Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Bambadoo: det beste er å finne et sete som ræva liker. Jeg er mer komfortabel på smalere seter med minimal padding. Men det er jo individuelt.
    Ellers gjelder det å ha bukser med god pute og godt med chamois krem på før lengre turer. Er du sår etterpå burde du smøre med dertil egnet krem ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok - ble i underkant av 5 mil idag med hybriden. Dvs. har bare den :) Og det får jaggu holde.. Blir hviledag i morgen.
    Endel motvind store deler av turen men fint ellers. Asfalt og grus. Klokka inn på 1:50.. Må da være fornøyd med det?
    skl1.jpg

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ut å trå noen timer nå. Fremdeles vondt i rassen etter turen Fredags kveld.. Noen gode råd der?

Og hvordan utvikles et sykkelsete ? Prøving og feiling eller vitenskapelig og anatomisk? ;)
    Det at man har setet for høyt er ofte en årsak til vondt der bak.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    froomecontadorsarenne.jpg

Nedkjøringen fra Col de Sarenne, som er veien mellom 1. og 2. gangs bestigning av Alpe d'Huez i juli.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Shimano kopatible frikranser. Ultegra, DA, 1070,Red? Hva gir minst vekt i forhold til prisen? Ultgra virker billig og lett, eller er det noe annet man anbefaler?

Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Hvilken ratio er det du skal ha da? Ultegra er vel mest bang for the buck men hender det er salg på de litt dyrere kassettene på CRC feks.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ta med ønsket utveksling i regnestykket.
    Jeg ville sagt Ultegra, men om du vil ha en 11-28 er det bedre med SRAM, siden Shimano har droppet 16-tannhjulet fra sin, tøysekoppene.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    À propos kassetter: Satt på 11-23 igjen idag, superdeilig. Helt lineær giring, og 39-drevet blir mye mer brukbart enn med 12-25. Og så er nyvaskede Choruskassetter så utrolig blanke og lekre, mye penere enn titantøyset.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Jommen bra jeg ikke bor der siden jeg ikke eier en kassett større enn 12-25 gitt.

Fantastisk flott vei altså. Kanskje det går an å ta en grisebillig harrytur til Mallorca bare for å sykle?

N

nb

Gjest
    Da har jeg kommet ordentlig i gang. Pappaperm overstått og får trent litt opp Kongsveien (jobber i Bjørvika, bor på Nordstrand) fire til fem dager i uken. Med nyinnkjøpt pulsklokke/computer fra Garmin (Forerunner 910XT HRM) blir alt grundig dokumentert. Bruker i underkant av 20 minutter på hjemturen så satser på høy intensitet siden det blir såpass korte økter. Får legge inn en god omvei en gang eller to i uken for å få litt lengre tur. Folkene på NTNU ville nok blitt glade over å se pulsgrafene mine. Tre uker i Frankrike med seksretters luncher osv har medført at klatrevekten er svakt i overkant, men det renner nok fort av.

Noen som har erfaring med rute ala Sentrum - Svartdalen til Bryn, langs Østensjøvannet, til Skullerud og over til Nordstrand? Ser for meg at den må være kurant å sykle som en avveksling.

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    12-25 går helt fint i Sa Calobra. Det er vel max 11-12% noen få steder, ellers helt greit (og flott!!).

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    nb, personlig synes jeg Østensjøvannet - Skullerud og den siden av E6 er litt kje og trafikkert. Hvis du skal ta en fin omvei hjem fra jobb hadde jeg syklet Ingierstrandveien - Svartskog - Gamle Mossevei og så Herregårdsveien opp på vei tilbake.

N

nb

Gjest
    nb, personlig synes jeg Østensjøvannet - Skullerud og den siden av E6 er litt kje og trafikkert. Hvis du skal ta en fin omvei hjem fra jobb hadde jeg syklet Ingierstrandveien - Svartskog - Gamle Mossevei og så Herregårdsveien opp på vei tilbake.
    Takk for tipset, det var jo en noget større omvei, men skal prøves en gang!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.225
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fin fin tur i Nordmarka i ettermiddag :)

OU812

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, frodes00. Sa Calobra var bare et fint bilde. Ikke noe tilsvar til Fidelio.
    Jeg var såpass tung i beina da jeg kjørte Sa Calobra i fjor at 34x26 var nnnngh! i det bratte serpentinerpartiet 2-1 km fra toppen. Det er sånn det kan gå når man samler kilometer og høydemeter. Lang dag.

