Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2023

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.684
    Sted
    Holmestrand
    Har allerede en eldre, godt brukt tilsvarende slik veske:
    Vis vedlegget 942367
    Den har en litt enklere, mindre ruvende innfesting enn quick-lock, men avtakbar. Den er på snaut 7ltr (28x20x12cm).
    Både kan - og vil brukes ved behov, men jeg synes den er unødig stor til "vanlig" bruk, og ser derfor etter en noe mindre variant.
    🙂 skjønte at er på jakt etter en annen type. Tenkte bare på åpning egentlig. Har noen vesker som bare ligger fordi de er umulige å få ting inn ut av. 😂
    Oppdatering: Nå sier kona at de har hun kastet … 😳

• Wow
    Reaksjoner: ptb

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.893
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kult det. Kan bli litt av et felt også ser jeg på PCS.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.652
    Torget vurderinger
    10
    Kult det. Kan bli litt av et felt også ser jeg på PCS.
    Jeg er ikke veldig bevandret der, fant det ikke inne på PCS, har du en link?
    Fikk VIP-billetter Kongsberg-Larvik, sitter også på i rittet med bil, blir spennende!

Mvh.
    SAL

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.893
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Startlisten er ikke endelig, men både van Vleuten og Uttrup Ludwig ser ut til å være bekreftet., og SD Works har omtrent bare stjerner på laget.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.684
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er ikke veldig bevandret der, fant det ikke inne på PCS, har du en link?
    Fikk VIP-billetter Kongsberg-Larvik, sitter også på i rittet med bil, blir spennende!

Mvh.
    SAL
    Tenker jeg tar meg en tur og kikker et eller annet sted rundt Hvittingfoss.
    Du får vinke når du farer forbi @SAL. 😎

• Liker
    Reaksjoner: SAL

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.652
    Torget vurderinger
    10
    Tenker jeg tar meg en tur og kikker et eller annet sted rundt Hvittingfoss.
    Du får vinke når du farer forbi @SAL. 😎
    Helt klart jeg vinker, litt usikker på om jeg ser deg, du får finne på noe så du er umulig å misse! :)
    Kanskje slik med skikkelige Tom Platz-lår.....
    crazy-fashion.png

Mvh.
    SAL

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I mangel av å finne en «optimal» styreveske så er jeg i gang med å modifisere/tilpasse en slik toalettmappe:
    IMG_0138.png
    Mer om dette i morgen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvor langt sykler dere, ettersom det kreves bagasje/vesker?
    Som @xerxes nevner. Forskjellig bruk av sykkel det;).
    I motsetning til dere landeveisgutta som durer rundt en tur i trikot med kun en drikkeflaske og 2 energibars i trøyelomma, så har ihvertfall jeg tidvis behov for å ha med ulike saker. Jeg vil kunne bruke sykkelen til alt fra trening og kosetur til overnattingstur. Derfor solgte jeg landeveissykkelen og kjøpte en gravel. Dere bruker sykkelen i all hovedsak til ‘en ting.
    En sykkeltur er dermed ikke nødvendigvis kun å sykle fra a til b, eller en runde. Man skal kanskje noe på turen og skal ha med fotoapparat, caps, fiskeutstyr osv.
    Selv midt på sommeren på en dags-eller «lenger» kveldstur så er det mulig å oppleve ihvertfall 3 årstider i løpet av en tur. Derfor kan det være behov for å ha med overtrekksbukse, jakke og kanskje en tynn fleecetrøye. Mat må man kanskje ha plass til - og jeg spiser ikke de der greiene dere dytter innpå ;) . Slange, dekkspaker og et lite verktøysett er greit å ha med.

Selvfølgelig kan man bruke en liten sekk, hvilket mange gjør, men jeg foretrekker å pakke på sykkelen fremfor å pakke på meg selv:).
    Samtidig vil jeg ha en fleksibel løsning som er raskt å tilpasse til behovet. Derfor blir det en styreveske, en liten rammeveske og en litt større (6ltr) komprimerbar seteveske som alle er kjappe å ta av/på. I tillegg har jeg, for lengre turer, mulighet for å montere bagasjebrett m/sidevesker og om behovet skulle tilsi det så er det også mulig å feste små vesker på gaffelen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.684
    Sted
    Holmestrand
    I motsetning til dere landeveisgutta som durer rundt en tur i trikot med kun en drikkeflaske og 2 energibars i trøyelomma, så har ihvertfall jeg tidvis behov for å ha med ulike saker. Jeg vil kunne bruke sykkelen til alt fra trening og kosetur til overnattingstur. Derfor solgte jeg landeveissykkelen og kjøpte en gravel. Dere bruker sykkelen i all hovedsak til ‘en ting.
    En sykkeltur er dermed ikke nødvendigvis kun å sykle fra a til b, eller en runde. Man skal kanskje noe på turen og skal ha med fotoapparat, caps, fiskeutstyr osv.
    Selv midt på sommeren på en dags-eller «lenger» kveldstur så er det mulig å oppleve ihvertfall 3 årstider i løpet av en tur. Derfor kan det være behov for å ha med overtrekksbukse, jakke og kanskje en tynn fleecetrøye. Mat må man kanskje ha plass til - og jeg spiser ikke de der greiene dere dytter innpå ;) . Slange, dekkspaker og et lite verktøysett er greit å ha med.

Selvfølgelig kan man bruke en liten sekk, hvilket mange gjør, men jeg foretrekker å pakke på sykkelen fremfor å pakke på meg selv:).
    Samtidig vil jeg ha en fleksibel løsning som er raskt å tilpasse til behovet. Derfor blir det en styreveske, en liten rammeveske og en litt større (6ltr) komprimerbar seteveske som alle er kjappe å ta av/på. I tillegg har jeg, for lengre turer, mulighet for å montere bagasjebrett m/sidevesker og om behovet skulle tilsi det så er det også mulig å feste små vesker på gaffelen.
    Akkurat.
    Tar ofte en tur, det kan være på vei, sti … myr… fordi jeg skal på tur. Noen ganger bare fordi jeg elsker å sykle, andre ganger fordi sykkelen er effektiv, morsom fyll inn dine grunner og derved totalt den beste måten å komme fram dit jeg skal kjøpe mat, prate med noen, ta en kafferast(bare fordi jeg har lyst til å sitte akkurat der og nyte utsikt eller rydde inni huet mitt), grille en pølse, støtte sykkelen på et tre og klyve opp på en topp.
    Mange ganger trenger jeg litt ekstra med meg.
    Derfor veske.
    Andre ganger stapper jeg pølsekroppen inn i lycra, en bar i lomma, på med landeveiskoa og triller en tur på landeveien.

Sist redigert:
    • Liker

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.117
    Sted
    Oslo/Grebbestad

Bra redegjørelse her ptb(y):) jeg skjønte att det var noe slik, men måtte bra spørre litt ironiskt ment;) redigerte innlegg med noen emojs:)
    Jeg bruker sykkelen som du sier stort sett til en ting trening. Men i 2016 syklet vi rundt i nord Frankrike i forbindelse med 100års markeringen av Somme offensiven. Vi var ikke bare på asfalt skal sies!
    Vår nå avdøde totte:cry: var en utmerket guide og service mann:love:
    DSCN1154.jpg

Den enorme kratern i La Boisselle som var selve startskuddet til den store slakt dagen for Brittiske styrker.
    P6281177.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.893
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1693041492686.jpeg
    Jeg har en slik Ortlieb seterakett som jeg bruker sjelden. En gang syklet jeg til Oslo Vest med partyklær i den for å være med på et dobbelt 50 hagefest.
    En kompis hadde alltid styreveske med speilreflekskamera i på turene i Alpene. Fra alpetiden hvor jobben var å guide og hjelpe har jeg fremdeles en god minipumpe på sykkelen for å spare plass i trøyelommene.
    Jeg sykler fra spisested til spisested om turene er lange (100 km +), og de er uansett 19 av 20 ganger rundturer.
    Terrengsykkelturene mine er aldri lenger enn en god time.

Totte ❤😢

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så, over til gårsdagens lille DIY-prosjekt.

Størrelsen er omtrent som jeg kunne tenkt meg. Ø ca 11cm og lengde ca 23cm gir drøyt 2,1ltr volum.

Første oppgave var å fjerne den digre XXL-logoen. Godt man har en skvett med god gammel tynner stående, som er effektivt mot slikt:cool:.

IMG_3635.jpg
    Så var det å tenke litt igjennom løsningen, innfestingspunkter, måle opp osv. Kappe til plastplate for innvendig avstiving av festepunktene, lage avstandsstykker slik at det er klaring til fingrene mellom styret og vesken.

Avstiving på innsiden, med reimene igjennom. Reimene er forøvrig type Stretch-Loc fra SeaToSummit.
    IMG_3637.jpg

Strikken under er for å feste rundt styrepinnen. Denne er kun for illustrasjon. Har en annen med festekrok, som er raskere å ta av/på.
    IMG_3638.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.684
    Sted
    Holmestrand
    Så, over til gårsdagens lille DIY-prosjekt.

Størrelsen er omtrent som jeg kunne tenkt meg. Ø ca 11cm og lengde ca 23cm gir drøyt 2,1ltr volum.

Første oppgave var å fjerne den digre XXL-logoen. Godt man har en skvett med god gammel tynner stående, som er effektivt mot slikt:cool:.

Vis vedlegget 946501
    Så var det å tenke litt igjennom løsningen, innfestingspunkter, måle opp osv. Kappe til plastplate for innvendig avstiving av festepunktene, lage avstandsstykker slik at det er klaring til fingrene mellom styret og vesken.

Avstiving på innsiden, med reimene igjennom. Reimene er forøvrig type Stretch-Loc fra SeaToSummit.
    Vis vedlegget 946503

Strikken under er for å feste rundt styrepinnen. Denne er kun for illustrasjon. Har en annen med festekrok, som er raskere å ta av/på.
    Vis vedlegget 946505
    Smart løsning!
    I hvilken grad tåler den regn tror du?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Smart løsning!
    I hvilken grad tåler den regn tror du?
    Takk :) .
    Tja, ikke godt å si. Materialet er jo en form for "gummi", så det er vanntett. Glidelåsen, som ikke er vanntett, ligger (slik jeg har montert den) under klaffen, så minimalt vil nok kunne komme inn der. Vil dermed anta at det greit tåler litt regn uten at jeg ville stole 100% på det.

Sånn ble den forøvrig på sykkelen:
    IMG_3646.jpg
    Og med innfestingsløsningen så sitter den dønn. Vil neppe sagge ned med vekt i heller.
    IMG_3645.jpg
    Gummistraps´n er litt lange, men var de korteste i sortimentet. Voilé (Nano) har noen kortere, men var ikke å oppdrive annet enn fra deres hjemmeside, mens de jeg har brukt kunne kjøpes over disk i Oslo. Om det blir irriterende så kan jeg jo kutte de.
    IMG_3649.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vis vedlegget 946504
    Jeg har en slik Ortlieb seterakett som jeg bruker sjelden.
    Har sett på x antall ulike varianter av slike - også på tuben der man får et litt bedre forhold til de mht både størrelse, funksjon, innfesting og hvor godt de sitter. Samtidig vurderte jeg hvor stor (les liten) jeg kunne klare meg med. Valget falt til slutt på Topeak Backloader 6ltr, som på bildet (men helsort) og den er på vei i posten.
    IMG_0139.jpeg

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    schutz stem twist.jpg :)
    Har vært ute etter et twist stem. Begynte med danske N-lock og bestille fra en dansk butikk i Københamn/copenhagen). Ville betale med paypal. Fikk takk for bestillingen. De skulle gi næmere beskjed på mail når de skulle sende N-lock. Ikke noe mail fra dem.Jeg sendte E-mail både privat og fra jobb, men all mail ble blokkert. Ringte til danmark og butikken og fikk kontakt med ei dansktalende dame . Ga henne ordrenummeret og fikk til svar at de ikke kunne finne denne bestilling. Hun ga meg en mailadresse. men forstod ikke en dritt hva hun sa eller mente. Da bestemte jeg meg for å gi faen, og begynte å google og kom over et et tysk twist stem og produsenten Schulz. Handlet med Ebiketech i Oslo. Lynrask rekasjons og service. Sendte samme dag! Passet perfekt og topp kvalitet. Kjekt når en skal ha cover og beskyttelse for sykkelen. Blir en solid presenning som er formsydd og man slipper styret som stikker ut!

• Liker

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tja, ikke godt å si. Materialet er jo en form for "gummi", så det er vanntett. Glidelåsen, som ikke er vanntett, ligger (slik jeg har montert den) under klaffen, så minimalt vil nok kunne komme inn der. Vil dermed anta at det greit tåler litt regn uten at jeg ville stole 100% på det.
    Veldig bra moddearbeid! Sånt har jeg sansen for!

Jeg hadde for en del år siden store ambisjoner om å lage bager og ryggsekker selv, men det ble med noen få prosjekter samt en del reparasjoner og modding av eksisterende utstyr.
    Så nå står det en stk beinhard industrisymaskin med "walking foot" som er gira ned for å kunne jobbe presist med bæltjukke materialer og kjempetykk tråd uten så mye som et kremt, med relativt mye støv på.
    Om du eller andre skulle være interessert i å oppgradere arsenalet med noe med brutalt er det bare å si i fra, for denne maskina vil kunne takle stort sett alt. mener jeg har sydd igjennom mer enn en centimeter tykk verkstedmatte (sånn feit gulv/benkmatte i massiv gummi) da jeg skulle teste hvor langt jeg kunne pushe den, og det gikk helt ryddig for seg til det ikke var mulig å stappe mer materiale inn under foten.
    Burde sikkert lagt den ut på finn, men det sitter langt inne å selge den... men jeg vet jeg bør. Så er noen her inne interessert i denslags er det bare å rope ut.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.684
    Sted
    Holmestrand

Sånn ble den forøvrig på sykkelen:
    Vis vedlegget 946541
    Og med innfestingsløsningen så sitter den dønn. Vil neppe sagge ned med vekt i heller.
    Vis vedlegget 946542
    Gummistraps´n er litt lange, men var de korteste i sortimentet. Voilé (Nano) har noen kortere, men var ikke å oppdrive annet enn fra deres hjemmeside, mens de jeg har brukt kunne kjøpes over disk i Oslo. Om det blir irriterende så kan jeg jo kutte de.
    Vis vedlegget 946543
    Ser veldig lovende ut det der.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Premieidioter i Catalonia.

Four people have been arrested for an alleged attempt to sabotage a stage of the Vuelta a Espana, Spanish police said on Tuesday.
    Police said they were planning to spill hundreds of litres of a liquid similar to motor oil on the road during Monday's third stage.
    They were arrested on Saturday and are thought to be part of a group that is seeking the independence of Catalonia.
    https://www.bbc.com/sport/cycling/66647757

• Angry

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Please - be seated.

Til sarte, ikke spesielt godt polstrede bakstusser så er det komfortmessig avgjørende at setet passer godt. Driver derfor og tester ut 3 varianter, som alle bygger litt over samme "lest":
    Mod. Power Comp (som er std sete på mange Specialized grus- og landeveissykler), eldre modell Phenom og eldre modell Avatar Gel.

seter.png

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.684
    Sted
    Holmestrand
    På elsykkelen så kjører jeg fortsatt med dette fra forrige årtusen:
    1693576633185.png
    Mitt er ikke riktig så hvitt lengre ...

• Liker

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.893
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg prøvde Rolls en gang på nittitallet. For rundt tverrsnitt for meg. Holdt meg til Flite helt til Selle SMP dukket opp. Liker også tidlig Spesh Power. Hadde nest dyreste modell en tid. Nå det upolstrede Selle SMP Composit med karbonskinner. Veldig glad i det.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.684
    Sted
    Holmestrand
    Husker jeg prøvde Rolls en hang på nittitallet. For rundt tverrsnitt for meg. Holdt meg til Flite helt til Selle SMP dukket opp. Liker også tidlig Spesh Power. Hadde nest dyreste modell en tid. Nå det upolstrede Selle SMP Composit med karbonskinner. Veldig glad i det.
    Det har nok vært flite som har vært primærmøbel på mine sykler. 😎

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.893
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1693674646962.png 1693674702429.png 1693674765113.png
    Dersom dere har lyst kan dere se Norges barskeste sykkelritt Gylne Gutuer live på FirstCycling.com i morgen søndag. Hele rittet strømmes live, produsert av sedvanlige NEP. Start fra Stange sentrum klokka 1030, km 0 er klokka 1035 og den første av 40 grussektorer starter klokka 1038. Målgang ca. 1420.
    Lenke til livestrømmen:

1693674881942.png
    Det blir sannsynligvis noe bedre vær enn i 2021.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Noe bedre, men det ser ut til at det blir lett regn hele dagen :(

lurvis

vegspringar
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    6.095
    Sted
    Nesodden-Toten-Valdres
    Torget vurderinger
    0
    Sykkelsesongen 2023 har fått en liten kick-off og startet for meg i dag. Har ikke syklet på ti år og har lenge hatt planer om re-start, men ikke fått ut fingeren.
    Senhøstes 2013 var siste gang jeg var ute i skogen, knakk bakgiret og slo skjevt girøret ute på et hogstfelt. Handlet inn reservedeler og begynte kort tid etter å arbeide 4-skift og traff min nåværende kone++.
    Kort sagt så har tiden gått og kroppsvekten økt. Tiden får man ikke gjort noe med, men sykling er en fin måte å bli kvitt fettet på.
    Fikk blåst av litt støv hjemme og tok med sykkelen på hytteferie, i dag var sola fremme og det passet bra med vask og mekking.

IMG_0389.jpeg IMG_0390.jpeg IMG_0399.jpeg IMG_0400.jpeg

Bakhjulet fikk jeg ikke luft i(slangeløst), så der blir det tjuvtriks og luftkompressor enten på stasjon eller hjemme. Bakgirswire hadde fliset seg og jeg viklet av en kordell opp til strømpeløst område, bør skiftes og dermed gadd jeg ikke girjustering nå. Og hvor er hurtigkolingen til seterøret? Antagelig ligger den hjemme i en eske med andre deler.
    Men en begynnelse og fine muligheter til noen turer før vinteren.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn