Diverse Svindel

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Er det mulig og finne ut hvem som er bak en e-mail adresse?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sannsynligvis ikke, med mindre adressen er hos et firma, en institusjon etc. Det er null problem å lage epostkontoer som er helt anonyme. Men du kan jo gjøre noen googlesøk på adressen for å se om den dukker opp i andre sammenhenger, og så nøste videre derfra.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.520
Antall liker
6.937
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis det er overført penger noen steder, så er det som regel enklere å følge pengestrømmen. Med mindre det er bruk bitcoin eller slike engangs betalingskort.

Johan-Kr
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Mulig man kan betale $2-3 til mailadressen via paypal og se om noen flytter dem til en konto senere. (?)
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Men pengene ble overført til en bank konto
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Jeg har googlet navnet til han som pengene ble overført til, men finner ingen ting
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.520
Antall liker
6.937
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis det er svindel via bankkonto i Norge, så er det en måte å håndtere dette på: Anmeld svindelen.

Johan-Kr
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Den er anmeldt, men liten hjelp i det ser det ut til. Dette er en utenlands handel
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Når banken ikke gir tilbake penger forde pengene er overført fra konto til konto, og politiet ikke kan gjøre noe. Er det i heletatt noe man kan gjøre for og få dekket dette tapet, av svindlen?
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Ja da skjønner jeg godt at folk blir svindlet, når det er så enkelt og slippe unna. Hvor strort beløp må man bli svindlet for hvis politiet skal bry seg?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.554
Antall liker
9.722
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis motparten er i utlandet tror jeg det skal mye til, det må jo også etterforskes av politiet i det landet det gjelder.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.064
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
12
Du må sjekke at vedkommende finnes, har adresse, telefon etc FØR du sender penger. Gjerne sjekke referanser også. Ved minste lille merkverdighet, styr unna. Det skal dreie seg om mye penger før noe blir etterforsket og det er ikke ulovlig å motta penger. Det ligger stort ansvar på kjøper og sånn må det gjerne være.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Og noen etterforskning i landet det gjelder, blir vel ikke gjort vil jeg tro...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.614
Antall liker
84.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Er det snakk om mye?
 
C

cruiser

Gjest
Sorry, men det er helt greit at mine og andres skattepengee ikke går til å etterforske denne type saker. Å sende 4000 pund direkte inn på en konto i utlandet er galematias
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.614
Antall liker
84.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Oh shit. Lykke til
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvis du insisterer på å anmelde er det sikkert mest hensiktsmessig å levere anmeldelsen i landet hvor svindlerens konto er registrert.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Hem, har tengt tanken. Men er det mulig for en norman og andmelde noen i andre land?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig er det det. Snakk med en advokat, jeg regner med at dette er et såpass stort tap av litt konsulenthjelp kan forsvares.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
OFFICIAL

Good Morning,



Thank you for your email. Police Scotland are unable to conduct any enquiries until we have an official statement of complaint.

As you are currently residing in Norway we obviously cannot obtain the statement ourselves, therefore, you will first need to speak with the Norwegian Police regarding this matter. We require them to obtain a written and signed statement of complaint from you along with any evidence (i.e the reciept).



Once this has been done, we would then ask them forward all of this information to us here at this email address so that we can task officers with investigating it. Please note, we will not progress any enquiries until your local force have provided us with your statement.



Kind Regards,
Police Scotland
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Ja jeg har anmeldt saken for 1 måned siden. Jeg har snakket med politiet igjen i dag. De sa at det var så mye styr med og sende over saken til Scotland at de hennla saken. De prioriterer ikke slike saker sa de... Da er det lett og svindle, når politiet ikke bryr seg. Jeg ble helt måløs... Er det virkelig silk??
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Ja jeg har anmeldt saken for 1 måned siden. Jeg har snakket med politiet igjen i dag. De sa at det var så mye styr med og sende over saken til Scotland at de hennla saken. De prioriterer ikke slike saker sa de... Da er det lett og svindle, når politiet ikke bryr seg. Jeg ble helt måløs... Er det virkelig silk??
Absurd! De burde i alle fall kunne gjøre det byråkratisk riktige å sende skottene det de trenger for å gjøre jobben sin. :(
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Da skjønner jeg godt at folk blir svindlet, når det er så lett og komme seg unna med slikt..
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Da skjønner jeg godt at folk blir svindlet, når det er så lett og komme seg unna med slikt..
Jeg er redd det blir mer og mer opp til oss å unngå handler som kan åpne for muligheten til svindel. Ikke så lett å forholde seg til, for handel over landegrensene er noen ganger nødvendig for å få tak i det vi vil ha eller bli kvitt noe til en riktig pris.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Ja jeg har anmeldt saken for 1 måned siden. Jeg har snakket med politiet igjen i dag. De sa at det var så mye styr med og sende over saken til Scotland at de hennla saken. De prioriterer ikke slike saker sa de... Da er det lett og svindle, når politiet ikke bryr seg. Jeg ble helt måløs... Er det virkelig silk??
Absurd! De burde i alle fall kunne gjøre det byråkratisk riktige å sende skottene det de trenger for å gjøre jobben sin. :(
Ja helt klart, jeg ble helt måløs når jeg hørte politiet svare meg med at når jeg drev med slik rissiko sport, så måtte jeg ta følgene selv...
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Det var og strø salt i såret mitt og tråkke på meg, og han svindleren i Scotland gnir seg i hendene og koser seg. Og han svindler nok kansje noen i dag og i morgen også...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.064
Antall liker
7.921
Torget vurderinger
12
Det var trist å høre. Synes da 40 lapper burde være tilstrekkelig til å få "kjøpt seg" en time av politiet. Byråkratiets helvete?
 
