Høyttalere Swissonor B.A.C.H 8E (?)

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei :)

Det finnes lite omtaler av disse høyttalerene på nettet, men det ser ut til at det er folk her på sentralen som kanskje vet noe om kvalitet og karakter på lyden fra disse.
Er det noen som har noen meninger om de og ev. andre høyttalere de kan sammenliknes med? Styrker, svakheter?

Swissonor+B.A.C.H.+8e-3-119524042.jpg

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
772
Har hørt de større Swissonor og de lyder veldig "live". Neppe høyttalere som er typisk high end med super oppløsning og alle andre floskler som beskriver lyd. Vil si det kommer helt an på prisen hvis du vurderer kjøp. Spiller sikkert helt ok med rørforsterkere (Swissonor lager veldig gode forsterkere).

JP

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
859

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Spiller sikkert helt ok med rørforsterkere (Swissonor lager veldig gode forsterkere).
Ja, det var min tankte også. Nå har ikke jeg rør, men jeg har en SPEC-forsterker som er bygget for å høres ut som en 300B og derfor har egenskaper som kan passe med høyttalerene.

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
joda, kommer nok til å bygge selv en gang, og da er jo fulltoner et enkelt sted å begynne, men ikke tid til det akkurat nå. Uansett; takk for tips! :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
13.987
Sted
Sørlandet
Dem er på Stereophile liste over anbefalte høyttalere i 2013 og 2014:

Made in Switzerland, the B.A.C.H. 8e is a high-sensitivity (94dB/W/m), bass-reflex design with a single 8" coaxial driver. The integral stands can be adjusted to fine-tune the reflex port. The B.A.C.H. 8e lacked deep bass, sounded a bit lively in the upper midrange, and was a bit rolled off in the treble, but nevertheless preserved the music's dynamics and impact, said ST, noting that the Swissonor has an appealing coherence due to the lack of a crossover. For special tastes, decided JA. (Vol.36 No.2)

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
772
Ja, det var min tankte også. Nå har ikke jeg rør, men jeg har en SPEC-forsterker som er bygget for å høres ut som en 300B og derfor har egenskaper som kan passe med høyttalerene.
Spec er veldig bra! Bør kunne spille fint!

JP

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.724
Torget vurderinger
2
Ja, er veldig fornøyd med den!
B.A.C.H 8E er en type høyttaler jeg ser for meg at kan passe bra med forsterkeren.
Jeg synes ellers at Tannoy spiller helt sjukt bra med Spec. Men merk at jeg da snakker om de tyngste Spec-forsterkerne, de minste er en del særere på høyttalerlast.

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg synes ellers at Tannoy spiller helt sjukt bra med Spec. Men merk at jeg da snakker om de tyngste Spec-forsterkerne, de minste er en del særere på høyttalerlast.
Det er en RSA-M3EX som er litt kraftigere enn de minste.
Tannoy er interessant og flere av de er veldig fine å se på også, men prisen blir fort mange ganger høyere enn Swissonor-høyttalerene. 😅
Tviler absolutt ikke på at de er en god match med SPEC. 👍
(Det samme gjelder kanskje også for Fyne...?)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.724
Torget vurderinger
2
Det er en RSA-M3EX som er litt kraftigere enn de minste.
Tannoy er interessant og flere av de er veldig fine å se på også, men prisen blir fort mange ganger høyere enn Swissonor-høyttalerene. 😅
Tviler absolutt ikke på at de er en god match med SPEC. 👍
(Det samme gjelder kanskje også for Fyne...?)
Den forsterkeren er bunnsolid. Brukt Tannoy DC10t er hånd i hanske. Jeg har eid den forsterkeren, og vet hva den kan trylle ut av de høyttalerne. 🙂
Jeg vil tro Fyne passer like bra, men har aldri forsøkt selv.

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Den forsterkeren er bunnsolid. Brukt Tannoy DC10t er hånd i hanske. Jeg har eid den forsterkeren, og vet hva den kan trylle ut av de høyttalerne. 🙂
Jeg vil tro Fyne passer like bra, men har aldri forsøkt selv.
Antar at det samme vil gjelde for DC8 også. :)

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
942
Sted
Oslo
Torget vurderinger
125
Hei :)

Det finnes lite omtaler av disse høyttalerene på nettet, men det ser ut til at det er folk her på sentralen som kanskje vet noe om kvalitet og karakter på lyden fra disse.
Er det noen som har noen meninger om de og ev. andre høyttalere de kan sammenliknes med? Styrker, svakheter?

Vis vedlegget 1053201

Muligens jeg har CTE, men trur Bebop Hifi hadde disse utstilt på horten messen.. låter fint :)

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da står det er par i stua her.
Nydelig lyd. Jeg opplever de som ganske realistiske. Dynamiske. Går kun opp til 15khz, men jeg savner ikke noe i toppen foreløpig. Egentlig veldig behagelig at de ruller av såpass i toppen. Opplever de som tilstrekkelig detaljerte, men det er ikke der fokuset ligger, instrumenter kan ikke plasseres like presist i rommet som men andre høyttalere jeg har, men helheten i lydbildet er veldig fin, og størrelsen også.
Dexter Gordon høres fantastisk ut, og det samme gjør "Mbeni" av Coco Em (veldig bra test-låt).
Det er en god start!
20240911_233656.JPG

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Noen som vet noe om de snodige pluggene på høyttalerene?
20241009_230222.JPG

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
13.987
Sted
Sørlandet
Meget gode plugger som man også ser på en rekke britiske forsterkere. Gratulerer så mye med spennende høyttalere. Håper du gir dem tid og at du klarer å jobbe deg frem til en lydsignatur du trives med.

Nyt musikken!

fatalataf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.05.2021
Antall liker
766
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Meget gode plugger som man også ser på en rekke britiske forsterkere. Gratulerer så mye med spennende høyttalere. Håper du gir dem tid og at du klarer å jobbe deg frem til en lydsignatur du trives med.

Nyt musikken!
Takk for det! :)

Disse skal få masse tid. De er helt perfekte for rommet og spiller nydelig. Ikke like "oppløst" som andre høyttalere jeg har og har hatt, men mye mer behagelig og "naturlig".

Topp Bunn