kling klang konsum produkt
Jeg vil anta at det til sjuende og sist kommer veldig an på hvor fort det går. Man sitter dramatisk mye mer aerodynamisk på en racer enn på en typisk terrengsykkel. Dermed får raceren et større overtak jo større fart rytteren klarer å holde. I lav hastighet kan du kanskje ha rett. Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt. Jeg er litt sånn halvskeptisk til det voldsomme jaget etter aerodynamiske sykler og deler, men sittestilling tror jeg på. Ned i bukken og kjenn forskjellen.Jeg vil anta at en standard birkensykkel vil trille bedre enn en landeveissykkel på tildels bløte grusveier.
Ikke eksponentsielt, men en powerfunksjon, altså v^2 og ikke exp(k*v)Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt.Jeg vil anta at en standard birkensykkel vil trille bedre enn en landeveissykkel på tildels bløte grusveier.
Sorry. Sånn blir det når man ikke kan matte. Rot og tøys, feil ord og i det hele tatt. Men ja. Men det er akkurat det jeg mener.Ikke eksponentsielt, men en powerfunksjon, altså v^2 og ikke exp(k*v)Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt.Jeg vil anta at en standard birkensykkel vil trille bedre enn en landeveissykkel på tildels bløte grusveier.
No offence men ja, 71 til 71,5 styrerørsvinkel avhengig av størrelse er i bratteste laget for å ha det moro i terrenget selv på en 29'er.Hmmm... Er dette en gørrkjedelig maskin?... Men uansett er birkensykler gørrkjedelige maskiner, og det var ikke bare grus på turen heller.
For vanlige mennesker som ikke har samme teknikk som Kulhavy og co er den type sykler mest egnet for grusveibanking.Rundbanesykler er morsomme på rundbane. De er jo ikke egentlig laget for grusveibanking.
powerfunksjon? Hva er det?Ikke eksponentsielt, men en powerfunksjon, altså v^2 og ikke exp(k*v)Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt.Jeg vil anta at en standard birkensykkel vil trille bedre enn en landeveissykkel på tildels bløte grusveier.
At resultatet (her: luftmotstand) er proporsjonal med en variabel (her: fart) opphøyd i (bruker "^") en konstant (f.eks. 2).powerfunksjon? Hva er det?Ikke eksponentsielt, men en powerfunksjon, altså v^2 og ikke exp(k*v)Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt.Jeg vil anta at en standard birkensykkel vil trille bedre enn en landeveissykkel på tildels bløte grusveier.
Joda. Men man bruker vel "powerfunksjon" i moderne norwenglish*?Enig i alt det der, men det heter potensfunksjon, ikke powerfunksjon.
![]()
toillball, hvor kommer de skuffene der fra?Da er datteren min på 2 år klar for cyclocross-sesongen!
(Kjedet meg litt på jobb på mandagsmorran, det må da være lov?)
Hvis en tar utgangspunkt i bilde 2 fra Fidelio så vil jeg tro at rullemotstanden er så høy at luftmotstanden er nær irrelevant, underlag og kontaktflate er av større betydning på grus og terreng enn på asfalt.Uansett.
Frikskjon fra dtrivverk og dekk: En konstant ganger hastigheten.
Luftmotstand: En konstant ganger kvadratet av hastigheten.
Jeg mener å ha lest at de krysser hverandre ved 13 km/t. Antar at det refererte til racer. Dårlig nytt for birkensykler i stor fart er det uansett.
Og når man tar i betraktning at jeg sykler uten hender på styret mens jeg snur meg og tar bilde, blir vel dette enda mer irrelevant. Ræser på grus er moro, dèt er poenget.Hvis en tar utgangspunkt i bilde 2 fra Fidelio så vil jeg tro at rullemotstanden er så høy at luftmotstanden er nær irrelevant, underlag og kontaktflate er av større betydning på grus og terreng enn på asfalt.Uansett.
Frikskjon fra dtrivverk og dekk: En konstant ganger hastigheten.
Luftmotstand: En konstant ganger kvadratet av hastigheten.
Jeg mener å ha lest at de krysser hverandre ved 13 km/t. Antar at det refererte til racer. Dårlig nytt for birkensykler i stor fart er det uansett.
En av de bedre hardtail jeg har sittet på uansett hjulstørrelse. Kjedelig? Tja, det er vel smak og behag, men hva er galt med å ha det komfortabelt mens man sykler raskt på grus og lett sti? I love my C'daleHmmm... Er dette en gørrkjedelig maskin?... Men uansett er birkensykler gørrkjedelige maskiner, og det var ikke bare grus på turen heller.
Vis vedlegget 225596
Hm ;DDa er datteren min på 2 år klar for cyclocross-sesongen!
(Kjedet meg litt på jobb på mandagsmorran, det må da være lov?)
De skuffene kommer visstnok fra gamle Gresvik sport i Trondheim sentrum. Sjefen kjøpte skapet som måler ca 130x220m for ca 30år siden og det er fyllt med små metallskuffer for deler. Husker ikke hvor mange skuffer det var, men mener å husker det var ca 100+.... Ble iallfall sjokkert da jeg regnet det ut sist. (Kan sjekke imorgen) (Red. det er 6 x19 skuffer,totalt 114.)toillball, hvor kommer de skuffene der fra?Da er datteren min på 2 år klar for cyclocross-sesongen!
(Kjedet meg litt på jobb på mandagsmorran, det må da være lov?)
Minner om at vi nåes kjappest på telefon dersom man lurer på noe angående velocipeden sin. Vi er også åpne for eksistensielle spørsmål, dog helst på slutten av fredager.
Driter i Ekke og kona hans. Check out my new mo fo awesome bike yall
![]()
![]()
![]()
![]()
Valentino! Se:
![]()
![]()