu terningene, om vi visste det var en av oss som har denne spilleren hjemme ? Fordi du føler at du ble lurt for 12 (TOLV) år siden ?

Jiiiii :oops:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.696
Torget vurderinger
1
Det har vært en vanvittig prisstigning på vintage platespillere de siste årene. Ser at for en fungerende B&O 4002 forlanges det over 40 000kr....

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Det har vært en vanvittig prisstigning på vintage platespillere de siste årene. Ser at for en fungerende B&O 4002 forlanges det over 40 000kr....
Technics SP10 kostet penger den gangen også, noe butikkinnehaver gjorde et stort poeng av.

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Og hvorfor skulle vi snu terningene, om vi visste det var en av oss som har denne spilleren hjemme ? Fordi du føler at du ble lurt for 12 (TOLV) år siden ?

Jiiiii :oops:
I grunn er det mer innehaverens oppførsel som jeg vil til livs. Om det da ikke er vedkommende som deltok i scamen som har den.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Om du velger å selge en vare til kr 1000,- , som kanskje er verdt mye mer, gjør ikke kjøper til en svindler. Det faller på sin egen urimelighet. Feilen her, er at du ikke hadde kunnskap eller forståelse om at vare var mer verdt. Å angre etter 12 år, blir desverre i mine øyne bare dumt.
Det er ikke mange årene siden en kar fra Grenlandsområdet solgte opptil flere SP-10/ SP-1000 (studioversjonen av SP-10 med forsterker, høyttaler, bord og hjul) for prisforlangende rundt 16-17000,- og han måtte stadig gå ned i pris for i det hele tatt å få solgt. Markedet er helt anderledes i Norge enn hva som selgere på Ebay forventer. Legg dessuten merke til at prisene på Ebay IKKE gjenspeiler hva varen egentlig er verdt, men hva selger ønsker!

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
20.630
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Da foreslår jeg bare å henge ut forhandler og se hvem som driter seg ut.

• Haha
Reaksjoner: TT.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
42.743
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Skjønner ikke hvorfor vi skal sette litt til en ukjent herremanns ord?

Har han en sak er det vel bare oppsøke rette instans og få hjelp. Dette er ikke å søke fredelig løsning, dette er å fremsette trusler og bruke oss som middel. Dette vil ikke jeg være delaktig i og velger derfor å blokkere denne mannen.

Får være grenser!

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Antall liker
8
Om du velger å selge en vare til kr 1000,- , som kanskje er verdt mye mer, gjør ikke kjøper til en svindler. Det faller på sin egen urimelighet. Feilen her, er at du ikke hadde kunnskap eller forståelse om at vare var mer verdt. Å angre etter 12 år, blir desverre i mine øyne bare dumt.
Det er ikke mange årene siden en kar fra Grenlandsområdet solgte opptil flere SP-10/ SP-1000 (studioversjonen av SP-10 med forsterker, høyttaler, bord og hjul) for prisforlangende rundt 16-17000,- og han måtte stadig gå ned i pris for i det hele tatt å få solgt. Markedet er helt anderledes i Norge enn hva som selgere på Ebay forventer. Legg dessuten merke til at prisene på Ebay IKKE gjenspeiler hva varen egentlig er verdt, men hva selger ønsker!
Nei som jeg skriver går jeg inn i butikken med en spiller for å få en verdivurdering. Det ender med at han og hans venn sier at den ikke er verdt stort. Som jeg også skriver har jeg bakgrunn som våpenforhandler og er godt vant til slike henvendelser profesjonell part, men noe slikt ville jeg da gjøre mot en kunde. Man skal kunne stole på profesjonelle aktører. Om ikke bør man slik jeg kommer til å gjøre oute vedkommende.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.401
Sted
VestBredden
Skjønner ikke hvorfor vi skal sette litt til en ukjent herremanns ord?

Har han en sak er det vel bare oppsøke rette instans og få hjelp. Dette er ikke å søke fredelig løsning, dette er å fremsette trusler og bruke oss som middel. Dette vil ikke jeg være delaktig i og velger derfor å blokkere denne mannen.

Får være grenser!
11 av 25 innlegg på 7 år, i denne tråden, må for en gangs skyld være enig med deg, dette er ikke greit.
Det kan være en vi kjenner og som vi har et lang hyggeligere forhold til, enn denne "nye".

Steng tråden, kommer ikkenoe godt ut a v dette @bambadoo

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
882
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
I grunn er det mer innehaverens oppførsel som jeg vil til livs. Om det da ikke er vedkommende som deltok i scamen som har den.
Blandes det litt i kortene her? Først er det salget du har foretatt, deretter er det kjøpers oppførsel? Saken er foreldet, det er tydelig at du ikke har forholdt deg til undersøkelsesplikten på hva du egentlig har solgt. Og med GDPR som gjeldende regelverk ville jeg vært svært forsiktig med å henge ut noen med mindre du er forberedt på konsekvensene av det Karen...

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn