Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ekorre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Antall liker
    248
    Det så nydelig ut. Napper i grusbaguetten!
    27 mm er jo nesten fatbike

fikk meg en snurr selv idag. Ikke så galt vær i Oslo heller

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil anta at en standard birkensykkel vil trille bedre enn en landeveissykkel på tildels bløte grusveier.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tja, litt opp og ned. Noe var bløtt og noe var tørt. Kommer også an på dekkbredde og -trykk. Men uansett er birkensykler gørrkjedelige maskiner, og det var ikke bare grus på turen heller.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg vil anta at en standard birkensykkel vil trille bedre enn en landeveissykkel på tildels bløte grusveier.
    Jeg vil anta at det til sjuende og sist kommer veldig an på hvor fort det går. Man sitter dramatisk mye mer aerodynamisk på en racer enn på en typisk terrengsykkel. Dermed får raceren et større overtak jo større fart rytteren klarer å holde. I lav hastighet kan du kanskje ha rett. Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt. Jeg er litt sånn halvskeptisk til det voldsomme jaget etter aerodynamiske sykler og deler, men sittestilling tror jeg på. Ned i bukken og kjenn forskjellen. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Artige greier, denne strava. Jeg har kikket litt på plasseringene mine på Kongsveien, Bunnen av Kongsveien-Sæter og Gjersjøen fra broa til hjulet.

Konklusjon: Jeg skal slanke meg!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt.
    Ikke eksponentsielt, men en powerfunksjon, altså v^2 og ikke exp(k*v)
    Sorry. Sånn blir det når man ikke kan matte. Rot og tøys, feil ord og i det hele tatt. Men ja. Men det er akkurat det jeg mener. ;)

Sist redigert av en moderator:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    ... Men uansett er birkensykler gørrkjedelige maskiner, og det var ikke bare grus på turen heller.
    Hmmm... Er dette en gørrkjedelig maskin?
    No offence men ja, 71 til 71,5 styrerørsvinkel avhengig av størrelse er i bratteste laget for å ha det moro i terrenget selv på en 29'er.

Men det er utvilsomt en fin og meget rask sykkel.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rundbanesykler er morsomme på rundbane. De er jo ikke egentlig laget for grusveibanking.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Rundbanesykler er morsomme på rundbane. De er jo ikke egentlig laget for grusveibanking.
    For vanlige mennesker som ikke har samme teknikk som Kulhavy og co er den type sykler mest egnet for grusveibanking.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.631
    Sted
    Holmestrand

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Rullemotstand i dekk og drivverk stiger lineært, i motsetning til luftmotstanden som stiger eksponensielt.
    Ikke eksponentsielt, men en powerfunksjon, altså v^2 og ikke exp(k*v)
    powerfunksjon? Hva er det?
    At resultatet (her: luftmotstand) er proporsjonal med en variabel (her: fart) opphøyd i (bruker "^") en konstant (f.eks. 2).

Luftmotstand=konstant*fart^2

Så hvis luftmotsanden ved fart 10km/t er 1N, så vil den ved 20km/t være 4N og ved 30km/t være 9N.

I en eksponensialfunksjon er grunntallet konstant og eksponenten variabel. Eksempel: Dersom en befolkning har en vekstrate på 0.1/år er befolkningsstørrelsen etter 100 år blitt mer enn 22,000 ganger så stor:
    100-årsbefolkning=Opprinnelig befolkning* e^(0.1*100)

Generelt går det mer til Helvete med eksponensialfunksjoner.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Enig i alt det der, men det heter potensfunksjon, ikke powerfunksjon.
    :)
    Joda. Men man bruker vel "powerfunksjon" i moderne norwenglish*?

(*ikke at det er noe å strebe etter)

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Uansett.
    Frikskjon fra dtrivverk og dekk: En konstant ganger hastigheten.
    Luftmotstand: En konstant ganger kvadratet av hastigheten.
    Jeg mener å ha lest at de krysser hverandre ved 13 km/t. Antar at det refererte til racer. Dårlig nytt for birkensykler i stor fart er det uansett.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    På bildene fra grussyklingen over er det da heller ingen som sitter i "bukken", og da er vel luftmotstanden heller ikke noe særlig mindre enn på "birkensykkelen".

Det som er av grus rundt meg tror jeg stort sett er litt for grovt/løst/mykt for racer - det er iallefall det jeg innbiller meg frem til jeg prøver. "Vanlige" racerdekk med slange punkterer vel kanskje litt lettere enn de limte variantene dere bruker?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Uansett.
    Jeg mener å ha lest at de krysser hverandre ved 13 km/t. Antar at det refererte til racer. Dårlig nytt for birkensykler i stor fart er det uansett.
    Hvis en tar utgangspunkt i bilde 2 fra Fidelio så vil jeg tro at rullemotstanden er så høy at luftmotstanden er nær irrelevant, underlag og kontaktflate er av større betydning på grus og terreng enn på asfalt.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Uansett.
    Hvis en tar utgangspunkt i bilde 2 fra Fidelio så vil jeg tro at rullemotstanden er så høy at luftmotstanden er nær irrelevant, underlag og kontaktflate er av større betydning på grus og terreng enn på asfalt.
    Og når man tar i betraktning at jeg sykler uten hender på styret mens jeg snur meg og tar bilde, blir vel dette enda mer irrelevant. Ræser på grus er moro, dèt er poenget.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.627
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    ... Men uansett er birkensykler gørrkjedelige maskiner, og det var ikke bare grus på turen heller.
    Hmmm... Er dette en gørrkjedelig maskin?

Vis vedlegget 225596
    En av de bedre hardtail jeg har sittet på uansett hjulstørrelse. Kjedelig? Tja, det er vel smak og behag, men hva er galt med å ha det komfortabelt mens man sykler raskt på grus og lett sti? I love my C'dale:)

OU812

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Blir glad inni meg av å se den der, Valentino. Jeg kommer neste gang med mindre det skjer noe merkelig i mellomtiden. Styrer med å dra i gang en sykkelgruppe i bedriftsidrettslaget også. Kanskje det kommer en lyseblå gjeng oppover.

toillball

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Antall liker
    229
    Da er datteren min på 2 år klar for cyclocross-sesongen! :p

(Kjedet meg litt på jobb på mandagsmorran, det må da være lov?)
    toillball, hvor kommer de skuffene der fra?
    De skuffene kommer visstnok fra gamle Gresvik sport i Trondheim sentrum. Sjefen kjøpte skapet som måler ca 130x220m for ca 30år siden og det er fyllt med små metallskuffer for deler. Husker ikke hvor mange skuffer det var, men mener å husker det var ca 100+.... Ble iallfall sjokkert da jeg regnet det ut sist. (Kan sjekke imorgen) (Red. det er 6 x19 skuffer,totalt 114.)

Jobben min kan du besøke på facebook. Vi er innmari interaktive
    https://www.facebook.com/pages/Sykkelbua-Bakklandet/351557326472 :p

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Minner om at vi nåes kjappest på telefon dersom man lurer på noe angående velocipeden sin. Vi er også åpne for eksistensielle spørsmål, dog helst på slutten av fredager.
    ;)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.631
    Sted
    Holmestrand
    Hm... på tross av en smule entusiasme for både Bianchi og celeste, så blir dette feil og feil.

Ingen grunn til at det skal stå Bianchi på ei klokke.
    Ingen grunn til at klokka skal være i celeste.
    Sorry.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Bruk 1500 kroner på en Citizen eco-drive klokke så trenger du ikke å tenke på ny klokke eller batteriskift de neste 15-20 årene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Noe så kjedelig da. :)

--

Vil hun bli min?

24-IMG_0655.jpg

Chiara Vittoria er litt vanskelig å kurtisere, skjønner dere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn