Svindel og bondefangeri

Status
Stengt for ytterligere svar.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.385
Antall liker
93.673
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Nei som jeg skriver går jeg inn i butikken med en spiller for å få en verdivurdering. Det ender med at han og hans venn sier at den ikke er verdt stort. Som jeg også skriver har jeg bakgrunn som våpenforhandler og er godt vant til slike henvendelser profesjonell part, men noe slikt ville jeg da gjøre mot en kunde. Man skal kunne stole på profesjonelle aktører. Om ikke bør man slik jeg kommer til å gjøre oute vedkommende.
Dette blir akkurat som å hente inn anbud. Få anbud fra minst tre firmaer, først da finner man ut kostnadsnivået. Hadde du hatt is i magen, så hadde du fått spilleren verdivurdert av flere, men kanskje tusenlappen alikevel var for fristende der og da?
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
Blandes det litt i kortene her? Først er det salget du har foretatt, deretter er det kjøpers oppførsel? Saken er foreldet, det er tydelig at du ikke har forholdt deg til undersøkelsesplikten på hva du egentlig har solgt. Og med GDPR som gjeldende regelverk ville jeg vært svært forsiktig med å henge ut noen med mindre du er forberedt på konsekvensene av det Karen...
Når vedkommende bevisst søker å dekke over og går fra å huske meg og dette godt for så å ha totalt minnesforlust i løpet av to sekunder så forsterker hans oppførsel det at han den gangen forsto veldig godt hva han gjorde. Det skal man ikke gjøre når man får inn kunder i en butikk som lurer på verdien av noe.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.180
Antall liker
849
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Når vedkommende bevisst søker å dekke over og går fra å huske meg og dette godt for så å ha totalt minnesforlust i løpet av to sekunder så forsterker hans oppførsel det at han den gangen forsto veldig godt hva han gjorde. Det skal man ikke gjøre når man får inn kunder i en butikk som lurer på verdien av noe.
Jeg ser den, men forstår du det juridiske aspektet her?
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
Dette blir akkurat som å hente inn anbud. Få anbud fra minst tre firmaer, først da finner man ut kostnadsnivået. Hadde du hatt is i magen, så hadde du fått spilleren verdivurdert av flere, men kanskje tusenlappen alikevel var for fristende der og da?
Jeg fikk ingenting for den da de betraktet den som verdiløs. Tusen kroner fikk jeg for en annen Technics spiller.
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
1.105
Antall liker
1.260
Sted
VestBredden
Du har altså gitt den bort og angrer etter TOLV år.........
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.385
Antall liker
93.673
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Jeg fikk ingenting for den da de betraktet den som verdiløs. Tusen kroner fikk jeg for en annen Technics spiller.
Uansett mener jeg at kjøper ikke er en svindler. Jeg mener faktisk at du selv kan påta deg like mye skyld for å ikke sjekke markedet og i 2012 var internett allemannseie, smarttelefonene ditto.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.375
Antall liker
4.025
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
I fjor kjøpte jeg en forsterker med to Icepower 1200 moduler på finn uten kvittering. Betalte 10k.
Etter bare noen måneder hadde begge modulene tatt kvelden. Bassene mine går ned til 4ohm.
Vet du hva. Jeg svelget kamelen og kjøpte en forsterker uten å syte til hverken selger eller her på forumet.

Innimellom gjør man dumme valg og sånn er det. La episoden ligge og kom deg videre.
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
222
Antall liker
122
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
I dag kan du få en SP-10mkII for 500 GBP på ebay. Og ærlig talt så blir ikke prisen høyere om det medfølger en stor kasse spesialbygd for NRK eller en annen radiostasjon.
"Ingen" kjenner til Tore Seem armen, så den har egentlig verdi tilnærmet null. (Fikk faktisk tilbudet om å kjøpe to slike armer for en 500-lapp for 25 år siden, men takket nei).
Husk også at norske kroner var legendarisk høye vs. pund/dollar for 12 år siden. Noe som faktisk betyr at du kunne fått en SP-10 for et lite knippe tusenlapper fra UK eller US.
Summa summarum så gikk du kanskje i verste fall glipp av rundt 3000kr, og det er egentlig det man må regne med å tape når man selger noe man ikke kjenner verdien på.

Og til slutt. Hvor i alle dager har du klart å finne denne spilleren solgt til 20-40000?
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
I fjor kjøpte jeg en forsterker med to Icepower 1200 moduler på finn uten kvittering. Betalte 10k.
Etter bare noen måneder hadde begge modulene tatt kvelden. Bassene mine går ned til 4ohm.
Vet du hva. Jeg svelget kamelen og kjøpte en forsterker uten å syte til hverken selger eller her på forumet.