C

cruiser

Gjest
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Ja jeg har anmeldt saken for 1 måned siden. Jeg har snakket med politiet igjen i dag. De sa at det var så mye styr med og sende over saken til Scotland at de hennla saken. De prioriterer ikke slike saker sa de... Da er det lett og svindle, når politiet ikke bryr seg. Jeg ble helt måløs... Er det virkelig silk??
Absurd! De burde i alle fall kunne gjøre det byråkratisk riktige å sende skottene det de trenger for å gjøre jobben sin. :(
Det er vel teknisk sett slik at saken må anmeldes i Norge, så må politiet her formelt be om bistand av politiet i Skottland eller hvor det nå skal være. Det betyr at politiet her må bruke endel ressurser både i forkant og i etterkant. Jeg syns det er helt greit at man ikke bruker hverken tid eller ressurser på slike saker. Både av denne typen, nigeriabrev eller forsmådde kvinnfolk som har sendt fra seg arven eller i værste fall lånt penger for å sende til en beiler i utlandet.
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Det var trist å høre. Synes da 40 lapper burde være tilstrekkelig til å få "kjøpt seg" en time av politiet. Byråkratiets helvete?
Jo det trodde jeg også, mistet respekten nå... PS! Det var 45 lapper
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Det var trist å høre. Synes da 40 lapper burde være tilstrekkelig til å få "kjøpt seg" en time av politiet. Byråkratiets helvete?
Da får du bare komme deg til nærmeste politistasjon og få registrert din anmeldelse og fått gitt forklaring til en politibetjent/etterforsker som de kan oversende til skotske politiet.
Ja jeg har anmeldt saken for 1 måned siden. Jeg har snakket med politiet igjen i dag. De sa at det var så mye styr med og sende over saken til Scotland at de hennla saken. De prioriterer ikke slike saker sa de... Da er det lett og svindle, når politiet ikke bryr seg. Jeg ble helt måløs... Er det virkelig silk??
Absurd! De burde i alle fall kunne gjøre det byråkratisk riktige å sende skottene det de trenger for å gjøre jobben sin. :(
Det er vel teknisk sett slik at saken må anmeldes i Norge, så må politiet her formelt be om bistand av politiet i Skottland eller hvor det nå skal være. Det betyr at politiet her må bruke endel ressurser både i forkant og i etterkant. Jeg syns det er helt greit at man ikke bruker hverken tid eller ressurser på slike saker. Både av denne typen, nigeriabrev eller forsmådde kvinnfolk som har sendt fra seg arven eller i værste fall lånt penger for å sende til en beiler i utlandet.
Skjønner det, det samme ville jeg ha sagt om det var du som satt i saksa...
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Jeg har helt tiden styrt unna og hvert veldig forsiktig. Men så plutselig så var jeg bevistløs i gjernings øyeblikket og woops så var det gjort...
Men det er bare min sin feil og ingen andres. Men jeg blir fortvilet når det ikke skal reageres på slikt, for da er det jo svindlerene som får hjelp. Og ikke vi som har blitt svindlet som får hjelpen, de som trenger den...
 

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Innlegg
426
Antall liker
58
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Jeg trodde og mente at politiet er der for og hjelpe de som trenger hjelp. Altså de som er skadelidende. Men i slike saker så hjelper de kun de som er skurker, og ikke de som er skadelidende. Når du var så dum så må du ta støyten selv, var et av svarene jeg fikk...
 
Topp Bunn