Sweep AMP (om rørforsterker og metallarbeid)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har ikke forsøkt selv, men hva med limpistol + limstift?
Selv bruker jeg epoxy av hurtigherdende type. Sitter ikke like godt alltid.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Har ikke forsøkt selv, men hva med limpistol + limstift?
Selv bruker jeg epoxy av hurtigherdende type. Sitter ikke like godt alltid.
Det er min erfaring også, skrekkeksemplet var en liten filamenttrafo festet med Rapid Epoxy som ramlet ned med en av 230V-fasene til chassis.

Jeg testet styrken til epoxyen 8 timer etter herding ved å løfte forsterkeren opp etter stripene. 2 av disse ramlet av umiddelbart, men etter mer epoxy og noen timer til med herding består alle testen. Og når det kommer til stykket så blir det ikke mye belastning på stripene under normalt bruk (ingen tunge ting som skal festes på disse)

Jepp, da er det vel like før jeg starter med kabling og montering av komponenter. ;)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jepp, da er det vel like før jeg starter med kabling og montering av komponenter. ;)

Aj..aj.....da er det vel ikke lenge før det kommer lyd fra den ;D ;D ;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Jepp, en kanal oppe og går! ;D

Klokken 02:00 i natt, etter noen ups and down, ble det en form for lyd. En form for lyd vil si ukontrollert oscillering i ultralydområdet, pluss en veldig varm og overbelastet katodemotstand.
Hvorfor? En forsterker i open loop skal ikke oscillere, så enten hadde jeg koblet noe riv ruskende galt, eller så var det en annen forklaring. Og den andre forklaringen var ett stk defekt 6LU8 (leser du dette Arnold, så vet du at jeg kommer til å kontakte deg i dag).

Kun 4 timers søvn gjør at jeg var rimelig trøtt i dag tidlig, men noen basismålinger har jeg gjort. Det er egentlig veldig tilfredsstillende å se at beregningene min stemmer i områder +/- 5% med det jeg måler, for eksempel katodeforspenningen på sluttrørene som skulle være 18V er 17.9V osv. Utgangseffekten er som forventet, opp mot 2x20W før klipping, eller 2x10 "rørwatt".

Litt teori:
For å få litt bedre symmetri i split-load fasevenderen økte jeg anodemotstanden i inngangstrinnet fra 50k til 68k. SL-PI har en liten iboende usymmetri pga at utgangsresistansen er ulik i anode og katode-delen. Egentlig ikke noen stor sak, men dog. Alle slike målinger skal gjøres uten NFB, siden den i større eller mindre grad vil maskere ulinearitet.

Ang feedback, så beregnes graden av NFB på følgende måte: Open loop forsterkning minus closed loop forsterkning.
I mitt tilfelle (for øyeblikket):
Open loop forstekning = 40x dvs 32dB
Closed loop forsterkning = 8x dvs 18dB
Tilført NFB = 32-18 = 14dB eller 5x

Dette vil si at blant annet dempningsfaktoren økes med 5x og forvrengingen senkes med 5x kontra open loop. Om dette er nok eller ei gjenstår å høre, det er det egentlig bare ørene som avgjør.

Det ble litt rotete rundt rørsoklene fordi jeg snudde rørene 180 grader for å få "breisida" mot fronten.

Hva nå?
Hva mer bør jeg gjøre før jeg lytter til den ene kanalen jeg har og starter på den neste?
En ting jeg må måle og deretter beregne, er hvor i ultralydområdet utgangstrinnet har en frekvenspeak. Jeg vet den er der oppe en plass, på scopet ser jeg korresponderende ringing når jeg kjører en firkantpuls gjennom forsterkeren. Botemidlet er ukomplisert: Et RC-ledd, ofte i forbindelse med feedback nettverket burde ta knekken på sånt (hvor det står adjust to OPT på skjemaet).

Bunnlinje: kort sagt lovende. 8)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Da er prosjekt "Sweep AMP" stort sett ferdig, E.G. Kight og Debbie Davies på full musikk for øyeblikket :)

Some data and measurements:
2x12W rms, 2x25W peak
NFB: 14dB
16Hz-30kHz (-1dB)
THD: less than 1%, 12 watt output.

On the work bench:

Front side:

Thanks to Birger, the flight mechanic who did the metal work.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Flott jane!
Forholdet mellom rms og peak power? Hvordan definerer og måler du?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Flott jane!
Forholdet mellom rms og peak power? Hvordan definerer og måler du?
Det gjør jeg veldig enkelt!
Peak er effekt like før klipping (1000Hz sinus, pluss at jeg skuler litt på effektbåndbredden--spesielt nedover i frekvensområdet), rms er konservative peak/2 ;)
Tror ikke jeg lurer noen da...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
OK. Lurte bare på om du målte peak effekt som en funksjon av hva forsterkeren kunne levere over kort tid (milli sekunder) og før klipping. Mens den fortsatt suger på energien i filteret.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Peak er effekt like før klipping (1000Hz sinus, pluss at jeg skuler litt på effektbåndbredden--spesielt nedover i frekvensområdet), rms er konservative peak/2 ;)
Tror ikke jeg lurer noen da...
Nei, dette blir det i hvert fall ikke lureri av. Men du er vel nesten litt vel konservativ.
De fleste ville vel kalle din måling kontinuerlig effekt, watt sinus, eller RMS.

Peak effekt er vel den effekten som kan leveres over en kort tid (ofte veldig kort), og dermed upraktisk å måle.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Men nå er vi veldig spente på hvordan det låter. Har sweep - ampen fått prøve seg på gullører i høyspenn?

L

Ludo

Gjest
Ah - dette var slettes ikke dårlig :) Meget imponert... fortell om lyden da !

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Men nå er vi veldig spente på hvordan det låter. Har sweep - ampen fått prøve seg på gullører i høyspenn?
Ikke enda. ;D
Og jeg er neppe rett person til å begynne og beskrive lyden i form av adjektiver. Da tror jeg faktisk jeg mister det vesle jeg måtte ha av troverdighet.
Derfor forsvinner forsterkeren ut av huset når romjula er over, til noen som kan lytte og vurdere i ro og mak. Så jeg håper på rapporter en gang tidlig neste år.

Det som jeg kan gjøre, før den tid, er å påse at alt er OK rent teknisk.
Jeg har sammenlignet den med et 90 watts 8xEL34 slutt-trinn i dag, blant annet distorsjonsmønsteret (spektrumsanalyse).
90 watteren kjørte jeg på 50W rms, sweep-en på 12W rms, begge matet med 400Hz sinus. Denne analysen viser noen interessante poeng:

Sweep har ved 12w (merkeeffekt) stort sett bare 3.harmoniske forvrenging, ca -52dB eller 0.3%. EL34 forsterkeren hadde stort sett like mye THD ved 50w, men i tillegg til 3.harmoniske hadde den en større komponent 2.harmoniske (som stammer fra drivertrinnet) og nesten like mye 5.harmoniske(!) Hadde jeg dratt denne opp mot merkeeffekt hadde distorsjonen økt ytterligere.

10dB/div, 400Hz/div, Sweep-AMP:

10dB/div, 400Hz/div, EL34:

En annen ting som kan si noe om en konstruksjon er responsen på firkantpuls. Som det vises av grafene oppfører en av forsterkerne seg mye verre enn den andre.

0.3V/div, 40uS/div, Sweep 3kHz firkantrespons.

0.3V/div, 40uS/div. EL34 3kHz firkantrespons:

Så sånn sett tror jeg at jeg er på rett vei. ;)
Men som sagt så får jeg tilbakemeldinger på nyåret...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Er det ikke sånn at 2.harm er "pen og god" , mens 3.harm er "stygg" forvrengning?

R

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Er det slik å forstå at "vertikal avbøying" eller "sweep rør" er et annet forsterker prinsipp enn "singel ended" eller "push pull"?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Er det slik å forstå at "vertikal avbøying" eller "sweep rør" er et annet forsterker prinsipp enn "singel ended" eller "push pull"?
Nei, det er push pull. Beklager så mye hvis jeg har vært med å forvirre, det var aldeles ikke intensjonen, heller tvert imot. Det som var tanken bak Sweep-rørene (gamle TV-rør) var at disse var å betrakte som veldig lineare rør, altså rør med lav distorsjon. Og det har på en måte blitt bekreftet ved at jeg kun har 0.3% vreng ved full utstyring. Mesteparten av dette er 3HD, men det er rimelig typisk for et PP effekttrinn. (jeg har sett veldig få PP-effekt-trinn som har lavere 3HD distorsjon ved full utstyrin) Forvrengningen jeg har i drivertrinnet er egentlig ikke målbar med det utstyret jeg har pr dato. Jeg regner med at dette er løst når jeg får Marconi analysatoren min på plass. Da kan jeg gjøre seriøse analyser av både HD, IM, S/N og så videre... ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.626
Sted
Holmestrand
Flott tråd Jane!
Selv om jeg ikke helt overbevist om rør, er jeg likevel nysgjerrig nok til at jeg har lyst til å blåse støvet av loddestasjonen og finne fram scopet (som ligger på loftet hvis min lille due ikke har kastet det..). Litt skruprosjekt, litt lyd. Spørsmålet er som følger: Tror du dette vil være en egnet forsterker for mine Rogers LS3/5a? 15 ohm. Vil nok også kjøre mot mine Audio Pro Blue Diamond v2 . Disse er 4 ohm. Så vidt jeg erindrer er spørsmålet å finne en utgangstrafo med riktige tappinger?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Det spørs jo litt. 2x12 watt er ikke all verden, mange av dagens forsterkere leverer 10 ganger dette og mer til og mange høyttalere trenger mye effekt for å slippe seg løs. Har du tungdrevne høyttalere og ønsker å spille høyt er effekter i klassen vi snakker om nå bare å glemme. LS3/5a med sine par-og-80dB/W/m tror jeg vil få en såpass liten forsterker til å slite..

Trafoen jeg bruker i dette prosjektet (Hammond 1650E) har tapping for både 4, 8 og 16 ohm.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Får vi snart høre noe om hvordan denne forsterkeren låter. Har spurt om det samme før, men nøler ikke med å mase litt.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.228
Sted
'
Får vi snart høre noe om hvordan denne forsterkeren låter. Har spurt om det samme før, men nøler ikke med å mase litt.
Hvordan det går ja. Det går vel litt sånn både opp og ned, det vil jeg tro er ganske normalt på dette stadiet i prosessen -- når elektronikken møter den virkelige verden. :)

Det som det jobbes med for øyeblikket er å få komplekse partier i musikken til å fungere bedre i øvre mellomtone/diskant. Heldigvis foretar ikke jeg den krevende prosessen som lytting er selv, jeg kan nesten ikke få rost nok de (ingen nevnt, ingen glemt) som tar seg tid til å gi presise tilbakemeldinger på hva som fungerer bra og hva som fungerer mindre bra. Uten slik hjelp hadde jeg stått på stedet hvil. (det er veldig lett og bli oppslukt og fornøyd i sin egen lille sandkasse).

Rent teknisk er det som nå skal prøves: å optimalisere NFB (negativ feedback). Siden dette er en pentodekonstruksjon er den avhengig av NFB for å senke utgangsimpedans og redusere forvregning. Men det finnes et krysningspunkt, i en teoretisk tilnærmet perfekt forsterker er det stort sett bare å pøse på med NFB til alt bli bra (mange op-amp kretser er laget på den måten), i en rørforsterker er bildet mer komplisert. Litt NFB kan være for lite; forsterkeren blir pløsete og udefinert, mye NFB kan gjøre forsterkeren veldig kilen, ustabil og på grensen til uholdbar å lytte til. Jeg valgte i utgangspunket 14dB NFB, dette er tradisjonelt sett litt lite, så vi driver nå og øker dette til rundt 20dB. Dette vil stramme den opp når det gjeldet forvregning og kanskje ligger nøkkelen til mer kontrollert i mellomtonen her?

Jeg skal komme tilbake med mer informasjon etter hvert, men tuning er noe som tar tid...

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Ok, skjønner at slikt arbeid tar tid. Spennende å få rapport er det uansett.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
NFB er nå øket til ca.20dB.
Dette var helt klart god medisin, og ett laaangt skritt i riktig rettning. ;D ;D
Dette virker veldig lovende, og jeg må si det er utrolig gøy å få lov til å være med å utvikle denne forsterkeren.
Takk til deg Jan. ;)
Noen betraktninger ang. Sweep-amp`n kommer om ikke så alt for lenge.

Topp Bunn