Innimellom gjør man dumme valg og sånn er det. La episoden ligge og kom deg videre.
Jeg er overrasket over at man synes dette er greit, men da er det vel dette som å drive med bruktbil.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.375
Antall liker
4.025
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
10000 er rett og slett ikke nok penger å krangle for.
Og jeg er lavtlønnet.
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
I dag kan du få en SP-10mkII for 500 GBP på ebay. Og ærlig talt så blir ikke prisen høyere om det medfølger en stor kasse spesialbygd for NRK eller en annen radiostasjon.
"Ingen" kjenner til Tore Seem armen, så den har egentlig verdi tilnærmet null. (Fikk faktisk tilbudet om å kjøpe to slike armer for en 500-lapp for 25 år siden, men takket nei).
Husk også at norske kroner var legendarisk høye vs. pund/dollar for 12 år siden. Noe som faktisk betyr at du kunne fått en SP-10 for et lite knippe tusenlapper fra UK eller US.
Summa summarum så gikk du kanskje i verste fall glipp av rundt 3000kr, og det er egentlig det man må regne med å tape når man selger noe man ikke kjenner verdien på.

Og til slutt. Hvor i alle dager har du klart å finne denne spilleren solgt til 20-40000?
Det er jo gode nyheter, men da burde det være helt uproblematisk å videreformidle min henvendelse til vedkommende som har spileren og returnere den ikke gi en hel masse bortforklaringer.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.385
Antall liker
93.673
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Det som gjør det hele søkt, er at det dras fram ting som skjedde for 12 år siden. Verden går videre!
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
10000 er rett og slett ikke nok penger å krangle for.
Og jeg er lavtlønnet.
Nei du sier noe, hvorfor ikke bare rydde opp i dette på en ordentlig måte fremfor å starte med å lyve og bortforklare da?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.385
Antall liker
93.673
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Nei du sier noe, hvorfor ikke bare rydde opp i dette på en ordentlig måte fremfor å starte med å lyve og bortforklare da?
Hvorfor skal det ryddes i noe som skjedde for leeeeenge siden?
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
1.105
Antall liker
1.260
Sted
VestBredden
@NuBe - ta et hint nå... du har fått mange. Stoppe denne etterlengtende hevnen over denne platespilleren. Det er en død ting og du kan kjøpe deg en ny en.

Det er ingen av oss herinne som outer noen som har en slik spiller, som du faktisk ønsker at vi skal gjøre.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.989
Antall liker
108.312
Torget vurderinger
23

Nei du sier noe, hvorfor ikke bare rydde opp i dette på en ordentlig måte fremfor å starte med å lyve og bortforklare da?
Jeg er helt enig! For noe svineri - bare å oppgi hvilken forhandler/selger dette var så vi kommer til bunns i dette!
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.753
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
1
Nei du sier noe, hvorfor ikke bare rydde opp i dette på en ordentlig måte fremfor å starte med å lyve og bortforklare da?
Du kom inn til en forhandler med den under armen, fikk vite at den var verdiløs og valgte å gi den bort så du slapp å kjøre den til EE-avfall selv. Tipper du har en sterk sak der!
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
Det som gjør det hele søkt, er at det dras fram ting som skjedde for 12 år siden. Verden går videre!



Jeg er helt enig! For noe svineri - bare å oppgi hvilken forhandler/selger dette var så vi kommer til bunns i dette!
Ser ut som de fleste her synes det er greit at man lurer noen som kommer inn for å få en verdivurdering. Jeg er litt overrasket at det er slik i denne bransjen.
 

NuBe

Medlem
Ble medlem
09.08.2017
Innlegg
47
Antall liker
8
Du kom inn til en forhandler med den under armen, fikk vite at den var verdiløs og valgte å gi den bort så du slapp å kjøre den til EE-avfall selv. Tipper du har en sterk sak der!
Hvorfor bortforklare det da? Om den var verdiløs?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.385
Antall liker
93.673
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Ser ut som de fleste her synes det er greit at man lurer noen som kommer inn for å få en verdivurdering. Jeg er litt overrasket at det er slik i denne bransjen.
1. Men burde du ikke ha sjekket litt selv på forhånd?
2. Du kaller kjøper for svindler
3. Dette skjedde for 12 år siden
4. Leser du i det hele tatt hva du får av svar?
5. Hva er målet for tråden?
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
1.105
Antall liker
1.260
Sted
VestBredden
12 år og tusen kroner..... tenk om det hadde vært noe med noe substans og verdifullt. :oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.753
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
1
Jeg købte et par bukser for 12 år siden, dem kan jeg ikke passe i dag
Tenker du har en sterk sak der du også! I tillegg om damen bak skranken var pen og lurte deg til å kjøpe de buksene, det har gjerne skjedd de beste av oss. Utlever hvilken butikk du handlet i om damen var pen!
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.180
Antall liker
849
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ser ut som de fleste her synes det er greit at man lurer noen som kommer inn for å få en verdivurdering. Jeg er litt overrasket at det er slik i denne bransjen.
Ikke lett å være et offer, ihvertfall ikke etter 12 år... Men du skal ha for innsatsen :geek:
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
222
Antall liker
122
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Nå er jeg ufin her. Fant denne gamle tråden https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/audiovector-m3-lyd.99239/
Kjøpte disse for et år siden til en god pris her inne. Har siden blitt fortalt at de er tunge å drive. Har spilt de på Naim med en flatcap 2 og det var da ikke noe problem. Ellers har jeg testet de på en Denon PMA 1500 R II. To forskjellige verdener, jeg likte Naim bedre. Denon "farger" lyden for mye for min smak, både med og uten source direct knappen. I dag dukket det opp en Mission Cyrus One kjøpt på ebay. Slik jeg opplever det er det et gigantsteg i riktig retning. Spiller lp på en eldre Thorens 125 og cd på en Denon 1650AR. Er fornøyd med begge, men mye tyder på at denonspilleren kan blir byttet med en Marantz Sa 8002. Låter dette fornuftig? Er de virkelig tunge å drive eller er dette en myte? Mission one er vel på 2 x 25 W......

Det er også første gang jeg ikke får en drop i volum når jeg switcher mellom cd og lp. Lp spiller like høyt om ikke høyere enn cd. Har en Thorens som nevnt med ortofonarm og om 30
Oi da, ser ut som du har gjort samme stuntet selv. Hva vil du personlig legge i begrepet "god pris"?
Er det greit om selger av disse høyttalerne nå velger å henge deg ut med fullt navn fordi du kjøpte noe som selger burde visst var verd mer?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
23.734
Antall liker
17.783
Torget vurderinger
2
For noen år siden kjøpte jeg en hvilestol laget av Wegner for et latterlig lavt beløp. Jeg kjøpte den av Lauritz og de visste presis hva de hadde. Hvilestolen var i god stand og med originale puter, men jeg var eneste interessent og dermed tok ikke auksjonen av.
Den stolen solgte jeg noen år etter, da hadde Mad Men tv-serien sørget for at skandinaviske designmøbler var blitt enormt populære og det var ikke lenger mulig å gjøre slike kupp.
Nå står stolen på Drammen bymuseum som eksempel på god skandinavisk design og selv om jeg tjente i bøtter og spann på salget, tviler jeg på at Lauritz (eller den som plasserte stolen for salg hos Lauritz) har mye å komme med om de skulle ønske å få mer penger av meg.

På de 12 årene har det vært en sterk økning i interesse for vinyl og en del platespillere går for store summer. Jeg var veldig fornøyd da jeg fikk 10.000 for en Beogram 4000 i topp stand, for mange år siden. Samme ville gått for 40.000 idag, til en Liebhaber. Tror du må ta denne prisutviklingen med i beregningen.
 

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
16.248
Antall liker
19.781
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Synes du skal gå til politiet jeg, kan du legge ut svaret de gir deg her på tråden.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.346
Antall liker
13.710
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ærlig talt.
Selv skriver jeg mange dustete, meningsløse, dumme, og klønete innlegg her på sentralen.
Men denne tråd starten, NuBe.
...tar virkelig kaka.
Her burde du ha telt til 10, før du tok valget.

Men nå er det for sent, og du har bæsja på leggen.
 

Deng1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
1.105
Antall liker
1.260
Sted
VestBredden
Ærlig talt.
Selv skriver jeg mange dustete, meningsløse, dumme, og klønete innlegg her på sentralen.
Men denne tråd starten, NuBe.
...tar virkelig kaka.
Her burde du ha telt til 10, før du tok valget.

Men nå er det for sent, og du har bæsja på leggen.
Ække noe gæærnt med selvinnsikten din Bergizzz :cool: :ROFLMAO:
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.180
Antall liker
849
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Vi må jo ha noe agurknytt på HFS også i løpet av sommeren - det gjør seg ikke selv 🥳
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn