Switch foran RIAA, erfaringer?

  • Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Jeg skal snart bruke to spillere (en med MM, den andre med MC) og lurer på om noen har erfaring med switch foran RIAA.
Mitt nåværende RIIA er Lehmann Black Cube SE.
For-/effekt forsterkere er Exposure S3010s2.

Dette er den jeg vurderer:
SoundApproach - Rek-O-Kut - Low Noise Stereo Phono/Aux Switch


Alternativt må jeg vurdere:

- RIAA med to innganger som lydmessig er på høyde med eksisterende
- Installere MC-kortet i forforsterkeren (dette skal være av god kvalitet) og enten beholde Lehmann eller dedikert (billigere) MM-trinn. Eller omvendt.
- Installere MM-kortet i forforsterkeren og kjøre step-up med flere innganger/bypass, eksempelvis Denon AU-340.


Billigste alternativ er switchen.
Spørsmålet er om dette medfører en hørbar degradering av lyden. At det kan øke kapasistansen på MM er jeg klar over.

Mvh
KL
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Litt mer informasjon

Her var responsen stor:)

Litt mer info om det kan hjelpe.

Spillerne som brukes er, se dårlig mobilbilde:

Sony PSE 4000 med en PUA 1600L 12", Denon DL-103 og Audio Technica AT OC9
Kenwood KD-500 med Grace G-704, Shure M97xE med SAS Jico

Jeg heller i øyeblikket mest mot å beholde Lehmann, og gå for et internt MM eller MC trinn.
Utfordringen er at jeg ikke vet hvordan de er opp mot Lehmann. Dette koster rundt 6-7k med kabinetter og ekstern strømforsyning.
Printkortet fra Exposure koster 3k. RIAA-trinnet de selger som inneholder ett av disse kortene koster opp mot 10k.

Hvis jeg skulle gå for et riaa med to innganger, hvilke alternativer finnes?

Setter stor pris på alle innspill.

Mvh
KL
To spillere.jpg
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.006
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
Selv med en switch blir det vel vanskeligt med bare Lehmann ja, du må ha av lokket og flytte på dip switcher hver gang du bytter platespiller, da kan du like gjerne glemme switch og bare bytte kabler.
Riaa med to innganger er jo lett å lage, kjøp en sånn 3 ports RCA audio switch B-Tech BT31 White from Conrad.com koble til de to platespillere og koble output til f.eks. en Musical Fidelity V-LPS II, den har omskifter for MM/MC på utsiden. Kanskje litt i billigste laget men du skjønner...
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei Niels

Lehmannen har dip-switchene på undersiden, ingenting må åpnes.

KL
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Har brukt en firekanals bryter fra Clas Ohlson ved enkelte anledninger. Det medførte ikke noen hørbar forringelse lyd, men det kom et skikkelig popp når den ble skrudd på. Mulig dette kan dempes med en kondensator...

Bedre med en passende riaa. Idag bruker jeg Musical Fidelity m1vinl på denne måten. 1mm og 1mc. Mener Cambridge p650 og kan brukes slik, men den har bryter på baksida. Ellers er det vel Manley Steelhead og Monk som er kjent for flere innganger på phono-ampene sine...

prøv deg frem :)
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Nytt RIAA med to innganger, to eksterne, eller internt/eksternt er det som har størst latskapsfaktor.
Med switch + Lehmann må jeg skifte på to enheter. Men er selvsagt billigst.

Har lest litt om switchen jeg linket til, popping ved skifte ser ikke ut til være et problem.

Eneste jeg er sikker på at det å ta ut og inn kabler i RIAAen er ikke en god løsning på lenger sikt. :)
 

mikkel_sb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.02.2013
Innlegg
66
Antall liker
60
Uten å sitte med noen erfaringer ang. switchen du linker til, så kan eg ikkje se at denne skal kunne bringe inn noe mere støy eller problemer.
Antageligvis er det kun en enkel velger som sitter i den, enten henter den signalet fra den ene eller den andre inngangen. Er denne velgeren av god kvalitet, med gode kontaktflater bør denne funke bra.
Det er mulig det sitter noe slags "pop-filter" i den også, som hindrer ulyder ved switching? Uansett er det vel aldri anbefalt å switche over sånne brytere mens anlegget står å spiller.
Det som eventuelt er noe å tenke på er hvor lang tid/mange svitchinger den tåler før kontaktflatene blir dårlige. men trur neppe dette blir noe problem.


Mvh Mikkel
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Det som ser ut til å skille denne fra en del andre, er at den er designet for dette bruket. Kan ikke huske å ha sett andre med jordtilkobling.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Vel... Det er en liten forskjell en billig switch foran eksisterende Lehmann og Steelhead til 88k;)
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
Topp Bunn