Nå blir xerxes glad, rh. Hvit trøye og greier.

Col de Sarenne igjen (med tandem...). Ze Panzerwagen liker den ikke.

Lacets_Sarenne2.jpg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Fausto Coppi hadde ikke survet for den nedkjøringen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand
    Hehe, frodes00. Sa Calobra var bare et fint bilde. Ikke noe tilsvar til Fidelio.
    Jeg var såpass tung i beina da jeg kjørte Sa Calobra i fjor at 34x26 var nnnngh! i det bratte serpentinerpartiet 2-1 km fra toppen. Det er sånn det kan gå når man samler kilometer og høydemeter. Lang dag.

Nå blir xerxes glad, rh. Hvit trøye og greier.

Col de Sarenne igjen (med tandem...). Ze Panzerwagen liker den ikke.

Vis vedlegget 203224
    Jeg blir alltid glad når jeg ser syklister. Det er det ikke alltid jeg gjør når de er kledd i svart. :)

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Ble 3,5mil grustur på cyclocrossen igår kveld. Med nye Mt55 hjul, fungerte greit men kunne såklart vært lettere. Dog er det vel skivebremsene som står for mesteparten av vekten. Og ramma såklart. Moro med offline GPS app, Mytrails og openstreetmap bikemap. Trengte det for å finne ruten jeg skulle oppsøke.

Ps: Har allerede fått pes fra min bror for altfor mye drikkevarer på turen.:p

Vedlegg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Holmestrand
    Ble 3,5mil grustur på cyclocrossen igår kveld. Med nye Mt55 hjul, fungerte greit men kunne såklart vært lettere. Dog er det vel skivebremsene som står for mesteparten av vekten. Og ramma såklart. Moro med offline GPS app, Mytrails og openstreetmap bikemap. Trengte det for å finne ruten jeg skulle oppsøke.

Ps: Har allerede fått pes fra min bror for altfor mye drikkevarer på turen.:p
    Liker den sykkelen. Ser ut som et skikkelig arbeidsredskap!
    Ikke noe jåleri, og da har man lov til å ha med så mange flasker man vil.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tipset, det var jo en noget større omvei, men skal prøves en gang!
    Veldig fin tur det der, med lite trafikk selv i rushtiden.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Følelsen av gode pariserdekk på veier som på bildet over er fantastisk.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må teste ut ulike landeveisdekk en gang. Det som skrives om følelsen av ulike dekk er foreløpig helt fremmed for meg, og lar seg neppe beskrive på meningsfylt vis.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Røk på et slikt her om dagen:

superleggero.jpg

For tiden står et gammelt Deda Newton-fremspring på sykkelen, det er dønn stivt, men ser litt vel muskuløst ut. Dette tror jeg blir bedre, håper bare det er like stivt som Newton. Zero1-fremspringet som stod på før bøyer seg som et helvete når man spurter i bukken, men så er det også et billigfremspring da.

Dette er noe av det dummeste jeg har sett. Trodde først det var en tullefilm, men neida. Åpenbart trenger de et seksmanns designteam for å lage en sykkelbjelle som ser ut som en miniatyr av Apple TV...

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte et par GP4000s 25mm for litt siden. I helga ble et montert bak med nyinnkjøpt slange, sammen med et annet i 23 mm foran. Kom til å tenke på at reserveslangen veska var 18/23 mm, men når jeg sjekker mot 18/25 som jeg har kjøpt både tom og men litt luft i slangen ser de veldig like ut, om det er noen forskjell overhode?? Har det noe å si om man bruker en slage for 18/23 slange i et dekk på 25mm eller for den saks skyld en 18/25 slange i 23mm. Er det kanskje samme slagen ?

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    Jeg må teste ut ulike landeveisdekk en gang. Det som skrives om følelsen av ulike dekk er foreløpig helt fremmed for meg, og lar seg neppe beskrive på meningsfylt vis.
    For tiden har jeg to sett gode carbonhjul av samme merke (Reynolds 32), et i clincherversjon (Vredestein Fortezza Slick, Shcwalbe Ultremo m latex slange) og et i tubular (Schwalbe Ultremo). Alle i 23 mm. Ærlig talt, forskjellen mellom dem er ikke stor. Jeg vil faktisk vedde noen kr på at du ikke vil merke forskjell. Jeg har kjørt begge varianter på god asfalt (Italia, Spania) og norsk (både god og "vanlig" asfalt ødelagt av vinterpigger), og vil egentlig si at begge er helt supre og like gode.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Kjøpte et par GP4000s 25mm for litt siden. I helga ble et montert bak med nyinnkjøpt slange, sammen med et annet i 23 mm foran. Kom til å tenke på at reserveslangen veska var 18/23 mm, men når jeg sjekker mot 18/25 som jeg har kjøpt både tom og men litt luft i slangen ser de veldig like ut, om det er noen forskjell overhode?? Har det noe å si om man bruker en slage for 18/23 slange i et dekk på 25mm eller for den saks skyld en 18/25 slange i 23mm. Er det kanskje samme slagen ?
    Jeg vil påstå at du kan med stor ro montere 23 slangen i 25 dekk. Forskjellen er hårfin, om den er der i det hele tatt. Hadde du montert 23 slangen på en hybrid med 37 eller høyere profil derimot så ville jeg ikke syklet så veldig langt på det :rolleyes:

Slanger er veldig tøyelige, og du kan få mye rart til å virke. Jeg har sett 26" slanger i 28" dekk og vice verca i bruk.

Lagde meg en 32-48 krank til utpøving på cyclocrossen. Har 3 delt 28-38-48 fra før, men bruker sjeldent minstedrevet så jeg tipper 32 vil utfylle rollen til både 28 og 38 drevet. Så lenge jeg får giret med på det iallefall, men det skal vel i teorien ikke være verre enn en normal kompaktkrank med 34-50....
    Foruten hjulene så er cyclocrossen helt og holdent bygd opp av skrot og bruktdeler fra jobben faktisk. Biking on a budget! :p

Vedlegg

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hadde årets første kveldstur i Maridalen i dag, og det er jommen meg mange ute og sykler altså. Temposykkel later til å være det nye hotte. Hihi.

Mer graverende er antall syklister som synes det er helt ok å legge seg på hjul uten å spørre først. Dette er ikke bra. For det første bryter det litt med normal høflighet, for ikke å snakke om sykkelkutyme, og det er dessuten en sikkerhetsrisiko når man har en uerfaren syklist kliss på bakhjulet uten at man vet om det. Ble rene intervalløkten fordi man må riste av seg disse hersens nysyklistene som tror de er på skitur. Siste var en kar i full Rye-gettup som klamret seg til bakhjulet mitt selv om jeg gav på for å sende et lite signal om at jeg ikke ville ha den stygge drakten hans bak meg. Måtte legge inn 53-11 og banke bortover flata for å få ham til å slippe. Gid altså.

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    Mer graverende er antall syklister som synes det er helt ok å legge seg på hjul uten å spørre først. Dette er ikke bra. For det første bryter det litt med normal høflighet, for ikke å snakke om sykkelkutyme, og det er dessuten en sikkerhetsrisiko når man har en uerfaren syklist kliss på bakhjulet uten at man vet om det. Ble rene intervalløkten fordi man må riste av seg disse hersens nysyklistene som tror de er på skitur. Siste var en kar i full Rye-gettup som klamret seg til bakhjulet mitt selv om jeg gav på for å sende et lite signal om at jeg ikke ville ha den stygge drakten hans bak meg. Måtte legge inn 53-11 og banke bortover flata for å få ham til å slippe. Gid altså.
    Interessant synspunkt. Selv legger jeg meg gjerne bak en annen hvis farten er OK (uten å spørre), og andre legger seg ofte bak meg (uten å spørre). Dette er jo særlig aktuelt hvis det går med en viss fart. Antar at en faktor her er om man sykler i en klubb eller ikke.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Det er ikke et interessant synspunkt, det er helt normal folkeskikk, men det er så mange nekulturny ute på veien nå at man opplever det oftere og oftere.

Det koster en svært lite å si "hei, er det ok om jeg henger på litt", så jeg skjønner ikke hvorfor man velger ikke å gjøre seg til kjenne. Hyggeligere er det også.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Folk må gjerne legge seg på hjulet mitt uten å si fra om de har med et par frognertiere til et nytt Super Record-bakgir.
    Hva er det med alminnelig høflighet i dette landet? Kan ikke folk si hei og spørre om de kan legge seg på hjul?

frodes00

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Antall liker
    254
    Selvsagt vil man jo typisk utveksle hilsener hvis man kjører sammen over litt tid. Sånn sett er kanskje Maridalen litt atypisk, i og med at det ikke er snakk om de store avstandene. Selv syklet jeg Nesodden-Ski-Enebakk-Lillestrøm-Nittedal-Oslo på lørdag, skulle gjerne hatt noen å ligge bak i motvinden!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn