Jepp, en kanal oppe og går! ;D
Klokken 02:00 i natt, etter noen ups and down, ble det en form for lyd. En form for lyd vil si ukontrollert oscillering i ultralydområdet, pluss en veldig varm og overbelastet katodemotstand.
Hvorfor? En forsterker i open loop skal ikke oscillere, så enten hadde jeg koblet noe riv ruskende galt, eller så var det en annen forklaring. Og den andre forklaringen var ett stk defekt 6LU8 (leser du dette Arnold, så vet du at jeg kommer til å kontakte deg i dag).
Kun 4 timers søvn gjør at jeg var rimelig trøtt i dag tidlig, men noen basismålinger har jeg gjort. Det er egentlig veldig tilfredsstillende å se at beregningene min stemmer i områder +/- 5% med det jeg måler, for eksempel katodeforspenningen på sluttrørene som skulle være 18V er 17.9V osv. Utgangseffekten er som forventet, opp mot 2x20W før klipping, eller 2x10 "rørwatt".
Litt teori:
For å få litt bedre symmetri i split-load fasevenderen økte jeg anodemotstanden i inngangstrinnet fra 50k til 68k. SL-PI har en liten iboende usymmetri pga at utgangsresistansen er ulik i anode og katode-delen. Egentlig ikke noen stor sak, men dog. Alle slike målinger skal gjøres uten NFB, siden den i større eller mindre grad vil maskere ulinearitet.
Ang feedback, så beregnes graden av NFB på følgende måte: Open loop forsterkning minus closed loop forsterkning.
I mitt tilfelle (for øyeblikket):
Open loop forstekning = 40x dvs 32dB
Closed loop forsterkning = 8x dvs 18dB
Tilført NFB = 32-18 = 14dB eller 5x
Dette vil si at blant annet dempningsfaktoren økes med 5x og forvrengingen senkes med 5x kontra open loop. Om dette er nok eller ei gjenstår å høre, det er det egentlig bare ørene som avgjør.
Det ble litt rotete rundt rørsoklene fordi jeg snudde rørene 180 grader for å få "breisida" mot fronten.
Hva nå?
Hva mer bør jeg gjøre før jeg lytter til den ene kanalen jeg har og starter på den neste?
En ting jeg må måle og deretter beregne, er hvor i ultralydområdet utgangstrinnet har en frekvenspeak. Jeg vet den er der oppe en plass, på scopet ser jeg korresponderende ringing når jeg kjører en firkantpuls gjennom forsterkeren. Botemidlet er ukomplisert: Et RC-ledd, ofte i forbindelse med feedback nettverket burde ta knekken på sånt (hvor det står adjust to OPT på skjemaet).
Bunnlinje: kort sagt lovende. 8)